شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۵
۶۴
ناگفته‌های بروجردی از پشت پرده هسته‌ای در مجلس ششم

خروج‌ اطلاعات از مجلس ششم و درخواست روحانی از خاتمی/کاری‌که‌در وزارت‌خارجه ولایتی حرام بود

جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 370926
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه دشمنی آمریکا علیه ایران تغییری نکرده است گفت: نگرانی ما در مذاکرات از باب این است که طرف مقابل، دشمن ماست.
خروج‌ اطلاعات از مجلس ششم و درخواست روحانی از خاتمی/کاری‌که‌در وزارت‌خارجه ولایتی حرام بود
به گزارش جهان، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز در برنامه این هفته شناسنامه در پاسخ به این سوال که به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مذاکرات 1+5 دلواپس هستید یا دل‌آرام، اظهار داشت: مقطع فعلی عمر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در مقایسه با سختی‌های بیش از 3دهه گذشته قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: ما به تعبیر قرآن کریم از این بابت نگران هستیم که کسانی که در مقابل ما هستند دشمن ما به شمار می‌روند و تغییری در دشمنی آمریکا علیه ایران حاصل نشده نه اینکه اتفاق ناگواری می‌خواهد بیفتد.

بروجردی با بیان اینکه این مذاکرات چه به نتیجه برسد و چه نرسد ما برنده‌ایم، گفت: اگر به نتیجه نرسد به دنیا ثابت شده که جمهوری اسلامی ایران در اوج صداقت و شفافیت عمل کرد و همه گام‌هایی که باید برمی‌داشت را برداشته است اما ‌آمریکا بازی را بهم زد و اگر هم به نتیجه برسد که مشخص است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مذاکرات تیم قبلی و همچنین مذاکراتی که در حال حاضر صورت می‌گیرد را چطور ارزیابی می‌کنید، افزود: 10 سال پیش وزرای خارجی آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران بودند و جک‌استراو یکی از این 3 وزیر بود؛ پیشنهاد دادیم که اجازه دهند 20 دستگاه سانتریفیوژ برای  کار تحقیقاتی دانشمندان داشته باشیم اما وی با تکبر گفت: دوتا را هم  اجازه نمی‌دهیم.

وی به پاسخی که بعدا در تهران به جک‌استراو داده بود اشاره کرد و گفت: من خطاب به وی گفتم به خاطر می‌آورید که آن زمان چه گفتید؟ ما امروز 19 هزار دستگاه نصب شده داریم. حالا برنده و بازنده که بود؟ که وی پاسخی نداشت.

بروجردی با تاکید براینکه در آن شرایط حاضر نبودند این اجازه را بدهند یادآور شد: اما تحولات اتفاق افتاد و شرایط اکنون به گونه‌ای است که می‌گویند 20 درصد را نداشته باشید که در واقع تعبیر ساده این مفهوم آن است که اصل غنی‌سازی را پذیرفته‌اند از این رو شرایط نسبت به گذشته تغییر یافته است.

وی درباره اینکه کار مذاکرات از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه محول شده است نیز خاطرنشان کرد: اینها اجراکننده مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستند و در واقع باید هنر دیپلماسی داشته باشند که این مصوبات را خوب یا با نمره پایین‌تر اجرا کند.

وی برهمین اساس به جلسات متعدد کارشناسی حلقه اول، دوم و سوم و در نهایت فصل‌الخطاب که با قانون اساسی و رهبری اشاره کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس و کمیسیون سیاست خارجی تا چه اندازه از درون مذاکرات مطلع هستند، افزود: یک اصل همیشه از زمانی که آقای لاریجانی هم دبیر شورا بودند تا زمانی که آقای جلیلی بود و امروز همیشه جاری و ساری بوده و آن اینکه همه مطالب مذاکرات را نمی‌گفتند.

وی با بیان اینکه در زمان آقای جلیلی هم که عضو کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی بودم حتی در آن جلسات هم همه چیز گفته نمی‌شد، افزود: باید این اصل را در ساختار نظام پذیرفت.

بروجردی با تاکید براینکه حضور آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی به عنوان حلقه اول ارتباطی و حضور بنده در کمیته هسته‌ای به عنوان حلقه دوم به شمار می‌رود، اظهار داشت: جلسات متعددی برگزار شد که بیشترین حجم در کمیسیون امنیت ملی به بحث هسته‌ای اختصاص داشته است و تعداد زیادی از اعضای غیر عضو کمیسیون هم در آنها حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه دانستن حق مسلم نمایندگان است، یادآور شد: طبیعی است که ساز و کار انتقال اطلاعات زمانبر است.

وی در این خصوص که برخی از نمایندگان ممکن است از این مسئله گله‌مند بوده و راضی نباشند، گفت: تمام نمایندگان نسبت به این مسئله مهم ملی حتما حساس هستند؛ تا اطلاعات به وسیله بولتن در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و در واقع از وین به تهران منتقل شود یک هفته طول می‌کشد و این از گلایه‌های نمایندگان است.

بروجردی درباره یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی و مسائلی که درباره انتشار صحبت‌های ظریف صورت گرفت نیز خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفت که دوستان مقید به طبقه‌بندی باشند و من به عنوان مسئول جلسه این جمع‌بندی را داشتم که حتما رعایت شود اما یکی از همکاران گفت این جمع‌بندی را قبول نداریم و در موضع‌گیری‌ها استفاده شود که دلخوری‌ها از آنجا آغاز شد اما در حال حاضر این مسائل تقریبا حل شده و وضعیت نسبت به گذشته بهتر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره مجلس ششم و اینکه مسائل هسته‌ای برای نخستین بار در آن مجلس مطرح شد توصیف شما از آن زمان به چه شکلی است، گفت: در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی 28 نفر عضویت دارند اما در مجلس ششم 23 عضو در آن بود که بنده، آقای قشقاوی، حاجی‌بابایی و جلالی از نظر طیف سیاسی و رای‌گیری در یک سو و 19 نفر در طرف دیگر قرار داشتند.

وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای شرایط خیلی سخت بود. روزی به آقای محتشمی‌پور گفتم شما کمک کنید طرحی را در مجلس ارائه کنیم که دولت موظف شود در هر شرایطی حق مسلم ملی ما را ادامه دهد که وی لبخندی زد و گفت شما مطلع نیستید دیشب آقایان جلسه داشتند که طرح سه فوریتی را مبنی بر الزام دولت به اجرای پروتکل الحاقی مجلس مصوب کنند.

بروجردی تاکید کرد: این مصوبه در واقع تسلیم در برابر آمریکا به شمار می‌رفت و شرایط اصلا جور نبود.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنان خود به مجلس هفتم اشاره کرد و گفت: الزام دولت به تولید 20 هزار مگاوات در این مجلس شکل گرفت و دولت را مکلف کردیم اگر این موضوع ما را شورای حکام به شورای امنیت ملی منتقل کند ظرف حداقل یک ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. همه این مسائل اتفاق افتاد و ما در سال بعد که در خدمت رهبری بودیم ایشان فرمودند این مصوبه از همه مصوبات مجالس بعد از انقلاب مهمتر بود و جاده را برای حرکت پرشتابی که دوستان در چارچوب صلح‌آمیز هسته‌ای کارهای خود را انجام دهند هموار کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شد در کمیسیون برخی از اطلاعات کشور به خارج می‌رفت آیا این درست است، افزود: از این باب درست است که در آن زمان آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی از رییس جمهور وقت خاتمی خواست تا رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم میردامادی که ظاهرا در کمیته هسته ای شرکت می کرد بعد از مدتی برای حضورش منع ایجاد شود چون مطالب مطرح شده در جلسات شورای عالی امنیت ملی را به محافل سیاسی می بردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مجلس ششم و ناگفته‌هایی از آن زمان نیز یادآور شد: ما در آن زمان 50 الی 60 نفر بودیم که ریاست کمیسیون بر عهده آقای حداد عادل بود که انصافا فراکسیون فعالی به شمار می‌رفت؛ بارها می‌دیدیم حرکت ضد منافع ملی می‌خواهند انجام دهند ما آبستراکسیون می‌کردیم و از اکثریت می‌انداختیم تا آن مسئله محقق نشود.

وی ادامه داد: در آن زمان با یکی از افراد شاخص مجلس بحث می‌کردم و وی می‌گفت دوره پیرمردها که در حاکمیت هستند تمام شده و باید بروند و وقتی این موضوع را به رئیس مجلس وقت گفتم که دوستان شما از این حرف‌ها می‌زنند. پاسخ داد شما مطلع نیستید ما از جلسات شبانه آقایان اطلاع داریم که آنجا مطرح می‌کنند حکومت دینی قادر به مدیریت جامعه نیست و اصلا اصل قضیه را قبول ندارند در واقع همین افراد آنجا تحصن کردند؛ روزی نبود که در آن جلسه منتظر حادثه‌آفرینی نباشیم از نطق‌های قبل از دستور تا موضع‌گیری‌هایی که صورت می‌گرفت.

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتخابات سال 84 چه تاثیری بر عرصه سیاست خارجه ما گذاشت، گفت: در دوره قبل  از سال 84 دشمن طمع یافته بود که نمونه‌اش طرح سه فوریتی مجلس بود که در دولت همین  وضعیت مشابه وجود داشت اما بعد از سال 84 حداقل این وضعیت کاملا تغییر کرد و بیگانگان احساس کردند از اصول انقلاب اسلامی دفاع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است روزی با آمریکا مذاکره کنیم که به دلایل متعدد شرایط ما اینگونه نیست یادآور شد: حتما باید عزت‌،حکمت و مصلحت را در نظر داشته باشیم و بر پایه این باشد؛ حال آثار بیرونی سیاست تقابل و ستیز چگونه بود و چه نکات نقیضی هم در آن مثل نامه تبریک به رئیس جمهور آمریکا دیده می‌شد سر جای خود است اما دشمن نباید در هیچ مقطعی به دولتمردان و مجلسیان طمع یابد.

وی درباره برکناری متکی و این که آیا احتمال چنین برکناری را داشتید، گفت: جسته و گریخته اخبار رسیده بود که آقای احمدی‌نژاد علاقمند به ادامه کار وی نیست اما این حرکت دون همه شئونات نظام به شمار می‌رفت البته چنین موضوعاتی در آن زمان کم نبود و یک شبه تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گرفت مثلا چند وزیر مقید به چارچوب به خاطر نوشتن یک نامه کنار گذاشته شدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما جزء کمیته رایزنی در موضوعات مربوط به فتنه 88 بودید در این خصوص صحبت بفرمایید، گفت: ما در هیات رئیسه کمیسیون نزد همه افراد مطرح رفتیم حتی از زندان اوین هم بازدید کردیم و بسیاری از اتهاماتی و شکنجه‌هایی که گفته می‌شد صحت نداشت.

وی اضافه کرد: خانم تاج‌زاده و چند نفر دیگر به کمیسیون آمدند و گفتند وی کشته شده اما وقتی ما رفتیم تاج‌زاده و دیگران گفتند که حالمان خوب است.

بروجردی با بیان اینکه مهمترین ملاقات ما با آقای موسوی بود، یادآور شد: در این دیدار 50 دقیقه صحبت و استدلال کردیم مبنی بر اینکه نظام ما نظامی یک روزه نیست که بخواهد چنین اتفاقاتی در آن رخ دهد اما موسوی می‌گفت اگر تمام 13 میلیون هم بگویند نشده من می‌گویم تقلب شده است و ما دیدیم که هیچ منطقی در صحبت‌های وی وجود ندارد با آقای کروبی هم صحبت‌هایی در این خصوص انجام دادیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ادعای برخی مبنی بر شکنجه و تجاوز در وقایع انتخابات 88 نیز گفت: کمیته ویژه‌ای را شورای امنیت ملی تشکیل داد و آقای سروری از طرف کمیسیون امنیت ملی در آن عضویت داشت شاید بیش از 50 نفر از افرادی که چنین ادعایی درباره آنها بود با آنها صحبت کردند اما حتی یک مورد این مسئله را تائید نکرده بودند و در واقع ظلم بدی نسبت به نظام صورت گرفت.

بروجردی در پاسخ به سوالی درباره تجربه سال 88 و نمود این تجربه در سال 92 گفت: دشمنی که همه امکانات خود را در سال 88 به کار گرفته بود و از ماه‌ها قبل می‌خواست در این آتش بدمد و به زعم خود موفق شده بود اما در سال 92 با تکیه بر این اصل که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود مسئولان ذیربط و امنیتی با هوشیاری کامل در صحنه حضور داشتند و انتخابات به خوبی برگزار شد.

بروجردی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حضور هیات‌های اروپایی در ایران و برخی آثار  مثبت و همچنین برخی دیدارهای غیر اخلاقی آنان و اینکه آیا در این دیدارها وزارت خارجه یا وزارت اطلاعات نقش داَشته‌اند، گفت: این موضوع «کی بود کی بود من نبودم» همیشه وجود داشته است؛ سفرهای صورت گرفته برنامه مدون دارد در برنامه آنها چنین دیدارهایی نبود و این که آقای لاریجانی هم گفت دزدکی به همین جهت بوده است.

بروجردی با تاکید بر اینکه کمسیون امنیت ملی به سرعت وارد گود شد و کمیته‌ای در این راستا شکل گرفت افزود: این امر موجب شد ساختار جدی تصمیم‌گیری شود تا تکرار آن را شاهد نباشیم و برخی‌ها سفر خود را به این دلیل لغو کردند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباه اینکه شما و خانم اشرف بروجردی خواهر و برادر هستید اما از دیدگاه‌های سیاسی ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشید گفت: این از مصادیق بارز دموکراسی جمهوری اسلامی است. وی در دوران آقای خاتمی معاون وزیر بود و بنده در اقلیت مجلس ششم اما ما همواره سعی می‌کنیم ارتباط خانوادگی را با این تفاوت دیدگاه‌ها تلخ نکنیم گر چه در برخی جلسات این تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به زمان حضورش در وزارت خارجه اشاره کرد و به ذکر خاطره‌ای از سفر مقام معظم رهبری به چین پرداخت و یادآور شد: در آن سفر ما به همراه ایشان به کشور چین رفتیم که رهبر چین بنا به دستور پزشکان امکان ملاقات را نداشت بنده هر چقدر تلاش و رایزنی کردم برای امکان دیدار ایشان با رهبر چین به جایی نرسیدم که آیت‌الله خامنه‌ای به آقای ولایتی فرمودند تلاشتان را ادامه دهید اما باز هم نتیجه‌ای به دست نیامد و وزیر خارجه چین گفت: پزشکان وی را منع کرده‌اند.

وی ادامه داد: گفته شد که بازدید از شهر ممنوعه چین که یک شهر تاریخی است برای عدم رضایت از این حرکت صورت نگیرد اما ایشان گفتند بنده مذاکرات ساعت 6 بعدازظهر را شرکت نمی‌کنم که بسیار حساس بود که ساعت 6:30 نخست وزیر چین آمد و گفت: کوچکتر به دیدار بزرگتر آمده است که آیت‌الله خامنه‌ای نیز گفتند عیادت جزء آموزه‌های اسلامی ماست که ملاقات انجام شد و پزشکان 10 دقیقه وقت داده بودند.

بروجردی ادامه داد: رهبر چین در آن زمان 94 سال داشت که این دیدار 10‌دقیقه‌ای، 20 دقیقه به طول انجامید و در ساعت 7 مذاکرات هم انجام شد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که نسبت به مسائل سوریه در داخل کشور چه دیدگاه‌هایی وجود داشت گفت: یکی از دیدگاه‌ها این بود که ممکن است بشار اسد سقوط هم کند و دنبال بدیل باشیم اما در تصمیم‌گیری سیاسی تردید خطرناک‌ترین آفت است؛ تصمیم نظام این بود که بشار اسد باشد و اوباما و بقیه هم‌پیمانان اروپایی‌اش بروند و علت تصمیم نظام هم روشن بود چرا که سوریه خط مقدم جبهه مقاومت به شمار می‌رفت.

وی اضافه کرد: آنها وقتی دیدند مصر را از دست داده‌اند دنبال جایگزین بودند که بهترین گزینه سوریه بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در ادامه سخنان خود درباره  اتفاقات اخیر عراق  تاکید کرد: من تصورم این است بعد از اینکه در سوریه شکست شدیدی خوردند تصمیم گرفتند که این ظرفیت را به عراق منتقل کنند آنها خواستند با طراحی چند ماهه خود انتقام شکست سوریه را نیز در عراق جبران کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما این پیش‌بینی‌ها را  داشتیم، افزود: برخی از ارگان‌های ما گزارش‌های مکتوب نسبت به این احتمال را داشتند اما گزارش یک طرفه قضیه است و این که باور ایجاد شود که یک حاکمیت علیرغم همه چالش‌های امنیتی این اتفاق در آن رخ دهد.

وی با بیان اینکه داعشی‌ها، 5 هزار نفر هستند که این بحث شبیه بحث طالبان به شمار می‌رود، افزود: در واقع تعدادشان زیاد نبود اما زمینه از طریق برخی اقدامات همچون ترساندن و یا گرایش به اینکه آنها منجی هستند و از طریق آنها مشکلات حل خواهد شد بالا بود؛ همچنین خیانت عناصر تاثیر‌گذار نیز وجود داشت مثلا در موصل تعداد قابل توجهی از سران ارتش را خریده بودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایرانیان ربوده شده در سوریه آزاد شدند و آیا کس دیگری باقی مانده است یا خیر گفت: آن 48 نفر که از دوستان سپاه، وزارت خارجه و سفیر ما در دمشق همه تلاش کردند و در واقع اتفاق مهمی روی داد که آزاد شدند اما درباره 3 نفر از مهندسین که سوال یکی از نمایندگان از وزیر نیرو هم بود بارها با سفیر و خود وزارت خارجه و سپاه و کسانی که به گونه‌ای می‌توانند تاثیرگذار باشند صحبت کرده‌ایم اما خبر درست یا قابل اعتمادی به دست نیامده است که سرنوشت چه شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرنوشت جمشید دانایی‌فر گفت:‌هاله‌ای از ابهام بهترین تعبیر است که می‌شود گفت؛ خبرهای جسته گریخته وجود داشت اما تائید شده نبود و فرض بر اینکه توسط آنها که خودشان گفتند که ما کشته‌ایم ضعیف‌ترین فرضیه‌ای که می‌تواند باشد.

بروجردی در پاسخ بر سوالی مبنی بر اینکه شما از مخالفان عادی شدن روابط ایران و انگلیس بودید آیا قضیه ورود به سفارت انگلیس با مواضع شما ارتباطی داشت، گفت: کاملا مغایر بود و بنده در صحن گفتم که آقای صالحی که سکان‌دار وزارت خارجه بود سفیر انگلیس‌ها را از ایران بیرون کند؛ بدون تردید آن یک حرکت خودسر غیر سازمان‌یافته بود که باید پیش‌بینی چنین وضعیتی را می‌کردند اما نکردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما فعالیت اقتصادی دارید، اظهار داشت: به هیچ وجه. یکی از درس‌هایی که آقای ولایتی به ما داد و جزء محرمات بود ممنوعیت ورود به هر گونه کار اقتصادی بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرزندان شما نیز به همین صورت هستند پس چرا نام شما در قضیه 3 هزار میلیارد تومان برده شد، گفت: فرزندان من نیز اصلا کار اقتصادی نمی‌کنند و آن از ظلم‌های بینی بود که آدم مظلومیت را احساس می‌کرد؛ پسران من هر دو بسیجی و دانشجو و بیگانه با فعالیت اقتصادی هستند.

بروجردی ادامه داد: بنده به رئیس قوه قضاییه گفتم چرا این ظلم اتفاق می‌افتد و ایشان گفت شکایت کنید من هم شکایت کردم که مدت 6 ماه به فرد اتهام‌زننده محکومیت حبس داده شد.


وی در ادامه گفت: به هر حال از ظلم‌هایی بود که انجام شد اما با یکی از بزرگان مشورت کردم و او گفت که به خدا واگذار کنید.

بروجردی در خاتمه درباره شخصیت‌های زیر اظهار نظر کرد.

ابراهیم یزدی: نماد عدم سنخیت با انقلاب

میرحسین موسوی: حداقل عدم عاقبت به خیری

ولایتی: مرد مقاومت در عرصه سیاست خارجی

کمال خرازی: وزیر خارجه دوره اصلاحات

منوچهر متکی: وزیر خارجه مظلوم

علی‌اکبر صالحی: دانشمندی که در عرصه هسته‌ای زحمت کشیده است

حاج قاسم سلیمانی: افتخار ملت ایران به همه رزمندگان.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ايران انرژي هسته ايش را مديون احمدي نژاد است
hosein
ایران انزوا و رکودش را نیز مدیون احمدی نژاد است
محمد
قطعا پیشرفت علم در دولت های نهم ودهم شگفت انگیز بود.پیشرفت چشمگیر در نانو تکنولوژی و در هوا وفضا وعلوم پزشکی و هسته ای در و خدمات بی نظیر دیگر نظیر سد سازی و ساخت بزرگراه.لطفا منصف باشید
United States
مجلس ششم اسناد هسته ای را در اختیار غرب قرار داد ، خدا لعنت خائنین را ...جالب است برخی از آن نماینده ها اکنون در آغوش دشمنان ایران ، مردم و اسلام هستند ...
احمدی نژاد مثل بقیه آدمها، نقاط مثبت و منفی داشته و دارد. سیاه یا سفید دیدن آدمها ناصواب است. اگر طالب موفقیت و پیشرفت هستیم باید خوبیها را تأیید و تقدیر و خطاها و نقصها را نقد منصفانه کنیم. احمدی نژاد؛ مرد کارهای بزرگ و خطیر بود اما در دوره دوم ریاست جمهوریش نشان داد که در عین حال مرد خطاهای بزرگ و مخاطره آمیز هم هست. هیچ گاه قهر بچه گانه یازده روزه او از نظام و رهبری و ایزوله شدن او در اراده مشائی را فراموش نمی کنیم.
Iran, Islamic Republic of
جالب است شما و امثال شما داپما موضوع یازده روز را مطرح می کنید در حالی که خود رهبری هیچگاه به موضوع آن گونه که شماها بزرگ نمایی می کنید نپرداخت و حتی در دیدار پایانی دولت دهم آن دولت را مقید به شعارهای انقلاب توصیف فرمودند حالا چگونه آن موضوع را این قدر در بوق و کرنا می کنند اما سخنان کاملا مخالف روحانی را هیچ کس بزرگ نمایی نمی کند؟؟؟
این منفی ها خیلی برام جالبه
خوب پیشرفت کردیم دیگه، 2سال دیگه هم رتبه ایران در علم را خواهیم دید
علی
پس دو سال دیگه اون رتبه علمی رو که میگی باید حاصل کار روحانی بدونیم...
البته با طرز برداشت شما که فکر میکنی علم یک شبه حاصل میشه.
علی
مگه این پیشرفت ها یک شبه حاصل میشن؟
چرا اونا رو به یک دوره خاص نسبت میدی؟
مخصوصاً بعضی از اون ها که همون اوایل دوره احمدی نزاد رخ داد؟
United States
جناب علی @
پیشرفت علمی در این 8 سال بود ، خودتان خوب می دانید در دولت سیاه خاتمی غیر از آشوب و حاشیه چیزی در دانشگاه و سطح مدیریتی نمی دیدیم ..
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی شما ب این صراحت داری ی حف منطقی ک علم یک شبه ب وجود نمیاد رو زیر سوال میبری من دیگه حرفی ندارم...
انصاف بهتر میتونه قضاوت کنه...
United States
مگه غیر این بود ؟ واقعا خجالت نمی کشید دوران پرحاشیه و اردوکشی در دانشگاه رو انکار می کنید ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
اولاً اون دوران اون طوری که شما میگی نبوده.البته حاشیه دار بودن(نه پر حاشیه) و اردوکشی رو انکار نمیکنم چون سعی میکنم مثل شما یکطرفه به قاضی نرم.
دوماً این شما هستی که دوران هاله نور و خانه نشینی یازده روزه و ... رو انکار میکنی!!!
اگر سر رشته ای از علم داشته باشید میدونید ک علومی مثل نانوتکنولوژی و صنعت تولید و پرتاب ماهواره ناگهانی بوجود نمیاد.
من نمیدونم شما چرا فکر میکنی تایید حرف من ب منزله ی تایید دوران اصلاحات یا دولت اعتداله؟
باور کن تایید حرف من تایید منطقه دوست عزیز ک یا از آمریکا پیام میدی یا از ... استفاده میکنی!
من کجا خانه نشینی را انکار کردم ؟ من نظرم این است که جنایات 88 با آن 11 روز قابل قیاس است ؟
بنده خودم ارشد هستم این شما هستید که باید اطلاعاتت بیشتر بشه ، دوران سیاه خاتمی یک فاجعه بود در دانشگاه و در زمینه فرهنگی ، اگر کسی انکار کند باید در عقلش شک کرد ...
در ضمن اخبار را بیشتر دنبال کنید تا متوجه شوید که این پیشرفت ها جملگی در دولت قبل بوده ...
@علی@
Iran, Islamic Republic of
خب دوست عزیز ک اسمتون هم نمیدونم.منظورم از سر رشته علم داشتن ارشد و دکتری و...نیست.
من اخبار رو دنبال میکنم مثلا بیا برگردیم ب زمانی ک اولین بار موشک ماهواره بر ب فضا پرتاب شد.با یه سرچ ساده زمانشو متوجه میشیم.همچنین فعالیت های هسته ای و دستاوردهای نانو تکنولوژی و ...
حالا شما ارشد هستی انشاءالله ی روز استاد دانشگاه این مملکت بشی ب من بگو ساخت صفر تا صد ماهواره فقط 3 سال طول میکشه؟؟؟
بازم میگم تایید این حرف تایید جناح خاصی نیس تایید عقلانیت و منطقه.
متفکر نابغه !
بنده منظورم این بود که چون تو فضاغی دانشگاه بودم ، روند پرشتاب علمی رو در 8 سال پیش حس کردم ، اتفاقا اگر یه سرچ کنی متوجه می شی این ماهواره ها در دولت قبل به فضا پرتاب شد ؛
این دانشمندان همان هایی بودند که در دولت سیاه خاتمی منزوی شده بودند و اون خائن تعمدا این افراد را خانه نشین می کرد ، و عمدا کسانی را در راس کار می گمارد که دنبال تنش در دانشگاه بودند ، خیانتی که این آقا در دانشگاه انجام داد غیر قابل انکاره ، سعی نکن خودت رو گول بزنی ، حافظه تریخ پاک شدنی نیست ...
Iran, Islamic Republic of
الان توزیع بنزین پاک از نظر شما دستاورد این دولت است یا دولت سابق؟؟؟
دولت احمدی نژاد
ایول داری بخدا ....
آره زمان احمدی نژاد محور شرارت شناخته و منزوی شدیم!
دوستا ایشون با طنز گفتن البته میدونین که کی محور شرارت شدیم!!
United States
و البته خیانت و محور شرارت را هم مدیون دولت سیاه خاتمی فتنه گر ...
افشین
دوست عزیز....عکس گرفتن کنار وزرای اورپایی و امریکایی هم میشه نون واسه مملکت....200 کیلو گرم اورانیوم20 درصد رو اکسیده کردن ....که با تلاش شهید شهریاری ها درست شده بود
این همه پیشرفت انرژی هسته ای در دوران احمدی نژاد شکل گرفت
جک استراو بعد از توافق سعادت اباد رفت عراق برای سرباز های انگلیسی سخنرانی کرد و گفت که ما شیرینی جنگ عراق را در تهران خوردیم
احمدی نژاد کار اقتصادی زیاد کرد و در دوران اون پیشرفت های زیادی داشتیم. و این به دور از انصاف است در این روز عزیز.
و قطعا یکی از دلایل رکود هم گروه اصلاح طلبان با ن وقایع عجیب و غریب سال 88 بود که همه چیز را زیر سوال برد و زمینه را برای انزوای سیاسی ایران فراهم کرد. از آن به بعد بود که حتی اروپایی ها در همایش های علمی ما هم حضور پیدا نکردند و یا کم شرکت کردند.
دلیل دیگر بخشی از اصلاح طلبان بودند که به خاطر منافع حزب و افکار پلیدشان در جلسات خصوصیشان از هر کاری برای ضربه زدن به کشوذ و گروه مومن و انقلابی فروگذار نکردند.
امیدوارم این دو دلیل را هم ببینید.
اما احمدی نژاد با نیز با حلقه های تصمیم گیری عجیب ، خودسری ، زاویه گرفتن با ولایت و ... زمینه را برای این کار فراهم می کرد.
علی
یعنی 4 سال اول هم مشکل اصلاح طلبها بودن؟
وقتی احمدی نژاد میگفت تورم 12% و سه کاندید دیگه گفتن 25% شما متوجه نشدی ک چه اتفاقی داره میوفته...
United States
دوران احمدی قطعا و قطعا از فاجعه دولت سیاه خاتمی بهتر بود ..
احسننننننننننننننننننننننننننننننننننننت
اصغری
اگر با تریبون یه طرفه میشد افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد الان رییس جمهور کس دیگری بود. نمی دانم صدا و سیمای ملی تا کی میخواهد آزموده را بیازماید
United States
خب چرا ناراحتی پس ؟
بازهم برنامه ای یک طرفه از صدا وسیمای ملی؟؟؟؟؟
United States
شما که مدعی بودید صداو سیما مخاطب ندارد !!!!!
مدیون هدایتهای رهبری هستیم و فرمانبری سربازان ولایت
ایران هیچ چیزش را مدیون هیچ کس نیست الا ذات مقدس باری تعالی و عنایات امام رضا(ع). حتی امام و رهبری هم چنین ادعا نداشته و یا حرفی که چنین برداشتی داشته باشد نزده اند....
خدا همیشه هست و کمک میکنه ولی خودش گفته از شما حرکت و از من برکت و این حرکت ها هم نتیجه زحمات همین مخلوقاته!!!!!!!!
حسین
ایران هسته ای مدیون احمدی نژاد است. ودروران او دوران اقتدار وعزت ملت ایران بود ودرتاریخ ثبت خواهدشد.چراکه امام ره فرمودند اگرجهان خوارن بخواهند درمقابل دین مابایستند مادرمقابل دنیای آنها خواهیم ایستاد .امروز عجزدشمنان درمقابل قدرت عظیم دفاعی وملی نتیجه 8سال تلاش بی وقفه دولت احمدی نژاد است .چرا بعضی واقعا ناسپاسی می کنند؟
وگرنه ملت ایران خودش بخوبی می داند بجز عده ای که منافع شخصی آنان دراین دوران به خطر افتاد...
علی
عزیزم زمانی که شما اصلاً نمیدونستی انرژی هسته ای چیه و احمدی نژاد در استانداری اردبیل از هاشمی تقدیر میکرد عدهای از دانشمندان این آب و خاک داشتن روی انرژی هسته ای کار میکردن.در واقع ما سالها این علم رو داشتیم والبته تکمیلش میکردیم و هیچم مدیون آقای احمدی نژاد نیستیم این علمو...
اگر احمدی هم مثل قبلیا بود الان همون بوشهر هم تعطیل یا پارک شده بود!!!!!!!!!!!!!!
United States
آره سالها سال توسط دولت سیاه خاتمی تعلیق شده بود !
Iran, Islamic Republic of
بی انصاف دوره قبل از احمدی نژاد برای سه سانتریفیوژ التماس می کردیم الان چی اینها هم کار احمدی نژاد نبود؟؟؟
واقعا این برنامه تمام کارش اینست که به هر صورتی شده بر علیه احمدی نژاد سمپاشی کند. چطور است که کشور به گفته خود این نماینده در مجلس ششم در چه وضع خفت باری بود و با آمدن احمدی نژاد چگونه شد اما وقتی میخواهند ابا دارند بیان کنند که چه کسی شعارهای انقلاب را زنده کرد و سر دست گرفت و تفریحات و خواسته های متداول همه مسئولین برای خودش را کنار گذاشت.
چه کسی توانست شعار ما میتوانیم که شعار همیشگی امام و رهبری بود را جامه عمل بپاشاند؟
میترسند از احمدی نژاد چون مخالف دنیای ایشان است و با وجود ایشان امثال این نماینده و دوستانشان نمیتوانند به دوران قبل برگردند.
برنامه سفارشی و با مجری سفارشی. با ظاهری غلط انداز در خدمت اصلاحاتی ها
یکی مثل همه
جرم بزرگ احمدی نژاد این بود که عروسک احزاب و باندهای مخوف سیاسی چپ و راست نبود.
و نماینده بلافصل مردم عادی بود.
و الا تمرد از حکم رهبری را همه سیاسیون و صد البته به مراتب اقوی از احمدی نژاد در کارنامه خود دارند.
خدا عاقبتمونو به خیر کنه
کاش یه زمانی هم برای دفاع برای آقابانی که شبانه روز مورد تهمت ..هستند قرار بدهند...
از آگاهی مردم میترسند و هیچگاه چنین اجازه ای نخواهند داد
اصغری
اتفاقا اینجوری خیلی بهتره چون باعث میشه مردم بفهمن حق با کیه. مردم وقتی میبینن تریبون صدا سیما دست یه جناحه و طرف مقابل هیچ حقی برای دفاع نداره بهتر می فههمن حق با کیه و نمونه واقعیش انتخابات 92 بود که بعد از 4 سال تبلیغات یک طرفه در صدا و سیما طرف مقابل در کما ناباوری برنده انتخابات شد. پس ای صدا و سیما به کارت ادامه بده تا انتخابات بعدی
United States
خب پس دیگه ناراحتی شما بابت چیست ؟
جوری حرف می زنه که انگار فقط روحانی رئیس جمهور شده ، احمدی هم 8 سال رئیس جمهور بود ....
وقتی رئیس جمهور مملکت در کمال بی احترامی و بی ادبی وزیر خارجه مملکت رو در سفر خارجی از کار برکنار میکنه دیگه از مردم باید انتظار چه چیزی داشت؟!
United States
وقتی رئیس جمهور مملکت ( خاتمی ) به وزیر خود می گوید : تو غلط کردی ! چه انتظاری از مودب بودن مردم عادی دارید ؟
محمد
سلام :
ما که از این بخار ها در خاتمی ندیدیم و بعید میدانیم که قدرت این حرکات را داشته باشه .
ایشان وزیرخارجه نبودند...
محمد
سلام :
هدف بی احترامی نبوده .
چرا چشمت را باز نمی کنی و با احساست سخن میگوئی ؟
در مواقع حساس سرعت عمل با ید مثل یرق باشد تا در مقابل عمل انجام شده قرار نگیری .
این تصمیم گیری های سریع و بدون رودرواسی و قاطع از خصوصیات و مشخصه های مدیر مؤفق مثل احمدی نژاداست و ایشان از شاه سلطان بازی بدور بود .
United States
ببخشید پرفسور ! قاطعیت حتما باید با اهانت باشد ؟
نه خاتمی نمی تونستن هم مودب باشن و هم قاطع ؟
United States
چطور شما برکناری ناگهانی وزیر خارجه را بی ادبی می دانی اما اهانت خاتمی را قاطعیت ؟
اینده گان هرگز احمدی نژاد را فراموش نمکنند و من همیشه قدر دان زحمات ایشان هستم ....
محمود
بهتر بود ایشان در باره اختلاس بزرگ و شایعه دخالت شان صحبت می کردند و صحبت کردن در مورد شخصیت ها را به فرد بی مسئله دار تر و کسی که مورد اعتماد بیشتری از سوی مردم است می سپردند
United States
صحبت از اختلاس ها هم پای دوستان شما را وسط می کشد ..بعد هم لطف کن اسم بزرگان را می آوری با ادب بیار اکی ؟
نمیدانم چرا هر وقت اسم ولایتی میاد یاد عهد شکنی و بی معرفتی میافتم شما نمی دانید چرا؟
خود گویی و خود خندی ....
Iran, Islamic Republic of
مردم توی این یکسال خیلی چیزها دستگیرشون شده.مواضع دوگانه مدعیان اصولگرایی مثل ناطق نوری.لاریجانی و همین اقا در برابر دولت قبل و امروز مشخص میکند چه کسانی به ملت راست میگفتند و چه کسانی در لوای اسم دولت راستگویان اینگونه عزت ملی ما را لگد مال کرده اند.
من برای بازگشت ابروی از دست رفته ملی ایران بار دیگر به احمدی نژاد رای خواهم داد. امیدورام او دوباره برگردد.
....عجب دور زمونه ای شده...
مرگ بر همه فتنه گران موسوی و خاتم ... و کروبی
ثریا
احمدی نژاد ایرادای زیادی داره . مثله همه . اما هر آدم منصفی نمی تونه انکار کنه که پیشرفت انرژی هسته ای مدیون دولت ایشون است نه خاتمی .
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام :
احمدی نژاد ابر مرد تاریخ ریاست جمهوری اسلامی ایران خواهد ماند .