جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

سقاخانه تاریخی مسجد الاقصی+ تصاویر

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 424430
آیات نورانی سوره مبارک انسان بر ورودی جنوبی سقاخانه‌ای که برای استفاده زائران تشنه مسجد الاقصی احداث شده بود، نقش بسته است.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، «به یقین ابرار و نیکان از جامى می‌نوشند که با عطر خوشى آمیخته است (۵) چشمه‌اى که بندگان خدا از آن می‌نوشند و [به دلخواه خویش] جاریش می‌کنند (۶) [همان بندگانى که] به نذر خود وفا می‌کردند و از روزى که گزند آن فراگیرنده است می‌ترسیدند (۷) و به [پاس] دوستى [خدا] بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می‌دادند (۸) ما براى خشنودى خداست که به شما می‌خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمی‌خواهیم (۹).»

این آیات نورانی سوره مبارک انسان در قرآن کریم بر ورودی جنوبی سقاخانه‌ای که برای استفاده زائران تشنه مسجد الاقصی احداث شده بود، نقش بسته است و این دروازه در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان میزبان قدوم زائران این مسجد می‌شود.

این دروازه مسجد مبارک الاقصی به دست شاه «اشرف اینال» ساخته شد و پس از آن «اشرف ابو النصر قایتبای» پادشاه مملوکی در ماه مبارک شوال سال ۸۸۷ هجری ـ قمری آنرا بازسازی کرد. این دروازه بار دیگر در ماه رجب سال ۱۳۰۰ هجری ـ قمری به دست خلیفه سلطان عبد الحمید پسر سلطان عبد المجید عثمانی تجدید بنا شد.

این اطلاعات بر سر هر دو دروازه شرقی و شمالی حک شده است تا این ساختمان دارای معماری منحصر به فرد، علاوه بر اینکه دروازه سقاخانه قایتبای باشد، صفحه‌ای جداگانه از کتاب تاریخ این مکان باشد و ضمن تبیین سرگذشت آن، تمامی روایت‌های دیگر درباره این سقاخانه را تکذیب کند. هر کسی از دروازه «ناظر» وارد مسجد الاقصی شود، بی‌اختیار چشمش به این دروازه منحصر به فرد که در محوطه‌ای بزرگ قرار گرفته و گنبد آن به شیوه خاصی تزیین یافته است، می‌افتد و سنگ‌های رنگی تو در تو در ساختمان این سقاخانه و ارتفاع مناسب آن در محوطه مسجد نظر همگان را به خود جلب می‌کند و مردم متوجه کاربرد ارزشمند آن می‌شوند.

بنای این دروازه که به دستور سلطان قایتبای صورت گرفت، در سال ۸۶۰ هجری قمری پایان یافت و سپس در سال ۸۸۷ هجری (۱۴۸۲ میلادی) و پس از تخریبش بازسازی شد و سلطان عبدالمجید عثمانی دوباره در سال ۱۳۳۰ هجری (۱۹۱۲ میلادی) دستور تجدید بنای آنرا صادر کرد.

زائر مسجد الاقصی از هر دروازه‌ای که وارد شود، اگر قصد دیدن سقاخانه را داشته باشد، متوجه دروازه قایتبای می‌شود که در زیر آن چاه بزرگی قرار گرفته است و با ۲۸ متر طول، ۶ متر عرض و ۱۱ متر و نیم عمق تا رواق غربی مسجد الاقصی ادامه پیدا می‌کند. این دروازه در صحن‌های غربی مسجد الاقصی واقع شده است و در بخش شمال غربی آن سکوی علم بزرگی به همین نام احداث شده است که در سمت جنوبی آن محراب واقع شده است.

اما بی‌شک، وضعیت به همین شکل باقی نخواهد ماند؛ به طوری که ساختمان‌های جدیدی در مسجد الاقصی احداث شده‌اند و برخی ساختمان‌های دیگر تخریب و جای خود را به ساختمان‌های جدید داده‌اند. برخی ساختمان‌ها نیز مرمت و بازسازی شده‌اند و برخی طرف‌ها هم برای نابودی هنر معماری اسلامی و هویت این مکان مذهبی و فرهنگی، دست به حفاری‌هایی زده‌اند؛ به طوری که اخیرا حفاری‌های صورت گرفته توسط مراجع صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ کشف شده‌اند. این حفاری‌ها به طول بیش از ۲۵ متر از غرب تا شرق دروازه قایتبای و سپس خود چاه سقاخانه ادامه یافته است و تنها چند متر با مسجد شریف قبة الصخره فاصله دارند.













نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این مسجدالاقصی نیست.این قبه الصخره است.