جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تمرکز وزارت بهداشت به روری حاشیه‌نشینان

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب: 393363
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در فاز دوم برنامه بهداشتی ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه‌ شهرها و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار جمعیت شهرهای کوچک وارد شبکه بهداشت و مراقبت‌های اولیه می‌شوند و کارشناسان سلامت به سراغ مردم می‌روند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اکبر سیاری در نشست معاونین بهداشتی و مراسم عملیاتی کردن مراقبت‌های اولیه سلامت در حاشیه شهرها گفت: طرح تحول چند مرحله داردکه امروز مرحله دوم بهداشتی را بررسی می‌کنیم به طوری که ۶ برنامه و ۸ پروژه پیش‌بینی شدته است و امروز ۲ برنامه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: این برنامه برای جمعیت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در حاشیه شهرها و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر است که در مجموع ۱۵ میلیون نفر می‌شوند.

سیاری گفت: باید اطمینان پیدا کنیم که مردم در حاشیه شهرها مراقبت‌های اولیه را دریافت می‌کنند به همین دلیل درصدد تکمیل شبکه بهداشتی سلامت هستیم و محور کار ما با کارشناسان مراقبت سلامت است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: هر کارشناسان مراقبت سلامت ۴ هزار نفر را پوشش می‌دهد، مراقبت‌های اولیه در این صورت ادغام یافته و به صورت فعال ارائه می‌شود و در صورت نیاز با انجام مراقبت‌های فردی بیمار به پزشک ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام اقدامات انجام شده به صورت رایگان خواهد بود، گفت: خرید خدمت از بخش خصوصی انجام گرفته است و اعتباری را که دولت پیش‌بینی کرده از همان اعتبار ۲۰۲۷ میلیون تومانی برنامه پزشک خانواده شهری است.

سیاری ادامه داد: خدمات عمومی سلامت و مراقبت‌های اولیه سلامت در این بسته خدمتی با ۱۱ بند تعریف شده است، همچنین بسته آموزشی برای آن دیده شده تا مربیان بهورز آموزش‌های لازم را ببینند و آنها را به کارشناسان سلامت منتقل کنند. این آموزش‌ها به صورت آبشاری به کارشناسان سلامت که ماما، پرستار و ... هستند داده می‌شود.

وی افزود: آموزش‌های ضمن خدمت باید به آنها داده شود که در قالب ۱۲۰ ساعت آموزش حضوری و ۶۵۰ ساعت غیرحضوری است.

سیاری گفت: انجام و تکمیل شبکه بهداشت با همکاری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط مانند شهرداری امکان‌پذیر است تا عملکرد تمام بخش‌ها هماهنگ شود.

سیاری تکمیل این شبکه‌های بهداشتی در حاشیه شهرها را در راستای دو برنامه پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ها یک ساختار و شبکه را تکمیل می‌کنند. همچنین کارگاه سلامت که برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر دیده شده ۴ کارشناس مراقبت سلامت در این پایگاه‌ها مستقر می‌شوند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: هر ۴ پایگاه تحت نظر یک مرکز سلامت قرار می‌گیرد و جمعیتی که تحت پوشش این مراکز خواهد بود ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر است.

وی افزود: در این مراکز پزشکان، کارشناسان تغذیه، سلامت روان، بهداشت محیط و ... مستقر می‌شوند تا خدمات جامع را ارائه کنند. در واقع این اقدامات در راستای تقویت شبکه بهداشتی در خارج از شهر و با کمک بخش خصوصی است.

سیاری گفت: در این برنامه اگر مردم در حاشیه شهرها به کارشناسان سلامت مراجعه نکنند ما به خانه‌های آنها می‌رویم. این زیرساخت برنامه پزشک خانواده است و برای هر خانوار یک پرونده ایجاد می‌شود.

وی وجود ۲۵۰۰ کارشناس مراقبت سلامت را جوابگوی نیازهای شبکه دانست و گفت: حاشیه شهرها از آسیب‌های اجتماعی، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر رنج می‌برند و برنامه‌ای که داریم این است که به هر ۳ این عوامل پاسخ دهیم البته باید سایر بخش‌ها هم با ما هماهنگ باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *