جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آغاز ماراتن ۷ روزه مذاکرات در وقت اضافه

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 431090
با توجه به اینکه زمان تعیین شده برای برنامه اقدام مشترک یا همان توافق ژنو دیروز به پایان رسید، ایران و ۱+۵ برای آنکه خللی در ادامه مذاکرات به وجود نیاید، با تمدید چند روزه توافق ژنو موافقت کردند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، با توجه به اینکه زمان تعیین شده برای برنامه اقدام مشترک یا همان توافق ژنو دیروز به پایان رسید، ایران و ۱+۵ برای آنکه خللی در ادامه مذاکرات به وجود نیاید، با تمدید چند روزه توافق ژنو موافقت کردند.

در این ۷ روز دو طرف بر روی این مسائل متمرکز خواهند شد؛ یکی از مسائل عمده حل و فصل موضوع چگونگی برداشته شدن تحریم‌هاست. ایران تاکید دارد که باید در مرحله اول تحریم‌های مالی و بانکی برداشته شود و پس از زمان آغاز اجرای توافق بقیه تحریم‌ها براساس یک جدول زمانی مشخص و در چارچوب گام به گام برداشته شوند، در این مرحله گام به گام قاعدتا، همزمانی انجام تعهدات از جانب ایران و برداشته شدن تحریم‌ها و هم‌وزنی اقدامات متقابل از نکات بسیار مهم است همچنین در این مذاکرات باید در خصوص تحریم‌های نظامی و اشاعه‌ای نیز به جمع‌بندی و راه‌حل رسیده شود.

مسئله دیگر، موضوع بازرسی‌ها و دسترسی‌هاست، ایران تاکید کرده است که اولا هیچ بازرسی و دسترسی را فراتر از ضوابط و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌پذیرد و ثانیا به هیچ‌وجه اجازه دسترسی به مراکز نظامی و دانشمندان ایرانی را نخواهد داد.

از سوی دیگر یکی دیگر از مسائل باقیمانده موضوع PMD یا همان به اصطلاح ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ هسته‌ای ایران است که غربی‌ها مدعی آن هستند که ایران هم تاکید کرده در این موضوع بازگشت به گذشته هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه شرایط پیچیده‌تر خواهد شد، بنابراین باید در حل موضوع PMD نگاه به آینده وجود داشته باشد، قاعدتا حل موضوع PMD باید با محوریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شوند و برهمین اساس انتظار می‌رود در روزهای آینده تحرکات آژانس و رایزنی‌ها با ایران در این خصوص شتاب بیشتری بگیرد.

دیدارهای آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی در وین، در همین چارچوب ارزیابی می‌شود. امروز مذاکرات در سطح معاونان وزرای امور خارجه پیگیری می‌شود، اما به نظر می‌رسد با توجه به ۷ روز وقت اضافه، وزیران امور خارجه ۱+۵ در روزهای آینده بار دیگر به وین بیایند تا بتوانند به یک جمع‌بندی برسند.

سوال اصلی اکنون این است که آیا چشم‌انداز مذاکرات به سوی توافق می‌رود یا اینکه گمانه‌زنی برای توافق بسیار زود و تا حدی خوش‌خیالانه است؟

پاسخ این است که هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی برای نتیجه این مذاکرات پیش‌بینی کرد. شاید ۳ یا ۴ روز آینده چشم‌انداز واقعی مذاکرات را روشن کند، بنابراین باید منتظر ماند، اما آنچه که مسلم است تیم مذاکره کننده ایرانی تاکید دارد تنها در صورتی چشم‌انداز مذاکرات مثبت خواهد بود که زمینه توافق خوب فراهم شود.

زمینه یک توافق خوب هم هنگامی فراهم خواهد شد که آمریکا از سیاست زیاده‌خواهی و دبه درآوردن دست بردارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *