پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ردپای دو کشور عربی در کشتار مردم غزه

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 371637
روزنامه هافینگتون پست در سایت اینترنتی خود از هم پیمانی مصر و عربستان با رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سرکوب مقاومت فلسطین خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از العالم، "دیوید هرست" نویسنده و روزنامه‌نگار در مطلبی در "هافینگتون پست" نوشت: پایان حماس و مقاومت فلسطین در نوار غزه، به نفع چندین طرف است که آمریکا درصدر آنها قرار دارد؛ این طرفها بدشان نمی‌آید که به حماس ضربه‌ای سنگین وارد شود.

هرست با اشاره به رضایت آمریکا از حمله رژیم صهیونیستی به غزه، تأکید کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه آمریکایی ان بی سی گفته بود، "اسرائیل حق دفاع از خود را دارد."

به نوشته هرست، جان کری این سخن را زمانی مطرح می کرد که تصاویر کشتار در خیابانهای محله شجاعیه غزه منتشر می‌شد.

وی درباره رضایت آمریکا از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به اظهارات "دان شاپیرو" سفیر آمریکا در گفت وگو با شبکه دوم رژیم صهیونیستی اشاره کرد که گفته بود: "آمریکا تلاش خواهد کرد به نیروهای میانه رو در نوار غزه کمک، و آنها را تقویت کند."
به نوشته هرست، مقصود سفیر آمریکا از این مطلب، تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

این نویسنده در ادامه انگشت اتهام را به سمت مصر نشانه گرفت و نوشت: مصر از حوادث غزه اندوهگین نیست؛ به صورتیکه "سامح شکری" وزیر خارجه این کشور، حماس را به خاطر رد طرح پیشنهادی آتش بس مسؤول کشته شدن غیرنظامیان خواند.

هرست عربستان سعودی را سومین شریک رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد: نتانیاهو در این ائتلاف نامقدس به سومین شریک اعلام نشده خود بیشتر از این دو طرف (آمریکا و مصر) اهمیت می دهد؛ زیرا هیچکدام از این دو طرف به تنهایی نمی‌توانند چتر حمایت مورد نیاز را برای انجام عملیات نظامی با این شدت برای اسرائیل تامین کنند.

وی تأکید کرد که حمله به غزه با فرمان شاه سعودی صورت گرفت؛ این اجازه پادشاه سعودی یک راز اعلام شده در داخل فلسطین اشغالی است، و مسؤولان سابق و کنونی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به راحتی از آن سخن می گویند.

هرست خاطرنشان کرد: شاوول موفاز (وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی) مجری خبر شبکه دهم تلویزیون اسرائیل را با سخن خود شوکه کرد. موفاز گفت که اسرائیل باید نقشی را برای عربستان و امارات در روند خلع سلاح حماس ایفا کند. وقتی مجری پرسید مقصود شما چیست، موفاز جواب داد که باید از پول های عربستان و امارات برای بازسازی غزه بعد از نابودی حماس استفاده شود.

هرست نوشت: اما عموس جلعاد مرد نهاد نظامی اسرائیل که حلقه وصل بین اسرائیل و مصر در دوره مبارک بود و اکنون پست مدیر بخش سیاسی و روابط سیاست نظامی اسرائیل را برعهده دارد، به فردی به نام "جمیز دورسی" گفت: همکاری امنیتی ما با مصر و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بی نظیر است. ما اکنون در بهترین دوره روابط امنیتی و دیپلماتیک را با اعراب به سر می بریم.

وی افزود: عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد که با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر تلفنی گفت وگو کرد تا موافقت خود را با طرح پیشنهادی مصر برای آتش بس - که برای بررسی به حماس ارایه نشد- اعلام کند. این امر روزنامه جروزالم پست را بر آن داشت که به نقل از تحلیلگران سیاسی درباره قصد واقعی برای آتش بس سوالاتی را مطرح کند.

هرست گفت: مسؤولان سازمان اطلاعات سعودی به طور منظم با مسؤولان موساد ملاقات می کنند.
هرست به تغییر شرایط کنونی منطقه و هماهنگی علنی نهادهای نظامی عربستان و رژیم صهیونیستی برای اولین بار در تاریخ آنها اشاره کرد و نوشت: امیر ترکی فیصل تابلوی علنی این نزدیکی روابط اسرائیل و عربستان است. اولین نشانه، انتشار کتاب یک فرد دانشگاهی اسرائیلی در عربستان بود و نشانه دیگری، سفر ترکی فیصل به بروکسل برای دیدار با عموس یادلین رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی اسرائیل. یادلین در ترکیه به علت نقش داشتن در حمله به کشتی مرمره محکوم شد. گفته شده است ضرری ندارد که امیر ترکی برخی از خطوط قرمز را زیر پا بگذارد. او یکی از حامیان اصلی طرح صلح شاه سعودی است.

هرست خاطرنشان کرد: ترکی فیصل مقاله ای در روزنامه هارآتس درباره افق های صلح نوشت.
وی تأکید کرد: شکی نیست که همگان از صلح استقبال می کنند، اما شیوه مصر و عربستان به عنوان هم پیمان اسرائیل برای تحقق این صلح از طریق تشویق اسرائیل به وارد کردن ضربه سنگین به حماس، شک برانگیز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *