پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

پالم و ناپالم

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 386820
در اینجا هم ظاهرا قضیه نگرانی برای سلامتی من و شما نیست. بلکه اصل قضیه جیبهایی است که پر میشده و حالا باید به جای آنها جیبهای دیگری پر شود.
علی اکبر دادخواه در وبلاگ خود نوشت:
سایت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اصفهان: دکتر زهرا عبداللهی: مصرف روغن پالم باعث افزایش چربی و کلسترول می‌شود مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود .
 
همین چند هفته پیش بود که به مدت یکی دو هفته عناوینی از قبیل “پای روغن پالم چطور به زندگی ما باز شد؟”، “چه کسی روغن پالم را وارد کرد؟”، “دفاع یک مسئول از روغن پالم“، “استفاده از روغن پالم در لبنیات ممنوع شد”، “از فردا،کره و خامه جایگزین پالم در تولید لبنیات پرچرب می‌شوند”، “یک عضو کمیسیون کشاورزی:استفاده از روغن پالم، بی‎اعتمادی در مردم ایجاد کرده است”، “پالم به صحن مجلس رسید”، “۷ حقیقت ناگفته درباره روغن پالم” و هزاران تیتر و عنوان خبری دیگر از صدا و سیما گرفته تا روزنامه‌ها و سایتهای خبری را پر کرد به نحوی که هر فرد ایرانی به این یقین رسید که عنقریب است که سکته کند.
 
حالا پس از مدتی که سر و صداها خوابیده از آن طرف افرادی ندا سرداده‌اند که ایها الناس اگر می خواهید سالم بمانید از روغن پالم استفاده کنید. اگر ایران می‌خواهد به خودکفایی اقتصادی یرسد باید تا سرحد امکان هرجایی که شرایط مناسب بود پالم بکارد و غیره.
 
ممکن است اینجا این سوال به ذهن ما خطور کند که اصلا معلوم هست چه خبر است؟ یک روز پالم باعث سکته است! روز دیگر پالم خیلی هم خوب و سالم است و موجب پیشگیری از سکته! تازه چربی جامد حیوانی هم چون دمای ذوبش بیشتر از دمای بدن است در بدن می ماسد و باعث سکته می شود؟ حتما دمای بدن قدیمی ها ۱۰۰ درجه بوده!
 
خوب شاید آنچه که به عنوان حقیقت پنجم از ۷ حقیقت ناگفته در باره روغن پالم عنوان شده کمی به شناخت درست از مسئله کمک کند:
 
    هیولای پالم: مشکل اصلی روغن پالم، وجود ۵۰ درصد چربی اشباع در آن است. برخی شرکت‌ها با تبلیغ در مورد استفاده نکردن از روغن پالم، از انواع دیگر چربی اشباع استفاده می‌کنند. مثلاً روغن نارگیل بیش از ۹۰ درصد چربی اشباع دارد. یا برخی شرکت‌ها با استفاده نکردن از روغن پالم، از روغن‌های ترانس استفاده می‌کنند. این ترفند در دهه ۱۹۹۰ در آمریکا رایج شد. در آن زمان (همچون هفته‌های اخیر ایران) تبلیغات وسیعی علیه روغن پالم ایجاد شد و برخی شرکت‌ها با هدف گمراهی، از برچسب «فاقد روغن پالم» استفاده می‌کردند. اداره غذا و داروی آمریکا به خاطر این گمراه‌کنندگی، استفاده از برچسب مذکور را ممنوع کرد و به شرکت‌ها اخطار داد.
 
یعنی خلاصه بحث اینکه در اینجا هم ظاهرا قضیه نگرانی برای سلامتی من و شما نیست. بلکه اصل قضیه جیبهایی است که پر میشده و حالا باید به جای آنها جیبهای دیگری پر شود. بالاخره این روغن نشد یک روغن دیگر که احتمالا بعضیها برای همین روزها ممکن است ذخیره کرده باشند. و در کنار اینها این اصل مسلم هم نباید فراموش شود که در کشور ما به عقیده بعضیها باید از هر موضوعی بشود برای کوبیدن رقبای سیاسی و مطرح کردن خوداستفاده کرد و چه بهتر که موضع رنگ بوی علمی و نگرانی برای سلامت مردم هم داشته باشد. همانطور که بیش از ۲۰ سال شبانه روز در گوش ملت خواندند که “فرزند کمتر زندگی بهتر”! یا به لطایف الحیل مردان این سرزمین را مقطوع النسل کردند و خیلی با واژه‌های علمی و بزک کرده و با استفاده از پزشکان مواجب بگیری که قسم پزشکی خود را فراموش کرده بودند به همه قبولاندند که عمل مربوط روی مردان به راحتی و به صورت سرپایی قابل برگشت است در حالی که این طور نبود و همانطور که دکتر سیم فروش در یکی از برنامه‌های سیما اخیرا طرح کرد “مسئولین کنترل جمعیت هیچکدام لوله‌های خود را نبستند و زمانی که این مسائل در سیما ترویج میشد هیچکس من را دعوت نکرد”
 
حالا با این مسائل بعید نیست که فردا عده ای تبلیغ کنند که بله روغن پالم همان بمب ناپالم است و از طرفی عده ای دیگر هم بگوبند سلامت و شادابی جوانی فقط با روغن پالم! اما واقعیت مسئله این است که این روغن هم مانند هر محصول دیگر مزایا و معایبی دارد. آنچه مهم است استفاده صحیح و به جا از آن است. یعنی واقعا اگر افرادی از مجلس گرفته تا ارگانهای نظارتی و اجرایی و قانونی دیگر دلشان به حال سلامتی و حق و حقوق مردم سوخته است نه تنها در این مورد بلکه در همه موارد دیگر تولید کنندگان را مجبور به شفاف سازی و درج ترکیبات و درصد آنها در محصول کنند و البته پیگیر وزن صحیح محصولات هم باشند نه اینکه پنیری که تا سال گذشته ۱۰% آب داشته حالا هم خودش کمتر از ۸۰% حجم سابق و البته د همان بسته بندی سابق باشد و هم درصد آبش تا ۴۰-۵۰% شده باشد طوری که دیگر نیازی به استفاده از کارد در مصرف پنیر نباشد بلکه فقط با  قاشق امکان مصرف آن باشد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *