سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

راز طول عمر مردان فاش شد

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 387829
محققان دانشگاه سوئد دریافتند که کروموزوم Υ قابلیت افزایش طول عمر و مقابله با سرطان در مردان را دارد.
به گزارش جهان؛ شبکه خبر به نقل از پایگاه علمی ساینس خبر داد، محققان دانشگاه سوئد، پس از مطالعه و تحقیق درباره وضعیت سلامت ۱۱۵۳ نفر از افراد مسن دریافتند افرادی که بخشی از کروموزوم Y را از دست داده اند، به طور متوسط ۵.۵ سال زودتر از سایرین می میرند.

همچنین در اروپا زنان به طور متوسط ۷.۵ سال بیش از مردان زندگی می کنند؛ اما دلیل آن هنوز به درستی مشخص نشده است.

در این تحقیقات، تعداد سلول های خونی که در اثر کهولت سن، کروموزوم Y را از دست داده اند، برای تمام افراد بین ۷۰ تا ۸۴ ارزیابی شد.

تعداد این سلول های خونی، با افزایش احتمال مرگ ۶۳۷ نفر از مردان در اثر سرطان خون و ۱۳۲ نفر از آن ها در اثر سایر بیماری ها در ارتباط بود. زنان کروموزوم Y ندارند، اما دارای دو کروموزوم X هستند.

به گفته محققان بر خلاف تصور بسیاری از افراد، کروموزم های Y تنها حاوی ژن های مربوط به جنسیت و تولید مثل نیستند، بلکه این ژن ها عملکرد های بسیار مهمی مانند جلوگیری از شکل گیری تومورهای سرطانی را نیز بر عهده دارند.از بین رفتن کروموزوم های Y در خون با انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان های خارج از سیستم خون رسان بدن، در ارتباط هستند. به اعتقاد محققان علت این امر قابلیت کروموزم های Y در فعال سازی نظارت ایمنی سلول های خونی نهفته است. به عبارت دیگر سلول های خونی با استفاده از ژن های این کروموزم می توانند سلول های شکل دهنده تومور را شناسایی و نابود کنند و از این طریق مانع بروز سرطان در بدن شوند.

بنابر این با بررسی میزان کروموزوم Y از طریق آزمایش خون، می توان خطر ابتلای مردان را به انواع سرطان، ارزیابی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *