جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۲
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

در 30 سال گذشته چنین رکودی نداشتیم/ هر روز در انتظار بسته شدن کارخانه ها هستیم

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 449181
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران گفت: نیمه نخست امسال رشد اقتصادی کشور منفی بود که سبب رکود در اقتصاد شد به طوری که در 30 سال گذشته چنین رکودی نداشتیم و هر روز در انتظار بسته شدن کارخانه‌ای هستیم.
در 30 سال گذشته چنین رکودی نداشتیم/ هر روز در انتظار بسته شدن کارخانه ها هستیم
گروه اقتصاد "جهان نيوز" _  مسعود خوانساری در حاشیه سفرش به گیلان گفت: زمانی که روحانی تصدی دولت را به‌ عهده گرفت مشکلات زیادی داشت و تورم ۴۰ درصد و رکود منفی ۶.۸ درصد و اشتغال صفر بود و دلار یک‌هزار تومانی به بیش از ۳ هزار تومان افزایش رسیده بود.

وی با بیان اینکه در مدت هشت سال میلیاردها دلار وارد کشور شد که دولت می‌توانست با این پول کشور را بسازد و اشتغال ایجاد کند، افزود: نه تنها رشد اشتغال در کشور ایجاد نشد بلکه رکود ۶.۸ درصدی را شاهد بودیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه ثابت شدن نرخ ارز جلوی رشد تولیدات داخل را گرفت، تصریح کرد: به همین دلیل اشتغال جدید ایجاد نشد و هزینه بی‌مورد و بی‌جا و توزیع پول بین مردم عامل رکود شد.

وی ادامه داد: در قانون یارانه‌ها آمده بود درصدی به صنایع و تولید داده شود و دولت اکنون به بیش از ۷۰ میلیون نفر یارانه می‌دهد در حالی که صدها میلیارد تومان بدهی دارد و پرداخت نمی‌کند.

خوانساری با اشاره به اینکه دولت اکنون در ماه ۳ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم می‌دهد، تصریح کرد: با این پول می‌توان چندین بنگاه اقتصادی را نجات داد و حقوق پرسنل را پرداخت کرد.

این مسئول به عملکرد دولت روحانی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: دولت روحانی تورم ۴۰ درصدی دولت گذشته را به ۱۵ درصد رساند و قیمت‌ها ثبات یافت و رشد اقتصادی ۳ درصد شد اما رکود همچنان ادامه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران کاهش صادرات را در رکود اقتصادی تاثیرگذار دانست و افزود: در نیمه نخست امسال رشد اقتصادی کشور منفی بود که موجب شد تا رکود بسیار سخت در اقتصاد کشور حاکم شود به طوری که در ۳۰ سال گذشته چنین رکودی نداشتیم و هر روز در انتظار بسته شدن کارخانه‌ای هستیم.

وی با تصریح بر اینکه بسیاری از صنایع مشکل دارند، خاطرنشان کرد: کمبود تقاضا، پیدا نشدن خریدار، کافی نبودن تسهیلات و... از جمله عوامل رکود اقتصادی کشور است.

خوانساری اضافه کرد: بانک‌ها به دلیل پرداخت بی‌ضابطه تسهیلات نمی‌توانند بازگشت پول را داشته باشند و امکان نقدینگی برای کارخانه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نرخ تورم به ۱۶ درصد برسد، گفت: اگر قیمت‌ها متعادل نشود هیچ جهشی صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران به نامه چهار وزیر به روحانی اشاره کرد و گفت: از این نامه تعجب کردیم زیرا بیشترین تأکید وزیر اقتصاد در این نامه در زمینه بورس و صنایع بورس بود.

وی با بیان اینکه در مدت دو سال با وجود رکود شاخص بورس به رشد ۷ درصدی رسیده بود، یادآور شد: مسائل محتوای نامه داخلی دولت بود و انتشار آن به بیرون جای تعجب داشت.

خوانساری مشکل فعلی کشور را بورس ندانست و تصریح کرد: موضوع مالیات با توجه به رکودی که داریم بیش از اندازه تولید کننده را در فشار قرار داده که موجب ایجاد بحران اقتصادی می‌شود و مشکلات تامین اجتماعی و... به تولید و اقتصاد و آبروی افراد صاحب‌نام لطمه می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه تمام تولید کنندگان با تامین اجتماعی و بانک‌ها مشکل دارند، متذکر شد: تمام مشکلات توسط بخش‌خصوصی به وجود نیامده و اگر همه این موارد را از دولت بخواهیم درک بهتری از وضعیت اقتصاد کشور خواهیم داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعنی خوشم میاد هرکی یه چیزی میگه
Iran, Islamic Republic of
دولت روحاني وارث اين نابودي اقتصادي بود و مسببينش بايد پاسخگو باشند
دولت روحانی با علم به مشکلات کشور زمام امور رو در دست گرفت و وعده 100 روزه داد پس باید بعد از 700 روز پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد .
Iran, Islamic Republic of
برخی اگر 30 سال هم روی کار باشد همه کم کاریهاش رو به پای دولت قبل میذاره. جمع کنید بابا بلدم بلدم صد روزه این بود صد روزتون شد دو سال، سی سال هم بشه کاری از پیش نمی برید یعنی نمی تونید که ببرید جز رابطه و دوستی با آمریکا ...
Iran, Islamic Republic of
انگار حواست پرت کدوم نابودی اقتصادی ما از رکود رد شدیم !!!!!!!!!!!!
سرور
آقای خوانساری گفته "نیمه نخست امسال رشد اقتصادی کشور منفی بود....در 30 سال گذشته چنین رکودی نداشتیم"
دولت روحانی وارث آن نیست باعث آن است.خجالت بکشید بعد از 2 سال و نیم هنوز هم فرافکنی!
شهروند درجه چندم
مگرمجبوربود مسئولیت قبول کنه که حالا درمانده بشه و شماهاهم طلبکار؟!
روحانی از دهات های ناکجا آباد نیومده بود که ندونه چه خبره!!!! بر فرض محال اگر مسببش هم کسی دیگری بود روحانی نباید حرف هایی نظیر حل صد روزه مشکلات یا عبور از بحران یا رشد مثبت اقتصادی یا کاهش بیکاری به زیر 9 درصد و ... ده ها حرف دیگر رو برای ... مردم بیان می کرد... ...
همه ی این گرفتاری اقتصادی مال نفوذ فرهنگ غربی و فرهنگ مصرف بجای فرهنگ بومی و ملی و فرهنگ تولید و فرهنگ مفید بودن است. مثلا الان بعضی ها به تولید و خدمتی که انجام داده یا می دهد فخر نمیکنند اما اگر وسایل زندگی و ماشین شان خارجی باشد به آن پز می دهند. باید اقتصاد مقاومتی را دریافت اما کو گوش شنوا.....
م.ت
با سلام. آقای خوانساری قسمتی از صحبت های خود اشاره به اینکه یارانه ای که مردم می دهند میتواند چند مرکز اقتصادی و..
بنده نظرم این است به جای اینکه یارانه را از مردم دریغ بدارند دولت در سفرهای خارجی کمتر هزینه بکند مثلا در همین مزاکرات و...که میرن وبیت المال را صرف بحث های بیخود میکنند باید جواب این همه ولخرجی ها وبریزوبپاش ها رو بدهند
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه. هنوزم هر چی میشه میگن تقصیر دولت قبل بود. شماها تو این دوسال چی کار کردید؟
مگه نگفتی رکود تمام شد رونق شد؟ چی شد دوباره گند زدید حالا شد دوباره تقصیر دولت قبل
این حرفات که ربط دادی به دولت گذشته 1ریال ارزش نداره ....