سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

روحانی: در حال عبور از تحریم‌ها هستیم

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 383535
رییس جمهوری در جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت با تشریح دستاوردهای سفر خود به نیویورک، به نقش بی بدیل ایران اسلامی در منطقه و جهان پرداخت و گفت: بیشتر کشورها می خواهند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوب و تعامل سازنده ای داشته باشند.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ، اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را فرصت مناسبی برای اعلام مواضع کشورها درباره مسایل منطقه ای و بین المللی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران توانست از متن و حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، به خوبی بهره برداری کند.

رییس جمهوری ادامه داد: در کنار جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اجلاس آب و هوا نیز در سطح مقامات ارشد کشورها برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران، برنامه ها و پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه داد.

روحانی با بیان اینکه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بحث افراط و افراطی گری و خشونت بیش از همیشه مورد توجه مسوولان و سران کشورها بود، اضافه کرد: سال گذشته که پیشنهاد ایران درباره جهان عاری از خشونت و افراطی گری مطرح شد، خیلی مشخص نبود که فضای منطقه در آینده اینقدر آشفته شود و برخی کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت و ثبات دچار مشکل شوند.

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت:همه کشورهای شرکت کننده اعتراف داشتند که تهران نقش بی بدیلی در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه دارد و اگر تلاش های جمهوری اسلامی ایران نبود وضع منطقه از شرایط کنونی بسیار بدتر می شد.

روحانی افزود: این دیدگاه نسبت به جمهوری اسلامی ایران بخاطر عظمت ملت ایران ، رهنمودهای مقام معظم رهبری و حرکت کشور در مسیر درست است.

رییس جمهوری با اشاره به ملاقاتهای خود با مقامهای ارشد کشورهای اروپایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیایی، ادامه داد: لازم بود نظرات جمهوری اسلامی ایران را در مورد مسایل مختلف به کشورهای منطقه ای و بین المللی اعلام کنیم.

روحانی اضافه کرد: در همه این ملاقات ها چند نکته آشکار بود. یکی آنکه آنها همه قبول داشتند که ایران در مبارزه با تروریسم و خشونت نقش بی بدیلی دارد و پرچم مبارزه با افراط ، خشونت و تروریسم را امروز بردوش می کشد که این مساله مهمی است.

رییس دولت تدبیر و امید به اظهارات مقامات ارشد کشورها در مورد موضوع فعالیت های صلح آمیز هسته ای در ایران اشاره کرد و گفت: کشورها مایل بودند که این مساله به سرعت حل و فصل شود، روابط گسترده تر شود و سرمایه گذاران آنها بتوانند فعالتر در ایران حضور یابند و در مجموع، جمهوری اسلامی ایران نقش بالاتر و گسترده تری را در مسایل منطقه ای و جهانی ایفا کند.

** کشورهای حامی تروریست صلاحیت رهبری مبارزه با تروریسم را ندارند

رییس جمهوری با بیان اینکه اکثر کشورها می خواهند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط و تعامل سازنده تری داشته باشند،خاطرنشان کرد: در سخنرانی هایی که در جمع اندیشکده های آمریکایی و همچنین در جمع اساتید آن کشور داشتم، به صراحت گفتم کشورهایی که در سال های گذشته بوجود آورنده گروه های تروریستی بودند و کمک های مالی ، تسلیحاتی ، سیاسی و فرهنگی خود را در اختیار تروریست ها قرار دادند، صلاحیت سیاسی و اخلاقی را برای رهبری مبارزه با تروریسم ندارند.

روحانی با اشاره به اینکه همه صاحبنظران تردید نداشتند که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را در مبارزه با تروریسم دارد، اظهار داشت: نظرات جمهوری اسلامی ایران در جمع اقتصادی های آمریکا و اساتید و فرهیختگان ایرانی، علما و اندیشمندان و جمعی از ایرانیان عزیزی که اجتماع کرده بودند، تشریح و به پرسش های آنان نیز پاسخ داده شد.

**مردم و فرهیختگان غربی با ایران دشمنی ندارند

رییس جمهوری با بیان اینکه ما نیازمند هستیم که در مناسبات بین المللی از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم، گفت: اینکه غرب، به مفهوم فرهیختگان و اندیشمندان آن کشورها، تصمیم گرفته باشند بر ضد ایران فعالیت کنند، حرف نادرستی است. ممکن است تصویر ایران به درستی ترسیم نشده باشد اما در غرب هیچ کسی در سطح مردم و فرهیختگان تصمیم نگرفته با ایران دشمنی کند.

روحانی با اشاره به اینکه در دنیای امروز سیاسیون ناچارند پشت سر مردم حرکت کنند، تاکید کرد: اگر ما بتوانیم با مردم ارتباط داشته و سوال اندیشمندان و فرهیختگان را با لحنی قانع کننده پاسخ دهیم، سران آن کشورها وقتی ببینند مردمشان علاقه مند به ارتباط و تعامل با ایران هستند، مجبور می شوند راه خودشان را تصحیح کنند.

رییس جمهوری، با تاکید بر اینکه، جمهوری اسلامی ایران از فرصت های پیش آمده برای تعامل با مردم کشورها بهره گیری و استفاده می کند، گفت: در حد توان این مهم انجام گرفت و بخصوص در جلسات اقتصادی و سرمایه گذاری میان آمریکایی ها و ایرانیان همه مصمم بودند که روابط بسیار خوبی با ایران ایجاد شود.

** مذاکره تنها راه حل مساله هسته ای

روحانی در باره حل و فصل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گام هایی که در این عرصه برداشته شده، افزود: پیشرفت های زیادی حاصل شده که البته روشن است همه مسایلی را که ۱۲ سال درباره آن بحث شده ، نمی توان به سرعت حل و فصل کرد و گام ها در این عرصه باید بلندتر باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: مردم ما بدانند که مقامات جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حقوق و منافع ملی مصمم برای حل مساله هسته ای و مذاکره هستند، صادقانه حرف می زنند و با دنیای به گونه ای صحبت می کنند که برای آنها قابل لمس و فهم باشد.

روحانی با بیان اینکه اکثر کشورها باور دارند که فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است، خاطرنشان کرد: راه دیگری جز مذاکره برای حل و فصل مساله هسته ای ایران وجود ندارد. راهی که قبلاً عده ای انتخاب کردند تحریم بود که نتوانست آنها را به اهدافشان برساند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه اگر منظور برخی از کشورها از تحریم، کاهش فعالیت های هسته ای بود، این رویکرد نتیجه و ثمری نداشت، تصریح کرد: اگر هدف آن کشورها، کم کردن دسترسی مردم به دارو و گران کردن تجهیزات پزشکی و فشار بر مسایل اقتصادی با هدف آزار مردم ایران بوده، بحمدالله در شرایطی که هنوز تحریم ها وجود دارد از این موضوع در حال عبور هستیم.

روحانی با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی در شرایط تحریم در حالی که اجرای این طرح آرزوی بسیاری از کشورها بوده و نتوانستند آن را اجرا کنند، خاطر نشان کرد: ما در بخش اقتصادی قدم های مهمی برداشته ایم و مردم ایران به آینده امیدوار هستند و در صحنه های سیاسی و اقتصادی با نشاط حضور دارند.

رییس جمهوری، راه درست در مسایل هسته ای را راه مذاکره دانست و تاکید کرد: حل برخی مسایل در این عرصه نیازمند زمان است و مسیر ما مسیر درستی است و ان شاء الله این مذاکرات طوری به نتیجه خواهد رسید که هم متضمن حقوق و منافع ملت ایران و هم منافع منطقه و جهان باشد.

** مسابقه تسلیحاتی در خزر ممنوع


روحانی در ادامه سخنان خود به سفر به آستراخان روسیه و اجلاسی که در زمینه دریای خزر برگزار شده بود، اشاره کرد و گفت: دریای خزر برای تمامی کشورهای ساحلی مهم است،پنج کشور حوزه دریای خزر اجتماع کرده بودند و جلسه بسیار مهم بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت حوزه دریای خزر در ساحل جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند، اظهار داشت: ما منابع بسیار مهمی در حوزه دریای خزر برای همکاری در حوزه های حمل و نقل، توریسم، اقتصاد، آبزیان، محیط زیست، مسایل امنیتی و توسعه ای در اختیار داریم.

روحانی با خوب و مثبت توصیف کردن جلسات روسای کشورهای حوزه خزر اظهار داشت: در این جلسات درباره امنیت منطقه ای هم صحبت کردیم، در دریای خزر مسابقه تسیلحاتی را باید ممنوع کرد، تجهیزات نظامی هر کشوری در این دریا باید به اندازه نیاز آن باشد و به دیگر کشورها نباید اجازه داد در مسایل دریای خزر مداخله کنند.

** تایید پیشنهاد ایران در تشکیل دفتر مشترک برای خزر


رییس جمهوری با بیان این که در اجلاس پنج کشور حوزه دریای خزر از طرف جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شد که باید به ایجاد دفتر مشترک و یا سازمانی برای دریای خزر برسیم، خاطر نشان کرد: این امر برای هماهنگی اطلاعاتی کشورهای منطقه و مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و مانند آن بود که مورد تایید کشورهای حوزه دریای خزر قرار گرفت.

روحانی با مهم دانستن حرکت به سمت توسعه منطقه خزر، گفت: توافقی که حاصل شد، توافق برای منطقه حاکمیت و منطقه اختصاصی ماهی گیری بود که به پیشنهاد ایران این موضوع به تصویب رسید.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه پیگیری و اجرایی کردن این مصوبات نقش مهمی در توسعه منطقه خزر خواهند داشت، گفت: ما دو قرارداد با روسیه داشته ایم، قرارداد ۱۹۲۱ و قرارداد ۱۹۴۰ که همچنان حاکم خواهند بود تا مقررات جدیدی جایگزین آنها شود.

** روابط ایران، روسیه و آذربایجان

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بایادآوری چهار دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در مدت یکسال گذشته، گفت: در این ملاقات توافقات گذشته مرور شد و ان شاء الله همه آنها عملیاتی و اجرایی خواهند شد. این امر می تواند تحولی را در روابط اقتصادی، منطقه ای، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و علم و فناوری میان دو کشور ایجاد کند.

رییس دولت یازدهم به دیدارهای دوجانبه با رییس جمهوری آذربایجان هم اشاره و تصریح کرد: آذربایجان یکی از همسایگان خوب ما است و روابط بسیار خوب فرهنگی بین مردم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد، در این ملاقات بر اراده دو کشور برای توسعه روابط تاکید شد.

** پیوند عبادت با توجه به مردم


روحانی همچنین با تبریک اعیاد قربان و غدیرخم خاطر نشان کرد: اسلام دین عبادت، اخلاق، عبودیت و تماس روح ها و فکرها با آسمان است .

رییس جمهوری افزود: توجه به فقرا و عبادت در روز عید مورد توجه اسلام است. در عید فطر و عید قربان نماز ویژه ای داریم و در عید فطر زکات هم داریم. در عید قربان، قربانی گوسفند و تقسیم گوشت بین فقرا داریم و این نشان می دهد عبادت در اسلام با توجه به مردم و مخصوصاً آنهایی که نیازمند هستند، پیوند خورده است و ان شاء الله ما در عمل به وظیفه دینی و اسلامی خود موفق باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهید
بابا این بنده خدا انگار نمی دونه چه بلایی سرمون میاد.