جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
کریم مجتهدی در گفت‌وگو با فارس:

غرب‌زدگی در ایران رو به افزایش است

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 410138
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: قضاوت بر اساس ظواهر غرب سطحی‌اندیشی و اشتباهی بزرگ است. نیازمند حفظ فرهنگ خودی و سنت‌هایمان هستیم وگرنه تا چند سال دیگری چیزی از این فرهنگ باقی نمی‌ماند.
به گزارش جهان، کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه ایران در گفت‌وگو با فارس درباره اهمیت شناخت نسبت به موضوعات علمی و اندیشه‌ای گفت: اگر مطالعه داشته باشیم، ما را از جهل و بی‌اطلاعی دور می‌کند؛ متأسفانه این جهل نیز همان غفلتی است که ما نباید دچار آن شویم.

وی با بیان اینکه غرب نیازمند شناخت است اگر چه نباید آن را در خود درونی‌سازی کنیم، ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌ها در غرب تحصیل کردم اما هیچ‌گاه خود را آلوده ظواهر آن نساختم و می‌توانم این نکته را بگویم که غرب‌شناسی خیلی مهم است اما قضاوت براساس ظواهر آن اشتباه بزرگی است.

مجتهدی با تأکید بر تجدد کاذب و سطحی‌اندیشی بین افراد جامعه گفت: عقل را از برنامه‌های خود دور نکنیم ،در کنار این ظواهری که مشاهده می‌کنیم از دنیای غرب نباید سطحی‌اندیش باشیم، چرا که ما نیازمند حفظ فرهنگ خودی و سنت‌هایمان هستیم وگرنه تا چند سال دیگری چیزی از این فرهنگ باقی نمی‌ماند.

چهره ماندگار فلسفه ایران با اشاره به اینکه خودش یک معلم ساده فلسفه است، توضیح داد: عده‌ای نزد خود تصور می‌کنند که غرب‌شناسی اشتباه است اما من به عنوان یک معلم می‌گویم که همه علوم اعم از شرق و غرب را باید بشناسیم تا بتوانیم قضاوت صحیح داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در اینجا دو نکته وجود دارد اینکه متوجه شویم باید با خود یا با غیر خود با مظاهر مختلف تمدنی آشنا شویم این نکته‌ای است که ما را در شناخت بهتر کمک می‌کند.

مجتهدی با طرح چند پرسش فلسفی گفت: تجدید حیات فرهنگی غرب از چه زمانی شروع شد؟ آیا رنسانس را می‌شناسیم و تأثیراتی که بر دیگر تمدن‌ها گذاشت؟ باید درباره همه این مباحث فکر کنیم تا گرفتار شعارزدگی نشویم، البته از طرف دیگر غرب‌زده هم نباید بشویم بلکه نکته اصلی این است که خود و جایگاهمان را بشناسیم.

وی در پایان اظهار داشت: هویت ایرانی باید برای ما ایرانی‌ها حفظ شود و این با شناخت تاریخ میسر می‌شود، این روزها مردم کمتر کتاب می‌خوانند، باید سنت مطالعه را دوباره احیاء کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *