پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

حمله‌‌به معترضان‌یمنی‌ با هشدارآمریکا

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 380880
جنوب «صنعاء» پایتخت یمن، پس از چندین هفته اعتراضات مردمی، چهارشنبه‌شب شاهد درگیری‌ و حملات خونین ارتش یمن به مواضع معترضان از جمله نیروهای جنبش «انصارالله» این کشور بود.
به گزارش جهان، رسانه‌های یمنی از درگیری‌های شدید چهارشنبه‌شب (شب گذشته) در جنوب صنعاء، پایتخت یمن خبر دادند و اعلام کردند که نیروهای ذخیره ارتش یمن در منطقه «السواد» پس از اجرای حملاتی، کنترل اوضاع را در دست گرفتند.

روز گذشته منابع خبری در یمن به فارس اعلام کردند که ارتش یمن از تیپ ۴۸ نیروی ذخیره خود برای حمله به مواضع معترضان و جنبش انصارالله استفاده کرده است.

یمن حدود یک ماه است که شاهد افزایش اعتراضات و تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی است. اقشار مختلف مردم خواستار پایان فساد در دولت حاکم و اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند.

پایگاه خبری «اخبار الساعة» یمن، با اعلام خبر درگیری‌های شب گذشته تحت عنوان «شب خونین»، تصریح کرد که در این درگیری‌ها از سلاح‌های نیمه‌سنگین مانند آر.پی.جی استفاده شد اما به آمار کشته‌ها و مجروحان این درگیری اشاره‌ای نکرد.

این درگیری‌ها همزمان شد با هشدار سفیر جدید آمریکا در یمن به مخالفان دولت و معترضان. «مأرب پرس» گزارش کرد که «ماثیو تولر» در اولین کنفرانس خبری خود پس از تصدی سفارت آمریکا در یمن، به معترضان هشدار داد و اعلام کرد که «اگر هر یک از طرفین (درگیر) به خشونت روی بیاورد، این خطری است که درباره آن هشدار می‌دهیم».

همچنین پایگاه خبری «یمن پرس» اعلام کرد که هواداران «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور مخلوع این کشور، شب گذشته به پایگاه نظامی «السواد» در منطقه «حزیز» حمله کردند و در پی این اقدام درگیری‌هایی به وجود آمد.

بنا بر این گزارش، یک منبع امنیتی مدعی شد که عناصر هوادار علی عبدالله صالح تلاش کردند برای بر هم زدن اوضاع سیاسی و هر گونه احتمال درباره نزدیک شدن مواضع جنبش انصارالله با دولت یمن برای پایان اعتراضات مردمی، به اردوگاه نظامی السواد حمله کردند.

جنبش انصارالله که رهبری اعتراضات مردمی در یمن را بر عهده دارد، تاکنون اعلام کرده است که با دولت به هیچ توافقی دست پیدا نکرده است.

بنا بر این گزارش، درگیری‌ها اکنون در این منطقه (جنوب پایتخت) پایان یافته است و صبح پنجشنبه نوعی آرامش (شکننده) بر منطقه حاکم شده است.

این درگیری‌ها پس از چند هفته اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی رخ داد. تحلیلگران می‌گویند، تلاش دولت یمن برای نظامی کردن اوضاع و ایجاد درگیری‌، یکی از راه‌های فرار دولت از اعتراضات است تا آن را اقدامات مسلحانه نشان بدهد.

همزمان با این درگیری «جمال بنعمر» نماینده سازمان ملل روز چهارشنبه وارد صعده در شمال یمن شد تا روند سیاسی برای حل بحران یمن را دنبال کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *