جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

علائم هشدار دهنده آلزایمر را جدی بگیرید!

شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 430127
یک متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اهمیت شناسایی زودهنگام علایم اولیه آلزایمر گفت: اگر علائمی مانند ضعف حافظه، کاهش توانایی در قضاوت، استدلال و انجام امور روزمره و تغییرات در حالات و رفتار خود یا اطرافیان­‌تان مشاهده کردید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.
به گزارش جهان، دکتر داریوش نسبی تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر یکی از عوامل دمانس است، گفت: علائم آن شامل از دست دادن حافظه، قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار است. گاهی افراد به این علائم توجهی نمی‌کنند و تشخیص نمی‌دهند که چنین اختلالی وجود دارد. از آن جا که علائم به تدریج ظاهر می‌شوند، ممکن است که مدت طولانی جلب توجه نکنند و به اشتباه تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است.

وی با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام آلزایمر گفت: اگر علائمی مانند ضعف حافظه، کاهش توانایی در قضاوت، استدلال و انجام امور روزمره و تغییرات در حالات و رفتار خود یا اطرافیان­‌تان مشاهده کردید در اسرع وقت به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

نسبی تهرانی یادآور شد: با افزایش سن تغییراتی در حافظه ایجاد می‌شود که طبیعی است، اما نشانه‌های بیماری آلزایمر چیزی بیش از فراموشی‌های موقتی و ساده است. افرادی که به آلزایمر دچار می‌شوند، مشکلاتی را در برقراری ارتباط، یادگیری، تفکر و استدلال تجربه می‌کنند. این مشکلات بر وضعیت شغلی، فعالیت‌های اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد تاثیر می‌گذارد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: بهتر است افراد مبتلا به دمانس و خانواده‌هایشان هر چه سریع­‌تر مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند و در مورد این بیماری اطلاعاتی کسب کنند.

وی درباره علائم هشدار دهنده آلزایمر گفت: اختلال حافظه در حدی که در انجام فعالیت­‌های روزانه، مشکل ایجاد کند از جمله اختلالات اولیه است. افراد معمولی ممکن است یک قرار ملاقات، اسم همکار یا شماره تلفن دوستی را فراموش کنند و سپس بخاطر آورند. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب مسائل (بویژه مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده) را فراموش می‌کند و هرگز هم به خاطر نمی‌آورد.

نسبی تهرانی مشکلات در انجام کارهای عادی را از دیگر علایم اولیه ابتلا به آلزیمر برشمرد و گفت: فرد پر مشغله ممکن است گهگاهی حواسش پرت شود، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به تدریج توانائی پخت غذا (به شیوه سابق) را از دست می­‌دهد و گاهی نیز فراموش می‌کند که غذا خورده است.

وی گفت: برای همه افراد پیش می‌آید که در پیدا کردن لغات مناسب، دچار مشکل شوند، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر گاهی کلمات ساده را نیز از یاد می‌برد و لغات نامناسب جایگزین می‌کند و در نتیجه جملات او نامفهوم می‌شوند. اشتباهات دستوری و ناتوانی در دنبال کردن یک موضوع از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

این متخصص مغز و اعصاب گم کردن زمان و مکان را نیز از علایم آلزایمر دانست و گفت: به طور طبیعی گاهی اوقات ممکن است افراد روزهای هفته، تاریخ روز یا مقصدشان را فراموش کنند، اما دوباره با تمرکز به یاد آورند. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است در خیابان راه خود را گم کند و نداند که چگونه به آنجا رفته است یا نتواند از آنجا راه خانه خود را دوباره پیدا کند.

نسبی تهرانی درباره اهمیت مراجعه بهنگام به پزشک گفت: فرد مبتلا به بیماری آلزایمر نه مشکلاتش را درک می‌کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می‌داند. همچنین اختلال در تصمیم گیری­‌های ساده (مانند پوشیدن لباس‌های زمستانی در گرمای تابستان) از دیگر علائم هشدار دهنده است.

وی در خصوص مشکلات در تفکر ذهنی گفت: گاه و بی‌گاه ممکن است افراد رسیدگی به حساب‌های مالی­ خود را مشکل بدانند، اما مبتلایان به بیماری آلزایمر به تدریج ارقام را فراموش می‌کنند و نمی‌دانند با آنها چکار کند.

نسبی تهرانی خاطرنشان کرد: مبتلایان به این بیماری ممکن است اجسام را در جاهای نامربوط بگذارند. همچنین خلق و خوی آنها سریع‌ تغییر می‌کند و بی‌هیچ دلیل، آرامش به اشک و خشم تبدیل شود. تغییرات در شخصیت در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند شدیدتر باشد. این تغییرات شامل سر در گمی، ترس و بدبینی، منزوی شدن، بی‌تفاوتی یا بروز رفتارهای نامناسب است.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان گفت: از دست دادن انگیزه از دیگر علایم این عارضه است. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده‌اش به طور کامل ‌بی‌تفاوت به نظر آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *