جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دفاع آمریکا از بمب‌های خوشه ای عربستان

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 420830
پس از آن که دیده بان حقوق بشر اعلام کرد ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از بمب های خوشه ای در یمن استفاده کرده است، آمریکا روز یکشنبه از اقدامات این کشور در انتقال مهمات خوشه ای دفاع کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد تصاویر، ویدئو و دیگر شواهدی را جمع آوری کرده است که حاکی است مهمات خوشه ای در هفته های اخیر در حملات هوایی ائتلاف سعودی در استان صعده در کوه های شمالی یمن استفاده شده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت :«‌ ما به طور بسیار جدی به همه تلفات غیر نظامی به علت خصومت های کنونی در یمن توجه می کنیم ».

وی افزود :« ما از همه طرف ها می خواهیم از حقوق بشر بین المللی تبعیت کنند و همه تدابیر و اقدامات عملی را برای به حداقل رساندن آسیب به غیر نظامیان به کار گیرند ».

این مقام گفت واشنگتن به دقت ادعاهای گزارش دیده بان حقوق بشر را بررسی می کند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد این مهمات استفاده شده در یمن که به نظر می رسد ساخت شرکت تکسترون سیستمز کورپوریشن Textron Systems Corporation باشد، را آمریکا در سال های اخیر به عربستان سعودی و امارات عربی متحده عرضه کرده است.

این سلاح از سوی کنوانسیون مهمات خوشه ای ممنوع است اما واشنگتن استفاده و صادرات آن را اجازه می دهد زیرا مدعی است میزان مهمات منفجر نشده آن کمتر از یک درصد است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا به آن سیاست به منظور تاکید بر « شرایط سخت »‌ واشنگتن اشاره کرد.
وی افزود :«‌ علاوه بر این، دریافت کنندگان چنین انتقال هایی باید متعهد شوند مهمات خوشه ای فقط علیه اهداف نظامی کاملا مشخص شده استفاده خواهد شد و علیه مکان هایی که غیر نظامیان حضور دارند استفاده نشود ».

این مقام گفت :«‌ بدیهی است این یک رکن اصلی این سیاست است ».

مهمات خوشه ای بر اساس یک معاهده سال ۲۰۰۸ که توسط ۱۱۶ کشور تصویب شد، ممنوع است، اما آمریکا یا عربستان سعودی و شرکایش در ائتلاف آن را امضا نکرده اند.
https://jahannews.com/vdcex78e7jh8wvi.b9bj.html
jahannews.com/vdcex78e7jh8wvi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *