پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۲۳ تا ۵۰ میلیون، هزینه تماشای جام جهانی

يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 339886
با وضع کنونی هزینه‌های سفر به برزیل برای تماشای جام جهانی فوتبال افزایش یافته و میانگین قیمت ۲۳ تا ۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.
 به گزارش جهان، عباس ترابیان، دبیر کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین تمهیدات کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال در بحث اعزام تماشاگران به جام جهانی برزیل، اظهار کرد: با توجه به اینکه هر کدام از سه مسابقه تیم ملی ایران در برزیل در یک شهر برگزار می‌شود و این شهرها فاصله‌های پروازی با یکدیگر دارند، لذا نوع مسافرت و هزینه‌های تماشاگران ایرانی به برزیل دچار پیچیدگی‌هایی شده است.

** سهم بلیت‌های ایران از بسیاری کشورها بیشتر است

وی با بیان اینکه ایران نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای حاضر در جام جهانی، بلیت‌های بیشتری از فیفا می‌گیرد، تصریح کرد: سهم ایران از بلیت‌های اختصاصی فیفا مانند سایر کشورها، ۸ درصد است. میانگین ظرفیت ۱۲ استادیوم تازه تاسیس برزیل برای جام جهانی حدود ۴۰ هزار نفر است اما خوشبختانه هیچ کدام از سه بازی ایران در مرحله گروهی در این استادیوم‌ها برگزار نمی‌شود. میانگین ظرفیت سه استادیومی که در آنها بازی خواهیم کرد برای بازی با تیم‌های نیجریه، آرژانتین و بوسنی به ترتیب ۴۱۴۵۶ نفر، ۶۲۵۴۷ نفر و ۴۸۷۴۷ نفر است که میانگین آن حدود ۵۱ هزار نفر است؛ بنابراین سهم ۸ درصدی ایران شامل بلیت‌های بیشتری می‌شود.

** آخرین مهلت پیش‌خرید بلیت‌های جام جهانی فوریه است

دبیر کمیته اقتصادی فدراسیون درباره نحوه توزیع این بلیت‌ها نیز به ایسنا گفت: از این سهم ۸ درصدی که حدود ۴ هزار بلیت برای هر بازی می‌شود، تعداد ۷۰۰ بلیت رایگان برای فدراسیون فوتبال است که می‌تواند آنها را میان پیشکسوتان، مربیان و برخی سازمان‌ها توزیع کند. تصمیم‌گیری درباره این بلیت‌ها کاملا برعهده فدراسیون خواهد بود. اما سایر بلیت‌ها که همه مردم و علاقمندان فوتبال ایران می‌توانند در آن سهیم باشند به روشی که در سایت فدراسیون اعلام شد به فروش می‌رسد. علاقمندان باید ابتدا فرم‌ها را دانلود و کامل کرده و سپس مراحل بعدی را طی کنند. فکر می‌کنم فوریه آخرین مهلت ثبت‌نام هم باشد که علاقمندان باید آن را مدنظر داشته باشند.

** ایرانی‌های مقیم خارج هم در بلیت‌ها سهیم هستند

وی در پاسخ به اینکه آیا این ۳ هزار و ۳۰۰ بلیت برای هر مسابقه تنها مختص به تماشاگران داخل کشور است یا ایرانی‌های مقیم خارج هم در آن سهیم هستند، خاطرنشان کرد: این بلیت‌ها برای تمام ایرانی‌هاست، چه در داخل کشور و چه در خارج. بنابراین ایرانی‌های مقیم خارج هم می‌توانند به روش‌ اعلام شده در سایت فدراسیون فوتبال، اقدام به ثبت‌نام بلیت کنند.

** فیفا به طور خودکار تماشاگران هم‌ملیت را کنار هم می‌چیند

وی در پاسخ به اینکه اگر کسی به صورت آزاد از سایت فیفا بلیت بخرد، ممکن است در میان تماشاگران ایرانی قرار نگیرد، به ایسنا گفت: فیفا هنگام ثبت‌نام و رزو بلیت‌ها برخی مشخصات افراد از جمله ملیت آنها را سوال می‌کند و سپس به صورت خودکار طوری برنامه‌ریزی می‌کند که مثلا تماشاگر ایرانی میان سایر ایرانی‌ها یا حداقل نزدیک آنها باشد.

** غیر از بازی با آرژانتین برای دو بازی دیگر بلیت کم‌ نمی‌آید

دبیر کمیته اقتصادی فدراسیون در پیش‌بینی‌اش از میزان استقبال تماشاگران ایرانی و اینکه آیا ممکن است با محدودیت در فروش بلیت مواجه شوید، اظهار کرد: آنچه به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌ بالای حضور در برزیل و تماشای بازی‌ها و همینطور در نظر گرفتن میزان جذابیت و حساسیت مسابقات، به نظر می‌رسد غیر از بازی‌ با آرژانتین، برای بازی‌ با تیم‌های نیجریه و بوسنی بلیت به اندازه کافی وجود داشته باشد.

** ۲۰ آژانس اعلام آمادگی کردند که بزودی تعدادی را انتخاب می‌کنیم

وی درباره تمهیدات فدراسیون برای نحوه اعزام تماشاگران ایرانی به برزیل نیز به ایسنا گفت: کمیته اقتصادی فدراسیون در حال بررسی مطمئن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شرایط برای مسافرت به برزیل است. در این راستا ۲۰ آژانس مسافرتی و برخی موسسات گردشگری اعلام آمادگی‌ کرده‌اند و محمد درخشان رییس کمیته هم بعضا ملاقات‌های ویژه‌ای با برخی از آنها داشته است. قرار است بزودی در یک نشست داخلی در فدراسیون، تصمیم‌گیری نهایی در این باره صورت گیرد تا تعدادی از این آژانس‌ها و شرکت‌ها را انتخاب کنیم. ما آژانس‌هایی را انتخاب خواهیم کرد که بتوانند در عین دریافت هزینه کمتر، خدمات مطمئن و امکانات ویژه‌ای را برای تماشاگران فراهم کنند. همچنین ممکن است با یکی از آژانس‌های خارجی هم برای بحث تماشاگران ایرانی مقیم خارج توافقی داشته باشیم.

** هزینه متوسط سفر به برزیل افزایش یافت

ترابیان که قبل از قرعه‌کشی جام جهانی در گفت‌وگویی با ایسنا هزینه حدودی سفر به برزیل را برآورد کرده بود، در پاسخ به اینکه آیا هزینه‌ها نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی تغییر کرده یا خیر به ایسنا گفت: بله، هزینه تغییر کرده است. آن زمان تصور جدی از برگزاری هر کدام از بازی‌های تیم ملی در یک شهر آن هم با فاصله‌های قابل توجه، نداشتیم. در حال حاضر هر کدام از بازی‌ها در یک شهر برگزار می‌شود که فاصله میان آنها را هم باید با هواپیما طی کرد. همچنین مدت اقامت در هتل‌ها هم کمتر شده و می‌بایست سه هتل در سه شهر رزرو شود. همه این‌ها، هزینه‌ متوسط را کمی افزایش داده است.

** ۲۳ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه سفر به برزیل

دبیر کمیته اقتصادی فدراسیون در پاسخ به اینکه قیمت‌های ارایه شده از سوی آژانس‌ها چقدر است، اظهار کرد: قیمت‌های ارایه شده متفاوت است. کمترین قیمت‌ که مثلا اسکان آن در خوابگاه‌های جمعی باشد، البته این خوابگاه‌ها امکانات کافی دارند و برای خانواده‌ها سوئیت‌های مجزا درنظر گرفته می‌شود و همینطور با کاهش برخی دیگر از هزینه‌ها به مبلغ پیشنهادی ۲۳ میلیون تومان می‌رسد. شرایط و کیفیت تورها متفاوت است و این مبلغ در شرایطی که اقامت در هتل‌های ۵ ستاره و ارایه بالاترین خدمات باشد حتی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

** کسی آزاد سفر کند هزینه‌هایش بیشتر می‌شود

وی در پاسخ به اینکه اگر کسی بخواهد خودش به صورت آزاد به برزیل سفر کند، چه پیش‌بینی از هزینه‌هایش دارید، خاطرنشان کرد: من بارها به برزیل سفر کرده‌ام و مطمئنا هزینه‌های او بالاتر می‌رود؛ ضمن اینکه تضمینی برای دریافت خدمات هم وجود ندارد. ممکن است در آن ایام اصلا هتلی را پیدا نکند و از طرفی با افزایش تقاضا تماشاگران از سراسر جهان، طبیعتا قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *