جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

توکلی: احتمال رشد منفی یاصفر درسال89

شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 97306
مهر: عضو کمیسیون تلفیق مجلس از ارائه آمار رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی به این کمیسیون مبنی بر 2.3 درصد خبر داد و گفت: پیش بینی می شود این نرخ امسال به 1.5 تا 2 درصد رسیده و در سال آینده با اجرای هدفمند کردن یارانه ها اگر منفی نشود به صفر نزدیک باشد.

احمد توکلی با اعلام این خبر اظهارداشت: بانک مرکزی در جلسه کمیسیون تلفیق آمار رشد اقتصادی سال 87 را 2.3 درصد اعلام کرد و همین آمار در18 فوریه مطابق با 29 بهمن سال جاری از سوی بانک جهانی برای سالهای 2008-2009 ، 2.3 اعلام شد.

دولت تا کنون درپایان سال 88 از ارائه نرح رشد اقتصادی در سال گذشته خودداری کرده بود و تنها آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که آبانماه امسال در واکنش به خبری در این باره منتشر شد مربوط به نرخ رشد اقتصادی در نیمه اول سال 87 بود که با احتساب نفت به 2.7 درصد رسید، این در حالی است که این نرخ رشد بدون احتساب نفت 3.4 درصد بود.

توکلی همچنین خبر داد: امسال هم طبق پیش بینی انجام شده رشد اقتصادی 1.5 تا 2 درصد برآورد شده است. حسینی وزیر اقتصاد نیز در کمیسیون تلفیق اشاره کرد که سال آینده با توجه به هدفمند کردن یارانه ها 2 واحد درصد نرخ رشد پایین خواهد آمد. بنابراین پیش بینی می شود سال آینده حالت رکودی در این بخش ادامه یابد و حتی منفی شود.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفت: بنابراین با اجرای شدید هدفمند کردن یارانه ها مخالف هستم زیرا آثار رکودی آن به ضرر کشور و بر اساس آثار تورمی هم دچار رکود خواهیم شد.

توکلی گفت: رشد رکودی ما از سال 87 آغاز شده و سال بعد اگر رشد اقتصادی منفی نشود نزدیک به صفر خواهد بود.

رشد اقتصادی ایران در پایان سال 88 به عنوان سال پایانی برنامه چهارم باید به سالانه 8 درصد می رسید.

توکلی ، نماینده تهران درخصوص رقم 40 هزار میلیارد تومان قید شده در لایحه بودجه 89 برای تعیین سقف درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه ها و نظر کمیسیون تلفیق در این باره نیز به خبرنگار مهر گفت: این بحث هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی درخصوص پیش بینی خود از نظر کمیسیون تلفیق در این باره گفت: کمیسیون تلفیق مطمئنا با این رقم موافقت نخواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *