جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جزئیاتی از قراردادهای جدید نفتی

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب: 458262
مشاور کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اعلام کرد: هرگونه تاخیر در بازپرداختهای نفتی در صورتی که باعث آن پیمانکار نباشد، دیرکرد آن نیز محاسبه می شود.
 به گزارش جهان به نقل از فارس، مشاور کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در کنفرانس بین المللی رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت اعلام کرد: در مدل جدید قراردادهای صنعت نفت، پیمانکار در سود حاصل از افزایش قیمت نفت و زیان ناشی از کاهش قیمت سهیم است.
 
تالین منصوریان افزود: اگر قیمت نفت تا حداکثر ٥٠ درصد رقم لحاظ شده در قرارداد افزایش یابد، پرداختی پیمانکار نیز به این نسبت زیاد می شود و او به همین نسبت در ریسک کاهش قیمت نفت نیز سهیم خواهد بود.
 
وی سهیم بودن پیمانکار را در نوسانات قیمت نفت به عنوان یکی از جذابیتهای قرارداد جدید عنوان کرد و گفت: همچنین در این قراردادها، ریسکهای اکتشافی و نوع میدان در تعیین پاداش و پرداختی به پیمانکار تاثیرگذار است.
 
منصوریان با بیان این که در قالب قراردادهای نفتی، پیمانکار بابت استفاده از روشهای افزایش ضریب بازیافت و در پی آن افزایش تولید نفت و گاز درآمد بیشتری خواهد داشت، تصریح کرد: همچنین با هدف جذاب کردن این نوع قراردادها، پاداش و پرداختی پیمانکار در میدانهای کوچک بیشتر خواهد بود.
 
وی در ادامه به مکانیزم بازپرداخت هزینه به پیمانکار اشاره کرد و گفت: در صورتی که پیمانکار پس از انجام عملیات اکتشاف موفق به کشف فیلد جدیدی نباشد پرداختی به وی صورت نمی گیرد و اگر اکتشاف وی منجر به نتیجه شود بازپرداخت براساس مکانیزم هزینه های مستقیم صورت می گیرد.
 
منصوریان ادامه داد: هرگونه تاخیر در بازپرداختهای نفتی در صورتی که باعث آن پیمانکار نباشد، دیرکرد آن نیز محاسبه می شود.
 
این کارشناس ارشد معاونت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران با بیان این که بازپرداخت هزینه نفتی از دو طریق نقدی یا تحویل محصول انجام می شود، گفت: در صورتی که پیمانکار و شرکت ملی نفت ایران به توافق برسند که پرداخت از طریق مکانیزم تحویل محصولات باشد این اقدام باید تحت قرارداد ویژه ای که توسط رژیم حقوقی ایران وضع شده و به تایید رسیده است، اجرایی شود.
 
وی اظهار کرد: در قراردادهای جدید هر زمان که احساس شود برای بهره مندی از ظرفیتهای میدان نیاز به سرمایه گذاری جدیدی است، پیمانکار ملزم به انجام سرمایه گذاری بوده و بازپرداخت وی بر اساس مفاد این قراردادها عملیاتی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *