جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چرا شمال لبنان ناآرام شد؟

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۲
کد مطلب: 243134
سلفی‌های تجمع‌کننده در شمال لبنان به در بسته‌ای به نام مرز سوریه خوردند. اگر ارتش لبنان اندکی تعلل کند، ممکن است آتشی که در طرابلس زیر خاکستر مانده است، به جای خاموشی تدریجی، شعله‌ور شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شمال لبنان اخیرا دچار تنشی شد که از زمان درگیری‌های ۷ می ۲۰۰۸ بی‌سابقه بود. درگیری‌هایی در مناطق جبل محسن و باب التبانه رخ داد که ناظران را بر این باور داشت که شمال لبنان به حالت انفجار نزدیک می‌شود.

شمال لبنان در مرز شرقی خود با سوریه و مشخصا با استان حمص سوریه هم‌مرز است و در یک سال و نیم گذشته شاهد قاچاق سیل‌گونه یا بهتر بگوییم ترانزیت سلاح و افراد مسلح به خاک سوریه بوده است. دولت لبنان با پیش گرفتن سیاست عدم دخالت در قبال بحران سوریه، عملا تا چند ماه پیش در کنترل مرز بسیار ضعیف عمل کرد.

ضعف عملکرد لبنان در کنترل مرز سبب ورود هزاران فرد مسلح از خاک لبنان به سوریه و در نتیجه بحران‌سازی در سوریه شد. هر چند اکنون با همکاری بیشتر سوریه و لبنان مرز لبنان بهتر کنترل می‌شود اما اتفاقات و درگیری‌هایی که اخیرا در طرابلس رخ داد، در این خصوص چند معنا در خود داشت.

درگیری‌های شمال لبنان دست‌کم هفت نفر را به کشتن داد و بیش از یکصد نفر را مجروح کرد. سلفی‌هایی که در باب التبانه سلاح برداشتند و خانواده‌های علوی را تهدید کردند، نشان داد که عناصری با رویکرد اختلاف‌افکنی مذهبی هستند که با تزریق پول و سلاح در چنین موقعیت زمانی، فعال شده‌اند.

روزنامه الاخبار لبنان در خصوص این سلفی‌ها نوشت، برخی معتقدند که شمال لبنان وارد بن‌بستی شده است که به این زودی از آن خارج نخواهند شد زیرا سلفی‌ها آماده جنگی شده‌اند که در نظر دارند حتما امارت اسلامی خود را در شمال بر پا کنند.

سرانجام ارتش پس از چهار روز از آغاز درگیری متوالی دخالت کرد و سرانجام کنترل کلی اوضاع را در دست گرفت اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این تنش بزودی تمام نخواهد شد.

در بیان علت این باور، باید از جند زاویه به این تنش نگاه کرد:

اول اینکه عناصری که در شمال لبنان تجمع کرده‌اند، در قالب طرح حمایت لجستیک از تروریست‌های حمص و کلا افراد مسلح در سوریه گرد هم آمده‌اند و قرار است در ادامه راهبرد آمریکا علیه سوریه یعنی ادامه دادن جنگ فرسایشی نیابتی، ارتش و کشور سوریه را از درون متلاشی کند.

در صورتی که مرز سوریه و مشخصا حمص با لبنان کنترل کامل نشود،‌ این موضوع بشدت آتش بحران در سوریه را شعله‌ور می‌کند.

دوم اینکه این عناصر در حالی ماموریت تجمع در شمال لبنان را گرفته‌اند که از یک سو اگر نیاز شد بسرعت به سوریه اعزام شوند و از سویی دیگر با تنش‌زایی در شمال لبنان، تمرکز جریان‌های مقاومت و متحد آن در لبنان را بر هم بزنند و به جای اینکه بر بحران سوریه برقرار باشد به درگیری داخلی لبنان معطوف شود. این اقدام، نه تنها با پشتیبانی از افراد مسلح، بحران سوریه را زنده نگاه می‌دارد، بلکه لبنان را بر لبه موقعیتی از بحران قرار می‌دهد که هر لحظه با یک تلنگر، کل لبنان را به بی‌ثباتی می‌کشاند و مقاومت این کشور را در موقعیتی دشوار قرار می‌دهد.

اکنون با دخالت ارتش، در شمال لبنان آرامشی شکننده برقرار شده است و به عقیده بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران لبنان، وضعیت، آتش زیرخاکستر است که در صورت عدم کنترل، باز هم شعله خواهد کشید تا وضعیت لبنان از آرامش کامل برخوردار نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *