پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱۶

شأن مردم؛ از سبد کالا تا هدفمندی یارانه ها

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 356139
فهم نادرست برخی مسئولین از مقوله عدالت و دستگیری از مستضعفین و هم‌چنین عدم شناخت درست از عظمت و شأن مردم سبب شده که متأسفانه همانند طرح‌های قبلی دولت از جمله توزیع سبد کالا، سازوکارهایی را که برای اجرای مرحله دوم هدفمندی هم در نظر گرفته شده، جایگاه و شأن مردم را مورد بی‌ حرمتی قرار دهد.
شأن مردم؛ از سبد کالا تا هدفمندی یارانه ها
سرویس سیاسی جهان نيوز-حسین صادقی: از آغازین روزهایی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت نهم مطرح گردید تا امروزی که ثبت‌نام متقاضیان در مرحله دوم این طرح به اتمام رسیده است، همه نوع تحلیل و نقد و طرح دیدگاهی پیرامون آن صورت گرفته و عملاً هرکس و هر گروهی بسته به نگاه‌ های سیاسی و سوابق فکری خود و با توجه مسئول بودن یا نبودن در این زمینه، به اظهار نظرهایی متفاوت پرداخته اند.

طرحی که اهدافش اجرای عدالت و رفع تبعیض، شفاف‌ سازی اقتصادی و نیز دادن فرصت مدیریت درست، اصلاح قیمت‌ ها و کاهش وابستگی به نفت و همچنین افزایش فعالیت‌ های عمرانی بود، امروز در مسیر دیگری رو به حرکت است.

اما آن‌ چه در دولت منسوب به تدبیر و امید از وضعیت اجرای فاز دوم طرح، قابل تأمل است؛ نکاتی است که اشاره می‌ شود:

۱.
عدم شفاف‌ سازی صحیح و به‌هنگام و نیز گسترده پیرامون جزئیات دور دوم طرح از یک طرف و از سوی دیگر شروط تهدیدآمیز و تهاجمی دولت برای متقاضیان، باعث گردید که عده‌ زیادی از مردم در ایام ثبت‌نام ابهاماتی بسیاری داشته باشند، تا جایی که عده‌ای بالاجبار و به‌ صورت ناخواسته انصراف دادند. این واقعیت حکایت از عدم قدرت اقناع دولت از منصرف نمودن مردم و نیز ترس آن بود که البته برای دولتی که خود را مدعی تدبیر می‌داند، پذیرفته نیست.

۲. نکته دیگر این‌ که فهم نادرست برخی مسئولین از مقوله عدالت و دستگیری از مستضعفین و هم‌چنین عدم شناخت درست از عظمت و شأن مردم سبب شده که متأسفانه همانند طرح‌های قبلی دولت از جمله توزیع سبد کالا، سازوکارهایی را که برای اجرای مرحله دوم هدفمندی هم در نظر گرفته شده، جایگاه و شأن مردم را مورد بی‌ حرمتی قرار دهد و عملاً عدالت در نگهداری کرامت آن‌ها لحاظ نشود و خواه ناخواه با اقداماتی از جمله زدن برچسب "نیازمند" به اکثریت مردم کشور به آن‌ ها نیز توهین شود.

۳. با توجه به همزمانی ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جانب رهبر معظم انقلاب با اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ ها، این نکته را باید در نظر گرفت - و مراقب آن بود- که اقتصاد مقاومتی به معنای اجرای فاز دوم هدفمندسازی تعبیر نشود، چرا که با توجه به نواقص گفته شده ممکن است خدشه‌ای -دست کم در برخی ابعاد- بر مسأله مهم اقتصادی مقاومتی وارد شود و اصل مسئله به حاشیه برود.

در نهایت، ضروری است که مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشت مردم باید با تدبیری که در آن کرامت و شأن ملت حفظ شود، مرتفع گردد که در این بین دولت، نقش پررنگی‌ تر دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
Iran, Islamic Republic of
ما که نفهمیدیم این دولت چی رو تدبیر میکنه و به چه چیزی میخواد امید بده!!!!!!!!!!
تو اگه می فهمیدی اینجا چیکار می کردی؟
آقا مهدی این دولت تحقیر و فریب است. ملت هم تحقیرش را در دریافت سبد کالا مشاهده نمود و هم امید را از بین برد.
یه نفر...
Iran, Islamic Republic of
این دولت ناکام ترین دولت تاریخ انقلابه.
هم تو اقتصاد خراب کرد هم تو سیاست هم تو فرهنگ!
البته این نگاه خوشبینانه است اگر نگیم ...!!
Iran, Islamic Republic of
روحانی اولین رییس جمهور 4 ساله ایران خواهد بود.
امیدواریم.
شک نکن من هر کس رو دیدم که به روحانی رای داده مثل.....پشیمونه.
هزینه میهمانی 300 نفره «خصوصی» در کاخ سعدآباد از کجا تامین شده است؟ ....
حالا تو خودشو زیاد ناراحنگ نکن کارت به بیمارستان میکشه باید یه سریم اونجا هزینه بکنی
از جیب من و تو.
ای کاش صداوسیما تکرار صحبت های روحانی در انتخابات رو پخش می کرد ...
بر مردم سخت می گیرند ولی از همین پول مردم برای زنانشان جشن می گیرند از همین پول مردم به زنانشان 5 سکه هدیه می دهند. ...
ما عادت کرده ایم به مسئولین اعتماد کنیم چون پای منبر و حرف های ایشان بزرگ شدیم ولی چه کنیم که ایشان به گفته خود عکس عمل می کنند/؟؟
خدائیش یادت بخیر احمدی نژاد
عادل فرحانیان
جناب آقای رئیس جمهور محترم! شما اولین دولتی خواهید بود که فقط 4 سال ریاست جمهوری را بر عهده داشت ؛ مطمئن باشید در دوره بعدی ریاتس جمهوری برای شما جایی وجود ندارد!
Latvia
شايد چاپ نكنيد!مثل قبلي ها!
آزموده را آزمودن خطاست! من متولد 55 هستم در دوره زندگي با مشكلات عديده اي روبرو بودم كه تكرار مكررات است اگر بگم (جنگ-مدرسه چند شيفتي-كنكور-كار- مسكن-.....) بقيه هم مثل من.
بعد صحبت از حق و حقوق و قانون مي كنيد!!!
نسل دوره ما خوشي از شما نديده و فرزندانم ما هم از ما ياد مي گيرند و مي بينند چه بلاهايي سر ما آمده و آنها هم اعتماد نمي كند
نسل قبلي هم كه آردشو آويخته است
و همه علت مشكلات در كامنتهاي قبلي گفته شده و موضوعي كه چند وقت بهش رسيدم اينه كه از زماني كه يادم مي آيد و مسائل و اخبار را پيگيري مي كردم اينه كه مسئولان مملكتي ما مثل انرژي مي ماند هيچ وقت ار بين نمي روند(كنار نمي روند) بلكه از حالتي به حالت ديگر تبديل مي شوند(تعويض پست)
در اين 35 سال همين شماها بوديد كه وضع را به اينجا رسانديد يك روز رييس كميسيون يك روز ريس ورزش يك روز معاون يك روز مدير....... بوديد و اجاز تكثر گرايي و شايسته سالاري نداديد حالا مردم را مقصر مي دانيد و سر زنش مي كنيد!!!!!!!!