پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲
در سفر به دمشق؛

لاريجاني: کنار ملت سوریه ایستاده‌ایم/ فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند

سوریه تاوان ایستادگی برابر رژیم صهیونیستی را می‌دهد
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب: 397431
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سوریه همیشه در صف اول مقابله با اسرائیل ایستاده بود و ما فداکاری‌های ملت سوریه را در جنگ علیه اسرائیل، جنگ‌های دهه اخیر و همچنین ۳۳ روزه و ۲۲ روزه فراموش نمی‌کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به کشور سوریه در نشست مشترک خبری با محمد جهاد اللحام رئیس مجلس این کشور، با اشاره به جایگاه سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی گفت: سوریه یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با اسرائیل بود آن هم در زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه خود را به خواب زده بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در همان شرایط سوریه در صف اول مبارزه با این رژیم قرار داشت.

لاریجانی اضافه کرد: ما فداکاری‌های ملت سوریه را در جنگ علیه اسرائیل، جنگ‌های دهه اخیر و همچنین ۳۳ روزه و ۲۲ روزه فراموش نمی‌کنیم.

لاریجانی با انتقاد از برخی کشورهای منطقه که هنگام جنگ‌های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه سکوت کرده بودند، گفت: بسیاری از کشورهایی که امروز فقط سخنرانی می‌کنند و ادعای مبارزه با رژیم صهیونیستی را دارند در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه یا سکوت کرده و یا به این رژیم کمک کردند.

وی با بیان این مطلب که سوریه در شرایط کنونی تاوان ایستادگی برابر رژیم صهیونیستی را می‌دهد، گفت: به همین دلیل معتقدیم که باید در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد و از آنها حمایت کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: این حمایت به معنای عدم وجود مشکل در این کشور نیست، ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که قطعاً باید حل شود اما اشکالات در مسائل مربوط به دموکراسی با توپ و تانک حل شدنی نیست.

لاریجانی با بیان این مطلب که در ۴ سالی که ملت و دولت سوریه برابر تروریست‌ها مقاومت می‌کنند مسائل مهمی مکشوف شد، به دو نکته اشاره کرد و گفت: نکته اول اینکه این تروریست‌هایی که ۴ سال است با دولت سوریه به ادعای ایجاد دموکراسی می‌جنگند وارد عراق شدند و آنجا را نیز اشغال کردند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که در عراق مشکل دموکراسی وجود نداشت.

رئیس مجلس ادامه داد: این نشان می‌دهد که مشکل چیز دیگری است و این همان حرفی بود که ما از همان ابتدا می‌‌زدیم و می‌گفتیم موضوع تروریست‌ها و برخی از کشورها دموکراسی نیست.

در زمان جنگ تحمیلی تمام کشورهای بلوک غرب و شرق و منطقه عربی بر علیه ما بودند و ما در آن زمان نفت را به قیمت هر بشکه‌ای ۷ و ۸ دلار می‌فروختیم اما هم جنگ و هم کشورمان را اداره کردیم. اما این بار فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند. لاریجانی با بیان این مطلب که ما خطاب به کشورهای حامی این تروریست‌ها می‌گفتیم که شما این گروه‌های تروریستی را ایجاد می‌کنید، گفت: بارها اعلام کردیم که این کشورها در آینده نمی‌توانید گروه‌های تروریستی را کنترل کنند.

لاریجانی در ادامه به طرح سوالی پرداخت و گفت: این سؤال مهمی است که در منطقه ما به وجود آمده که چرا هر کشوری که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی در آن دخالت می‌‌کنند پس از این دخالت یک گروه تروریستی از آنجا برمی‌خیزد.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در افغانستان دخالت کردند و یک گروه تروریستی از آنجا برخواست و همچنین در سوریه و عراق نیز دخالت کردند و بعد از آن داعش به وجود آمد.

لاریجانی تاکید کرد: نگاه آمریکا به مسئله تروریسم نگاهی تاکتیکی است. این نوع نگاه یک اشتباه استراتژیک است و حالا آرام آرام متوجه می‌شوند که چه بلایی را برای جهان ایجاد کرده‌اند.

رئیس مجلس با بیان این مطلب که خطر گروه‌های تروریستی و توطئه‌های آمریکا بسیار زیاد است، گفت: باید این نکته را به کشورهای اسلامی گوشزد کرد؛ آمریکایی‌ها آتش ایجاد کرده و مشکلاتی را برای منطقه به جای می‌گذارند و برخی کشورهای مسلمان منطقه باید متوجه باشند که بی‌جهت مشکلاتی را برای برادران خود در منطقه ایجاد نکنند و به بهانه مسائل فرقه‌ای به جان هم نیفتند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به بیانات امام راحل(ره) مبنی بر برادر بودن تمام فرقه‌های اسلامی، بر ضرورت وحدت تاکید کرد و گفت: امروز اهمیت این کلام امام(ره) را در جامعه اسلامی بیشتر از قبل می‌بینیم.

وی افزود: امیدوارم در این جریان جدید که در منطقه آغاز شده بسیاری از ناخالصی‌ها از بین برود و روحیه اخوت، وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی جایگزین رفتارهای تکفیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح مسئله ای مبنی بر راه‌حل سیاسی مشکل سوریه گفت: همیشه باید توجه داشت که در اینگونه مسائل نوعی فریبکاری نیز ممکن است وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: امروز تقریبا همه کشورها چه غربی و چه کشورهای عربی می‌گویند مسئله سوریه راه‌حل سیاسی دارد و من مطمئن هستم که بسیاری از آنها راست می‌گویند و باور آنها این شده که این موضوع راه‌حل سیاسی دارد ولی من یقین دارم برخی از آنها خلاف می‌گویند چراکه در عمل به تحریک اقدامات نظامی می‌پردازند.

لاریجانی با بیان اینکه باید به هر ۲ موضوع سیاسی و نظامی توجه کافی داشت، گفت: امروز مسائل و گفت‌وگوهای سیاسی که خیلی مهم هست وزن خود را دارد و در مورد آن نباید اغراق کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به کاهش قیمت نفت هم اشاره کرد و گفت: نگاه ما در این زمینه با رهبران سوریه نزدیک است اما این هم یکی از اشتباهات است که تصور می‌کنند با موضوع نفت می‌توانند مسائل مهم و استراتژیک منطقه را تغییر دهند.

لاریجانی تاکید کرد: ما ایرانی‌ها شرایط بسیار سخت‌تر از شرایط فعلی را نیز تحمل کرده‌ایم؛ در زمان جنگ تحمیلی تمام کشورهای بلوک غرب و شرق و منطقه عربی بر علیه ما بودند و ما در آن زمان نفت را به قیمت هر بشکه‌ای ۷ و ۸ دلار می‌فروختیم اما هم جنگ و هم کشورمان را اداره کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما این بار فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابراهیم شوطی
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آل سعود.
انشاالله ما هم هستیم