پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تعظیم بن‌تن مقابل شکرستانی‌ها

سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب: 309168
نوشت‌افزارهای شکرستان با استقبال مناسب مردم کشور مواجه شده است.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، نمی دانم یک دفعه چه شد که موج بزرگی از تولید نوشت ابزارهای ایرانی سراسر کشور را فرا گرفت. طراحی تعداد زیادی دفتر، دفترچه، خط کش، کیف و جامدادی با طرح های ایرانی - اسلامی طی چند ماه اخیر و رونمایی از اولین نسل این محصولات وطنی، اتفاقی بود که گر چه خیلی دیر رخ داد اما باید آن را به فال نیک گرفت.

سال قبل بود که چند مدل لوازم التحریر ایرانی به دانش آموزان کشور معرفی شد و اهالی فرهنگ از آن به عنوان یک ابتکار قابل تقدیر یاد کردند و بالاخره هفته قبل در حوزه هنری از نوشت افزارهای "روشنا" رونمایی شد. شهید احمدی روشن، شهید تهرانی مقدم، شهید بابایی، جهان پهلوان تختی، خونه مادربزرگه، مختارنامه، میرزا کوچک خان جنگلی، قصه های مجید و ده‌ها طرح گرافیکی دیگر با موضوعات متنوع از مجموعه روشنا یکی پس از دیگری معرفی شدند و مورد تشویق قرار گرفتند.


گرچه برخی تصاویر انتخابی برای این لوازم التحریر مناسب کودکان و نوجوانان به نظر نمی رسید و احتمال می رود فروش این ابزار درسی با اقبال چندانی روبرو نشود؛ اما همین که چند جوان مبتکر ایرانی برای اولین بار شهامت به خرج دادند و پایشان را برای رقابت با طرح های غربی مثل "مرد عنکبوتی" یا "بن تن" به میدان گذاشتند، یعنی شروع یک پروژه بزرگ ملی که باید هر چه بیشتر بر روی آن تمرکز و البته هزینه کرد.

روشنا بهانه‌ای بود تا اتفاق خوب دیگری هم رخ دهد. اتفاقی که نشان می دهد ورود ملی به بحث نوشت ابزارهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان جدی گرفته شده و خیلی زود وارد مرحله درآمد زایی شده است.

"شکرستان" را که می شناسید؟ یک انیمشین کاملا ایرانی که چند سالی است حسابی برای خودش طرفدار پیدا کرده و در این مدت با زبان طنز کودکان و نوجوانان زیادی را با داستان های کهن ایرانی و رسم و رسوم گذشتگان آشنا کرده است. پس احتمالا شنیده اید که شکرستان هم به روی جلد دفاتر مشق و کیف و جامدادی ها آمده تا با سابقه خوش نمک شخصیت های کارتونی خود حسابی بفروشد!



شکرستان یک پویانمایی تلویزیونی است که توسط یک شرکت ایرانی تولید شده و تا به اکنون بیش از ۱۰۰ قسمت آن تولید و از برنامه کودک و نوجوان شبکه ۲ سیمای ایران پخش شده است. این مجموعه با روش «کات اوت» یا بریده مقوا ساخته شده و استقبال زیادی از آن شده‌است. قسمت‌هایی از این مجموعه در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره چانگوی چین، جشنواره جیفونی ایتالیا و جشنواره فیلم کودک هند نمایش یافت و مورد تقدیر قرار گرفت.

طبق اعلام عوامل و دست‌اندرکاران طراحی و توزیع " لوازم التحریر شکرستان" تا کنون و تنها در عرض چهار روز بیش از نیمی از محصولات این مجموعه به فروش رسیده و از روز گذشته تولیدکنندگان وارد مرحله دوم توزیع اقلام درسی این برنامه کارتونی شده اند.

البته بماند که مثل همیشه عده ای می‌خواهند چوب لای چرخ چنین ابتکاراتی بگذارند. مثلا شهر کتاب مرکزی طبق سنوات گذشته به برپایی جشنواره‌ نوشت‌افزار پرداخته و متأسفانه فقط برند های غربی و پر زرق برق پیشین را برای فروش در معرض دید عموم گذاشته و هیچ خبری از نمونه های ایرانی نیست.

با تمام این اوصاف تصور این که چند کاراکتر دو بعدی ایرانی توان رقابت با بن تن، عروسک های باربی و اسپایدر من را داشته باشد، تا قبل از شندین خبر فروش خیره کننده "شکرستان" بسیار سخت بود اما امروز متوجه شدیم گرچه برای ساخت و خلق کاراکتر های محبوب کودکان امکانات آنچنانی نداریم اما ذوق و سلیقه در ساخت یک برنامه کودک ساده هم می تواند هر قشری را مجذوب هنر ایرانی کند.

نمونه دیگر این امر مجموعه عروسکی کلاه قرمزی است که جزو پر بیننده ترین برنامه های تلویزیونی بوده و در این چند سال همیشه با اقبال مخاطب روبرو شده است. شاید بد نباشد در مرحله بعدی و برای تدام رشد و توسعه نوشت ابزارهای ملی مسئولان مربوطه به سراغ این عروسک ها بروند و به زودی شاهد ظهور لوازم التحریر کلاه قرمزی، فامیل دور، ببعی و دیگر عروسک های این مجموعه باشیم.

*سخن آخر

گرچه به گفته برخی فروشنگان لوازم التحریر، اطلاع رسانی مسئولان برای فروش این محصولات نسبتا ضعیف است و خیلی از آنها نمی دانند که از چه طریقی باید نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند و بیشتر طرح های روی جلد این دفاتر و کیف ها برای کودکان ایرانی آشنا نیستند و باید زمان زیادی برای شناساندن آنها به کودکان صرف شود؛ اما امیدواریم سال های تحصیلی بچه های امروز به جای باربی و بت من و لاک پشت های نینجا با ننه قمر، کوشا و جیگر سپری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *