جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۶
یک غیبت بزرگ در نمایش اتحاد!

چرا «کارگزارانی»ها به همایش اصلاح‌طلبان نیامدند؟/ تأملی بر شکافی سیاسی که عمیق‌تر می‌شود

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 402399
مهمترین جریانی که می توان از آن به عنوان غایب بزرگ همایش اصلاح طلبان نام برد، جریان و حزب کارگزاران بود.
چرا «کارگزارانی»ها به همایش اصلاح‌طلبان نیامدند؟/ تأملی بر شکافی سیاسی که عمیق‌تر می‌شود
گروه سیاسی جهان نيوز ـ امیر صالح زاده: همایش اصلاح طلبان در حالی برگزار شد که از مدت ها قبل تلاش می شد که حضور همه چهره های اصلاح طلب، احزاب و گروه های سیاسی دو خردادی در این همایش پررنگ باشد.

با توجه به تبلیغات گسترده برای این همایش و تلاش زیادی که از قبل برگزاری آن به عنوان فرصتی برای شروع فعالیت های گسترده اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آینده انجام می شد، عدم حضور برخی از چهره های تاثیرگذار اصلاح طلب در این گردهمایی و میتینگ سیاسی قابل تامل است.

چهره های زیادی را می توان نام برد که جای آنها در این همایش بسیار خالی بود. نمایندگان چند جریان مشخص از اصلاحات در این جلسه غائب بودند. اصلاح طلبان دولتی که افرادی مانند جهانگیری، ابتکار و محمد شریعتمداری آن را نمایندگی می کنند، برخی چهره های منتسب به مشارکت همانند عطریانفر، حجاریان و... و اعضای حزب کارگزاران به خصوص چهره های مطرح آنها مانند کرباسچی، مرعشی و برخی چهره های اصلاح طلب نزدیک به هاشمی و همچنین چهره های تاثیرگذار در جبهه اصلاح طلبان همانند حق شناس، محتشمی پور... و ناطق نوری به عنوان فردی از جناح راست سنتی از جریانات مهم غائب در این همایش بودند.

در این میان مهمترین جریانی که می توان از آن به عنوان غایب بزرگ این همایش نام برد، جریان و حزب کارگزاران بود. به اعتقاد برخی ناظران سیاسی در این باره نکات ذیل قابل تامل است:

الف: کارگزاران در حال حاضر شاید به نوعی قوی ترین حزب اصلاح طلب محسوب بشود. این جریان بر خلاف دو حزب فعال و اصلی دیگر اصلاح طلبان همچون مشارکت و مجاهدین، مجوز قانونی برای فعالیت سیاسی دارد و همچنین علاوه بر دارا بودن مارک اصلاح طلبی از ابزار نزدیکی به هاشمی و در اختیار گرفتن بخش های مهمی از مسؤولیت های دولتی نیز در حال حاضر بهره می برد. از سوی دیگر کارگزاران چندی قبل با جذب نیروهایی از چهره های شاخص تر اصلاحات و جریان لیبرال فعال در کشور، علاوه بر پوست اندازی، تلاش کرده منسجم تر و پر قدرت تر وارد عرصه سیاسی کشور بشود.

ب: به همین دلایل به نظر می رسد که کارگزاران خود را در جایگاه برتری نسبت به دیگر احزاب و جریانات اصلاح طلب می بیند. همین مسأله این گمانه را تقویت می کند که کارگزاران حضور در چنین همایشی را به عنوان یک عضو معمولی برای گروه خود پسند نمی کند و بیشتر قائل به این است که به عنوان بازیگری آزاد و فعال در عرصه سیاسی شناخته شود.

ج: از سوی دیگر این فرض نیز تقویت می شود که کارگزاران معتقد است با نزدیکی به هاشمی رفسنجانی و دولت -و شخص رییس جمهور- توانایی ارائه یک لیست مشترک انتخاباتی را دارد. از این حیث نزدیکی بیشتر این جریان در ماه‌های اخیر به هاشمی رفسنجانی وجود چنین فرضی را بیشتر نمایان می کند. همچنین عدم حضور مسؤولین دولتی و اصلاح طلب نزدیک به روحانی (کارگزاران) در این همایش نیز مزید بر پررنگ تر شدن این فرضیه شده است.

د: اما بحث لیست انتخاباتی و چهره هایی که باید در مجلس آینده حضور داشته باشند، در آینده اختلافات را بیشتر نمایان خواهد کرد. از همین الان مشخص است که در صورت فرض ایجاد یک ائتلاف –هاشمی، روحانی، خاتمی و حتی عارف و ناطق نوری- مانند آنچه اصلاح طلبان ادعا می کنند، تقسیم سهمیه میان این افراد و چهره ها و این جریانات در یک لیست مشترک انتخاباتی، با چالش های زیادی روبه رو خواهد بود. از یک سو هم روحانی و هم هاشمی و حتی ناطق نوری چهره ها و جریانات خاصی از اصلاح طلبی را می پسندند نه همانند خاتمی تقریبا همه را، از سوی دیگر بین همه این شخصیت ها یک دعوای زیر پوستی برای کسب سهمیه بیشتر برای نزدیکان شان وجود دارد. این در حالی است که بین خاتمی و عارف نیز حتی برای لیست مشترک اختلاف نظرهایی وجود خواهد داشت.

ه‍: از سوی دیگر عملکرد کارگزارن به صورت غیر مستقیم بخشی از دیدگاه های روحانی و هاشمی را درباره آینده مجلس نیز به تصویر می کشد. رویه کارگزاران حفظ نزدیکی و اتحاد توأما با روحانی به عنوان رییس جمهور و هاشمی به عنوان پدر معنوی است. به همین دلیل هماهنگی در سیاست های کلان داخلی برای سپهر سیاسی کشور بین کارگزاران و روحانی و هاشمی بیشتر از بقیه گروه های اصلاح طلب وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یاری گل
United States
شأن آیت الله هاشمی رفسنجانی و یارانشان بسیار بالاتر از چهره های اصلاح طلب است که البته آنها هم محترمند. نباید هم به این همایش می آمدند. این تحلیل های شما ربطی به عدم حضور ایشان ندارد.
منفی دادم نه بخاطر اینکه افساد طلبم!یا کارگزارانی.فقط یک خواننده ی خبرم.
جناب هاشمی هم میدونند که دیگه حنای افساد طلبان رنگی نداره،با شرکت نکردن میخواست بفهمونه که با هم مشکل دارن ولی به خاطر اینکه جناب هاشمی فکر میکنن هنوز حمایتِ رگه هایی ازمتدینین را دارند ،نخواستندخیلی تابلو بازی کنند.
وگر نه از یک قماشند!!!!!!!!!!
منطغد
فتنه88ثابت کرد که هم شان همین اصلاح طلب هاست
Netherlands
به هر حال چه کارگزارانی ها و چه باقی اصلاح طلبان به دلیل محاربه با نظام اسلامی در جریان فتنه از نظر ما مطرودند و حتی شرعا توبه شان هم پذیرفته نیست و باید از سوی حاکم شرع در زمانی که شرایط مهیا بود حکم محارب بر ایشان جاری شود
همه انها ازیک قماش هستند واین ادا اطفارها به جهت گول زدن مردم است که خدای ناکرده مردم متوجه اشخاص فاسد ونوکرصفت غربی نباشند .البته کور خونده اند ومردم فهیم وانقلابی ایران دست این شیاطین را خوانده اند.//
نترسید اصلاحات کارتون نداره سربه سرتون میذاره
بدجوری ترسیدید