جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واکنش آمریکاوفرانسه درباره بستن تنگه هرمز

چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۰۹
کد مطلب: 201284
محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران پیش از این گفته بود در صورت تحریم نفت ایران، تهران اجازه نخواهد داد یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.
آمریکا و فرانسه در موضع گیری های جداگانه ای به تهدید مقامات ایرانی برای بستن تنگه هرمز، واکنش نشان دادند.

به گزارش جذاب نیوز به نقل از رویترز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز چهارشنبه در پاسخ مکتوب به سئوالی درباره احتمال اقدام ایران برای بستن تنگه هرمز گفت: حرکت آزاد کالاها و خدمات از طریق تنگه هرمز، برای رفاه منطقه ای و جهانی دارای اهمیت حیاتی است.

وی افزود: ما هر گونه توقف در روند فعالیت تنگه هرمز را نمی پذیریم.
این سخنگو که نامش اعلام نشد همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا ناوگان پنجم دریایی آمریکا در واکنش به تهدید بستن تنگه هرمز ، به اقدامات معین و مشخصی دست خواهد زد گفت: این ناوگان حضور قوی خود را در منطقه حفظ می کند تا با هر گونه اقدام مخل ثبات منطقه، رویارو شود.
وی جزئیات بیشتری را مطرح نکرد.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران پیش از این گفته بود در صورت تحریم نفت ایران، تهران اجازه نخواهد داد یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.

تنگه هرمز به عرض شش و نیم کیلومتر مهمترین گذرگاه عبور و انتقال نفت خام در جهان است. این گذرگاه ، خلیج فارس را به آب های آزاد متصل می کند.

بخش اعظم یا تمامی نفت خام صادراتی ایران، عربستان، کویت، امارات ، قطر و البته تمامی گاز ال ان جی صادراتی این کشور، از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهان صادر می شود.

در همین حال "برنار والیرو" سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در بیانیه مطبوعاتی در اعلام کرد: از مقامات ایران می خواهیم قانون بین الملل و آزادی دریانوردی در آب های آزاد و تنگه ها را محترم بشمارند.

وی افزود: تنگه هرمز ، یک تنگه بین المللی است لذا همه کشتی ها بدون در نظرگرفتن تابعیت آنها، حق دارند از آن عبور کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *