پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تعداد روزهای هوای ناسالم در تهران

چهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 352629
سال گذشته هوای تهران ۳ روز را در شرایط پاک ، ۱۹۴ روز سالم و ۱۵۹ روز را در شرایط ناسالم گذراند که البته این شرایط ازاول فروردین تا ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۲، با استفاده از ۲۹ ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا ثبت شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، امروزه آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کلان شهر های کشور از جمله تهران است، سنجش مستمر آلاینده های هوا می تواند ضمن افزایش آگاهی مردم در خصوص کیفیت هوا، در جلب مشارکت عمومی برای کاهش آلودگی هوا اثر داشته باشد.

بر اساس سنجش های صورت گرفته ازابتدای سال گذشته تا ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۲، با استفاده از ۲۹ ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا شاهد ۳ روز پاک ، ۱۹۴ روز سالم و ۱۵۹ روز ناسالم در تهران بودیم.

سال گذشته از یک ایستگاه سنجش آلودگی هوای جدید در تهران بهره برداری شد و تقریبا در بیشتر شهرستان های استان تهران که دارای پتانسیل آلودگی هوا هستند نیز سنجش آلاینده های هوا انجام پذیرفت. و با برگزاری برگزاری مناسبت های مختلف زیست محیطی مانند هفته هوای پاک، زمین پاک و همکاری در برپائی نمایشگاه محیط زیست اقداماتی درجهت فرهنگ سازی در این خصوص انجام شد.

همچنین در این سال به منظور مدیریت اقدامات دستگاه های اجرائی در خصوص کاهش آلودگی هوا ۱۳۹۲، ۵ نشست کمیته اجرائی کاهش آلودگی هوا ، ۲ جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و ۵ جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا برگزار شد.

به اعتقاد مسئولان محیط زیست استان تهران بر اساس سیاست های کلی برنامه کاهش آلودگی هوا در ۸ کلان شهر و پیگیری مصوبات آن توزیع سراسری سوخت با کیفیت که بنا به اعلام شرکت پخش فراورده های نفتی در اواخر سال گذشته اتفاق افتاد و تغییر سوخت نیروگاه های تهران از مازوت به گاز طبیعی از مهمترین دستاوردهای پیگیری های انجام شده در سال گذشته بوده است.

البته سال گذشته همانند سال های پیشتر اقدامات کوتاه مدتی نیز در مواقع اضطرار آلودگی هوا انجام شد که اگرچه به اعتقاد مسئولان محیط زیست همگی در مدیریت شرایط نقش مثبتی داشته اند اما بسیاری از کارشناسان این چنین اقداماتی را مقطعی و مسکن های موقتی عنوان کرده اند.

از مهمترین این مصوبات اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل و تعطیلی مدارس در سطح مهد کودک ها و پیش دبستان و دبستان، توقف فعالیت کارخانجات و معادن شن و ماسه آلاینده، توقف فروش آرم طرح ترافیک روزانه بوده است.
به گفته مسئولان محیط زیست یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال گذشته در راستای کاهش آلودگی هوا پایش، شناسایی و برخورد با واحدهای صنعتی آلاینده هوا بود.

آنطور که مسئولان محیط زیست اعلام کرده اند: در سال گذشته بیش از دو هزار واحد در سطح استان مورد بررسی قرارگرفته و همچنین ۲۸۱ واحد نیز نسبت به ارائه گزارش آخرین وضعیت زیست محیطی خود از طریق خود اظهاری در پایش اقدام کردند همچنین با توجه به مشکلات موجود در مراکز معاینه فنی شهرستان های استان تهران در سال ۱۳۹۲ از مراکز معاینه فنی موجود در ۱۱ شهرستان استان تهران به همراه نمایندگان ستاد معاینه فنی، پلیس راهور و استانداری تهران به صورت مستمر بازدید به عمل آمد. در این شهرستان ها در مجموع ۳۰ مرکز سبک و سنگین فعال موجود بوده که طی این بازدید ها سه مرکز به علت تخلف به مدت ۱۵ روز تعطیل شدند و به ۸ مرکز نیز تذکر داده شد.

بر اساس گزارش محیط زیست استان تهران در طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ در مجموع حدود ۱۷۵ هزار خودرو سبک در شهرستان های استان( به استثای شهر تهران) مورد معاینه فنی قرار گرفته اند که از این تعداد حدود ۱۵۷ هزار خودرو موفق به اخذ برگه معاینه فنی شده اند و همچنین حدود ۴۵ هزار خودرو سنگین معاینه فنی شده اند که از این تعداد ۳۸۹۵۸نزدیک به ۳۹ هزار خودرو موفق به اخذ برگه شده اند.

گفته می شود مهمترین دلیل کاهش مراجعه رانندگان به مراکز افزایش سن معافیت خودروهای نو از دو سال به پنج سال بوده که امید است با همکاری مجلس این امر اصلاح و با اجرای به موقع و اصولی مصوبات کاهش آلودگی هوا وهمچنین اجرای استاندارد دهای یورو ۴ در مورد کیفیت خودرو ها و سوخت در سال جاری شاهد بهبود شرایط هوا و افزایش تعداد روز های پاک و سالم در سال جاری باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *