سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۳
۹۰

پایان متفاوت جنجال چندماهه/ کوه پرونده بورسیه‌ها موش زائید!

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب: 387685
"پس از ماه‌ها جنجال و تهمت و افترا پیرامون ۳۷۷۲ دانشجوی دکتری بورسیه شده در دولت دهم، وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای تنها ۳۶ نفر از بورسی شدگان را به علت ارائه اطلاعات نادرست، مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارتخانه دانست!"
پایان متفاوت جنجال چندماهه/ کوه پرونده بورسیه‌ها موش زائید!
به گزارش جهان، روزنامه کیهان در گزارشی افزود: این در حالی است که در برهه زمانی استیضاح وزیر سابق علوم، بسیاری از رسانه‌های زنجیره‌ای با استناد به آمار دروغین ۳۷۰۰ بورسیه خارج از ضابطه در دولت گذشته، اصرار نمایندگان مجلس بر برکناری فرجی دانا را به انگیزه‌های شخصی و انتقام‌گیری سیاسی ایشان در قضیه بورسیه‌ها نسبت می‌دادند!

نکته قابل توجه دیگر پیرامون این اطلاعیه آنکه، تنظیم کنندگان آن در اقدامی جالب ۵۰۸ نفر از بورسیه‌شدگان خارج به داخل را مشمول لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت دانسته‌اند!

در همین رابطه اولین سؤالی که درباره ۵۰۸ نفر مذکور به ذهن خطور می‌کند این است که اگر بنابر ادعای وزارت علوم این افراد فاقد شرایط معدلی و سنی برای بورسیه شدن بوده‌اند، پس چرا علیرغم لغو امتیاز بورس، اجازه ادامه تحصیل به ایشان داده می‌شود؟!

اگر آنگونه که مسئولان وزارت علوم مدعی هستند، این عده به دلیل نداشتن شرایط تحصیلی، لغو بورس شده‌اند، ادامه تحصیل ایشان ولو با هزینه شخصی خودشان، عین بی‌عدالتی و خلاف نص صریح قانون خواهد بود و اگر آنها شرایط بورس را داشته‌اند، لغو بورسشان معنی ندارد! به نظر می‌رسد اقدام ناشیانه تنظیم کنندگان اطلاعیه وزارت علوم دولت راستگویان در گنجاندن اسامی ۵۰۸ نفر لغو بورسیه شده در کنار ۳۶ نفر محروم از تحصیل، فقط و فقط از باب افزایش کمیت شمار بورسیه‌های غیر قانونی بوده است تا اندکی از بار دروغ بزرگ بورسیه‌های خلاف قانون بکاهند! حال آنکه نیم نگاهی به این گزارش تنها و تنها یک نتیجه در بر دارد و آن چیزی نیست جز دروغ بودن آن همه ادعا!

البته تناقض مسئولان وزارت علوم درباره آمار دروغین ۳۷۰۰ نفر بورسیه غیر قانونی، اوایل مهر ماه جاری و آنجایی آشکار گردید که محمد علی نجفی، سرپرست کنونی وزارت علوم در مصاحبه با خبرنگاران، اعلام نمود که تنها پرونده ۶۰۰ نفر از ۳۷۰۰ نفر دچار ابهاماتی بوده است که در آینده‌ای نزدیک در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد!

در همین حال شمار زیادی از دانشجویان بورسیه به علت هتک حیثیت و آبروی‌شان در قضیه شانتاژ ۳۷۰۰ نفر بورسیه، علیه آقایان فرجی دانا، صدیقی (رئیس سازمان دانشجویان) و برخی روزنامه‌های معلوم‌الحال، اقامه دعوی کرده و خواهان رسیدگی مراجع قضایی به تناقضات موجود در آمارهای اعلامی از سوی دولت راستگویان شدند.

در بند دیگری از اطلاعیه مذکور ۵۰۰ نفر نیز شاغل همزمان با تحصیل شناخته شده‌اند که درباره این گروه نیز لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های وزارتی عنوان شده است.

این در حالیست که استعفا از شغل تا هنگامی که حکم بورس برای شاغلین ابلاغ یا صادر نگردیده، معنی نداشته و تحصیل ایشان همزمان با اشتغال، بلامانع است با این حساب رأی صادره در خصوص ۵۰۰ نفر بورسیه شاغل نیز با ابهام و تناقض قانونی جدی مواجه خواهد بود.

از سوی دیگر آن چیزی که بیش از همه در این اطلاعیه جلب توجه می‌کند بازی آماری تنظیم کنندگان آن است. چنانکه گویی از شدت خالی بودن دست نویسندگان، تلاش زیادی شده تا آمار و ارقام چنان مبهم و بعضاً مغلوط ارائه شود که امکان کشف حقیقت فراهم نگردد. به عنوان مثال در بند «۱-۱» الی «۱-۴» از «بورسیه‌های تبدیل خارج به داخل» تعداد ۵۰۸ نفر فاقد یکی از شروط معدل یا سن؛ تعداد ۳۶ نفر به علت ارائه اطلاعات نادرست؛ ۵۰۰ نفر به دلیل اشتغال همراه با تحصیل و ۲۶ نفر به دلیل انصراف از تحصیل، لغو بورس شده‌اند.

