جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

«سهم آب» مهم‌ترین چالش هند و پاکستان

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 383193
وزیر سابق دولت مرکزی پاکستان گفت: مناقشه کشمیر شاید نتواند هند و پاکستان را وادار به جنگ کند اما اختلاف بر سر سهم آب در آینده ممکن است زمینه‌ساز جنگ بین دو کشور شود.
به گزارش جهان؛ زاهد سرفراز از وزرای سابق دولت مرکزی پاکستان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اگر در آینده جنگی بین هند و پاکستان اتفاق بیفتد این جنگ بر سر منابع آب خواهد بود.

وی افزود: مناقشه کشمیر آنقدر اهمیت ندارد که به خاطر آن جنگی اتفاق بیفتد و روابط هند و پاکستان بهبود یافته با این وجود دو کشور هنوز بر سر منابع آب با یکدیگر دچار اختلاف هستند و اگر جنگی اتفاق بیفتد در این زمینه خواهد بود.

به گفته سرفراز، علت اصلی اهمیت منابع آب این است که رودهایی که از هند وارد پاکستان می‌شوند نقش مهمی در رونق کشاورزی در این کشور یا خشک شدن زمین‌های کشاورزی دارد.

وی افزود: یکی از علت‌های اصلی خشکسالی در پاکستان بسته شدن مسیر رودها توسط هند است از طرفی علت سیل نیز باز شدن مسیر رودها در ایام بارندگی می‌باشد بنابراین موضوع کنترل آب ورودی از هند اهمیت زیادی برای پاکستان دارد و حاکمان این کشور هنوز نتوانسته‌اند راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنند.

وزیر سابق عنوان کرد: دولت همیشه ادعا می‌کند برای مواجه شدن با سیل آماده است و با منحرف کردن مسیر سیل می‌تواند جان مردم را نجات دهد اما بهترین راه برای کنترل آب احداث سد می‌باشد که تا کنون محقق نشده است.

سرفراز تأکید کرد: سیل اخیر آسیب زیادی به زمین‌های کشاورزی ایالت پنجاب وارد کرد و این زمین‌ها تا یک سال قابل کشت نیستند بنابراین کشاورزان باید از چه راهی هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند.

وی افزود: علت اصلی سیل در پاکستان ورود آب زیاد از هند است این کشور می‌خواهد از طریق آسیب زدن به صنعت کشاورزی در پاکستان اقتصاد ما را تضعیف کند.

زاهد سرفراز بیان کرد: حاکمان نالایق پاکستان طبق قرارداد سند‌طاس سرچشمه ورودی رودها را به هند سپردند و این کشور برای کاهش خسارت‌های سیل آب اضافی این رودها را به پاکستان سرازیر می‌کند.

وزیر سابق بیان کرد: از یک سو با کمبود آب در برخی مناطق مواجه هستیم از سوی دیگر سیل به زمین‌های کشاورزی آسیب می‌رساند بنابراین پاکستان در وضعیت بدی قرار دارد و باید جاره‌ای برای حفظ زمین‌های کشاورزی اندیشیده شود.

وی افزود: رودهای پرآب ایالت پنجاب به حال خود رها شده‌اند و علاوه بر اینکه سدهای قدیمی بازسازی نشده‌اند هیچ اقدامی برای احداث سدهای جدید صورت نگرفته است.

سرفراز ساخته نشدن سد‌های جدید به علت اختلافات سیاسی را تأسف‌برانگیز خواند و افزود: با توجه به اینکه اقدامی برای انشعاب رودها جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی انجام نشده کشاورزان مجبورند با استفاده از پمپ که با گازوئیل کار می‌کند آب را به سمت زمین‌های خود هدایت کنند.

زاهد سرافرازگفت: سدهای منگلا و تربیلا بزرگترین سدهای پاکستان بیشتر کارایی خود را از دست داده‌اند و فقط از نصف آب ذخیره شده در این سدها می‌شود استفاده کرد و اگر به حال خود رها شوند در ۲ الی ۳ سال آینده غیر قابل استفاده خواهند بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین مسئله هند و پاکستان سهم آب است که حاکمان این کشور باید با مذاکره در این زمینه به توافق برسند.

وی افزود: برقراری روابط خوب بین هند و پاکستان هم برای این کشورها و هم برای کشورهای منطقه لازم و ضروری است اما این روابط باید با توجه به واقعیت‌ها برقرار شود تا بتوان روی پایدار بودن آن حساب کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *