پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

‫تعبیر ایرنا از آیت‌الله مهدوی به «شیخ وحدت»‬

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 387333
آیت الله مهدوی کنی به عنوان یک «عالم دینی و سیاستمدار صادق» افزون بر ایفای نقش ملی خود در برهه های مختلف سال های پس از انقلاب، در جایگاه شیخ وحدت بین اصولگرایان قرار داشت که نقشی تاثیرگذار در همگرایی آنان داشت.
به گزارش جهان؛ ایرنا به قلم لیلا جودی نوشت: آیت الله مهدوی کنی در دهه هشتاد تلاش های وافری را برای وحدت بخشی بین گروه های مختلف اصولگرایی داشت به نحوی که وی را به نقطه کانونی رایزنی ها و تصمیمات سیاسی و به معنای واقعی به «پدر معنوی» این جریان تبدیل کرد.

تدوین منشور اصولگرایی با هدایت فکری آیت الله فقید و نیز آیت الله محمد یزدی، کسب نظر و پیروی اصولگرایان (بویژه طیف سنتی آن) از نظرات و دیدگاه های جامعتین در انتخابات های آن دوران، طیف های مختلف فکری اصولگرایان را به هم نزدیک کرد.

آغاز پیروزی های اصولگرایان در دهه هشتاد که از دوره دوم شوراها آغاز شد و تداوم موفقیت آنان در انتخابات مجالس هفتم و هشتم این جریان سیاسی را روی نوار پیروزی به حرکت درآورد، اما این اتحادها دیری نپایید و آنان همچون اردوگاه مقابل خود دچار تشتت آرا شدند.

نتایج این نگاه اصولگرایان به توصیه های بزرگان این جریان و در راس آن آیت الله مهدوی کنی، در دو انتخابات اخیر یعنی مجلس نهم و ریاست جمهوری دوره یازدهم علنی شد.

ورود جریان اصولگرایی به گردونه انتخابات ریاست جمهوری آن هم با تابلوهای متنوع، به شکست و دلخوری آیت الله منجر شد.

ماجرای دلگیری آیت الله از این رویکرد بر کسی پوشیده نیست که نشان می دهد چگونه کسانی که حضور سیاسی خود را متکی بر راهبردها و نصایح پدرانه آن فقید کسب کرده بودند، به نقل از خاطره گویی آیت الله سیدرضا تقوی از دیدارش با آیت الله مهدوی کنی، تلاش هایش را بی نتیجه گذاشتند.

اکنون اصولگرایان به نقطه ای رسیده اند که دو تکیه گاه خود را در وزن کشی های سیاسی از دست داده اند؛ مرحوم عسگر اولادی نزدیک به یکسال است به دیار ابدی سفر کرده و آیت الله مهدوی نیز دعوت حق لبیک گفته است.

هرچند اصولگرایان پس از تجربه نتیجه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و پیروزی رقیب، درصدد برآمدند بار دیگر پرچم وحدت و انسجام خود را به دست آیت الله مهدوی کنی بدهند، اما ارتحال شیخ وحدت این امکان را سلب کرد.

هرچند پیش از ارتحال آیت الله، اصولگرایان گام نخست برای آینده را کلید زدند، اما غیبت برخی طیف های اصولگرایی در همایش وحدت اخیر نشان داد که دستیابی به این هدف آسان نخواهد بود.

اختلاف نظرهای اساسی میان طیف های اصولگرایی و انتخاب میان دو راهبرد متفاوت «گزینه اصلح» و «گزینه رای آور» از جمله این اختلافات است که نتایج آن را در انتخابات مجلس نهم شاهد بودیم که آنان را به تهیه دو فهرست جداگانه از نامزدها سوق داد.

اکنون جامعه روحانیت مبارز باید بدون آیت الله برای آینده سیاسی بخشی از جریان اصولگرایی تصمیم گیری کند؛ ریش سپیدان این عرصه که کمیته ای را برای سیاست گذاری و هدایت انتخابات آتی تشکیل داده اند، امیدوارند از طریق همگرایی با جریان های فکری همسو با آیت الله مصباح یزدی و نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اصولگرایان را به نقطه تمرکز مطلوب نزدیک کنند.

اصولگرایان اصلی ترین سرمایه معنوی خود را پیش از ۲۹ مهر یعنی زمانی که آیت الله فوت کرد، به دلیل اختلاف نظرها از دست دادند زیرا از رهنمودهای شیخ وحدت غفلت کردند و از نعمت وجودش در زمان حیات محروم شدند.

حال باید منتظر بود و دید که این جریان که خود را پرچمدار گفتمان اصیل انقلاب اسلامی معرفی می کند، قدرت نوسازی، وحدت دوباره و برآورده کردن آرزوی دیرین آیت الله را خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *