شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۳

جزئیات جلسه خصوصي 5 نماینده‌مجلس با مشايي

شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب: 110889

در آخرين مطالبي كه اين روزها نقل محافل سياسي شده، جلسه مهدي كوچك‎زاده، روح‎ا... حسينيان، حميد رسايي، علي‎اصغر زارعي و اسماعيل كوثري، پنج تن از نمايندگان تهران با اسفنديار رحيم مشايي، مورد توجه قرار گرفته است. 

به گزارش جهان*بنابر شنيده‎ها، اين نمايندگان كه از اصلي‎ترين منتقدان سياست‎ها و گفته‌هاي رحيم مشايي و در عين‎حال مدافعان شاخص دولت در مجلس شمرده مي‌شوند حدود دو هفته پيش در جلسه‌اي، سعي كرده‌اند گلايه‌هاي خود را از رييس‎دفتر رياست‎جمهوري، مطرح كنند. 

هر چند اخبار چندان موثقي از چهره‎هايي كه در اين نشست حضور داشتند در رسانه‌ها مطرح نشده است، ولي مهدي كوچك‎زاده نماينده مردم تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأييد اين مطلب ‌كه تعداد پنج نفر از نمايندگان اصول‎گرا در جلسه‌اي خصوصي، مسائل خود را با رحيم مشايي طرح كرده‎اند، مي‌گويد نمي‌خواهد درباره محورهاي اين نشست با رسانه‌ها گفت‌وگو كند، چراكه به هيچ عنوان «مصلحت» نمي‌داند مباحث طرح شده به خارج از اعضاي حاضر شده در اين جلسه، درز كند. 

وي كه ظاهرا توسط يكي ديگر از نمايندگان حاضر در نشست، جهت «واكندن سنگ‎ها» به اين جلسه دعوت شده است، در اين جلسه حاضر مي‌شود و ديدگاه‌هايي را كه در صحن علني مجلس و رسانه‌ها به زبان آورده در محيطي غير رسمي‎تر به مشايي منتقل مي‌كند. 

با وجود اين، به‎نظر مي‌رسد جلسه‌اي كه به صورت كاملا خصوصي و به تعبيري «محرمانه» با رحيم مشايي برگزار شده، حاوي نكات مهمي بوده كه بايد تأثيرات آن را در آينده نزديك و خصوصا روابط دولت و برخی نمایندگان مجلس دید،چراكه اين منتقد رحيم مشايي كه در موضوع استعفاي وي از معاونت اولي رييس‌جمهور به‎عنوان يكي از چهره‌هاي اصلي مجلس، انتقادهاي كوبنده‌اي را متوجه پدر عروس رييس‌جمهور مي‌كرد، تأكيد مي‌كند نظر وي درباره مشايي قبل از اين ديدار و پس از آن، به هيچ عنوان تغيير نكرده است. به بيان ديگر، بايد همچنان منتظر نگاه نقادانه وي نسبت به رحيم مشايي باشيم.

خوشبيني
با وجودي كه حضور چهره‌هاي حامي دولت در جوار اسفنديار رحيم مشايي به خودي خود داراي بار خبري و تحليلي خاصي است، ولي كساني كه در اين جلسه حاضر شده بودند، قصد ندارد درباره جزييات آن سخن بگويند.
محمد اسماعيل كوثري، نماينده مردم تهران كه در جلسه ياد شده حضور داشته است، با وجود اكراه فراوان خود از بازگويي آن‌چه «از سر دلسوزي و رضاي خداوند» با مسئول دفتر محمود احمدي‎نژاد رييس‎جمهور دهم ايران در ميان گذاشته‎اند، مي‌گويد: «خوشبين هستيم كه مباحث طرح شده در اين جلسه، تأثيرگذار باشد،؛ چون مباحثي كه طرح شد بدون سر و صدا و جار و جنجال و بدون حضور نمايندگان رسانه‌ها مطرح شده است.» به اعتقاد كوثري، بي سر و صدا بودن اين نشست مي‌تواند باعث تأثيرگذاري بيشتري شود، ولي با اين همه، طولاني بودن زمان سه ساعتي كه رحيم مشايي با اين نمايندگان گذرانده است، نشان مي‌دهد موضوع مورد بحث در اين نشست، بسيار بيش از صحبت‌هاي «دوستانه و خصوصي» اهميت دارد.
اين نماينده نيز درباره گفت‌وگو با رسانه‌ها مي‌گويد ما نمي‌خواهيم به هيچ عنوان موضوع به رسانه‌ها بكشد، چون موجب سوءاستفاده خواهد شد.

هديه‌اي براي اسفنديار
از جمله مسائل ديگري كه گفته مي‌شود در ديدار نمايندگان با رحيم مشايي مطرح شده، ديدار وي و وجوهي است كه از سوي او به‎عنوان كمك و وام به برخي هنرمندان، پرداخت شده است. پس از ديدار اسفنديار رحيم مشايي با هديه تهراني در خانه هنرمندان به بهانه برگزاري نمايشگاه عكس اين هنرپيشه، اخبار ديدار مرد چند شغله دولت با يكي ديگر از هنرپيشه‌هاي خانم سينما، چند روزي فضاي رسانه‌اي جامعه را تحت تأثير قرار داد. با اين همه، وقتي مشایی در رابطه با دیدارش با هدیه تهرانی مي‌گويد: «من به هدیه تهرانی گفتم کار شما عبادت است؛ چون شما توحید را عرضه کردید» و مي‌افزايد: «بعدا شنیدم هدیه تهرانی از این حرفم سخت متاثر شده و حتی گریه کرده است»، چندان كسي اين سخنان را جدي نمي‌گيرد. با وجود اين، شنيده شده است رحيم مشايي در جلسه مزبور به بيان اين‌كه كار وي در اختصاص مبالغ نقدي قابل توجه چند ده ميليوني به هديه تهراني، «پول دادن» و «كمك كردن» به هنرمندان نبوده، بلكه نوعي «سرمايه‎گذاري» تلقي مي‌شود و قرار است «تهراني»، وقتي «عكس‎هايش را فروخت، سودش را به ما بدهد»، موضوع را از حد و اندازه سخنان غير جدي، فراتر برده است.
ولي در جلسه مشترك نمايندگان، گويي سخن از الناز شاكردوست، هنرپيشه جواني كه اين روزها برخي حاشيه‌هاي او جنجالي شده نيز در ميان بوده است. شنيده‌ها حاكي از اين است رحيم مشايي در ديدار با نمايندگان مجلس با اعلام اين‌كه «من وقتي براي ديدار با هنرپيشه‌ها ندارم» گفته «اين هنرپيشه‌ها خودشان زنگ مي‌زنند و مي‌گويند بايد در ملاقات با شما، مشكلات‎مان را مطرح كنيم و من هم اجابت مي‌كنم.»
با اين همه ممكن است نشست مشترك مشايي با اين نمايندگان، نشان از هديه‌اي غير‎‎‎قابل پيش‎بيني از جانب برخی نمایندگان فعال و اصول‎گرای مجلس براي دولت باشد، زيرا فشارهاي رسانه‌اي و سياسي چند ماهه اخير با توجه به انعكاس اظهارات مشايي كه رسانه‌هاي غير اصول‎گرا با زيركي خاصي به آن دامن مي‌زنند، ممكن است كاهش يابد. هديه‌اي براي مشايي از ميان صف منتقدان سرسخت و اصول‎گراي خود كه نمي‌توانند رييس‎دفتر رييس‌جمهور و اظهارات وي درباره مباحثي مثل اسراييل يا ديدار با هنرمندان، فال‎گيران و رمال‎ها را به‎عنوان پاشنه آشيل دولت، آماج تبليغات منتقدان دولت ببينند. حال بايد ديد مشايي چگونه مي‌تواند از اين فرصتي كه مجلس داده استفاده كند.

كسي قانع نشده
يكي از نمايندگاني كه دراين ديدار حاضر بوده، با بيان مسائلي درباره موضوعات مطرح شده در نشست، در يك جمع خصوصي، اظهار كرده «ما درباره موضوعاتي كه نسبت به ايشان (مشايي) در جامعه مطرح مي‌شود، ديدار و گفت‌وگو كرديم و قرار نيست كسي از حضار، اين مسائل را به صحنه رسانه‌ها بكشاند.» با وجود اين، كساني كه در اين جمع خصوصي حاضر بوده‎اند، به دليل حساسيت‎هايي كه ممكن است هزينه جناح اصول‎گرا در دولت و مجلس را توامان بالا ببرد، برخي مطالب مطرح شده در این جلسه را به بيرون نشت داده‎اند. آن‎ها با طرح اين پرسش كه آيا اين جلسه در سياست‎هاي آينده مجلس در مقابل مرد شماره يك احمدي‎نژاد تأثير خواهد گذاشت يا خير، اين‎چنين نتيجه مي‌گيرند: روابط پيچيده دولت دهم با مجلس اصول‎گرا، به‎قدري ظريف و خاص است كه برخي عوامل غيرقابل پيش‎بيني از جمله رفتارها و گفتارهاي اسفنديار رحيم مشايي ممكن است كنترل ديپلماتيك اوضاع را از دست طرفين خارج كرده و فضا را براي واكنش‎هاي غير‎منطقي آماده سازد، پس چه بهتر كه برخي منتقدان در جلسه با مشايي و گفت‌وگوي رودررو با اين چهره خبرساز، مطمئن شوند اوضاع در پاستور، تحت كنترل است و بهارستان‎نشينان وقت و منابع زيادي را براي آرام‎سازي امواج ساطع شده از سوي مشايي، هدر نخواهند داد.
اين وجه ماجرا، روشن مي‌سازد كه تعدادي از اين نمايندگان با نگاهي ويژه و بسيار انتقادي به محفل مشايي وارد شده‌اند و انتظار دارند جلسه‌اي كه به تعبير عده‌اي «بسيار انتقادي» بوده است، فصل جديدي را در مناسبات بهارستان و پاستور آغاز كند.
با وجود اين، يكي از نمايندگان كه در جلسه مزبور، حضور داشته است در جمعي بيان داشته كه از ابتدا قرار نبوده كسي قانع شود و يا طرف ديگر را قانع كند، تنها به ذكر اين موضوع بسنده كرده كه «مشايي» بايد چيزهايي را مي‌شنيد و براي برخي كارهاي خود توضيحاتي ارائه مي‌كرد. وي با بيان اين‌كه قرار نبوده هيچ يك از طرفين تحت تأثير معادلات سياسي، روش و منش خود را با چرخش‎هاي آشكار، عوض كنند، افزوده كه به هر حال بايد پذيرفت حرف و حديث‎هايي درباره عملكرد مشايي در ماه‌هاي گذشته وجود دارد و بايد ايشان دغدغه‌هاي نمايندگان اصول‎گرا را مي‌شنيد. از جمله مباحث مهمي كه در اين جلسه طرح شده، سئوال يكي از نمايندگان در اين رابطه است كه چرا مشايي پس از نامه مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه مصلحت نيست مشايي در سمت معاون اول رييس‌جمهور انجام وظيفه كند، وي سمت رياست دفتر رييس‌جمهور را قبول كرده است كه مشايي در پاسخ به سئوال اين نماينده استدلال مي‌كند كه به هيچ وجه از سخنان رهبر معظم انقلاب اين‎گونه برداشت نمي‌شود كه بنده در رده ديگر مشغول به فعاليت نشوم.

همه‎چيز به وقت خود
برخي از چهره‌هاي حاضر در اين نشست، با اعلام اين‌كه نمي‌خواهند درباره موضوعات نشست با رسانه‌ها حرف بزنند، مي‌گويند در حال حاضر دليلي براي گفت‌وگو با خبرنگاران درباره مشايي ندارند و بهتر است مردم صبر كنند تا توضيحات آن‎ها را به موقع خود بشنوند. يكي ديگر از نمايندگان حاضر در جلسه فوق كه به دليل انتقادها و تذكراتش به رييس‌جمهور درباره اسفنديار رحيم مشايي، به‎عنوان يكي از منتقدان اصلي وي در مجلس مطرح است، در اين باره مي‌گويد: «چرا رسانه‌ها دوست دارند از چند «توصيه‎اي» كه در آن نشست، «رد و بدل» شده است، موضوعي داغ براي خود دست و پا كنند؟» وي با اعلام اين‌كه هر وقت، زمان مناسب فرا برسد در گفت‌وگوي صريح خود با رسانه‎ها، مواضعش را اعلام خواهد كرد، افزوده «حرف و حديث‎هايي» كه روزنامه‎نگاران مي‌گويند تمامي ندارد و وي حاضر نيست در پاسخ به اين «حرف و حديث‎ها» خوراك بيشتري بسازد.
ناظران معتقدند با توجه به بحث‎هاي اخير مجلس و دولت در‎خصوص مسائل اقتصادي و فرهنگي كلان كشور، مجلس خوش ندارد وقت و انرژي خود را در جبهه‎گيري مقابل اعمال، اقوال و حركات منسوب به اسفنديار رحيم مشايي، صرف كند. اقوال و افعالي كه اين روزها، مانند بسياري از اخبار منسوب به مشايي، نقل محافل هنري و سياسي، چندان كه افتد و همگان دانند! 

این گزارش به نقل از شماره چهل ام هفته نامه‌ی پنجره منتشر شده است.
اهم مطالب منتشر شده در این شماره از هفته نامه پنجره بدین شرح است:
ماجرای یک دلخوری در گفت وگو با کامران باقری لنکرانی،خطر بزرگ کنترل جمعیت در گفت وگو با زیبائی نژاد،روشنفکری مرتجع در گفت وگوبا موسی حقانی و مقالاتی از ابراهیم فیاض،محمد رضا زائری،حمید پارسانیا،پرویز سروری،سعداله زارعی که در این شماره از نشریه می توانید مطالعه کنید.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حیف از نظر که آدم وقتشو بزاره توی سایت شما بنویسه
سر همه چیز معامله میکنید. اگر منافعتون رو تأمین نکنه عمراً درج کنید، عمراً. شما ها هم یه دست نشانده اید و نون مجیز گفتنتون رو میخورید.
خبرسازان و خبرنگاران سفارشی!
جریان آزاد اطلاعات هم یعنی کشک!!
Iran, Islamic Republic of
چرا آقای ..... فقط با بازیگران آنهم خانم های ستاره سینما وقت ملاقات می گذارند آقا بقیه هم مشکل دارند اجابت بفرمایید
Iran, Islamic Republic of
خیلی تو بافتن استاد هستید. از سر تا ته خبرتون هیچ جزئیات خاصی رو از اون جلسه ذکر نکرده و همه‌اش به عبارات «به‎نظر مي‌رسد»، «گفته مي‌شود»، «مي‌گويند» و ... اکتفا شده است. برایتان متأسفم که فقط به یک سری مسائل دامن میزنید و فضای رسانه‌ای را ملتهب میکنید.