جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

انتخابات سوریه، پیام ها و واکنش ها

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب: 364086
شرکت انبوه سوری ها در انتخابات و رأی بالا به بشار اسد، یک «نه» بزرگ به تروریسم و دخالت های خارجی در سوریه است و نشان می دهد که راه حل بحران سوریه در داخل این کشور و در چهارچوب انتخابات نهفته است و نه در قالب طرح های خارجی.
به گزارش جهان به نقل از، سوریه در هفته قبل، با گذشت بیش از سه سال از بحران، نقطه عطف مهمی را در تاریخ خود رقم زد. نخستین انتخابات ریاست جمهوری سوریه در چهارچوب قانون اساسی جدید، روز ۱۳ خرداد با موفقیت و مشارکت بالای مردمی در مناطق مختلف این کشور برگزار شد.

از جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه بیش از ۱۵.۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی بودند. انتخابات سوری های مقیم خارج در بسیاری از کشورها (به ویژه در لبنان) با اقبال گسترده ای مواجه شد و سپس نوبت به داخل کشور رسید تا این حماسه را کامل کنند.

طبق اعلام دادگاه قانون اساسی میزان مشارکت در انتخابات، بیش از ۷۳ درصد بوده و بشار اسد با کسب بیش از ۸۸ درصد آرا برای سومین بار بر مسند ریاست جمهوری سوریه تکیه زد.

چنین آمار و نتایجی هر چند در داخل سوریه قابل پیش بینی و پذیرش بود، اما مطابق معمول مخالفت جبهه ضدسوری را به دنبال داشت و نتایج این انتخابات را به رسمیت نشناختند.

با این حال حضور گسترده مردم در این انتخابات، پیام های مهمی را در داخل و خارج به نمایش گذاشته است که به رغم واکنش های منفی مخالفان، آثار مثبتی بر آینده سیاسی و ثبات و امنیت سوریه برجای خواهد گذارد.

چالش های پیش از انتخابات

سوری ها در آستانه انتخابات با چالش های متعددی مواجه بودند که هر یک به تنهایی می توانست بر سر راه روند برگزاری این نمایش سیاسی، موانع زیادی ایجاد کند. مهمترین این چالش ها عبارت بود از:

۱ـ تهدیدات امنیتی کما کان بر فضای سوریه سایه افکنده بود و گروه های تکفیری و تروریستی ضمن تحریم انتخابات، تهدید کرده بودند هر کس در انتخابات شرکت کند مهدورالدم خواهد بود.

۲ـ برگزاری انتخابات مستقیم با حضور بیش از یک نامزد، نخستین تجربه ای بود که نظام سوریه آن را آزمود و در نتیجه آمادگی لازم فکری و اجرایی و فنی زیادی برای آن وجود نداشت.

۳ـ فشار سنگین سیاسی و تبلیغاتی علیه انتخابات و زیر سوال بردن آن از مدت ها پیش توسط جبهه ضدسوری آغاز شده و هدف آن منع برگزاری انتخابات و یا ناامید کردن مردم از انتخابات بوده است.

به رغم چالش های متعدد، انتخابات سوریه در فضایی آرام، امن و سالم برگزار شد و سوری ها برای تعیین سرنوشت خود، داوطلبانه به پای صندوق های رأی شتافتند. شرکت انبوه سوری ها در انتخابات و رأی بالا به بشار اسد در واقع یک «نه» بزرگ به تروریسم، بحران، جنگ و دخالت های خارجی در سوریه است.

این انتخابات در واقع نشان داد راه حل بحران سوریه در داخل این کشور و در چهارچوب انتخابات نهفته است، نه در قالب طرح های خارجی همچون ژنو ۱ و ژنو ۲.

رسانه های سوری و محور مقاومت، موفق شدند به پوشش خبری کامل وقایع انتخابات بپردازند. حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار در مرکز اعلامی مستقر در هتل دامارز دمشق و سایر استان ها، حاکی از استقبال گسترده رسانه های مختلف بود و این رسانه ها موفق شدند در فضای سانسور خبری رسانه های معاند، پیام مردم سوریه را و حماسه ای را که در انتخابات رقم زدند، به گوش جهانیان برسانند.

مواضع و واکنش های مخالف

جبهه ضدسوری از ابتدا تلاش داشت مانع برگزاری انتخابات در سوریه شود؛ اما با مشاهده عزم نظام مبنی بر اجرای انتخابات در موعد مقرر، به تخریب انتخابات پرداخت و این اقدام را فاقد مشروعیت و به دور از رقابت واقعی و یک اقدام نمایشی و فرمایشی قلمداد کرد.

همچنین رسانه های معاند القا کردند که نتیجه انتخابات از قبل معلوم است و بی تردید بشار اسد از صندوق های رأی بیرون خواهد آمد. با این حال در مقاطعی تلاش هایی صورت گرفت تا نامزدهای دیگر غیر از بشار اسد رای بیاورند؛ اما کاملا معلوم بود که محبوبیت بشار اسد در سوریه فراتر از آن است که با تبلیغات و سرمایه گذاری روی سایر نامزدها، نتیجه انتخابات تغییر کند.

در سطح رسمی، کشورهای مخالف غربی و عربی، انتخابات را زیر سوال برده و از آن با واژه های زننده ای چون «ننگ» و «بازی» و «انتخابات تحت الدم» تعبیر کردند. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای انتخابات سوریه را غیر مشروع خوانده و از دولت سوریه خواست تا گفت ‌وگوهای واقعی را در پیش گیرد.

