جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۹

تمجید افتخاری از "ربنای" شجریان

سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 129889
«آقای شجریان «ربنا» را آنچنان خوب خوانده‌اند و حق مطلب را ادا کرده‌اند که دیگر نیازی به نسخه دوم نیست، با این حال چرا باید دنبال دیگرانی باشیم تا این قطعه دلنشین را بازخوانی کنند؟ چرا از داشته‌هایمان بهره نمی‌بریم؟
علیرضا افتخاری، خواننده مشهور کشورمان طی یادداشتی در روزنامه خبر با اشاره به اینکه خواندن قطعه «ربنا» نیاز به تسلط بر قرآن دارد، گفت: «برای خواندن «ربنا» باید قاری قرآن بود تا «ربنا» را آنچنان که شایسته است، خواند که این کار را آقای شجریان به بهترین نحو انجام داده است.»

وی همچنین تاکید کرد که بارها گفته‌ام اگر اشعار فارسی با معنا و مضمون «ربنا» گفته شود با جان و دل برای هموطنان و همه مردم جهان می خوانم. اما چرا در کاری که نمی دانم و بلد نیستم باید دخالتی داشته باشم؟

افتخاری درباره پخش نشدن این قطعه محبوب از رسانه ملی نیز نوشت: «آیاتی که آقای شجریان خوانده‌اند سالهاست در تاروپود زندگی مردم ریشه دوانده و صداوسیما نیز بهتر است به جای جایگزینی، «اولین نسخه و نسخه اول» را پخش کند.»

وی فکر و اندیشه هنرمند در اثر شجریان را جاری دانست و تصریح کرد این نوای «ربنا» از عمق اعتقادات شجریان بر جان و دل مردم مسلمان می‌نشیند فارغ از رای و نظر سیاسی امروز او...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای افتخاری حالا بالاخره تنوع هم بدنیست
40-50 سال یک چیزی شنیدیم حالا شماهم فروتنی رو بذار کنار یه بار بخون .........
Iran, Islamic Republic of
بصیرت کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقای شجریان ربنا را سالهای قبل خونده این همه جنجال واسه چیه ؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر خسرو آواز ایران استاد محمد رضا شجریان
Latvia
احسن به تواضع و شخصيت فرهيخته آقاي افتخاري. اميد كه اين حركت درسي براي آقاي شجريان و برخي طرفداران بي ادب آقاي موسوي كه آقاي افتخاري را به جرم عرض ارادت به آقاي احمدي نژاد هدف ناجوانمردانه ترين حملات قرار دادند!
Iran, Islamic Republic of
آقاي افتخاري ما براي شما احترام خواصي قائليم چون به ملت ايران احترام گذاشتي و براي ملت ايران مهمتر از صداي خوش معرفت و احترام است اين كار را شجريان انجام نداد و ما از صداي شما استفاده و بهره مي بريم.
Iran, Islamic Republic of
اگر آقاي شجريان راضي به پخش اين قطعه از صداوسيما نيست ـ که هست ـ مي توانيم به شکلي ديگر روزهاي رمضاني خود را با اين نواي ماندگار افطار کنيم؛ امروز ديگر لوح فشرده "ربنا" در خانه همه مردم پيدا مي‌شود و گوشي‌هاي تلفن همراه نيز اين قطعه شنيدني را ميزباني مي‌کند...
Iran, Islamic Republic of
استادشجريان نيازي به تمجيدكسي ندارند چون ايشان ذاتايك هنرمندوارسته و برجسته وبي نظيرهستند ودرآوازكسي نميتواندجايگزين ايشان شود . استادشجريان مردمي ترين و محبوبترين هنرمند ايران هستند .
Iran, Islamic Republic of
نوای خوش از آدمی که اکنون بینوا شده دیکه به دل وجان نمیشینه جرا که این نوا با ناتوانی صاحبش از درک قدر و منزلت مکتب الهی و پناهندگیش به مکتب مادی سکولاریسم دیگر درگوش جان بندگان الهی نه تنها خوش نیست بلکه چون فریاد استغاثه ابلیس است.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا حقير بعنوان يكي از قاريان و مدرسان قرآن كه سابقه زيادي در علوم صوتي و تجويدي قرآن دارم عرض ميكنم از سالها قبل اين موضوع من و رنج ميداد چرا ربنايي در ايران با صداي شجريان پخش ميشه كه داراي ايرادات تجويدي فاحش ميباشد لهذا ميبينيد اين ربنا در كشورهاي عربي و اسلامي پخش نميشه و مانند قرآن خواندن استاد شجريان كه كاملا سنتي و مانند قاريان مجالس فاتحه تلاوت ميكنند و ارزش تخص.صي ندارد اي ربنا فقط براي ايران و افرادي كه از تجويد عربي بي بهره اند داراي ارزش است البته صوت و لحن ايشان بحث ديگري است كه مجال نقد آن هم نيست
Iran, Islamic Republic of
مشکل صدا و چگونه خواندن شجریان نیست مشکل خیانتی است که اون به انقلاب کرد.
آقاي علامه‌اي كه گفتي ربناي شجريان داراي ايرادات فراواني بود...
پس چرا در اين 30 سال كه ربنا پخش مي‌شد ايراداتش ديده نشد و آيا در اين مملكت يك صاحب نظرتر از شما پيدا نمي‌شده كه به ربنا ايراد فني بگيره؟
.......
Iran, Islamic Republic of
دیگه انصافا برید جمع کنید.این ....که معلوم نیست کیه به ربنا ایراد تجویدی میگیره.هرکی ندونه خیال میکنه طرف منشاویه.......
Iran, Islamic Republic of
من تا مدتها نمی دانستم که این ایات توسط شجریان خوانده می شود ولی همیشه قبل از افطار به ان گوش می دادم ولذت می بردم . الان هم کاری هم به نظرات سیاسی ایشان ندارم ولی بی انصاف ها چرا این خوشی مختصر را هم از ما قدیمی ها می گیرید ؟ باشه اشکالی نداره حالا که ......
Iran, Islamic Republic of
شنیدن صدای این ...... حال روحانی مارا همگام افطار خراب می کرد. احسنت بر صدا وسیما.
آقای افتخاری!
خودت داری میگی دیگه: آیات قرآن در مردم ریشه دوانده نه فرکانس صدای آقای شجریان!
چرا قبول نمی کنید که آقای شجریان به بهونه دروغ خطاب شدن مردم به خس و خاشاک از صدای خوبش که نعمت خدادادیه به عنوان یک سلاح سیاسی علیه اسلام و ایران استفاده کرده و عقده های گذشته خودشو خالی کرد؟! اولش گفته بود هیچ صدایی از من پخش نشه. چند روز بعد شروع رمضون پارسال منت رو سر ملت گذاشت که حالا پخش ربنا عیبی نداره! نخواستیم بابا! .....
Iran, Islamic Republic of
من کاری ندارم که شجریان طرفدار کی بود وکی هست ولی تا انجایی که یادم می اید در یکی از سال های دهه 60 ایشان قاری ممتاز شناخته شد چطور میگید تجوید بلد نیست ا!!!!!!!!!
دورد بر خسرو ....وطن فروش ايران محمدرضا شجريان كه ان شاالله صداش ديگه در نياد
Iran, Islamic Republic of
آقایی که دم از تجوید می زنید هیچ ایراد تجویدی نداره ثانیا این اثر ماندگار می باشد لذا این همه تخریب نیاز نیست در ضمن من هم بعنوان یک ایرانی با موضع گیری استاد بسیارمخالفم به جای اینحرفها دنبال راه چاره برای برگرداندن این گوهر ایرانی باشید و در ضمن استاد هم بهتره دور و برشو خووب کنکاش کنه چون اون افراد هویتشو دارن به باد میدن . علی یارتان