پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
"والله قسم بی‎تقصیریم"!

آخرین گفت‎وگوی منتشر نشده خاوری چند روز قبل از فرار

يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 242423
امروز انجام وظیفه در بانک ملی برای جلب رضای خداوند و گره‎گشایی از کار مردم است. جایگاه فعلی بانک ملی ایران به سادگی به دست نیامده و حفظ آن سخت‎تر از به دست آوردن آن است... مطمئن باشید که بانک ملی یکی از متعهدترین بانک‎هاست و در این زمینه ما کوچکترین قصوری نداریم.
آخرین گفت‎وگوی منتشر نشده خاوری چند روز قبل از فرار
به گزارش جهان، گفت‎وگوی زیر آخرین گفت‎وگو با محمودرضا خاوری است که در زمان رسانه‎ای شدن تخلف بزرگ بانکی درباره آخرین وضعیت بانک ملی و طرح‎‎های پیش روی بانک انجام شده و برای تکمیل گفت‎وگو سؤالات پایانی به‎صورت تلفنی از وی پرسیده شده است. خاوری چند روز پس از این گفت‎وگو از کشور خارج می‎شود. مهمترین دلیل انتشار این گفت و گو توسط هفته نامه پنجره تأکید بر این نکته است که عده‎ای با سالوس بازی و استفاده از ادبیات جهادی و انقلابی در حال تجارت با بیت‎المال هستند و لازم است مسئولین بیشتر از گذشته بر تأثیر عوامل نفاق در مناصب حساس مدیریتی آگاه باشند.

با توجه به این‎که غرب تحریم‎‎های اقتصادی علیه ایران را تشدید کرده آیا بزرگترین بانک جهان اسلام برنامه‎ای برای کم کردن اثر تحریم‎ها انجام می‎دهد؟ 

نه تنها بانک ملی بلکه کل اقتصاد ایران برای مقابله با تحریم‎ها آماده است. عملکرد بانک ملی درطول 5 ماهه گذشته موفقیت‎آمیز بوده و حتی با توجه به بحران جهانی و تحریم غرب، سهم بازار بانک نیز افزایش یافته است. البته در سال جهاد اقتصادی با توجه به تعهدات بانک نیاز به حرکتی جهادگونه از سوی مدیران و کارکنان در طول ماه‎‎های آتی وجود دارد. این حرکت باید متفاوت با فعالیت‎‎های 5 ماهه گذشته باشد چون کشور در شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان قرار دارد و همین جاست که جهاد اقتصادی کارساز است. 

 یعنی نظام بانکی ما برای جهاد در مقابله با تحریم آماده است؟ 

قبلا هم گفته‎ام جهاد یک اقدام خارق العاده مبتنی بر شناخت است تا اثربخشی فوق العاده داشته باشیم. ما اگر زوایای تحریم‎ها را به‎درستی تحلیل کنیم، راه‎‎های مقابله با آن را هم می‎یابیم. از طرفی مدیران بانک ملی ایران، افسران ارشد نظام بانکی کشور هستند که از توانمندی‎‎هایی نظیر صداقت، امانتداری، علم، تخصص، آگاهی از تحولات اجتماعی و امکانات موجود در جامعه و قدرت ریسک برخوردارند و به واسطه این توانایی‎ها می‎توانند بهترین مدیریت را بر مجموعه تحت سرپرستی خود اعمال نمایند. 
البته تمامی کارکنان بانک ملی ایران به‎عنوان فرزندان بسیجی امام (رحمت‎الله‎علیه) در جبهه پیکار اقتصادی مشغول جهاد هستند. 

 آیا به‎صورت مصداقی می‎توانید طرح‎‎های اجراشده بانک ملی را توضیح دهید؟ 

به‎عنوان مثال امسال 25 درصد کل تکلیف نظام بانکی در زمینه اشتغال‎زایی به عهده بانک ملی ایران است که تحقق این امر 6 هزار و 700 میلیارد تومان منابع لازم دارد و این غیر از تعهدات داخلی بانک و انتظارات تسهیلاتی مشتریان است. بنابراین تمامی مدیران و کارکنان با حرکتی جهادگونه باید در زمینه جذب بیشتر منابع و وصول مطالبات معوق اقدام کنند. 

 چگونه؟ 

بانک باید متحول شود. تحول نیاز به شجاعت، جسارت و قبول زحمت دارد. در تحول، مدیران باید هم مسئول و هم مسئولیت‎پذیر باشند تا امکان نظارت صحیح بر عملکرد کل مجموعه وجود داشته باشد. خدمات الکترونیک، شعب مشارکت در سود و زیان واقعی (PLS) و استفاده از بورس می‎تواند به‎عنوان چند راهکار اساسی مورد توجه قرار گیرد. امروز انجام وظیفه در بانک ملی برای جلب رضای خداوند و گره‎گشایی از کار مردم است. جایگاه فعلی بانک ملی ایران به سادگی به دست نیامده و حفظ آن سخت‎تر از به دست آوردن آن است. 

 به همین علت با پرداخت وام 100 میلیونی مسکن به اقشار مرفه مخالفت کردید؟ 

آن کسی که مرفه است که به این وام احتیاج ندارد. نقش بانک ملی ایران فراتر از یک مؤسسه اقتصادی است. حداکثرسازی سود تنها هدف بانک ملی ایران نیست بلکه فراتر از آن، انجام مسئولیت‎‎های اجتماعی است. رییس کانون سراسری انبوه سازان در مصاحبه با رسانه‎ها گفته بود که ما به پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی مسکن تمایل داریم که کذب محض است. شورای عالی پول و اعتبار و شورای عالی مسکن، مراجع ذی‎صلاح تصمیم‎گیری در این رابطه هستند و بانک ملی ایران هیچ گونه برنامه‎ای در این زمینه ندارد و نخواهد داشت. 

 موضوع تخلف بانکی که اخبار متعددی درباره آن می‎شنویم چقدر می‎تواند به وجهه بانک ضربه بزند؟ 

مطمئن باشید که بانک ملی یکی از متعهدترین بانک‎هاست و در این زمینه ما کوچکترین قصوری نداریم. این اختلاس در بانک دیگری رخ داده و به ما ربطی ندارد. 

 اما گفته می‎شود بانک ملی هم در این زمینه مقصر است و بسیاری از تنزیل‎ها در این بانک انجام شده است؟ 

شاید تخلفی در یکی از شعب انجام شده باشد اما شک نکنید که این تخلف در سطوح بالا صورت نگرفته است. 

 اما رقم 3 هزار میلیارد تومان آن‎قدر قابل توجه است که نمی‎توان باور کرد این تخلف در سطحی مثل یک شعبه انجام شده باشد. 

به والله قسم ما در این قضیه هیچ تقصیری نداریم. شاید این موضوع در سطوح بالا انجام شده اما مطمئن باشید در بانک ملی رخ نداده است و اگر رخ داده بود، قوه قضاییه حتما تا الان برخورد کرده بود. 

 نظرتان درباره انتخاب آقای اژه‎ای به‎عنوان ناظر ویژه قوه قضاییه در پرونده این تخلف چیست؟ 

من از قوه قضاییه مخصوصا آقای محسنی اژه‎ای تشکر می‎کنم چون وظیفه خطیری دارند و تا‎کنون بررسی‎‎های خوبی انجام داده‎اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *