چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۵
۱۱

آیا دوران سیاسی نوری مالکی در عراق تمام شد؟

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 375327
مالکی با کنار کشیدن مسالمت‌آمیز از پست نخست‌وزیری حسن نیت خود را برای ثبات سیاسی عراق و مصلحت‌سنجی برای مردم این کشور به نمایش گذاشت.
آیا دوران سیاسی نوری مالکی در عراق تمام شد؟
گروه بین‌الملل جهان نيوز ـ پس از چندین هفته داغ سیاسی در عراق تکلیف نخست وزیر جدید عراق نیز معلوم شد. تا پیش از این نوری مالکی اصلی ترین گزینه برای نخست وزیر عراق محسوب می‌شد؛ اما به دلیل وجود مخالفان شدیدی که در میان گروه های کردی و سنی و حتی شیعه عراق داشت، این امر صورت نگرفت. گرچه با برخی اقدامات و رایزنی‌ها تکیه مجدد نوری مالکی بر صندلی نخست وزیری محتمل بود؛ ولی واقعیت این است که مصلحت فعلی و آینده شرایط عراق با نخست وزیری مجدد نوری مالکی به صورت کامل تامین نمی‌شد.

عراق در شرایطی بحرانی قرار دارد که از یک‌سو بیش از یک چهارم خاک خود را در اختیار تروریست‌ها می‌بیند و در سوی دیگر برخی گرو‌ه‌های سیاسی به هیچ وجه حاضر به همکاری با نوری مالکی نبوده و بنابراین قابل پیش‌بینی بود که دولت جدید با ریاست وی نتواند ثبات سیاسی و امنیتی پایدار و تضمین شده‌ای داشته باشد.

با این وجود نوری مالکی در این سال‌ها اقتداری از دولت عراق پس از صدام حسین به نمایش گذاشته بود که تا حد زیادی توانسته بود، آمریکایی‌ها، سازمان منافقین، بخشی از تروریست‌های تکفیری و گروه‌های سیاسی تندرو مورد حمایت برخی کشورهای عربی را مجبور به عقب نشینی کند. آمریکایی ها و منافقین به ترتیب مجبور به "ترک عراق" و "فرار از پادگان اشرف" شدند و گروه های تروریست تکفیری نیز آسیب‌های جدی دیدند.

وی همچنین به صنعت صادرات نفت عراق رونق دوباره‌ای بخشید و اقدامات خوبی برای بازسازی و ساخت عراق انجام داد.

نوری مالکی در اتحادیه عرب و همچنین تحولات منطقه نیز به عنوان یک مهره تاثیرگذار عرض اندام کرد و در این سال‌ها با وجود حضور گسترده نظامیان آمریکایی در عراق و ناامنی‌های گسترده امنیتی در این کشور ـ که متولی اصلی آن عربستان، قطر و برخی کشورهای عربی بودند ـ برای ثبات محور مقاومت و حفظ بشار اسد اقدامات قابل توجهی انجام داد.

با این وجود این سوال پیش می‌آید که آیا دوران نوری مالکی در عراق تمام شده است‌؟

پاسخ به این سوال نه تنها منفی است بلکه باید بگوییم دوران جدیدی از تاثیرگذاری مالکی در عراق آغاز شده است. در این‌باره به نکات ذیل توجه بفرمایید:

الف: ائتلاف نوری مالکی بیشترین کرسی را در پارلمان عراق بدست آورد. مالکی یک سطح معین و بسیار خوبی از مقبولیت مردمی را در اختیار دارد. این سرمایه اجتماعی ماحصل همان اقدامات مقتدرانه وی در دوران خدمتش است که در مقدمه همین تحلیل نیز بیان شد. بنابراین این سرمایه اجتماعی، با کنار رفتن وی از پست نخست‌وزیری چندان تغییری نخواهد کرد.

ب: مالکی با کنار کشیدن مسالمت‌آمیز از پست نخست‌وزیری حسن نیت خود را برای ثبات سیاسی عراق و مصلحت‌سنجی برای مردم این کشور به نمایش گذاشت. وی با وجود سختی‌های فراوان سیاسی و امنیتی سقوط نکرد؛ بلکه در یک پروسه آرام قدرت را تحویل داد. بعید نیست این تصویر از مالکی در افکار عمومی، سرمایه اجتماعی وی را افزایش دهد.

ج: در حال حاضر، مالکی فردی تاثیر‌گذار، هم در میان دولت جدید و هم در میان گروه‌های شیعه عراق محسوب می‌شود. به تعبیر دیگر، وی یکی از ریش سفیدان در میان گروه‌های سیاسی در عراق محسوب خواهد شد که کناره‌گیری از قدرت می‌تواند دست وی را برای برخی اقدامات سیاسی بازتر کند. دوران مالکی قطعا هنوز تمام نشده زیرا به گفته منابع غربی او به راحتی می‌تواند در خارج از قدرت یک اپوزیسیون بسیار قوی و تاثیرگذار برای برخی گروه‌های سیاسی عراق باشد.

د: نوری مالکی فرصتی پیدا کرده تا به بازسازی چهره سیاسی خود بپردازد، این بازسازی با کناره‌گیری آرام از قدرت در افکار عمومی عراق آغاز شده و وی چند سال برای احیای چره سیاسی خود فرصت خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
با این ولایت پذیری که از خودش نشون داد تازه شروع شده
مطمئن باشید

آقای موسوی برادر کروبی چه کردید با خودتان یادتان باشد که اینجا ایران بود و آنجا عراق حداقل به خاطر ادعای ادب و دیسپلین خودتان و فخری که به همه می فروختید ادب را رعایت می کردید و هشت سال کشور را به خاطر غرور و تکبر و بی تقوایی خودتان به آشوب نمی کشیدید.
آقایان من به شما علاقه مند بودم اما حیف....
میثاق مرادی زنده رودی
حتی علاقه شما هم نتوانست این فتنه گران رو به راه اصلی برگردونه
مجید خاااان زدی به هدف
ای ول
دل به مثبت ها خوش کن
آقای مالکی افتخار مردم عراق هستند در زمان های سخت تصمیم های سخت گرفت درود بر این مرد بزرگ
حالا
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره به ولایت پذیری؟ اگر عراق به ثبات رسیده بود وضعش این نبود.
Iran, Islamic Republic of
وضعیت عراق را دولتهای خارجی مداخله گر به این شکل درآوردند نه دولت آقای مالکی
عمار دلدار نیاسری
Iran, Islamic Republic of
اتفاقابه ولایت پذیری ربط دارد چرا که قبل از ان اقای نوری مالکی از اقای فواد معصوم رئیس جمهوری بدلیل نقض قانون اساسی که با انتخاب اقای حیدر عبادی صورت گرفت شکایت نمود اما پس از فتوای حضرت ایت الله سیستانی نه تنها از مقام خود استعفا داد بلکه شکایت خود را پس گرفت واین یعنی ولایت پذیری( که این باید درس عبرتی برای دولتمردان ما باشد) در ضمن با اتحاد و همدلی صد در صد نصرت خدا را بدنبال خواهد داشت وشما در اینده نه چندان دور شاهد موفقیت عراق با توطئه های اجانب وغلبه بر تروریتستهای جنایتکار خواهید بود.
ن-محمودی
این موسوی هم اگه ریگی بهکفش نداشت محبوب ترازبقیه روسای جمهوربعدازاحمدی نژادرئیس جمهورمیشد.
پس اگه نشده معلومه یه چیزیش بوده که خدانخواست.
حسین
نشان داد که از نردبان قدرت اگر خودت پایین بیایی مردم خودشان بالایت میبرندوالا همین میشود که بر سر برخی سیاسیون ما در این چند ده ساله آمد
انشاالله
منتظریم
حسین
Iran, Islamic Republic of
ای ول مالکی