پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

واکنش روسیه به ندادن ویزا به ابوطالبی

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 356184
وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اقدام دولت آمریکا در خودداری از صدور روادید برای نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را موجب حیرت دانست.
به گزارش جهان به نقل از بولتن نیوز، سايت رسمی وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد خودداری از دادن رواديد به "حمید ابوطالبی" نماينده دائمی جديد جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل، باعث حيرت شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است : اين اقدم که با نقض تعهدات آمريکا به عنوان کشور ميزبان سازمان ملل اتخاذ شده نمی تواند به شکل ديگری به غير از ابزار فشار سياسی واشنگتن بر کشور عضو سازمان ملل ارزيابی شود.

در بخش دییگری از بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است : چنانچه معلوم است، طبق ماده ۴ موافقتنامه سازمان ملل با دولت آمريکا درباره محل استقرار نهادهای مرکزی سازمان مورخ ۲۶ ژوئن ۱۹۴۷ مقامات فدرال، حکومت ايالات متحده و مقامات محلی آمريکا نبايد برای ورود يا خروج نمايندگان يا مقامات کشورهای عضو سازمان ملل در محل استقرار نهادهای مرکزی سازمان ملل اشکال ايجاد کنند. ضمناً در سند خاطر نشان می شود اين بند بدون ارتباط به اوضاع روابط کشورهايی که اشخاص مذکور تبعه آنها هستند و دولت ايالات متحده در عمل خواهد بود.

در پایان این بیانیه آمده است : از اين نگران شده ايم که چنين اقداماتی فعاليت عادی سازمان ملل را دشوار کند.

به گزارش مهر، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه با امضای مصوبه های سنا و مجلس نمایندگان این کشور، قانون ممنوعیت ورود هر فردی که در اقدامات جاسوسی و تروریستی علیه ایالات متحده دست داشته یا تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به حساب می آید٬ را ابلاغ کرد.

دلیل مخالفت دولت آمریکا با ورود ابوطالبی به ایالات متحده ادعایی است که در مورد دست داشتن وی در تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ منتشر شده است.

کاخ سفید آمریکا پیش از این در تاریخ ۲۲ فروردین ماه اعلام کرده بود که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل٬ ویزای ورود به آمریکا صادر نخواهد شد.

طرح ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا، ۱۸ فروردین ماه سال جاری از سوی سنای آمریکا و ۲۱ فروردین از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد و برای تصویب نهایی و اجرایی شدن تحویل رئیس جمهور آمریکا شد.

این قانون در حالی به تصویب اوباما رسیده که بند چهار توافق سال ۱۹۴۷ میان ایالات متحده و سازمان ملل درباره مقر این سازمان٬ تاکید دارد که فارغ از روابط موجود میان دولتهای عضو سازمان ملل و آمریکا٬ واشنگتن اجازه ندارد برای نمایندگان این سازمان برای حضور در مقر سازمان ملل مانع ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *