جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۰
۱۰۵
شباهت‌های تاریخی در جریان نفوذ(2)؛

چگونه نفوذ در بیت یک مرجع، از مرحوم منتظری مجاهد در راه انقلاب، یک فقیه اپوزیسیون می سازد؟!

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 458037
نزدیکی اصلاح‌طلبان به ایشان آن هم در حد تأثیرگذاری بسیار زیاد و رفت و آمد این جناح سیاسی به بیت ایشان که روز به روز هم بیشتر می‌شد
چگونه نفوذ در بیت یک مرجع، از مرحوم منتظری مجاهد در راه انقلاب، یک فقیه اپوزیسیون می سازد؟!
گروه سیاست "جهان نيوز" ـ دکتر مهدی گلجان*: آیت‌الله منتظری از چهره‌های بسیار مهم و دارای نقش ارزنده در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بوده و نقش تاریخی ایشان در به ثمر رسیدن انقلاب بر هیچ‌کس پوشیده نیست. از سوابق مبارزاتی و زندان های رژیم ستم شاهی گرفته تا سمت قائم مقامی رهبری انقلاب اسلامی و برکناری از این مقام و فراز و نشیب‌هائی که آنچنان حیرت آور و غیر قابل تصور است که اگر بصیرت، تیزبینی و هوش سیاسی کافی برای تحلیل این تحولات مرحوم منتظری را نداشته باشیم این منحنی چه بسا ما را دچار سردرگمی و تشویش خاطر نماید، چنانکه برای کسانی چنین شد و هم اکنون نیز چنین هست- زندگی افراد چه در بُعد سیاسی، یا عقیدتی و حتی اجتماعی و خانوادگی از معاش گرفته تا معاد دچار نوسان می‌گردد و دارای تناوب است.

مرحوم آیت‌الله منتظری از جمله کسانی بود که می‌توانست اسطوره باشد یعنی نگذارد تا امواج و محیط بر او چیره گردند و بتواند از فضا بیرون آمده و بر حاشیه های بیت خویش فائق آید که متأسفانه نشد و شد آنچه نمی‌باید می‌شد. در این مقطع تاریخی که از بسیاری جهت با شرایط ابتدای انقلاب اسلامی شباهت دارد آنهم بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه، بار دیگر نیاز به بازشناسی جریانات سیاسی حاکم در این دوره‌ها و بسیاری از این شخصیت‌ها داریم . شخصیت‌هائی که توسط دوست نادان یا دشمن دانا دوباره بازپروری می‌شوند، تا بتوانند نقش‌های که در زمان خودشان بازی می‌کردند را این بار به اسم دیگری ولی در همان نقش بازی کنند.

"اولریش فون شورین" در کتاب خود تحت عنوان "ملای مخالف" که به تازگی منتشر شده و انتشار آن در این ایام به سرعت، توزیع و بسط و شرح آن توسط روزنامه‌های مختلف از جمله گاردین بسیار جالب توجه بود، بار دیگر خبر از آن می‌دهد که دشمن برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری برنامه دارد و طراحی آن تقریباً از بررسی این اثر کاملاً هویدا و آشکار است. در این مقال قصد نداریم که به نقد و بررسی این کتاب بپردازیم ولی در حد اشاره ذهن مخاطب را به عنوان کتاب و زمان انتشار آن جلب کنیم تا بتوان تشخیص داد دشمن حتی از نام مرحوم منتظری تحت عنوان "ملای مخالف" برای زیر سؤال بردن نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کند و در این برهه حساس به دنبال بازپروری یک منتظری دیگر برای نظام جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله حسین علی منتظری از طراحان و معماران اصلی انقلاب اسلامی – قانون اساسی- و اصل ولایت فقیه بود که در اواخر عمر تبدیل به اپوزسیون نظام شده و حتی نقش رهبری اصلاح‌طلبان و مرجع فقهی جنبش سبز را عهده دار شد.

ولی چرا یک نفر که خود طراح انقلاب اسلامی و مواضع سرسخت او در مورد ولایت فقیه زبان زد خاص و عام بود، ناگهان از درون فرو می‌پاشد و این فروپاشی موجب می‌گردد چهره بیرونی او نیز برای یاران انقلاب خراب شود و حتی علیرغم کوششی که امام (ره) می‌نماید تا ایشان حفظ شود و به اصطلاح امروزی‌ها سر خورده نگردد، ولی حیله و مکر دشمن کارگر افتاده و آیت‌الله منتظری یار دیرینه امام راحل (ره) در مقابل امام می‌ایستد.

کسی که خود درس خارج فقه ولایت فقیه را به طلبه های متعدد مجتهد، می دهد و از تئوریسن‌های این اصل بوده، در مقابل ولی فقیه می‌ایستد، ولی دلیل این همه تغییر موضع برای چیست؟

علت چیزی نیست جز همان پروژه نفوذ در بیت ایشان و تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر روی آراء و افکار ایشان که به تدریج خود را نشان می‌دهد، بویژه در جریان سید مهدی هاشمی. علیرغم اینکه بسیاری مرحوم منتظری را در جمهوری اسلامی چندان کار آمد و تأثیرگذار معرفی نمی‌کردند، ولی مکاتبات امام خمینی (ره) خصوصاً در اواخر قطع ارتباطشان با ایشان نشان می‌دهد که چقدر این شخصیت برای امام راحل مورد اهمیت بوده است. این در حالی بود که خیلی‌ها در مورد ایشان به زبان طنز لطایفی ساخته و الفاظی را در مورد او به کار می‌بردند و حتی از نظر علمی و خطابه او را نقد می‌کردند ولی هیچ‌کدام از این نتوانست موجب تخریب شخصیت ایشان نزد امام شود تا جایی که امام(ره) کارد را به استخوان رسیده دانستند وگرنه مدارای امام با ایشان بسیار بود.

امام خمینی (ره) به حدی به ایشان اعتماد داشته و ایشان را از نظر فقهی قبول داشتند که بسیاری از استفتائات را به ایشان ارجاع می‌دادند. مرحوم منتظری ریاست تربیت قضات عالی مرتبه برای جمهوری اسلامی را بر عهده داشتد و بر سیستم زندان‌ها نظارت می‌کرد.

آیت الله منتظری علیرغم همه مسائل در سال ۱۳۶۴ جایگاه جانشینی رهبری را بر خود دیدند و عکس‌های او در تمامی اداره های دولتی در کنار تصویر امام خمینی(ره) نصب گردید.

ولی جریان نفوذ در حال رشد بیت ایشان، به حدی بود که توسط افراد مورد وثوق خود خبرهایی را دریافت می‌کردند و بدون جستجو در مورد صحت و سقم آن فقط به صرف اینکه خبر را فلان فرد داده شروع به اعتراض های بی مورد می‌کردند.

اولین اعتراض‌های مرحوم منتظری در مورد رفتار با زندانیان بود و بعد برخی از اعدام‌ها که در تمام آنها امام (ره) در جریان بود و پاسخ ایشان را می‌دادند، داد نقد بلند نمودند ولی ایشان قانع نمی‌شدند. صاحب کتاب "ملای مخالف" - فون شورین- معتقد است که منتظری دارای اصول بود ولی او دو دل بود یعنی یک دل او در گرو اسلام و مبانی و امام(ره) و انقلاب، و دل دیگر او در گرو مهدی هاشمی معدوم است.

"فون شورین" قضاوت‌های منتظری را در مورد "سید مهدی هاشمی" ضعیف می‌داند، چنانکه اسناد، مدارک و جریان‌های بعدی هم ثابت کرد که ایشان بیش از حد به "سید مهدی هاشمی" اعتماد داشته است. آیت‌الله منتظری بدون توجه به سوابق مهدی هاشمی که قابل وصول بود، برادر او را در پست بسیار مهمی که همان مسئولیت دفتر خودشان بود منصوب کردند. این در حالی بود که برادر "سیدمهدی هاشمی" دامادش هم بود .مهدی هاشمی متهم به قتل آیت‌الله محمدرضا شمس‌آبادی در سال ۱۳۵۵ بود.

بعدها هم در جریانات مختلف که وزارت اطلاعات و افراد ذی‌نفوذ در مورد مهدی هاشمی به آیت‌الله منتظری تذکر می‌دادند، ایشان مقاومت می‌کرد تا جریان طرح واردات اسلحه از آمریکا به ایران در جریان جنگ عراق و ایران موسوم به "ایران کنترا" پیش آمد و نقش اصلی این داستان نیز به عهده مهدی هاشمی بود، حتی آیت‌الله منتظری بعد از کشف این داستان باز هم بر حمایت‌های خود از او فزود. گرچه "فون‌شورین" ریشه وفاداری منتظری به سیدمهدی هاشمی را تعهد اصولی ‌اش به صدور انقلاب به لبنان و جهان می‌داند. ولی به نظر می‌رسد این نوعی رد گم کردن یا مخاطب را به دنبال نخود سیاه فرستادن است، مسأله صدور انقلاب اولاً از کانال ایشان تنها هدایت نمی‌شد. ثانیاً گزارش، خاطرات و اسناد بر جای مانده نشان می‌دهد که باند هاشمی یعنی صدور انقلاب برای تیم سیدمهدی هاشمی پوششی بوده تا از درون بتوانند جریان دیگری را رهبری و هدایت نمایند و آیت‌الله منتظری پیچیدگی این بازی را نمی دیدند.

آیت‌الله منتظری در یک دو راهی سخت میان انتخاب امام خمینی (ره) و راه اصیل انقلاب از یک سو و سید مهدی هاشمی قرار گرفته بود. در همین اثناء سخنرانی‌ها و بیانات و بازدیدهای ایشان همه و همه سخت تأثیر این فضای دوگانه قرار گرفته بود بیت ایشان سخت بر ایشان نفوذ داشت و حتی در همین سالها بود که کم‌کم تئوری ولایت فقیه ایشان نیز در مبانی نظری و عملی در آستانه نقد عملی و علمی توسط خودشان قرار گرفت. نتیجه‌ای که در سال ۱۳۶۸ حاصل شد و امام خمینی (ره) او را از جانشینی خود غزل کرد.

با عزل آیت‌ الله منتظری به تدریج موضع‌گیری‌های ایشان حتی نسبت به مواضع قبلی خودش هم تغییر می‌کند، او در برخی از سخنرانی‌های خود دیگر از ولایت فقیه دفاع نمی‌کند، بلکه برعکس آنرا به گونه‌ای زیر سؤال برده و معتقد می‌شود که قدرت فقیه باید محدودتر از قبل شود و به جای آن مشارکت مردم مورد توجه قرار گیرد. مسأله‌ای که حتی توسط تئوریسین‌های غربی به رابطه اسلام و دموکراسی هم تبدیل شد و در مورد آن پرسش‌هائی مطرح گردید ولی سرمنشاء اساسی همه این بحث‌ها سخنان آیت‌الله منتظری بود که از بوی تغییر ایدئولوژی را در نظام به طرف غربی گوش زد می کرد.

این بار آیت‌الله منتظری بر خلاف نظرات قبلی خود که آورده بود" فقیه منصوب خداوند است یا ولی‌فقیه نیابت از امام زمان دارد"، ولی فقیه را منتخب مردم می‌داند و می‌گوید قدرتش باید به اطمینان یافتن از حقوق مردم محدود شود، با گسترش طیف اصلاح طلبان طی سالهای پایانی دهه ۶۰ و ابتدائی دهه ۷۰ و باروی کارآمدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ به عنوان رئیس جمهور .

ولی چرا یک فقیه و مجتهد تراز اول مانند منتظری آن هم در سالهای پختگی فکری‌اش دچار چنین تردیدهائی می‌شود و راه خود را نه تنها با زاویه بلکه کاملاً به صورت معکوس انتخاب می کند.

این نشان می‌دهد اطرافیان و بیت او چه قدر توانسته بودند بر او اثر بگذارند از اسناد، مدارک و خاطرات شخصیت‌های موجود در این جریان برمی‌آید که بارها و بارها تذکرات لازم توسط سیستم امنیتی به ایشان داده می‌شود حتی توسط شخص امام راحل، ولی هیچ‌کدام موثر نمی‌افتد و اعتماد بیش از حد آیت‌الله به دفتر و اطرافیان خود، او را منصرف نمی‌سازد.

سید مهدی هاشمی در اعترافات خود می‌گوید: در اینجا یک محور دیگری را که باید به آن اشاره کنم مسأله این بود که دفتر فقیه عالی‌قدر را به عنوان یک پایگاه برای تحقق اهداف خودم اهدافی که به آن ایمان داشتم و فکر می‌کردم اهداف حق مطلق است انتخاب کنم، زمینه‌هایی وجود داشت اول اینکه مسئول دفتر ایشان برادرم بود و داماد آیت‌الله منتظری و رابطه و اعتمادی متقابل میان من و اخوی وجود داشت، این زمینه پارامتر مثبتی بود که مرا در این فکر موفق بکند، از آن طرف فقیه عالی‌قدر از سال‌های دور به من اعتماد داشتند و این اعتماد را من یک پارامتر مثبتی جهت اهداف خودم می‌دانستم سوم اینکه آقا سعید فرزند آیت‌الله هم با ما همدلی و هماهنگی داشت و از طرفی تعدادی از دوستان هم از قدیم و جدید در دفتر وجود داشتند."

مهدی هاشمی در ادامه می آورد:"از آن طرف گزارشاتی به آقا می‌نوشتم که فکر می‌کردم کارساز است. من از ذهن پاک و ساده ایشان استفاده می‌کردم و در حقیقت افکار خودم را به ایشان القاء میکردم ....".

ولی تمامی این توطئه‌ها با تیزبینی و هوشیاری امام خمینی (ره ) و مقابله با خطر نفوذ آن هم تا بیت یک مرجع که مقام قائم مقامی رهبری را داشت، نقش برآب می‌شود. توطئه و نفوذی که اگر جلوی آن به موقع گرفته نمی‌شد چه بسا انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی مسیر دیگری می‌یافت چنانکه در اعترافات سید مهدی هاشمی هم به آن اشاره گردیده است.

در مجموع در پاسخ‌ به این سؤال که چه عواملی تئوری‌ساز ولایت فقیه را به یک تئوری‌سوز و مخالف آن تبدیل می‌کند باید گفت؛

۱- نزدیکی اصلاح‌طلبان به ایشان آن هم در حد تأثیرگذاری بسیار زیاد و رفت و آمد این جناح سیاسی به بیت ایشان که روز به روز هم بیشتر می‌شد.

۲- نفوذ خویشاوندی در بیت منتظری/ چون بیوت مراجع معمولاً یا توسط پسران ارشد ایشان و یا سایر فرزندان ذکور و یا توسط دامادهایشان اداره می‌شود، این باند گروهی بودند که توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده و مهدی هاشمی نیز محکوم به اعدام گردیده و اعدام شد.

۳- درگیری ایشان با حضرت امام (ره) به عنوان ولی‌فقیه قبل و بعد از عزل ایشان و جبهه‌گیری شدید در مقابل اعدام مهدی هاشمی و لج ‌بازی‌های متعدد و به صورت‌های گوناگون.

۴- ادامه این درگیری‌ها با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و نگارش نامه توهین‌آمیز به ایشان و حشر و نشر عناصر نفوذی که در بیت ایشان به وفور بودند که منجر به حصر خانگی ایشان تا سال های پایانی عمر ایشان گردید.

۵- تنزل جایگاه دنیوی ایشان از قائم مقامی رهبری قطعاً در لجاجت‌های ایشان تأثیر داشته چنانکه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب می‌نویسند کاملاً مشخص است.
* عضو هیت علمی دانشگاه تربیت مدرس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این حرف و برداشت شماست و معنایش این نیست که حتما این طور باشد.
حالا چون اين حقايق به مذاق امثال تو خوش نيامده و همسو با منافعتان نيست , معنايش اينه كه حتما" طور ديگريست؟؟!!
سیاح
منتظری از همان اوایل ساده بود با وجودی که انقلابی بود ولی ساده بود
امام خمینی ره : والله من از اول با قائم مقامی شما مخالف بودم ۰۰۰
شهروند
کسانی که نتوانند در زمان حیات شان، بیت و افراد خانواده شان را جمع و جور کنند ،چطور می خواهند کشوری را هدایت و یا مسئولیت سنگینی بعهده بگیرند؟ متاسفانه نمونه هایش در میان مسئولین فعلی هم وجود دارد!
حسین
Netherlands
البته این حقیر مثبت ثبت کردم اما منطق شما در مورد حضرت نوح (س) کاربرد ندارد و لذا در همه جا قابل تعمیم نیست.
یا حق
عزیزم حضرت نوح تا لحضه اخر پسرش رو ارشاد میکرد و ازش می خواست برگرده اما متاسفانه هم منتظری و هم هاشمی پشت اشتباهات اولاد خود ایستاده و پافشاری کردن این موضوع زمین تا اسمان فرق داره....
خدایش بیامرزد
Iran, Islamic Republic of
آیت الله منتظری تنها در 30 ساله پایانی عمرشان اشتباه کردند ولی مابقی مورد تایید بود
اینطور نیست؟
محمود
Iran, Islamic Republic of
سی سال که نه گاهی ممکنه انسان در آخرین لحظه عمرش منحرف بشه - دعای عاقبت بخیری برای همینه
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت خریدار نداره. لطفا حرف مفت نزن .
بسياري از فقيهان و علماء بوده اندكه سالهاي سال از عمر خود را در كسب علم و رياضت نفس و عبادت و زهد و تقوا گذراندند اما فقط و فقط به واسطه اينكه از بصيرت و تشخيص درست و به موقع حق و باطل بهره كافي نبرده بودند در دام شياطين پيدا و پنهان افتادندو دچار انحراف شدند.
شیطان چند هزار سال عبادت کرده بود و فقط یک اشتباه کرد و همه گذشته خود را تباه کرد.
Germany
بحث نقوذ در لایه های بسیار بالای حکومتی مهم و تاثیر گذار است
Iran, Islamic Republic of
چه بسا هم اکنون هم جریان نفوذ سیاست های کلان کشور را برنامه ریزی میکند......!!!!
Romania
مشکل مرحوم منتظری ساده لوحی سیاسی ایشان بود که شهره عام و خاص بود
ایشان در هیج دوره ای حرف محکم سیاسی نداشتند وتفکر و برداشت سیاسی نادرست ایشان همیشه صد و هشتاد درجه با امام تفاوت داشت.
برخی اظهار نظرهای ایشان در حمایت از نقطه نظرات امام نیز به نظر من بیشتر ناشی از جوزدگی ایشان بود نه از سر تفکر.
من در مورد بنیه فقهی ایشان نمی توانم نظر بدهم جون صلاحیت این کار را امام داشت که آقای منتظری را امر با کناره گیری از دنیای سیاست و مشغول شدن به امور درس و مشق حوزوی کردند و ایشان را فردی ساده و قشری در امور سیاسی دانستند.
اگر صدای اسرائیل پس از مصاحیه با آقای منتظری ایشان را فقیه اوپوزیسیون می خواند دلیل دارد و الا آقای منتظری جیزی از سیاست نمی فهمید و پس از اعدام مهدی هاشمی که اگثر خط دهی ها را او به منتظری می کرد کلا مغزش در امور سیاسی هنگ کرد و تا آخر عمر چیزی از دنیای سیاست نمی فهمید. فقط چهار دست و پا به دامان هرکه با انقلاب مخالف بود می خزید و یک لحظه به عاقبت این عمل زشت خود فکر هم نمی کرد.
من تفاوت زیادی بین ایشان و شریعتمداری در ارتباط با نتیجه نهایی مشی سیاسی نمی بینم. فقط او را به دادگاه الهی حواله می دهم. چون حسنات الابرار سیئات المقربین. کوجکترین اهمال یا ندانم کاری سیاسی منتظری و آثار جبران ناپذیری که مشی او بر انحراف مردم کی گذاشت قطعا در درگاه خداوند کیفری به مراتب سخت تر از مردم کوچه و بازار دارد. خدا به دادش برسد که بار سنگینی را از روی جهالت سیاسی بر دوش گرفت و رفت.
Iran, Islamic Republic of
سوالتان را دقت کنید
چرا یک فقیه و مجتهد تراز اول مانند منتظری آن هم در سالهای پختگی فکری‌اش دچار چنین تردیدهائی می‌شود و راه خود را نه تنها با زاویه بلکه کاملاً به صورت معکوس انتخاب می کند.
جواب: ان چیزی که منتظری طراحش بود و سالها درسش را می داد با آنچه که در عمل مشاهده کرد یکی نبود. بنابراین در جهت رفع اشکالاتش و اصلاح نظراتش برامد. این هیچ ربطی به این همه تئوری بافی ها ندارد. اتفاقا تئوری نفوذ انجا سرایت می کند که پاسخگویی در برابر مردم وجود ندارد.
یعنی او در عمل به این نتیجه رسید که می توان در مقابل ولی فقیه ایستاد؟ ولی فقیهی که نائب عام امام زمان است و خبرگان او را تایید کرده اند و خار چشم دشمنان است و با اقتدار انقلاب را هدایت می کند و هم بزرگان نظام و حتی دنیا او را قبول دارند و در برابرش خاضعند.
باید پرسید چرا فقط ایشان به این فکر افتاد و بزرگان و انقلاب کرده ها و فقهای حوزه های علمیه هیچیک او را تایید نمی کردند؟؟
کافیست ببینید او از چه جنایتکاران و خیانتکارانی حمایت کرد تا بدانید به خیال خودش می خواست چه چیزی را اصلاح کند؟!!!
دوست عزیز ایتقدر تند نروید. و اینهمه توهین نثار کسی که رهبری اورا فقیه عالیقدر نامید نداشته باشید.به چند دلیل
1- ایت الله منتظری جزو معدود بزرگان حوزه علمبه یودند که بحث ولایت فقیه را مبسوط بیان کردند. بنابراین ایشان را می توان جزو کسانی دانست که پایه گذار این بحث بعذ از امام بودند.
2- نظرات ایشان ذدر مورد تئوری حکومتی ولایت فقیه در سالهای آخر عمرشان کاملا تغییر کرد. ایشان آنچه را که در مورد ولایت فقیه عنوان کردند با آنچه که در عمل دیدند دچار تعارض شدند. اتفاقا این از محسنات محفیفین و اندیشمندان است که آنجا که احساس کنند تئوریها و نظراتشان دچار تغییر شده آن را به صراحت اعلام می کنند. بنابراین دراین که آیت الله منتظری در نظراتش در مورد ولایت فقیه حدود و اختیاراتش و میزان پاسخگویش به مردم و جامغه دچار تردید شده و تجدید نظر کردند شکی در ان نیست و اینکه شما به آن خرده می گیریذ صحیح نیست.
3- آنچه که امروزه از ولایت فقیه عنوان می شود و تبلیغ می شود چیزیست که ولی فقیه را نغوذبالله درجایگاه خدایگان نشانده و غیر پاسخگو و دارای قدرت بی نهایت بوده و بدون امکان اشنیاه در دنیا مغرفی می کند. پیروان این نظریه هیچگونه حقی برای مردم در مورد سوال از ولی فقیه قایل نیست. البته رهبری انقلاب ازاین برداشتها بدورهستند و همیشه گفته اند که التزام به ولی فقیه آنجاست که حکم حکومتی صادر شده باشد و همه ملزم به رعایت آن هستند. اما امروزه کسی اگر مخالف ولی فقیه حرف برند اورا تکفیر کرده و به ناکجا اباد می رسد. این دیذگاه نه تنها بادیدگاه رهبری محالف است بلکه ایت الله منتظری چنین دیدگاهی را قبول نداشت و به همین دلیل در تئوری ولایت فقیه تجدیدنظر کرد.
ایشان از معدود عالمان بی عمل هم بوده اند
این را هم فراموش نفرمایید
Iran, Islamic Republic of
نه بابا؟؟؟
خدا بیامرزد ایت الله منتظری را که به حق مخلص بود و هیچ وقت حاضر نشد به خاطر دنیا و مقام پا روی اعتقاداتش بگذارد
Romania
البته که ایشان مخ لس بودند.
مثل تیوپ لس!
مگر شک هم دارید؟
ادب نداری آقای نا محترم.
حجت
مخ لس
ممطمن باش خطای بزرگی مرتکب شدی وبا تو شرط می بندم که در همین دنیا سزای این بی ادبی وتوهین به کسی که عمرش را در راه اعتقاد خودیه ارزش های دینی گداشت خواهی دید وتوسط کسانی مجازات می شوی که از انان انتظار پاداش داری ودر صورت عدم توبه به عذابی دردناک مبتلا خواهی شد که از ان مفری نداری واین سنت الهی است
Iran, Islamic Republic of
اینگونه اهانتها نشانه تربیت خانوادگی شماست .
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
همانطور که مرقوم فرموده اید آیت الله منتظری یکی از بنیانگذاران و معماران انقلاب ، نظام جمهوری اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه بود ، در مطلبی که توسط شما منتشر شده همه تقصیرها در جدایی ایشان از انقلاب و نظام را بر عهده سید مهدی هاشمی گذاشته اید و اصلا" از افرادی که به شکل مخفی ایشان را به سمت جدائی از نظام سوق می دادند اشاره ای نکرده اید . واقعیت این است که بعد از شهادت شید مطهری و دکتر بهشتی فردی خود را لایق جانشینی و قائم مقامی امام می دانست و با توجه به اطلاعات دقیق این فرد از وضعیت سلامت حضرت امام به دنبال این بود که قبل از رحلت حضرت امام موانعی که موجب از دست رفتن مقام ولایت فقیه می شد را از جلوی پایش بردارد ، یکی از بزرگترین موانع سر راه این فرد شخص آیت الله منتظری بود این فرد با سوء استفاده از حضور سید مهدی هاشمی ملعون در بیت آیت الله منتظری ( البته سید مهدی هاشمی در مقطعی از دهه 60 معاون سپاه هم بود ) و حرکت دادن فضا به سمتی که موجب عصبانیت آیت الله منتظری و جدائیشان از انقلاب شود آنقدر فعالیت های امنیتی و جو سازی کردند تا بالاخره ایشان را از انقلاب و امام و امت جدا کردند . پس از رحلت حضرت امام این فرد خود را جانشین امام می دانست و با مخالفت با شورایی شدن رهبری به دنبال این بود که خودش در مسند ولایت بنشیند اما با هوشیاری اعضای محترم خبرگان رهبری و الطاف الهی قرعه به نام حضرت آیت الله خامنه ای خورد و ایشان به لطف الهی ولایت فقیهی جامعه را بر عهده گرفتند ، آن فرد وقتی تمام آمال و آرزوهایش را بر باد رفته دید چاره ای نداشت مگر اینکه با مکر و حیله به مقام معظم رهبری نزدیک شود و خود را حامی ایشان در جامعه جا بزند این مکر و حیله ادامه داشت تا بعد از روی کار آمدن جریان اصلاحات در کشور و حذف آن فرد از معادلات سیاسی و مدیریت جامعه شد . و فرد مورد نظر با فشار به رهبری و با حمایت دولت اصلاحات در سال 84 به دنبال دست بردن در آرای مردم و رسیدنش به مقام ریاست جمهوری بود که بعد از مخالفت شدید رهبری و دفاع جانانشان از آرای مردم آرام آرام اختلاف این شخص با ولی فقیه زمان آشکار شد و کار به جایی رسید که در سال 88 بسیار بدتر از سید مهدی هاشمی در مقابل انقلاب و مردم ایستاد و عملا" خود را در ردیف اپوزیسیون قرارداد زیرا علی رقم همه مکاری ها و حیله گری هایش عملا" با گذشت زمان تمام آرزوهایش را بر باد رفته می دید . پس عامل جدائی آیت الله منتظری در ظاهر سید مهدی هاشمی بود واقعیت این است که افرادی در پشت صحنه این فضا را مدیریت می کردند تا با ایجاد اختلاف بین امام امت و آیت الله منتظری موجبات تضعیف امام و انقلاب را برای رسیدن به اهدافشان را فراهم کنند . در خصوص ماجرای مک فارلین هم بر کسی پوشیده نیست که این عمل یک عمل خودسرانه از طرف آن فرد مورد نظر و بدون اطلاع حضرت امام بود و واقعیت این است که افشای آن برای سالها از انحراف نظام جلوگیری کرد ماجرایی که با گذشت نزدیک به سه دهه از آن هنوز هم واقعیاتش بر کسی آشکار نیست و فقط مواردی از آن در جراید و کتابها و اذهان مردم می چرخد که خود بوجود آورنده ماجرای مک فارلین به مردم گفته . پیشنهاد می کنم حتما" نماز جمعه تهران بعد از افشای ماجرای مک فارلین را ببینید .
Romania
این فرد فقط دنبال رهبری کشور است. خود و خانواده اش فقط دنبال همین هستند و سال هاست با تمام قوا این مسیر را دنبال می کنند ...
احسنت آقا مجید خوب قضیه این آقا و خانواده طلبکارش را شکافتید !
رسول
Iran, Islamic Republic of
با تمام شدن حصر منتظری , وارد عصر منتظری شدیم ...
این که گفتی یعنی چه؟؟
Romania
احتمالا تو تنهایی وارد این عصر شدی البته منافقین هم همراهت هستند!!
Romania
پسرم! به این نمی گویند عصر. این غروبه شبیه عصره از بزرگترهات بپرسی بهت توضیح میدن بعدشم میشه شب و نصفه شب. آره به این نمیگن عصر!
منتظری مرد و با خود کوله باری از ظلم در حق انقلاب مظلوم اسلامی را به عالم برزخ برد. امیدوارم در انتقام الهی از او در عالم برزخ به او رحم نکنند. مگر بنی امیه با انقلاب حسین چه کردند که امثال شریعتمداری و منتظری با انقلاب ما نکردند. حیف که مصداق اتم حبطت اعمالهم شد و همه کارهای نیک گذشته خود را در آتش حسد و بغض نسبت به امام و رهبری سوزاند. خدا او را نیامرزدو همان طور که از گناه طلحه و زبیر هم نخواهد گذشت.
Iran, Islamic Republic of
بيوت مراجع عالي قدر از دير زمان مورد طمع بيگانگان و دشمنان اين مرز و بوم بوده و هميشه سرويسهاي جاسوسي كشورهاي استعمار گر بخصوص امريكا و انگليس به دنبال رخنه در بيوت حضرات بودند ولي هشياري مراجع عالي قدر معمولا سد راه انها بوده البته در برخي موارد هم انها موفق بودند از جمله همين موردي كه شما اشاره كرديد
Iran, Islamic Republic of
خيلي ها به دنبال درست كردن منظري ديگري براي نظام هستند .بيخود نيست سردار جعفري گفت فتنه اي بزرگ تر در راه است
Iran, Islamic Republic of
از هوش زیادیه .
Iran, Islamic Republic of
شان ايت الله منتظري بالاتر از اين حرف ها بود كه بخواهد بازيچه دست عده اي منافع طلب و نان به نرخ روز خور شود
Romania
ولی شد! ظاهرا شما اون موقع خواب بودین.
متاسفانه شد بدجوری هم شد !
Iran, Islamic Republic of
اگر لطف كنيد اطلاعات بيشتري در مورد اين كتاب يعني ملاي مخالف بدهيد ممنون ميشوم .چون برايم جالب ايا در ايران ترجمه شده يا خير
رسول مشهدي
درود خداوند به روح پر فتوح آيت اله منتظري كه نقطه روشني بود در تاريخ روحانيت ايران
در واقع نقطه عبرتی بود برای همه از جمله شما.
فاعتبرو یا اولی الابصار
در آسمان شما خیلی روشن بود اما در آسمان ما تا امام بود نور دیگری را نمیدیدیم
Iran, Islamic Republic of
رحمت خدا بر او و فرزند شهیدش و همسر پاک دامنش باد .
جالبه با اینهمه تبلیغات اختلاف مثبتها و منفی ها خیلی زیاد نیست و نشان می دهد آقای منتظری طرفدار زیادی دارد
Iran, Islamic Republic of
خداوند سايه رهبري را از سرمان كم نكند اگر مملكت دست منتظري و باند سيد مهدي هاشمي ميافتاد معلوم نبود اصلا تا كنون چيزي از انقلاب باقي ميماند
Iran, Islamic Republic of
با توجه به شرايط كنوني كشور و حساسيت هاي موجود تكليف مراجعي چون ايت الله صانعي چه ميشود خدا عاقبت همه ما را ختم به خير كند
آیت الله صانعی؟
مرجع؟!!!

مراجعی که نه به اعتبار حوزه بلکه به اعتبار بی بی سی حکم مرجعیت می گیرند، عاقبتشان هم به عاقبت بی بی سی گره می خورد مگر اینکه انشالله برگردند و متنبه شوند.
Iran, Islamic Republic of
آقای به ظاهر محترم این مرجع بزرگی که نام میبری خیلی از افراد مقلدش هستند و حق توهین نداری.
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای صانعی مرجع تقلیدبسیاری هستند و کسی حق ندارد به مرجع کسی توهین نماید .
بله مرجع تقلید ضد انقلابیون هستند
چون مرجعی که خودش ضد انقلاب باشد مقلدینش اگر بخواهند انقلابی باشند تقلیدشان باطل است و به حکم مرجع عمل نکرده اند
حالا مقلد محترم فهمیدی با سر توی چه لجنی افتادی؟
ناصر
Iran, Islamic Republic of
موضوع مبارزه با نفوذ بیهوده است , زیرا جریان نفوذ فراگیر و گسترش یافته است .
اولا که بیهوده نیست و خیلی هم لازم و ضروری و تأثیرگذار است.
ثانیا: کوشش بیهوده، بِه از مُردگی.
پس مثل تفکر انجمن حجتیه باید بشینیم تا امام زمان بیاد !!! شما دنباله های همانها هستید که می گفتید نباید با شاه مبارزه کرد و تشکیل حکومت داد تا خود امام زمان بیاد و با ظلم و فساد مبارزه کنه و تشکیل حکومت اسلامی بده !!!
از همه بدتر نفوذ در دفتر علماست که نمونه اش بوده و هنوز ادامه داره !
Iran, Islamic Republic of
روزی در زمانی كه وزیر كشور بودم، با رییس شهربانی و تعدادی از مسؤولین امنیتی به منزل آقای منتظری در قم رفتیم. وقتی خواستم وارد شوم فردی آمد كه مرا بازرسی بدنی كند او را رد كردم و به داخل حیاط حسینیه رفتم. یك در هم از حیاط به اندرون باز می‌شد. نزدیك در كه رسیدم، دیدم شیخی از داخل، با ابرو به محافظین اشاره كرد كه فلانی را بگردید. حالا من، وزیر كشور، یعنی مسؤول امنیت كشور بودم، اما وقتی دیدم كه او با ابرو اشاره كرد، شخصی هم جلو آمد تا مرا بازدید كند، او را كنار زدم و با عصبانیت و تندی، دفتر ایشان را ترك كردم. در آن لحظه، آقای منتظری داخل اطاق نشسته بود و مرا می‌دید. به عنوان اعتراض برگشتم و با ایشان هم ملاقات نكردم و هر چه در حیاط سعی كردند كه مرا برگردانند، قبول نكردم و گفتم یك مشت عمله را این جا جمع كردید و از این حرف‌ها. قسمتي لز خاطرات اقاي ناطق نوري كه در ان زمان وزير كشور بودند
Romania
خالا آقای نوری خوبست در مورد هاشمی محتاط تر باشند واین قدر خودشان را به ایشان نچسبانند.
Iran, Islamic Republic of
مهدي هاشمي در اعترافاتش ميگويد.ما قصد داشتيم با تسلط بر حوزه، جريان حزب الله كشور را تند كنيم و نيروهاي پراكنده را اشباع نماييم كه همزمان با اين كار، فقيه عالي قدر [آقاي منتظري] اعلام كردند كه مدارس رسماً وارد صحنه شوند و ما فكر كرديم با بهره گيري از اين مدارس به نحو احسن انديشه هايمان را در كشور عملي كنيم... اخوي [هادي هاشمي] در يك مقطع كه آقا به شوراي مديريت پرخاش كرده بودند صريحا مي گفت: »بايد مدارس جديد را به گونه اي گسترش دهيم كه جايگزين شوراي مديريت حوزه علميه قم شده يا حداقل آنان مجبور شوند موجوديت مدارس را با برنامه هاي جديد بپذيرند
Iran, Islamic Republic of
خاطره روز جمعه 11 آبان 1363 آقاي هاشمي رفسنجاني خواندني است:

عصر آقايان سيدمحمد خاتمي وزير ارشاد اسلامي، محمد عبايي خراساني، اسدالله بيات، جعفري لنگرودي، هادي خامنه اي، مهدي كروبي و محمدعلي هادي نجف آبادي آمدند. نگران پيشرفت خط محافظه كار به تعبير آن ها از طريق جامعه مدرسين حوزه علميه قم و حزب جمهوري اسلامي و جامعه روحانيت مبارز تهران و انزواي آقاي منتظري بودند و در اين باره چاره جويي مي كردند.2
آنچه اين افراد از آن به عنوان انزواي آقاي منتظري ياد مي كردند، درگيري شوراي مديريت حوزه علميه به محوريت مرحوم آيت الله محمّد فاضل لنكراني و نيز جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با آقاي منتظري بر سر تلاشي بود كه باند مهدي هاشمي براي توسعه تسلط خود بر حوزه از طريق مدارس تحت پوشش آقاي منتظري انجام مي دادند.
Romania
کاش هاشمی گاهی خاطرات خودش را بخواند وعبرت بگیرد
منتظري محبوب قلبهاست.
Romania
قلوب المنافقین و الکفار و المرتدین و الفجار البته
منظورتون آدم حسابی ها که نیست حتماً مگر کر وکور بوده باشن! مثل جنابعالی!
خدا شما را شفای عاجل عنایت فرماید که هم چنان کج فهم مانده اید.
آخه جه قدر یاسین به گوش امثال شما فاقد اثر است؟
کروکر امثال شمایند که محبوبیت ایشان را در بین آحاد مردم نمیبینید،
البته محبوب قلبهایی که: "فی قلوبهم مرض"!

انشاءالله "فزادهم الله مرضا"!
Turkey
چه فایده هرچه رهبری میفرمایند باز به این مساله مهم چنان که باید و شاید توجه نمیشود
عارفی
Iran, Islamic Republic of
م , مثل مظلومیت , محبوبیت و منتظری ...
م مثل "منافق"

م مثل "مزدور"

م مثل "منفور"

م مثل "مردود"

م مثل "مهدی هاشمی جنایتکار"

م مثل ....
Iran, Islamic Republic of
معلومه عقل شما به چشم شماست .
همین که پس از فوت این انسان این اسطوره مبارزه نامش بر دلهای شما ترس انداخته است نشان از شان و جایگاه منتظری دارد منتظری بنده زمان خود نبود بنده مظلوم خدا بود حتی در بدترین شرایط هم مراعات ادب را کرد و شاگرد خودش را که بر مسند خلافت نشسته بود نصیحت کرد
مسند خلافت؟؟!!!

ادب؟؟؟!!

نصیحت؟؟!!!

مظلوم بود؟؟!!

ترس از یک در گذشته؟!

واقعا تا آدمهای چاپلوس و کج فهمی مثل شما هستند، این بندگان خدا نیاز به آفت دیگری ندارن.

اینی که میگی شاگردشو نصیحت کرد، خودش شاگرد یک استاد بزرگی مثا امام راحل بود که خون به دلش کرد. امام از دست منتظری خون گریه کردند.
Iran, Islamic Republic of
آقایی که فکر میکنی خیلی میفهمی ,,بفهم خدا عالم است و هیچکس نمی داند اونور چه خبر است کی سعیده وکی شقی اینقدر راجع به دیگران براحتی قضاوت نکن تا ظلوما جهولا نباشی . فقط روی پل صراط معلوم میشه که که درست گفته .وکی نادرست گفته . یا علی
ایشون مظلوم نبود اتفاقا بسیار ظالم بود.
جون دائما علیه انقلاب فحاشی و بهانه جویی می کرد مظلوم بود؟
جون از باند جنایتکار مهدی هاشمی معدوم حمایت مستمر حتی به قیمت رودر رویی با امام کرد مظلوم بود؟
جون تمام فجار و منافقین را در دامان خود جای داد مظلوم بود؟
مظلوم امام بود که جنین موجود ظالمی را به روز جانشینش کرده بودند و دم نزد.
مظلوم این انقلاب بود که خون بهترین هایش را داد تا امثال منتظری ها در بوستانش بچرند و گردن کلفت کنند.
مظلوم مادرانی بودند که سال ها در انتظار جنازه فرزندانشان چشم به راه ماندند و امثال منتظری ها و سایر عمال ضد انقلاب بر روی خون جوانانشان با صدای اسرائیل معاشقه می فرمودند.
لعنت به امثال این ظالمان از خدا بی خبر! تا ابد!
علی
منتظری مثل ...... میموند با علم ولی ساده لو بدرد تدریس میخورد نه سیاست و ملکت داری
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست است. ....
مرحوم کلمه درستی نیست فقید درست است..
به همین دلیل است که می گویند هیچ دعایی بهتر از دعای عاقبت به خیری نیست
... در نظام موجب جبهه گيري مرحوم منتظري شد . به قول معروف كه چي خواستيم و چي از اب دراومد .
Turkey
سایت محترم جهان این گونه اطلاع رسانی برای نسل جوان بسیار مهم و مفید است خصوصا ابهاماتی که برخی ها به دنبال ترویج ان و گرفتن ماهی از اب گل الود هستند
Turkey
در موقع عزل مسائل شکل دیگری پیدا کرد. ایشان به خاطر مباحث دیگر اشکالاتی داشت. زود قضاوت می‌کرد و با مردم مطرح می‌کرد. نائب امام بود و موقعیت بالایی داشت. همه فکر می‌کردند به زودی رهبر می‌شود. احساس تکلیف می‌کرد و اشکالات را در مصاحبه‌ها می‌گفت و انتقاد می‌کرد. یکی از حرف‌های ما به ایشان این بود که درست نیست شما همه انتقاد‌ها را علنی کنید. افرادی به ملاقات ایشان می‌رفتند و خبر تلخی می‌دادند، چند ساعت بعد از زبان ایشان به رسانه‌ها می‌آمد. خیلی از آن حرف‌ها درست نبود. شنیده‌ها را مطرح می‌کرد. تقریباً به همه ارگان‌ها انتقاد داشت. به مجلس، جنگ، قوه ‌قضائیه و دولت انتقاد داشت و علنی مطرح می‌کرد. کار‌هایش به تدریج مورد نقد قرار می‌گرفت. مثلاً افرادی را به عنوان نمایندگان خویش در دانشگاه‌ها انتخاب کردند که بعضی از آن‌ها هنوز هم مانده‌اند. گویا آن موقع آیت‌الله خامنه‌ای با این کار موافق نبودند. به هر حال انتقادات ایشان خیلی سیاستمدارانه نبود. قدری افشاگری بود. در حال جنگ بودیم. همیشه به ایشان می‌گفتیم. این‌گونه مسائل باعث شد که کم کم کسانی موضع گرفتند. به خصوص کسانی که به فکر مراجع دیگری بودند. مصاحبه هاشمی رقسنجانی با سایت اینده درج در سایت تاریخ ایرانی
Turkey
( مهدي هاشمي برادر هادي هاشمي(داماد آيت الله منتظري ) بود.) نهايت تلاش خويش را براي جلوگيري از مجازات نامبرده به كار برد . اما امام (ره) در مقابل فشارهاى منتظرى و عناصر پراكنده باند مهدى هاشمى در مراكز مختلف قدرت همواره بر روى اجراى عدالت پاى فشرد. مهدى هاشمى پس از مدتى كه در بازداشت به سر مى‏برد با واقف شدن نسبت به انحرافات خود و همفكرانش، نسبت به همه جرايم خود در قبل و بعد از انقلاب زبان به اعتراف گشود و در مردادماه 1366 به اتهام محاربه، فساد، ايجاد فتنه، رعب و وحشت در بين مردم به اعدام محكوم شد و حكم صادره نيز در تاريخ 6/7/66 به اجرا در آمد. جهت اطلاع بيشتر به كتاب خاطرات سياسي , (محمدي ري شهري ) و رنجنامه , (سيد احمد خميني ) مراجعه نماييد و جهت اطلاع در مورد مهدي هاشمي و جريانات او ر.ك: كتاب «مجموعه بن بست، نشر اداره كل اطلاعات اصفهان، 1377».
خدا جای حق نشسته
ماجرای عزل منتظری از قائم مقام رهبری از سوی امام خمینی(ره) در سال 68 نشان می دهد امام امت برای پیشبرد اهداف عالی انقلاب با تمام توان مقابل انحرافات می ایستاد.
رییس بخش فارسی بنگاه خبرپراکنی بی.بی.سی 20 سال پس از این حادثه در ایام فتنه 88 با حضور در منزل آقای منتظری با وی به گفت‎وگوی اختصاصی پرداخت و اتهامات واهی وی به نظام را به ابزاری برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی مبدل کرد.
در یادداشت اسم کتابی اورده شده تحت عنوان ملای مخالف اگر لطف کنید در مورد این کتاب توضیح دهید
دختر آیت الله مهدوی کنی در خاطراتش در مورد پدر به زاویه سیاسی آیت‌اله مهدوی کنی با مرحوم منتظری اشاره کرده و گفت: پدرم زمان مسئولیت وزارت کشور، سفری به اصفهان داشتند اما هیچ مقام رسمی به استقبال ایشان نیامد، در حالی که به عنوان وزیر باید استاندار یا فرماندار بیاید، اما به خاطر اینکه این‌ها می‌دانستند نظر پدرم مخالف با این آیت‌الله (منتظری) است نیامدند!

او گفت: حالا دفترشان آن موقع هنوز مشخص نشده بود و بیشتر منتسب به دامادشان مهدی هاشمی بود، به هر حال پدر نسبت به آیت الله منتظری تا وقتی که حضرت امام دستور فرمودند آیت الله منتظری را قبول داشتند و همان‌طوری رفتار می‌کردند اما درست وقتی که حضرت امام ایشان را عزل کردند، دیگر صلاح ندیدند بقیه مسائل دانشگاه به دست ایشان باشد و هیئت امنایی را با اجازه حضرت آیت الله خامنه‌ای دو مرتبه تشکیل دادند.
United States
آیا یک مجتهد نمی تواند نظرش عوض شود؟ در ابتدا یک نطری داشته باشد و بعدا با مطالعه و بررسی بیشتر آن را اصلاح کند؟ نقد نظر اولیه خود مبنی بر شجاعت و بنیان علمی ایشان می باشد.
Turkey
همین الانم اگه دقت نکیم دوباره با این گونه چالش ها مواجه خواهیم شد
Turkey
تلاش برای براندازی نظام جرم کمی است این همه خون شهدا و .... واقعا کسانی که از ایشان دفاع میکنند چگونه میخواهند جوابگوی خون شهدا باشند
قرآن بهترین تذکر دهنده است :

و لا تقف ما لیس لک به علــــــــم .
Turkey
بسیار عالی .چقدر بجا و محکم
Iran, Islamic Republic of
نفوذدرارگانهایی اتفاق می افتد که افرادی اطلاعاتی و امنیتی به حج اعزام میشوند و درتله اطلاعاتی سایرملل گرفتارمیشوند .
چه فهم درخور تحسینی!
شما خیلی مراقب خودت باش!
خیلی حیفی! برای ما زیادی!
Iran, Islamic Republic of
روح آن مرجع بزرگ و خداترس و مظلوم شاد...
Turkey
خشاب گذاری ضد انقلاب و اپوزیسیون بر عایه نظام روز به روز جدی تر میشود و خطر نفوذ روز به روز بیشتر ...
Turkey
هرچه میکشیم از نفوذ میکشیم خطرش از دشمن رو به رو بیشتر است
مشکل آقای منتظری البته فقط محدوده اختیارات رهبری نبود. او جدای از مصداق رهبری، مبنای انتخاب رهبر توسط مجلس خبرگان را نیز به چالش کشید. این البته نشان از آن داشت که حرف او حرف تازه ای نیست. حرف او ریشه در همان سال های پایانی عمر امام و بعد هم ماجرای انتخاب رهبری داشت. در واقع آقای منتظری با سخنان خود به صحت و درستیِ این واقعیت برای آیندگانی که تاریخ را مرور می‌کنند، گواهی داد که پیامش به رهبر انقلاب بعد از تصمیم خبرگان صوری بوده است. آقای منتظری از همان آغاز نتوانست کنار رفتن خود را تحمل کند؛ و این واقعیت در خرده‌گرفتن های با پوشش علمی و روایی به مبانی خبرگان رهبری نمود خارجی پیدا کرد.
سخن گفتن آقای منتظری از شرایط علمی و فقاهت رهبر انقلاب در حالی بود که پیشتر یعنی همان زمان که مجلس خبرگان آیت الله خامنه ای را به رهبری انتخاب کرد، جمع کثیری از علما و مراجع بر فقاهت و اجتهاد ایشان مهر تأیید زده بودند. آیت الله فاضل در این خصوص نوشت:«در مورد مقام معظم رهبری آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته اشعار می دارد که مقام شامخ علمی و اجتهاد و فقاهت معظم‌له جای هیچ گونه تردید نیست اینجانب با توجه به سابقه آشنایی دیرین با ایشان و اطلاع از مراتب تحصیلی، اذعان به اجتهاد بنحو اطلاق وی دارم علاوه بر اشاره و بلکه تصریح امام عظیم الشأن قدس سره‌الشریف در موارد متعدد به صلاحیت و شایستگی رهبری ایشان دلیل عمده بر مقام اجتهاد معظم له می‌باشد.»
صانعی نیز نوشت:«اجتهاد حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی ثبوتاً و اثباتاً نیاز به نظر دادن نداشته و ندارد و نه تنها مجتهد مسلم می باشد بلکه فقیه جامع الشرایط واجب الاتباع است. امید آنکه سایه اش بر سر مسلمین مستدام.»

در واقع همان زمان چهره های مختلف بر شرایط علمی و فقهی آیت الله خامنه ای صحه گذاشته بودند. اما این همه از سوی آقای منتظری نادیده گرفته شد. واکنش ها بعد از بیانات رهبر انقلاب هم ادامه پیدا کرد. مراجع، علما و مردم از یک سو و جریانات سیاسی از سوی دیگر اظهارات منتظری را محکوم کردند. هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران ضمن اشاره به اینکه امام نظرشان با آیت الله خامنه ای بود و ایشان را واجد شرایط رهبری می دانستند، تصریح کرد:«این را هم من باید شهادت بدهم... من به ایشان نزدیکم، معمولاً از هم چیزی را پنهان نمی کنیم. من می دانستم ایشان راضی نیست مرجع باشد. یقین داشتم که ایشان مخالف است. ایشان گفتند که من حالا اگر بخواهم مسئولیت مرجعیت را بگیرم، چقدر باید وقت بگذارم، مگر می شود؟ ایشان قبول نمی کرد و می گفت من وقت ندارم... با تو که حرف می زنم من راضی نیستم کسی از مرجعیت من حمایت بکند، لذا من نکردم. این یک واقعیت تاریخی است که من می دانستم و ایشان و اگر لازم نبود هیچ موقع این حرف را نمی زدم، اما حالا می بینم بی انصافی دارد می شود.» آیت الله هاشمی شاهرودی که از شاگردان مبرز سید محمد باقر صدر و عضو فقهای شورای نگهبان به شمار می آمد نیز لب به سخن گشود و به تشریح مراتب علمی رهبر انقلاب پرداخت تا آنان که نمی دانند، مطلع شده باشند.
افرین بر هوش و ذکاوت و زبرکی امام رحمه الله
Iran, Islamic Republic of
نگاه عميق به مساله مهمي چون مساله منتظري براي تاريخ معاصر ما بسيار سود مند است .لفل اين گونه مسايل را براي نسل جديد بيشتر باز گو نماييد
Romania
میشه بگید این کتاب ملای مخالف رو از کجا میشه تهیه کرد
Romania
کسی که روزی جزو تئوریسین های ولایت فقیه به شمار می‌آمد از همان آغاز نتوانست ...
Romania
رئیس جامعه مدرسین به ریشه یابی سخنان اهانت آمیز آقای منتظری پرداخت ...
Romania
فقیه اپوزیسیون تیتر جالبی بود
Romania
لحن اهانت آمیز سخنان آقای منتظری ت...
بهرام
باسلام امیداست خداوندمتعال بشماوعزیزان بزرگواری که افکار عموم را منور میکنند عزت وبرکت عنایت کند زبان الکن است وتوان خدمات شما عزیزان کم از جهاد نیست زیاده گویی رانمی پسندم ولذا سکوتکرده وفقط میگویم اجرکم عندالله
Iran, Islamic Republic of
......