جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱
تشدید بحران مالی در اروپا

قفل‌ها بر در بانک‌های یونان می‌ماند/ بدهی‌های یونان و تاوانی که اروپا باید بپردازد

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 430811
دولت یونان اعلام کرده است که بانک‌های این کشور در تمام طول هفته تعطیل خواهند ماند.
قفل‌ها بر در بانک‌های یونان می‌ماند/ بدهی‌های یونان و تاوانی که اروپا باید بپردازد
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ پس از آنکه بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت میزان کمک اضطراری به یونان را افزایش ندهد، دولت یونان تأیید کرد که بانک‌های این کشور در تمام طول هفته تعطیل خواهند ماند.

به گزارش تسنیم به نقل از بی بی سی این در حالی است که فرانسه و آلمان می‌گویند که اگر یونان حاضر باشد به میز مذاکره بازگردد، آنها نیز مایل به ادامه مذاکرات به منظور رسیدن به توافق هستند.

سخنگوی آنگلا مرکل گفت که صدراعظم آلمان برای گفتگو با آلکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر یونان آمادگی دارد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفته است که "هنوز چندین ساعت به پایان قطعی مذاکرات" به‌ویژه درباره موضوع تمدید فرصت یونان برای پرداخت بدهی باقی مانده است.

دولت یونان با صدور حکمی بر "نیاز مبرم" برای حافظت از نظام مالی تأکید کرد.

بر اساس این حکم دولتی، محدودیت برداشت روزانه از حساب‌های بانکی ۶۰ یورو در روز است. اما این محدودیت شامل کارت‌های بانکی خارجی نمی‌شود.

بحران موجود در یونان واکنش منفی بازارهای بورس در آسیا را به دنبال داشت و در حرکتی مشابه صبح امروز، دوشنبه بازارهای بورس لندن، پاریس و فرانکفورت نیز افت شدیدی داشتند.

نرخ یورو در مقابل دلار ۲ درصد کاهش داشته است و نرخ استقراض دولتی در اسپانیا و ایتالیا که در حوزه یورو جزو کشورهای ضعیف‌تر محسوب می‌شوند، افزایش یافته است.

یونان باید تا فردا یک قسط ۱.۶ میلیارد یورویی به صندوق بین‌المللی پول بپردازد، همان روزی که برنامه پرداخت وام تازه در قالب یک طرح نجات مالی به این کشور منقضی می‌شود.

مذاکره بین یونان و کشورهای حوزه یورو در مورد تمدید مهلت بازپرداخت وام‌های یونان روز شنبه بی نتیجه خاتمه یافت. به این ترتیب یونان یک قدم بیشتر با خطر خروج از حوزه یورو مواجه شده است.

پس از آن آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که پیشنهاد وام‌دهندگان مبنی بر کاهش هزینه‌های دولتی (از جمله کاهش حقوق بازنشستگی) را در روز ۵ جولای (۱۴ تیر) به همه‌پرسی می گذارد.

صدور حکم دولتی پس از آن اعلام شد که شامگاه شب گذشته تصمیم کابینه یونان برای تعطیل کردن بانک‌ها قطعی شد.

در بخشی از حکم آمده است که تعطیلی بانک‌ها و بازار بورس پس از آن تأیید شد که حوزه یورو تصمیم گرفت کمک اضطراری به یونان را افزایش ندهد.

بدهی‌های یونان و تاوانی که اروپا باید بپردازد

کشور یونان درحالی به صورت جدی با بحران مالی مواجه شده که میزان بدهی آن به بیش از ۳۲۰ میلیارد یورو رسیده است.

یورونیوز در گزارشی نوشت: مقامات ارشد یونان درحالی وارد مذاکره با طلبکاران خود شده‌اند که میزان بدهی‌های این کشور ۳۲۱ میلیارد یورو برآورد شده که معادل ۱۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

اکثر بستانکاران یونان نهادهای پولی بین‌المللی حاضر در حوزه یورو هستند که میزان بدهی یونان به آنها ۱۹۳ میلیارد یورو برآورد شده است. بدهی یونان به دارندگان اوراق قرضه ۴۸.۸ میلیارد یورو، صندوق بین‌المللی پول ۳۲.۳ میلیارد و بانک مرکزی اروپا ۲۰ میلیارد یورو اعلام شده است.

به گزارش تسنیم به نقل از یورونیوز، بحران پولی یونان تنها این کشور را با خطر مواجه نساخته و کشورهای زیادی نیز به واسطه این بحران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند. آلمان کشوری است که بیش از ۵۶ میلیارد یورو از این بحران متضرر شده است. فرانسه با ۴۲ میلیارد و ایتالیا با ۳۷ میلیارد یورو در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

یونان در دو سال آتی باید حدود ۴۰ میلیارد یورو از بدهی‌های خود به بانک مرکزی اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانکهای داخلی این کشور پرداخت کند اما کاهش شدید نقدینگی موضوعی است که این کشور را تهدید می‌کند.

همچنین گشایش بازارهای بورس جهان در نخستین روز هفته با کاهش شدید شاخص ها و نرخ برابری یورو همراه بود. تالارهای بورس فرانکفورت، لندن و پاریس کار خود را به ترتیب با ۳.۳، ۲ و ۷.۴ درصد کاهش آغاز کردند. نرخ برابری پول واحد اروپا با دلار آمریکا نیز کاهش ۲ درصدی را نشان می دهد. بورس آتن نیز روز دوشنبه برای در امان بودن از این کاهش شوک آور بسته ماند.

وضعیت بازارهای بورس آسیا نیز مناسب نیست. در توکیو، هنگ کنگ و شانگهای شاخص های بورس بین سه تا هفت درصد کاهش داشته اند.

مهم ترین دلیل این رویداد جو روانی حاصل از تعطیلی بانک ها در یونان، اعلام همه پرسی و احتمال خروج این کشور از منطقه یورو اعلام شده است. انتظار می رود که این روند نزولی و شوک آور در طول روز دوشنبه محدودتر شود.

ورشکستگی یونان ۸۰ میلیارد یورو به آلمان زیان وارد می‌کند

رئیس کمیته امور اتحادیه اروپای پارلمان آلمان پیش بینی کرد که اگر یونان ورشکست شود این مساله ۸۰ میلیارد یورو به اقتصاد آلمان زیان خواهد زد.

به گزارش تسنیم به نقل از دویچه وله، گونتر کریش باوم رئیس کمیته امور اتحادیه اروپای بوندس تاگ (پارلمان آلمان) تصریح کرد که اگر یونان با ورشکستگی روبرو شود قادر نخواهد بود تا کمک اقتصادی ۸۰ میلیارد یورویی را که از آلمان دریافت کرده، بازپرداخت نماید.

آلکسیس تسیپراس نخست وزیر یونان نیز خواستار برگزاری نشست فوق العاده در خصوص بررسی وضعیت بحران بدهی های این کشور شده است.

دولت یونان تلاش زیادی را آغاز کرده است تا قبل از فرارسیدن ضرب الاجل تعیین شده پایان ژوئن یعنی ۹ تیرماه با وام دهندگان بین المللی برای اعطای کمک های مالی جدید به توافق برسد.

دو طرف ماههاست که بر سر توافق پول در برابر اصلاحات، اختلاف نظرهای جدی دارند. یونان حاضر نیست در ازای اجرای سیاست های ریاضتی بیشتر، کمک های مالی جدیدی دریافت کند.

یونان با بدهی ۳۵۰ میلیارد دلاری روبرو است که حدود ۲۷۰ میلیارد دلار آن بدهی این کشور به وام دهندگان بین المللی است. یونان با تبعات منفی بحران مالی و اقتصادی ۲۰۰۹ میلادی دست به گریبان است. میزان بدهی های یونان به بیش از ۱۷۵ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
جنگ جهانی سوم برای اروپا در قالب تروریسم و ورشگستگی اقتصادی از طرف امریکا شروع شده است.اولین قربانی اقتصادی یونان هست و این تازه اول راه میباشد