شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱۵
پیروز مجتهدزاده:

تصور بهبود روابط ایران با آمریکا به مانند کوبا خوش خیالی است

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 397062
کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: اینکه فکر کنیم روابط آمریکا و ایران هم مانند مدل کوبا خواهد شد، ناشی از خوش خیالی و خوش‌بینی است؛ در عالم سیاست هیچ دو کشوری شبیه هم نیستند.
تصور بهبود روابط ایران با آمریکا به مانند کوبا خوش خیالی است
به گزارش جهان، پیروز مجتهدزاده در گفتگو با نسیم، با اشاره به سابقه ۵۰ ساله خصومت آمریکا و کوبا، تصریح کرد: محاصره کوبا به مدت ۵۰ دهه یک مسئله غیرعادی و غلط بود و آمریکا امروز کار آسانی برای اصلاح این اشتباه پس از ۵۰ سال دارد، زیرا دیگر فیدل کاسترویی در کار نیست. اکنون دیگر آن چالش‌هایی که کوبا در قبال آمریکا داشت، وجود ندارد. البته کاستروی کنونی همان مسیری را می‌رود که برادر وی می‌رفت، اما شرایط و اقتضای زمان باعث شد این روند دیگر ادامه نیابد. منظور از شرایط و اقتضای زمان نیز مسئله رفتن مهاجرین کوبایی به آمریکا و مسافرت مردم آمریکا به کوبا است.

این کارشناس ارشد مسایل بین الملل با رد شباهت مساله "آمریکا – کوبا" با مناسبات "آمریکا- ایران"، افزود: چنین تفسیرهایی ناشی از خوش خیالی و خوش‌بینی است، زیرا در عالم سیاست هیچ دو کشوری شبیه هم نیستند و روابط میان دو کشور با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست و این مسئله تابع ویژگی ها و طبیعت آن روابط است. برای مثال درباره رابطه آمریکا با ونزوئلا اگرچه وضعیت کوبا و ونزوئلا در قبال سیاست علیه آمریکا شبیه هم است، اما مسئله بهبود روابط آمریکا و ونزوئلا تابع شرایط بسیار ویژه‌ای است.

وی در ادامه تاکید کرد: در موضوع ایران نیز، مسئله مذاکرات هسته‌ای تابع شرایط و مقتضیات ویژه است. در واقع باید آمریکا در حال حاضر به صورت علنی پیغام بهبود مناسبات را به ما می‌دهد و ما نیز این پیغام‌ها را دریافت و رعایت می‌کنیم، اما می‌بینیم که وعده‌های آمریکا عملی نمی‌شود. بهترین نمونه‌اش نیز مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین بود. چرا که جان کری پیش از عزیمت به وین تاکید کرد که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است، در شرایطی که آمریکا اعلام کرده بود در صورت عمل کردن ایران به تعهداتش تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اما دیدیم که این اتفاق رخ نداد. در واقع این که در این مذاکرات نتیجه حاصل نشد، به دلیل عدم صداقت آنان بود. بنابراین به هیچ وجه وضعیتی پیش نمی‌آید که کشورها در روابط خود با کشورهای مختلف یکسان عمل کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
اسنکبار همیشه استکباره!!!
مهم نیست
ایشان هم به مانند ..عجیب و غریبی است ؟!
چرا اخه! ...?
m
آقای مجتهد زاده.. نشان داد...
سپهر...
Iran, Islamic Republic of
ما هیچ احتیاجی به آمریکا نداریم و...
سپهرساتوربه دست دربه دربه دنبال جهان نیوزی ها و خاتمی
چرا این کامنت من قیچی شده
مردی که دیویدکامرون درسازمان ملل آب دهانش را درصورتش انداخت
Iran, Islamic Republic of
دشمنی امریکا باما وقتی تمام میشودکه دستاهمون روبه نشانه تسلیم بالا بگیریم و باصدای رسا بگوییم غلط کردیم که دربرابرشما ایستادیم غلط کردیم ازحماس و حزب الله حمایت کردیم غلط کردیم که از ولایت فقیه پشتیبانی کردیم و بعد شروع کنیم به مجیزگویی دشمن که شما باهوش و مودب اید شما متمدن و باسوادید ما تازه به دوران رسیده ایم ما بیسوادیم ما دین نشناس و آخرت نشناسیم ازسرتقصیرات ما بگذرید وقس علیهذا
اين مدل حرفا رو كاسترو 50 سال پيش مي زد.تو اين زمانه بايستي با درايت و تدبير عمل كرد.
دوست عزیز زیاد جوگیر نشو ، اینطوری هم که شما می گویی نیست . با تشکر
حسین
انشالله شیخ حسن غیر ممکن را ممکن می کند .روحانی متشکریم
تو دیگه چه خوش خیالی هستی....
مجید اعتمادی
هیات حاکمه امریکا دست نشانده ابلیس است و شیطان بزرگ است و فقط به خاطر منافع خودشان می اندیشند و کلماتی مانند برد و برد یا منافع مشترک فقط لفظي است و ارتباط را یک سویه در سیاست خارجی خود تعریف کرده و نظام جمهوری اسلامی با اینگونه جهان خواری نمی تواند کنار بیاید.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز واقعا زردی
United States
دوای اعصاب چقدر برای بعضی ها مفید است .
ایران و آمریکا مثل دو قطب آهن ربایی هستند که همیشه همدیگر رو دفع می کنند... هر حکومت دیگه ای هم تو ایران باشه حتی از نوع کوروش باز هم با آمریکا مخالفت می کند چرا که سیاست ها مخرب آمریکا در دنیا این اجازه رو به کشور با ریشه ای مثل ایران نمیده که با اونها همسو بشه....