با یک جمع ابتدایی و سرانگشتی می‌توان دریافت که مجموع لغو بورس‌شدگان بندهای مذکور ۱۰۷۰ نفر می‌شوند که در اطلاعیه صادره ۸۴۰ نفر عنوان شده‌اند! ظاهراً تعجیل برای نگارش متنی موهوم و آمارسازی تا بدانجا بوده که فرصت تطبیق اعداد با ادعاها فراهم نشده است.

از سوی دیگر یکی دیگر از نکاتی که در این اطلاعیه جلب توجه می‌کند، استفاده تنظیم‌کنندگان آن از عبارت «آزمون سراسری» در متن اطلاعیه بورسیه‌ها است. این در حالی است که براساس ماده ۷ از قانون «بورس و اعزام» مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، نه تنها هیچ نامی از «آزمون سراسری» به میان نیامده بلکه صرفاً از عبارت «آزمون علمی» استفاده شده است.

افزون بر تمامی موارد فوق در آیین‌نامه‌های داخلی وزارت علوم هم، ذکری از «آزمون سراسری» به میان نیامده است. پر واضح است که «مصاحبه علمی» هم همان «آزمون علمی» مذکور در مواد قانونی است که تمام افراد بورس شده نیز مصاحبه علمی داشته‌اند و ادعای وزارت علوم مبنی بر اعطای بورس به طریقی غیر از آزمون سراسری، ادعایی بی‌پایه و بدون پشتوانه قانونی و ناشی از تفسیر به رأی این نهاد است. نانوشته پیداست که اگر هم قرار به تفصیر متن مصرح قانونی باشد، نهادهای نظارتی، از جمله دیوان محاسبات صالح به ارائه این تفصیر هستند، نه وزارت علوم که برای توجیه ادعاهای دامنه‌د‌ار و غیر کارشناسی به هر وسیله‌ای متمسک می‌شود که ظاهراً و حسب اظهارات مسئولین سابق وزارت علوم، دیوان محاسبات موضوع آزمون را اعم از کتبی، شفاهی و مصاحبه علمی قلمداد نموده است امری که هم اکنون در دانشگاه‌های معتبر جهان نیز اجرا می‌شود.

به علاوه قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به اطلاعیه وزارت علوم، با بیان اینکه، اطلاعیه امروز وزارت علوم بخش اعظمی از ادعاهای قبلی‌شان را رد کرده، گفت: همین ۳۶ بورسیه‌ای که از بین ۳۷۰۰ ادعای قبلی‌شان می‌گویند نمی‌توانند تحصیل کنند را نیز راستی‌آزمایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه، وزارت علوم بهتر بود از سه هزار نفری که به آبرویشان تعرض شده رسماً عذرخواهی می‌کرد، تصریح کرد: همین تعداد افرادی که می‌گویند، بورسیه‌هایشان غیرقانونی است باید مورد راستی‌آزمایی مجلس قرار بگیرد؛ اگر ادعایشان درست باشد حتماً باید مطابق قانون برخورد شود اما اگر ادعایشان مثل ادعاهای نخست باشد، مجلس مردم را در جریان امور و بازی کردن وزارت علوم با آبروی مردم قرار خواهد داد.

جعفری با بیان اینکه، مجلس به وزارت علوم اجازه نخواهد داد با حاشیه‌سازی برای کشور و دانشگاهیان، جنگ روانی درست کند، گفت: به فرض اینکه، اطلاعیه امروزشان کاملاً دقیق باشد باید بگوییم اطلاعیه امروز بخش اعظمی از ادعاهای گذشته این آقایان را رد کرده است.

وی با بیان اینکه، نمی‌شود وزارت علوم خودش را هم مقام مدعی و داور قرار دهند، تأکید کرد: کمیته‌ای که در مجلس برای بررسی بورسیه‌ها در دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد تشکیل شده، فعالیت خود را به طور جدی دنبال می‌کند تا حقیقت را برای مردم روشن کند؛ وزارت علوم موظف است با این کمیته همکاری کند و اطلاعات لازم را به کمیته بدهد؛ درباره همین ۳۶ نفری که آقایان ادعا می‌کنند ما تحقیق خواهیم کرد تا حقیقت روشن شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پایان گفت: بهتر بود وزارت علوم که علاوه بر بورسیه‌های دولت نهم و دهم، بورسیه‌های دولت اصلاحات را هم بررسی می‌کرد؛ البته مردم بدانند که مجلس حتماً در بررسی بورسیه‌ها، تنها به بررسی تخلفات احتمالی در دولت احمدی‌نژاد بسنده نخواهد کرد و وضعیت بورسیه‌ها را در دولت‌های گذشته بررسی خواهد کرد.

با این وصف اکنون جای این پرسش خالی است که یکسال هیاهو و جنجال مدعیان دروغین راستگویی چه فرجامی داشته است!؟ در حالی که وزارت علوم خود را شاکی، مدعی و داور ماجرا می‌داند (که امری بدیع و نوظهور در جهان است) اطلاعیه صادره آنها نشان از آن دارد که با لغو تحصیل ۳۶ نفر، کمتر از یک درصد دانشجویان بورسیه مشکل داشته‌اند! حتی اگر ۸۴۰ نفر موهوم، ادعایی و خلاف قانون این اطلاعیه را هم مد نظر بگیریم، حداکثر ۲۰ درصد دانشجویان بورسیه مشکل داشته‌اند و اکنون مدعیان دروغین باید جوابگوی آبروی بر باد رفته ۸۰ درصد باقی مانده باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالا معلوم شد اصلاح طلب ها الکیییی دلواپسن
حالا نوبت اعاده ی حیثیت از حدود 3000 نفر است و البته وقت رسیدگی به بقیه بورسیه های دولت های گذشته برای ایجاد عدالت
آخی......... شما هم جز ء اونا بودی؟؟؟
بمیرم برات
Iran, Islamic Republic of
دولت راستگویان مچکریم !!!!
دیگه کسی هم جدیدا با توجه به شیب قیمتا تشکر نمیکنه
.... کم است؟ عجب
من فک می کنم نویسنده کیهان اصلا گزارش رو نخونده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من يكجايي را متوجه نشدم روزنامه كيهان ميگه اينها محروم از ادامه تحصيل نشدند !!! خب دانشگاههاي امريكايي اكثرا خصوصي هستند و با پرداخت هزينه دانشگاه كه رقمي نجومي است ميتواني وارد دانشگاه شوي (مثل دانشگاه ازاد) ، اگر اينها تحصيل مي كنند پس پول اين افراد براي پذيرش و ورود به دانشگاه پرداخت شده ، حال سوال اينجاست وزارت علوم چطور ميتونه مانع از تحصيل اين افرد بشه وقتي كه پول دانشگاه پرداخت شده و دانشگاهي كه در كشوري بيگانه هست و ريطي به وزارت علوم نداره ؟
United States
اکثر این بورس ها بورس خارج به داخل بوده یعنی طرف بورس دولت شده برای دانشگاه امریکا بعد تقاضای تغییر بورس به داخل (مثلا دانشگاه تهران) داده !! اینطوریست که از تحصیل این دردانه ها جلوگیری میشه.
ناشناس
فکرت بیخود است
ناشناس
دولت تدبیر و امید...
مجتبی
اتفاقا این نشون میده دست وپاشونو گم کردند
ودل اشوبن
راستی
بورسیه چیست؟
انها چ می دانند بورسیه چیست؟
Iran, Islamic Republic of
يعني ما كلا 3000 نفر بورس داشتيم؟
يا بازهم اين برداشت خاص از يك مقطع خاص است؟
...
هست يعني؟...
قابل توجه دلواپسان گرامی
دختر معاون سابق وزیر علوم ... رو یادتون هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اگه خبرگزاری مستقل و با انصافی تحقیق کن!

...
United Kingdom
پذیرش دانشجو برای اعزام به خارج در رشته‌هایی همچون زبان و ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی و رشته‌های مشابه که در این سال‌ها صورت پذیرفته اصولاً بلا موضوع بوده و به نظر می‌رسد که کلاً هدف دور زدن آزمون دکترا و معرفی عده‌ای به دانشگاه‌های داخل بوده است.
United States
کیهان دقیقا کجای گزارش رو خونده ؟ 840 تا کجا و 36 تا کجا ؟؟؟؟
United Kingdom
بنابراین جمعاً تعداد ۸۴۰ مورد از بورس افراد این گروه لغو می‌شود.
پس به بیش از 000 2 هزار نفر اتهام زدن و باید عذرخواهی کنن.
خدا شفات بده داداش
United Kingdom
بوده‌ند افرادی که در سایه بی‌قانونی برای رشته فقه و حدیث در خارج از کشور بورسیه گرفته‌اند! گزارش را بخوانید و شگفت زده شوید
شاید مهمترین سابقه اجرایی نیلی احمد آبادی تنها ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران باشد. همچنین تدریس در دانشکده فنی در رشته مهندسی مواد و متالوژی از سال 1373 تاکنون, نایب رئیس انجمن مهندسی متالورژی، معاون پژوهشی دانشکده فنی، استاد نمونه دانشگاه تهران 1382 و رتبه دوم پژوهش کاربردی جشنواره بین المللی خوارزمی 1383 از جمله دیگر سوابق علمی و اجرایی است که احمدآبادی در کارنامه خود داشته است.
شاید از نیلی احمدی‌آبادی که در جریان اتفاقات سال 88 به عنوان ریاست پردیس دانشگاه تهران بود، فعالیت و حاشیه سیاسی بارزی وجود نداشته باشد اما برخی از نقش فعال وی در قضیه تحصن‌های اعتراضی اساتید دانشگاه بعد از انتخابات 88 گفته اند.
از مهمترین اقداماتی که نیلی احمدآبادی در جریان حوادث سال 88 داشته، وجود نام وی در ذیل نامه سرگشاده 88 استاد دانشگاه تهران به رهبر معظم انقلاب در اعتراض به تجمع برخی دانشجویان انقلابی در روز 16 آذر سال 88 در دانشگاه تهران بوده است.
در بخشی از این نامه که ادعای مسلح بودن برخی دانشجویان انقلابی حاضر در صحن دانشگاه به مناسبت روز دانشجو ، شده بود تاکید شد: «اما امسال چه کسانی و از چه می ترسیدند که چنین بر پیکر دانشگاه تاخت و تاز کردند و نمایش فتح صحن آن را غرور آمیز ترسیم نمودند ! در روز ۱۶ و ۱۷ آذر امسال چند هزار نفر که برخی از آن ها مسلح به سلاح های سرد ، اسپری و گاز اشک آور بودند به داخل دانشگاه وارد شده و طی دو روز متوالی دانشگاه را که محیط علم و اندیشه است به صحنه اغتشاشات و نمایش های خود تبدیل کردند»
متن کامل نامه 88 استاد دانشگاه تهران که نام نیلی احمدی آبادی نیز در ذیل آن دیده می‌شود به شرح زیر است:
«بسمه تعالی
حضرت آیت اله خامنه ای، مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام، جریانات و حوادث بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری، موجب تأسف و نگرانی کلیه علاقه مندان به اسلام وایران گشته است. امضاءکنندگان این نامه از اساتید پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و خود از علاقه مندان به انقلاب و میهن بوده و بیشتر ایام جوانی خویش را صرف خدمت به تمدن ، فرهنگ، دانش و اعتلای این مرز و بوم نموده و بعضی نیز از طلایه داران انقلاب اسلامی بوده اند . لذا بر اساس فرمایش مولایمان "کلکم راع و کلکم مسئول" بر آنان سخت ناگوار است که بنشینند و تماشاگر مصائب و مسائلی باشند که خدای ناکرده ممکن است موجب پرپرشدن غنچه های امید این مملکت و بر باد رفتن تمامی فرصتها و زحمات سالیان دراز و رشادتها و مردانگی نسلهای این مرز و بوم گردد . دلیل اینکه این جمع خدمتگزار مصدع اوقات حضرتعالی میشود این است که متأسفانه در مجموعِ مسئولین دولتی و قوای دیگر توان و پتانسیل لازم برای حل ریشهای مشکلات حاضر را نمی بینیم . نیت تمام امضاء کنندگان این نامه چیزی جز اصلاح امور مملکت و دین و دنیای مردم نیست و انتظار داریم که این نامه هم از این منظر نگریسته شود. مطلبی که کام همه دوستداران اسلام و مملکت را تلخ کرده است برخوردهای خشن و فراقانونی، خصوصاً با دانشگاهیان، دانشجویان و فرهیختگان این مرز و بوم است . مسلماً حمله های شبانه به خوابگاه، مأمن، مأوا و محل زندگی دانشجوی بی پناه و یورش روزانه به آنان در صحن دانشگاه، محل تحصیل علم و پژوهش، نه نشان قدرت و صلابت نظام است و نه ضرب و شتم و زندان دسته جمعی آنان زیبنده اسلامیت و جمهوریت نظام . متأسفانه علیرغم تأکیدات جنابعالی و تمام قولهای مسئولین، آمران و مسببان واقعه هنوز محاکمه و به مردم معرفی نشدهاند و این دانشجویان هستند که هر روز به بهانهای دستگیر و زندانی میشوند و یا مورد ضرب و شتم قرار می گیرند . حق میدهید که برای دانشجویان بسیار سخت است که در چنین شرایط ناگوار دعوت اساتید به بحث، درس و تحقیق را با طیب خاطر و راحتی اجابت کنند.
سالگرد 16 آذر همه ساله پس از انقلاب در جامعه ما بدون هیچ تنشی برگزار می شد. اما امسال چه کسانی و از چه می ترسیدند که چنین بر پیکر دانشگاه تاخت و تاز کردند و نمایش فتح صحن آنرا غرور آمیز ترسیم نمودند ! در روز 16 و 17 آذر امسال چند هزار نفر که برخی از آنها مسلح به سلاحهای سرد، اسپری گاز فلفل و گاز اشک آور بودند به داخل دانشگاه وارد شده و طی دو روزمتوالی دانشگاه را که محیط علم و اندیشه است به صحنه اغتشاشات و نمایش های خود تبدیل نمودند.
هنوز برای ما باور این امر بسیار سخت است که در نظام جمهوری اسلامی ممکن است عده ای با تجهیزات فراوان و با هماهنگی به داخل دانشگاه لشکرکشی کنند و دو روز متوالی به ضرب و شتم دانشجویان، فرزندان پاک این آب و خاک، تخریب اموال عمومی و توهین به اساتید بپردازند و مهد مهندسی کشور را بی حرمت نمایند . متأسفانه که همه اینها به بهانه پاسداری از اسلام و ولایت انجام میگیرد و متأسفانه هیچ فرد و نهادی مسئولیت آن را نمی پذیرد .
درخواست ما این است که مسئولین امر و خصوصاً حضرتعالی ترتیبی اتخاذ فرمائید که خدای ناکرده این حوادث تبدیل به سوژهای در دست رسانه های صهیونیستی و معاند نگردد که جمهوری اسلامی را مخالف علم و دانشگاه جلوه دهند، خصوصاً آنکه در این جو نامناسب و غیرشفاف شایعه تدارک و هماهنگی حضور عناصر غیر دانشگاهی و مهاجم در روزهای 16 و 17 آذر 1388 در دانشگاه توسط نهادی منتسب به جنابعالی در همه سطوح دانشگاه پخش شده است.
به گمان امضاءکنندگان این نامه علاج درد این است که تمام مقامات و کارگزاران نظام همه اعضای ملت را جدا از گرایشات سیاسی در عمل بعنوان اعضای یک پیکره ببینند و صدای همه آنان را بشنوند و حقوق ملت را، که مصرّح در قانون اساسی جمهوری اسلامی است، و آزادیهای قانونی آنان را به یکسان پاسدار باشند. به اعتقاد ما برخوردهای خشن با جامعة علمی و ادامه بازداشت اهل علم و دانشگاهیان به صلاح مملکت نیست . بنابراین ازجنابعالی تقاضا داریم، دستور فرمائید که صحن مقدس دانشگاه از تمامی نیروهای غیردانشگاهی عاری گشته و با عذرخواهی مسئولین امر و پیگرد قانونی مسببین این غائله ها و آزادی همه دستگیرشدگان دانشگاهی از همة اقشار و گروههای دانشجوئی دلجوئی گردد.
امید است که با انجام این اقدامات، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران که بر اساس معیارهای جهانی در میان دانشگاههای برتردنیا قرار گرفته و بالاترین رتبه در میان دانشگاههای کشور را با تکیه بر قدمت، تجربه، نخبگان خود و تلاشهای مستمر چند ساله اخیرکسب نموده است، به همراه دیگر دانشگاهها و مراکز علمی کشور به رشد بالنده خود ادامه داده و منشاء خدمات بیشتر به میهن اسلامی گردد.
با تشکر و احترام
جمعی از اساتید پردیس دانشگاه‌های فنی دانشگاه تهران»
محمود نیلی احمدآبادی همچنین پس از انتخاب دولت روحانی و معرفی اعضای کابینه به مجلس، به همراه جمعی از اساتید دانشگاه طی نامه‌ای به لاریجانی از گزینه "جعفر میلی منفرد" به عنوان وزیر پیشنهادی علوم حمایت کردند و خواشتار رأی اعتماد نمایندگان به وی شدند. این درحالی است که نمایندگان مجلس به استناد دلایل بسیاری از جمله حضور میلی منفرد در فتنه 88 در جریان رأی اعتماد به وزرای کابینه حسن روحانی، با تصدی پست وزارت میلی منفرد بر دستگاه آموزش عالی کشور مخالفت کردند
غلامعلی حداد عادل، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از انتصاب نیلی احمدآبادی به سرپرستی دانشگاه تهران توسط فرجی دانا بود که به این اقدام وزارت علوم دولت اعتراض کرد و گفت:«با این اقدام وزارت علوم، روابط مجلس با این وزارت خانه روز به روز تیره تر می‌شود».
به گزارش «نسیم» در همین راستا برخی اخبار پس از انتصاب نیلی احمدآبادی به سرپرستی دانشگاه تهران حکایت از معرفی وی طی چند مرتبه به عنوان رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مخالفت شورا با وی حکایت داشت. برخی منابع، فعالیت و نقش‌آفرینی نیلی احمدآبادی در حوادث سال 88 را یکی از دلایل مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست وی بر دانشگاه تهران عنوان کرده اند.
مجتبی
حوادث 88؟؟!!
United Kingdom
با تشکر از دولت محترم تدبیر وامید که در این ماه عزیز کار حسینی انجام دادند اسامی و نسبت آنها را اعلام کنند و هزینه و جرایم ابورس شدن رابگیرند حالا نوبت قوه قضاییه است.
840 نفر موهوم ادعایی و خلاف قانون؟؟ تیترتون خیلی اماتوره مثل خودتون
Iran, Islamic Republic of
افساد طلبها کلا ذات...دارند در رأس همه اونها و....
محمد
واقعا که،هی می آیند آبروی احمدی نژاد را ببرند خودشان بیشتر ضایع می شوند،عشق است احمدی نژاد
اين چيزها واسه شما كوچيكه.
اما واسه شماها قراردادهای ننگینی مثل کرسنت افتخاره
البته توجه کن که وزیر علوم و با بورسیهای معروفش به احمدی نژاد کنایه زده و گفته این قضیه بورسیه ها همون قضیه بگم بگم سال 88 است!
قبلش هم که سر برکناری رئیس فلان دانشگاه اعلام کرده بودن که از احمدی نژاد دستور نمیگیرن و...
احمدی نژاد دیگه آبرویی برای خودش و شما نگذاشته که کسی بخواد اونو ببره1
Iran, Islamic Republic of
نه بابا!!
احمدی نژاد آبرو برای تو و خودش دیگه نگذاشته داداش
ميناب
Iran, Islamic Republic of
آقاي روحاني آبروي مومن نزد شما هيچ ارزشي دارد يا نه؟
بهار
Iran, Islamic Republic of
کل بورسیه ها با مصوبات غیرقانونی بوده و نزدیک به 1000نفر بورسشان به دلیل عدم رعایت همین مصوبات غیرقانونی هم لغو شده آن وقت جهان نیوز و فارس نیوز با قلب واقعیت دنبال پاک کردن آثار این تقلب بزرگ هستند؟ واقعا نهایت تقواست؟
توفیقی از قزوین
ابرو ی مومن یک طرف قضیه طرف دیگر قضیه این حق مردم است که سوال کنند شما که دولت راستگویان هستید چرا باید یک روز بنزین‌ تولیدی الوده یک روز بورسیه های دروغین و۰۰۰۰را مطرح و جامعه را مکدر و مشوش کنید شما مدعی هستید در دولت شما جامعه ارامش یافته
حمید
Iran, Islamic Republic of
همه اونهایی که به ناحق بورس شدند و بدون سواد در انتظار هیات علمی شدن هستند اموال این مردم را به غارت میبرند و سرنوشت جونان کشور و علم و دانش در کشور را به قهقهرا میبرند. آیا اینها مومن هستند که آبرویی داشته باشند و شما نگران آبروی این آدمها باشید شما هم حتما ...
ما از قوه قضائیه و مدعی العموم می خواهیم منتظر جریانات سیاسی نباشد و به وظیفه خود عمل کند
ما زنده به انیم که حاشیه درست کنیم
احمد
Iran, Islamic Republic of
مثل معرفی است که : " یکی برسر شاخ و بن می برید" وقتی افراد مسئول در نظام جمهوری اسلامی یکدیگر را متهم به کارهای خلاف قانون میکنند پس به ما مردم حق بدهید که همه شما را متهم بدانیم چون چاره دیگری نداریم ...........
جدا از شهدا خجالت نمیکشید منظورم به همه گروهها و جریانات سیاسی است ؛
خــــــــدایــــــــــا جمهوری اســـلامـــــی را از دست مسئولین بی کفایتی که در هر جایی مشغول ضربه زدن (به گمان خودشان خدمت) هستند نجات بده آمین یارب العالمین
Iran, Islamic Republic of
اما موشهای تپل و اقازاده
مریم
Iran, Islamic Republic of
نه حسین جون خلاف را شما تشریح کنید تا ببینیم
Iran, Islamic Republic of
دزدی اندک باشد اشکال نداد کجا دارید میروید ای منادیان عدالت شما که دولت را پاکترین دولت میدانستید
محسن
Iran, Islamic Republic of
کیهان 800نفر موش است البته شما وقتی می خواهید سرپوش بگذارید رنگ آسمان را قرمز جلوه می دهید
۳۶ نفر. ۸۰۰ نفرو از کجا آوردی؟
فاطمه
حالا که حساب حسابه، چطوره حساب بورسیه های دولت رفسنجانی و خاتمی رو هم بررسی کنید. درصد رانتی ها بالای ۱۰۰٪ نزنه جای تعجب داره.
حساب کنید لطفا. هر چه خلاف است باید پیگیری شود. این همه شهید ندادیم که عده ای بیایند و سوار خر مراد شوند.
Iran, Islamic Republic of
باسلام
شما فکر کنم ریاضی و آمار را بدرستی حل نمی کنید
چه جوری شد 20 درصد
840+1200 چه جوری شده 20 درصد
هی بورسیه ایراد داره بورسیه ایراد داره این بود؟؟؟
هیییییی بلدم بلدم این بود؟
بابا الان اگر دولت قبلی این کارو ی کرد قماش شما خودشو تیکه پاره نمی کرد که ابروی ملت رو داره می بره؟؟؟
United States
نه نمی‌کرد. سوال بعد؟
Iran, Islamic Republic of
بابا 36 نفر کجا و 3000 نفر کجا؟؟؟
...برو اول خبر رو بخون ، فقط از روی تیتر نظر نده
مجتبي
مشكل اين است كه موضوع را سياسي كرده ايد!
پس عدالت چيست؟544 نفر حداقل بورس رانتي شده اند؟يعني افرادي كه شبانه روز براي دكترا درس خوانده اند نبايد با كساني كه پدرانشان شبانه روز زحمت(!) كشيده اند فرقي داشته باشند؟چه طور دانشجويان بدون پارتي ايراني مي توانند از بهترين دانشگاه هاي خارج بورس بگيرند و عضو هيت علمي شوند ولي در داخل كشور حداقل 544 نفرشان نتوانسته اند؟اين فاجعه علمي بزرگ را در حد موش كوچك نكنيد!موضوع سياسي نيست موضوع تمسخر سيستم علمي و آموزشي يك كشور بزرگ است.
ما هم همین را میگیم. برای رعایت عدالت باید بورسیه های دولت های قبلی هم رسیدگی بشن
ما هم همین را میگیم. برای رعایت عدالت باید بورسیه های دولت های قبلی هم رسیدگی بشن
اخه بعضی ها که مخالف پیگیری دولت هستند خودشون احتمالا تو این قضیه ذینفع هستند، وگرنه این مساله اگه تو چین کمونیست هم اتفاق افتاده بود حداقلش این بود که چند نفر مسولان این کار را محاکمه می کردند و شاید حکم اعدام هم براشون صادر می شد!
Iran, Islamic Republic of
بالاخره بود يا نبود؟مسأله اين است.
اگه تا حالا نفهمیدی که بود یا نبود، دیگه هم نخواهی فهمید! عده ای هستند که چشمشان بر روی خلاف های آشکار دولت قبل می بندند و مدام هم دم از اسلام و دین می زنند.
م
United Kingdom
مسئله بورسیه ها ، طفره رفتن برای فرار از انجام یک حماسه فرهنگی واقتصادی بزرگ مد نطر و مورد در خواست رهبری معظم و مردم نباید شود
مردم متوجه این قضایا هستند چون با خون و پوست خود فشارهای اقتصادی را متوجه می شوند وا نتظار برداشتن قدم بزرگ برای حل انها را دارند
تو هم بورس ات لغو شده؟
علی
Iran, Islamic Republic of
ولی انصافا من بیانیه وزارت علوم رو خوندم (از روی سایت وزارت علوم)اوضاع خیلی ناجور بوده و بی قانونی های زیادی صورت گرفته.
بیایم حداقل علم رو قاطی سیاست نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
برادر یکبار دیگه اطلاعیه رو بخون. بیش از هزار و صد نفر بورسیه‌شون مشکل داره که باید لغو بشه اما با ارفاق بی دلیل وزارت علوم لغو نمیشه فقط باید پولشو بدن. بورسیه‌های خارج هم به دلیل تبعات سیاسی اجتماعی!!! همچنان حالشو می‌برن و بیت‌المال رو هاپولی می‌کنن. کاملا معلومه که ورازت علوم تحت فشار برادران "عدالت‌طلب" اصولگرا و پایداری کوتاه اومده که قضیه رو ماست‌مالی کنه وگرنه دم خروس دوستان بورسیه‌تون بدجوری بیرون زده. فقط این وسط بدبخت مردم و جوانانی که به هزار امید درس می‌خونن تا در کنکور دکتری قبول شن اما نورچشمیهای مهرورز حقشون رو خوردن و بدبخت‌تر جوونای آینده‌ای که قراره سر کلاسهای دانشگاه از این فارغ‌التحصیلانی که احتمالا به زودی به عضویت هیات علمی دانشگاهها در‌می‌آن درس یاد بگیرن....
Latvia
فکر کنم شما وهمفکرهایتان که چندین ماه است که هیاهو میکنید روسیاه شدید...
من هم فکر می کنم شما هم بورس گرفته بودید که چون الان لغو نشده خیلی خوشحالی و داری با دمت گردو می شکنی.
مشکل مملکت ما کج فهمی بعضی هتست
یک بورسیه خارج
Australia
بنده به عنوان یک دانشجوی بورسیه خارج باید بگویم بسیار بی انصافی و بی اخلاقی است اگر همه را یک گونه قضاوت کنیم.

در گزارش گفته شده : " گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند .... "

ای کاش می گفتند چند نفر فاقد شرط معدلند و با ایشان برخورد قانونی می کردند اما طرف دیگر را هم باید گفت:

بسیاری از بورسیه های خارج که من از نزدیک می شناسم رتبه اول آزمون دکتری داخل در بهترین دانشگاههای داخل هم بوده اند.
بسیاری از بورسیه های خارج مقالات و کتب علمی بسیار معتبری در سوابق خود دارند.
برخی از بورسیه های خارج المپیادی و رتبه های تک رقمی کنکور سراسری اند.
بسیاری از بورسیه خارج در طول مدت تحصیل خود نیز در بین دانشجویان دکترای سایر کشورها درخشیده اند و جوایز بسیار معتبری کسب کرده اند و آبروی ایران بوده و هستند.

چرا باید به گونه ای تبلیغ شود که مردم فکر کنند همه بورسیه ها غیر قانونی بوده اند؟ چرا باید نخبگان کشور را اینگونه تحت فشار تبلیغاتی قرار داد؟ آیا این ظلم به سرمایه های انسانی کشور نیست؟ کاش در کنار رسانه ای کردن تخلفات برخی از بورسیه ها بر سوابق علمی سایر بورسیه ها نیز تاکید می کردند.

کسانی که فکر می کنند آزمون کتبی تنها راه و یا بهترین راه سنجش است خوب است بدانند اغلب قریب به اتفاق دانشگاههای درجه یک دنیا به جای آزمون کتبی چند ساعته و صرفا با چند سوال محدود به سوابق علمی متقاضی که بیان کننده سالها زحمت و قابلیت های فرد است توجه می کنند و آن را معیار سنجش قرار می دهند.

کاش مقامات وزارت بگویند چند نفر معدل پایین تر از حد نصاب داشته اند و در مقابل بیان کنند چند نفر معدل بالای 18 و 19 داشته اند.
جمع افرادی که مشکل دارن در حدود هزار و سیصد نفره، ...
Iran, Islamic Republic of
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
...
بر منکرش لعنت
مهدي
Iran, Islamic Republic of
شايد براي كيهانيان بورسيه غير قانوني 500 نفر قابل توجه نباشد ولي در جمهوري اسلامي تضييع حق حتي يكنفر واستفاده از رانت و پارتي بازي براي يك نفر هم قابل قبول نيست چه رسد به 500 يا 600 نفر! واقعا كيهان كه اينقدر دم از برقراري عدالت ميزند چگونه ميتواند چشم بر اقدام غير قانوني ببندد و سعي در توجيه ان نمايد خدا عاقبت همه را ختم بخير نمايد
بورشون لغو شد همین؟

یا باید اسامی بورسیه های لغو شده را اعلام کنن یا اسامی اونایی که بورسشا هیچ مشکلی نداشته.
بعد از اینهمه جنجال آفرینی و تشویش اذهان عمومی از 3700 نفر به 36 نفر رسیدند !
تو واقعا از این خبر این رو برداشت کردی؟
بورسیه های دولت های هاشمی و خاتمی هم باید بررسی شوند که قطعا" خیلی بیشتر از اینها خواهد بود.
اگر بخواهیم رعایت عدالت بشود باید بورسیه دولت های سازندگی و اصلاحات هم رسیدگی شوند.
مآ
دولت راست...یا....گویان
باید بررسی شود که خانم فریدون و پسر آقای ظریف به چه شکلی در امریکا مشغول به تحصیل میباشند !
شما هم حتما بورسیه ات لغو شده
Iran, Islamic Republic of
حق تضییع شده ما پشت کنکوری های عقب رانده ناشی از ویژه خواری را چه کسی باید جبران کند؟؟؟
نه آقای خبرگزاری فارس همه از چپ و راست مقصرید از گذشته تا حال
حالا یقه همدیگر را می گیرید خدای ما فردای قیامت یقه همه شماها می گیرد
ان الینا ایابهم ثم ان علینا حسابهم
این بود دولت راستگویان ؟؟؟ مگر نه اینکه آبروی مومن از کعبه بالاتر است. جناب روحانی
Iran, Islamic Republic of
و ما ادراك ماالبورسيه
مچ گرفت حسسابی
علی اصغر
میشه به این دولت اعتماد کرد ؟
به کدوم دولت؟ دولتی که بورسیه کرده یا دولتی که پیگیری کرده که کارشون غیر قانونی هست؟
با سلام و احترام

دوستان عزیز لطفا این چند سوال را از دولت راستگویان داریم لطفا پاسخگو باشند:

1- شخص اول اجرایی کشور به عنوان پاسدار قانون اساسی و کسی که ملزم است بیش از دیگران متعهد به اجرای قانون باشد، طبق کدام قوانین همزمان با داشتن مسوولیت های مهم اجرایی نظیر نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مسوول مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 و ... دانشجوی خارج از کشور شده و دکتری خود را اخذ کرده است؟ تا آنجایی که اطلاع داریم تحصیل همزمان با مسوولیت مدیریتی در کشور ممنوع است و وزارت علوم و در همه دوره ها بر آن تاکید داشته است.

2- آیا رییس جمهور محترم فعلی، در حالی دانشجوی دکتری بوده که در حال تردد به کشور محل تحصیل (انگلیس) بوده است؟ آیا مدت حضور طبق آیین نامه های وزارت علوم برای ارزشیابی مدرک تحصیلی وی کافی بوده است یا داشتن مسوولیت های یادشده مانع از حضور مستمر می شده است؟ طبق قوانین وزارت علوم، تایید مدارک تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور باید با حضور حداقل مجموع 27 ماه (برای دانشگاه های کشور انگلیس) باشد و در غیر این صورت مدرک تحصیلی تایید نمی شود. دولت اصلاحات طبق چه معیارهایی مدرک تحصیلی ایشان را تایید کرده است؟ رتبه و اعتبار دانشگاه محل تحصیل ایشان در چه حدی است؟

3- دختر آقای خاتمی که در دوره اصلاحات موفق به اخذ بورس به همراه همسر خود از وزارت علوم برای تحصیل در کشور انگلیس شده است، طبق چه معیارهایی بوده و آیا شامل رانت نمی شود؟ چرا تاکنون و با وجود گذشت بیش از ده سال، هنوز به کشور بازنگشته اند؟

4- از تابستان گذشته تا کنون چه کسانی بورس شده اند و چه تعداد از این افراد فرزندان فلان وزیر و داماد وزیر و ... بوده اند؟ آیا رانت خواری شامل این موارد نمی شود؟

حال که وزارت علوم به عنوان دستگاهی که موضوع غیر قانونی بودن بورسیه ها را تیتر رسانه ها کرد و تمام نخبگان این کشور را در سطح جهان بدنام کرد و پس از گذشت یک سال، عملا اذعان دارد که این گونه نبوده و گزارش اخیرش با ادعاهای پیشین متضاد است، چگونه می خواهد اعتبار و حیثیت علمی و اخلاقی بدنام شده کلیه بورسیه ها را جبران نماید؟ آیا مدعی العموم با مشاهده چنین تخلف گسترده ای نباید خود، راسا اقدام نماید؟

5- ما درخواست می کنیم هر چه سریع تر کلیه مدارک تحصیلی مسوولان اجرایی فعلی ارزیابی و گزارش مفصلی از تخلفات بورسیه های تحصیلی دوره های دولت های آقایان هاشمی و خاتمی و به ویژه دولت فعلی در یک سال گذشته به اطلاع ملت شریف برسد.

والسلام علی من اتبع الهدی
اطلاعاتتون خیلی دقیق و کامله! نکنه شما هم جزء ... هستید!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم متن، شما عنوان کرده اید که: " در همین رابطه اولین سؤالی که درباره ۵۰۸ نفر مذکور به ذهن خطور می‌کند این است که اگر بنابر ادعای وزارت علوم این افراد فاقد شرایط معدلی و سنی برای بورسیه شدن بوده‌اند، پس چرا علیرغم لغو امتیاز بورس، اجازه ادامه تحصیل به ایشان داده می‌شود؟!"
حال نکته اینجاست که تحصیل در دوره دکتری که منع سنی ندارد. پس اگر به فرض به دلیل منع سن از بورس کنار گزاشته شود اما حق تحصل در دوره دکتری دارد.
به نظر میرسه که میخواهی پیاز داغی درست کنی و هوچی گری کنی
من یکی از کسانی هستم که حقم توسط امثال دانشجو وملاباشی ضایع شده
پس فکر کن
بی سواد
ضمن اینکه با نظر شما موافقم ولی اینو هم بگم که چه بهتر که امثال شما با این همه غلط املایی و انشایی در چند سطر کامنت خودتون دارید بورسیه نشدید. اگه بقیه ی دکترها هم مثل شما باشند که تکلیف مشخص است!
فارض
جهان! خدا وكيلى خيلى رو دارين!
همین قدر که کسی جرات نکنه با پارتی بازی برای دوست و آشنای خودش بورسیه بگیره کافیه! ...
Iran, Islamic Republic of
... بر كدوم اصل داريد از متخلفين دفاع مي كنيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا تيتر كيهان رو زدي
از خودت چيزي نداري ؟
پس اون ٨٠٠ نفر چي بودن ؟
...
يعني ٨٤٠نفر از بورسيه غير قانوني استفاده كردهاتد خلاف نيست، البته در مقابل چپاول هاي گذشته كه البته وصد البته شماها والبته از روي أدب سكوت ميكرديد اين ٨٠٠. ٩٠٠ نفر جايي حساب نميشن.