وزیر خارجه آمریکا هم با نادیده گرفتن حضور پرشور مردم سوریه در انتخابات ادعا کرد انتخاباتی که در سوریه برگزار شده فاقد اعتبار و بی ‌معنی است. اما کاملا معلوم است که دشمنان به ویژه غربی ها که مدعی دموکراسی هستند، قادر به ادامه اتخاذ مواضع دوگانه نبوده و افکار عمومی منطقه و جهان، دیرزمانی است به واقعیت های سوریه پی برده است.

در چنین شرایطی موضع گیری دوستان سوریه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و روسیه و استقبال آنان از انتخابات سوریه کمک شایانی به نظام دمشق نموده و همچون گذشته فشارهای خارجی را مهار خواهد کرد.

در سطح تبلیغاتی، رسانه های ضدسوری از کنار رویداد مهم انتخابات در سوریه با سکوت خبری عبور کردند و این در حالی بود که همزمان انتخابات مصر ـ به ویژه از سوی شبکه های منطقه ای الجزیره و العربیه ـ تحت پوشش خبری گسترده ای قرار گرفت.

با این حال در گزارش ها و میزگردهای خود تلاش کردند انتخابات را زیر سوال ببرند. برای نمونه شبکه تلویزیونی العربیه عربستان در گزارشی با عنوان «نمایش انتخابات اسد در مناطق تحت نفوذش» گزارش داد که این انتخابات در مناطق تحت کنترل ارتش برگزار شده و دربرگیرنده تمام مناطق سوریه نبوده است.

شبکه الجزیره قطر نیز با تیتر «انتخابات همزمان با بمباران» به موضوع انتخابات امروز در سوریه پرداخت و مدعی شد که هواپیماهای ارتش سوریه امروز مواضع مخالفان مسلح را در برخی مناطق هدف قرار داده است که در این حملات ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

تلویزیون بی‌بی‌سی عربی نیز در گزارشی با اشاره به تمدید ساعت انتخابات تاکید کرد که این انتخابات در سایه انتقادات طرف‌های غربی و مخالفان دولت سوریه در مناطق تحت کنترل ارتش برگزار شده و مردم را مجبور به حضور در پای صندوق های رای کرده اند.

پیام ها و پیامدها

حضور گسترده مردم سوریه در پای صندوق های رای، مشروعیت نظام کنونی سوریه را بیش از گذشته تثبیت کرد و به نظر می رسد این رویداد مهم، دشمنان بین المللی و منطقه ای سوریه را وادار به بازنگری در محاسبات و معادلات خود خواهد نمود.

پیش بینی می شود به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، روند ثبات این کشور تسریع شده و نظام هم در عرصه سیاسی و هم میدانی برتری مطلق را خواهد داشت. با ادامه عملیات های میدانی ارتش، نقاط آلوده پاکسازی شده و حامیان خارجی ترویست ها نیز ناچار به عقب نشینی خواهند شد؛ چرا که از صرف هزینه های هنگفت علیه سوریه طرفی نبسته و در نهایت بازنده این معرکه طولانی شده اند.

روند مصالحه با معارضان در برخی از مناطق سوریه نیز از دیگر دستاوردهایی است که نظام طی ماه های گذشته در کارنامه خود به ثبت رسانده و به این ترتیب بر قلمروی مناطق تحت سیطره دولت افزوده شده است. شایان ذکر است منطقه حمص قدیم در آستانه انتخابات به همین شیوه آزاد شد.

با این حال نمی توان گفت جبهه ضدسوری دست از تلاش های خود برخواهد داشت. علاوه بر ادامه حمایت های میدانی از ترویست ها، فشارهای سیاسی نیز ادامه خواهد یافت. جبهه ضد سوری درباره انتخابات، موضع گیری های کاملا منفی بروز داده و در سلامت و نتایج آن تشکیک کرده و ریاست جمهوری قانونی بشار اسد را به رسمیت نشناخته است.

اتهاماتی چون جنایت جنگی و عدم مقبولبت مردمی از جمله دستاویزهایی است که در مرحله آتی بار دیگر علیه بشار اسد به کار گرفته خواهد شد. تشکیل جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل و طرح مسایل حقوق بشر در سوریه از جمله اقداماتی بود که بلافاصله یک روز پس از انتخابات ـ جهت تحت الشعاع قرار دادن انتخابات سوریه ـ ساماندهی شد.

البته این گونه واکنش ها برای سوریه و جبهه مقاومت هیچ گونه اهمیتی ندارد، اما نکته قابل توجه آن است که جنگ رسانه ای همچنان ادامه دارد و رسانه های محور مقاومت باید خود را برای مقابله و بلکه ابتکار عمل در برابر عملیات روانی دشمن در مرحله آتی آماده سازند.

نبرد میدانی با تروریسم در کنار مقابله با جنگ روانی و پایداری در برابر فشارهای سیاسی، تنها راه خروج از بحران است. بی تردید برگزاری موفق انتخابات ۱۳ خرداد سوریه، چنین راهی را بیش از گذشته هموار ساخته و نویدبخش سوریه ای امن و با ثبات در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.
https://jahannews.com/vdceve8xpjh8p7i.b9bj.html
jahannews.com/vdceve8xpjh8p7i.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *