پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

قانون‌ نشر با اصلاحات‌ نهایی ارائه‌ می‌شود

پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 392184
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصلاح قانون ضوابط نشر در کارگروه‌های تخصصی این معاونت مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و به زودی برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (چهارشنبه ۲۸ آبان) در مراسم تجلیل از خادمان و پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر که در ششمین روز از بیست و دومین دوره هفته کتاب در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد، کتاب و کتابخوانی را از مقوله‌های مورد اهتمام رهبر انقلاب اسلامی عنوان کرد و با بیان فرازهایی از سخنان ایشان در این خصوص، گفت: این فرصتی تاریخی برای فرهنگ مکتوب کشور است که از این نوع نگاه، سرمایه خود را بجوید و حاصل آن را برداشت کند.

وی افزود: ایران اسلامی، مهد اندیشه، فرهنگ، کتاب و کتابت بوده و می‌تواند یک دوره جهشی را در عرصه کتاب آغاز کند و باید تمام دست‌اندرکار این حوزه همت خود را بگذارند تا این اتفاق بزرگ به وقوع بپیوندد.

صالحی با بیان اینکه وزارت ارشاد در این زمینه وظایفی را بر دوش داشته و دارد اما حوزه نشر حلقه‌های متعددی دارد، گزارشی از عملکرد معاونت متبوعش را ارائه کرد و گفت: در حوزه مسائل اقتصادی و حقوقی ناشران، ما تقریبا در ماه‌های ابتدایی فعالیت‌مان با ناشرانی که از این معاونت طلبکار بودند، تسویه حساب کردیم. البته پرداخت بدهی افتخاری ندارد، ولی همین که ما برای شرکای‌مان کاری نمی‌کنیم، به آنها بدهکار هم نباشیم، اقدام مثبتی است.

به گفته معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در حوزه معافیت مالیاتی اهالی نشر، این موضوع در خصوص کتابفروشان به طور کامل حل شده است و در خصوص ناشران هم، ضمن اینکه آنها هم از معافیت مالیاتی برخوردارند، موارد کوچکی که می بایست در این خصوص انجام شود، در دست اقدام است و انشاءالله به انجام می‌رسد.

وی حل مشکل ناشران تعلیقی را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته در این معاونت برشمرد و گفت: ناشرانی بودند که به صورت سلیقه‌ای تعلیق شده بودند که این کار به نظر درست نمی‌آمد و بخش زیادی از آنها رفع تعلیق شدند. همچنین وضعیت صدور پروانه‌های نشر بهبود پیدا کرده است. علاوه بر این در بحث کمیته خرید کتاب، هم اعضا و هم مصوبات کمیته به صورت شفاف اعلام شده است و تصمیمات ما در این حوزه در معرض قضاوت ناشران است.

صالحی، امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مراکزی که امکان کمک به بهبود وضعیت کتاب را دارند، از دیگر اقدامات صورت گرفته در دوران یک سال مسئولیت خودش برشمرد و گفت: در همین راستا دو میلیارد تومان از منابع وزارت آموزش و پرورش وارد بازار نشر شد. همچنین شب گذشته با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه خوبی در حوزه فرهنگ سلامت امضا شد. با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست هم تفاهم‌نامه‌های دیگری در دست امضا است. این اقدامات همگی با این هدف صورت می‌گیرد که بتواند حوزه خرید کتاب را فعال کند.

وی تقویت نهادهای صنفی عرصه نشر را هم از برنامه‌های جدی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ذکر کرد و یادآور شد: اعتقاد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دوره جدید بر این است که نهادهای مدنی می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند که نهادهای دولتی از انجام آن عاجزند. در همین راستا بحث تقویت نهادهای صنفی و مقتدر، همواره مد نظر ما بوده است که کمک شود به قوام بیشتر آنها.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: با همین نگاه بحث واسپاری‌ها مطرح شد و نگاه اصلی هم همین است که ما به طرف واسپاری های حداکثری و تصدی‌گری‌های حداقلی پیش برویم.

صالحی، استفاده از کمک کارشناسی ناشران را در بازنگری آیین‌نامه‌های متعددی که در معاونت فرهنگی در حال بازنگری و بعضا ایجاد است، یکی دیگر از سرفصل‌های عملکرد یک سال گذشته معاونت فرهنگی دانست و در حوزه نظارت و ممیزی کتاب هم یادآور شد: در همان ابتدای راه هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و این امکان را پدید آورد که بحث نظارت بر کتاب، ساختار خودش را پیدا کند.

وی از تشکیل کمیته‌های تخصصی برای استخراج ابهامات قانون ضوابط نشر و یافتن راهکارهایی با هدف برطرف کردن آنها خبر داد و با بیان اینکه جلسات این کمیته هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود، گفت: واقعیت این است که قانون در بعضی جاها صامت است. حضور اعضای منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی در این کمیته‌ها، این فرصت را پدید می‌آورد که در بحث نظارت کتاب، اعمال سلیقه کمتر شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از کاهش جدی میانگین زمان بررسی کتاب در اداره کتاب این معاونت سخن گفت و یادآور شد: روندهای بررسی اصلاحات قانونی در ضوابط نشر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انجام و درواقع در شرف اتمام است و به زودی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

وی نگاه حاکم در معاونت متبوعش را تقویت بنیه اقتصادی صنعت نشر، مرجعیت پیدا کردن اهالی نشر در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای قانون در امر بررسی کتاب و پرهیز از سلیقه‌نگری در این زمینه توصیف کرد.

صالحی همچنین در خصوص عملکرد این معاونت در حوزه چاپ، گفت: اقدامات متنوعی در این زمینه صورت گرفته که از جمله آنها تفویض امور چاپ به استان‌ها با نگاه تمرکززدایی بوده؛ کاری که به مقدار زیادی تحقق پیدا کرده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد از حضور جدی‌تر اداره کل چاپ در کارگروه اقتصادی کشور در این مدت سخن گفت و یادآور شد: این کار با این نگاه صورت گرفته است که چاپ با اقتصاد و صنعت پیوند بیشتری برقرار کند. بی‌تردید حرکتی که آغاز شده است، مثل هر حرکت دیگری نیازمند هم‌افزایی ملی هم در حوزه اجتماعی و هم در حوزه فرهنگی است.

وی با تشبیه وضعیت چاپ و نشر کشور به وضعیت هوای تهران، گفت: همانطور که تنها یک دستگاه نمی‌تواند از عهده مشکل حل آلودگی هوای تهران بربیاید، بخش چاپ و نشر هم وضعیتی شبیه آلودگی هوای تهران دارد و یک معاونت وزارتخانه نمی‌تواند آن را پاک کند. همه باید به کمک هم بیاییم و همچنین موسسات و نهادهای دیگر را درگیر این قضیه کنیم و این شرایط خاص را نشان‌شان دهیم تا متوجه شوند که حوزه چاپ، حوزه سختی است.

صالحی، حل مشکلات عرصه فرهنگ مکتوب را نیازمند عزم ملی و مدیریت ملی دانست و ابراز امیدواری کرد: با استعداد تاریخی و اجتماعی که در ایران وجود دارد و با رهبری‌های مدبرانه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ مکتوب، شرایط چاپ و نشر کشور روزهای خوش‌تری را پیش رو داشته باشد.

در این مراسم همچنین نادر قدیانی، رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به دو مساله‌ای که وی نتوانسته در چهار سال مسئولیتش در این اتحادیه به آنها جامه عمل بپوشاند اشاره کرد و یادآور شد: من دو سال پیش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که ایجاد شورای عالی کتاب که بتواند مدیریت بودجه های فرهنگی در حوزه کتاب را بر عهده داشته باشد، یک ضرورت است. موضوع دوم اینکه اگرچه شهر کتابها امروز گسترده شده‌اند و در حوزه فروش کتاب حرفی برای گفتن دارند، اما باید مساله بی‌توجهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپراستارها را به این موضوع چاره کرد.

در این مراسم همچنین بهمن پورمند، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی صنعت چاپ و نشر کشور را صنعتی استراتژیک توصیف کرد که رکود آن حتی در انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی تاثیرگذار است.

وی همچنین خواستار اختصاص ردیف بودجه مستقل برای چاپ و نشر در لایحه بودجه سالیانه کشور، ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره به فعالان چاپ، کاهش تعرفه‌های گمرکی، توسعه و بهسازی ناوگان صنعت چاپ و نشر کشور و بهبود وضعیت کار و امور بیمه‌ای شاغلین در واحدهای چاپی شد.

همچنین حسین استاد، مدیر کتابفروشی استاد در سخنان کوتاهی در این مراسم ضمن تقدیر از اقدام وزارت ارشاد در تجلیل از خادمان و پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر، لزوم توجه به مشکلات زیرساختی این صنعت، همچنین عزم جدی صنف مربوطه را برای حل مشکلات این حوزه یادآور شد.

در پایان از خادمان و پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تقدیر به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *