چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۹
۱۱
اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار؛

وقتی هنر مردمی می‌شود / تقدیر از آثار برتر جشنواره عمار + اسامی برگزیدگان

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب: 336799
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم مردمی عمار، اشمب با معرفی برگزیدگان در ۱۰ بخش برگزار شد. در این مراسم آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به سخنرانی پرداخت و از تلاش‌های فرج الله سلحشور در عرصه فرهنگ و هنر نیز تقدیر شد.
وقتی هنر مردمی می‌شود / تقدیر از آثار برتر جشنواره عمار + اسامی برگزیدگان
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله احمد جنتی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم مردمی عمار در سخنانی با بیان اینکه حضور من در این مراسم غافلگیرانه بوده است، گفت:‌ اما حضورم را در میان شما غنیمت می‌دانم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از حضرت امام خمینی (ره) افزود: حضرت امام خمینی(ره) فیلمی را دیده بودند و گفتند این فیلم و امثال آن صد برابر منبر من و شما ارزش دارد.

آیت‌الله جنتی با اشاره به فیلم توبه نصوح که فرج‌الله سلحشور در آن بازی کرده است، گفت: در بخشی از این فیلم یک فضای رویایی در عالم برزخ است که ظالمی که حقی را ضایع کرده جلو می‌رفت و مظلومی که حق او ضایع شده بود می‌گفت «حق من را بده» که این صحنه روی من تأثیر داشت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید فسادهای جامعه آمریکا را به تصویر کشید، تصریح کرد: در این صورت دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند سر بالا کنند و دوستداران آمریکا که به دنبال رابطه با این کشور هستند دیگر به دنبال چنین خواسته‌ای نخواهند رفت.

آیت‌الله جنتی با اشاره به فتنه ۸۸ و ضرورت فیلم‌سازی و کار هنرمندانه در این عرصه افزود: باید فیلمی از فتنه ۸۸ ساخته شود که انسان وقتی آن را می‌بیند از حیله‌گری که در آن فتنه دیده شد، متنفر شود و متوجه شود چه اتفاقی افتاده و چقدر آدم‌ها گمراه شده‌اند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه هنر در تربیت انسان نقش والایی دارد، تصریح کرد: امیدواریم کسانی که در عرصه هنر کار می‌کنند تکثیر شوند و شاهد گسترش هنرمندان متعهد باشیم، چرا که هنرمند متعهد با هدایت درست افکار می‌تواند ظهور امام زمان (عج) را نزدیک گرداند.

سلحشور پس از تقدیر در جشنواره عمار: هنرمندان را نباید با علما و دانشمندان برابر کرد

در ادامه مراسم اختتامیه چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار از یک عمر مجاهدت فرهنگی فرج‌الله سلحشور با حضور خانواده شهدا از جمله پدر شهید احمدی‌روشن، آیت‌الله جنتی و برخی هنرمندان از جمله نادر طالب‌زاده، جمال شورجه و ابوالقاسم طالبی تجلیل شد.

سلحشور در سخنان کوتاهی پس از تقدیر با اشاره به یک مثال درباره کمک کردن مادر و پدر به
دبیر شورای نگهبان در جشنواره عمار گفت: باید فسادهای موجود در جامعه آمریکا را به تصویر کشید، در این صورت دوستداران آمریکا دیگر دنبال روابط با این کشور نخواهند رفت.
نوزاد کوچک خود برای بردن یک سینی چای گفت: سلحشور قصه‌اش را از قرآن و توفیقش را از خدا می‌گیرد. ابعاد هنری‌اش را نیز دیگر هنرمندان به آثارش می‌دهند. لذا سلحشور هیچ کاری نکرده است و خدا بوده است که زیر کتف سلحشور را گرفت.

وی با بیان اینکه لایق این تقدیرها نیستم، افزود: بعضی وقت‌ها به اینکه دستم زیر سینی هم بوده است تردید می‌کنم اما اگر هم بوده وظیفه بوده است.

سلحشور با بیان اینکه همه اعم از هنرمند، دانشمند، کارگر و کارمند در صنف خود در حال خدمت هستند، تصریح کرد: نسخه‌ای که مسئولان و هنرمندان باید متوجه آن باشند این است که هنرمندان در یک رشته تنها تخصص دارند و هنرمندان عالم و دانشمند نیستند و آنها را با علما در یک حد قرار ندهیم.

وی افزود: بعضاً دیده می‌شود هنرمندان را بیشتر از لیاقت آنها تحویل می‌گیرند اما اگر هنرمند کار مثبتی انجام داده وظیفه‌اش بوده و اگر کار منفی انجام داده باید متنبه شود.

سلحشور ادامه داد: به جای آنکه احمدی‌روشن‌ها الگو شوند چرا باید بازیگر الگو شود؟ بیایید این الگوها را بشکنیم و همان قدر که برای هنرمندان ارزش قائلیم، برای دیگران نیز ارزش قائل شویم.

وحید جلیلی: هنوز فیلمی با موضوع ۱۷۰۰۰ ایرانی قربانی ترور ساخته نشده است

 وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار در اولین سالگرد جشن مردمی نهم دی در سال ۸۹ تأسیس شد. در این سال کار با بیست فیلم که توسط فیلم‌سازان حزب‌اللهی در نقاط مختلف کشور برای تشریح ابعاد فتنه ساخته شده بود، آغاز شد. در دوره دوم شاهد حضور ۳۰۰ فیلم بودیم، در دوره سوم ۷۰۰ فیلم و امسال فرزندان انقلاب اسلامی بیش از یکهزار عنوان فیلم را به جشنواره ارسال کردند.

وی افزود: امسال در بخش دیگری فراخوان بین‌المللی هم دادیم و برای خود ما هم جالب بود که بیش از ۷۰۰ اثر از فیلم‌سازان حدود ۷۰ کشور در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند. همین استقبال بین‌المللی در این مدت به ما نشان داد که انسان‌های زیادی وجود دارد که از انحصار پیچیده‌ رسانه‌های جهان رنج می‌برند و به دنبال روزنه‌ای می‌گردند تا از طریق آن فریاد خودشان را به مخاطب برسانند و ان‌شاءالله از سال آینده بخش بین‌الملل جدی‌تر دنبال خواهد شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: چندی قبل در غزه فلسطین اولین دوره جشنواره اکران شد که برای ما بسیار شوق‌انگیز بود و دوستان ما گلایه می‌کردند که تعدادی از بهترین آثار ضد اسرائیلی سینمای ایران نظیر
کارگردان سریال یوسف پیامبر گفت: هنرمندان در یک رشته تخصص دارند و عالم و دانشمند نیستند و نباید آنها را با علما در یک سطح قرار دهیم. احترام به هنرمند باید همانند احترام به سایر اقشار باشد.
«بازمانده» حتی پس از ۲۰ سال از ساخت به دست آن‌ها نرسیده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار تأکید کرد: جشنواره عمار تأسیس شده است تا این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد کند که اولاً چرا بسیاری از کارهای تولید شده به مخاطب خودش نمی‌رسد و یا در صورت تولید در داخل کشور مهجور می‌ماند و حتی از مخاطب بالقوه منطقه خودش نیز دریغ می‌شود؟ و نکته دوم این است که در کنار این آثار ساخته‌شده داستان‌های ما چرا به سینما راه پیدا نکرده است؟

وی با اشاره به اینکه هیچ ملتی به اندازه ملت ایران قهرمان نداشته است، گفت: چند درصد از قهرمانان ملی ما به قاب سینما راه پیدا کردند در حالی که ۳۲ سال پیش رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و نمایندگان ما را ترور کردند، بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم ما را ترور کردند و حتی یک فیلم درباره شهدای ترور ساخته نشد و این در حالی است که سینمای ایران در بین ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ امکانات فنی و نیروی انسانی قرار دارد.

جلیلی تأکید کرد: سینمای ایران به برکت انقلاب اسلامی و جمله درخشان امام خمینی در بدو ورودشان در بهشت‌زهرا(س) تکلیفش را روشن کرد و امام با جمله «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» تکلیف نظام و انقلاب را با سینما روشن کرد و ما از آن سینمای نحیف، سخیف و ضعیف شاهنشاهی عبور کردیم.

وی افزود: با کنار گذاشته شدن معیارهای غلط و سخیف به معیارهای عالی‌تر انقلاب خدمات بزرگی به سینما کرده است و ای کاش می‌توانستیم از خدمات سینما به انقلاب اسلامی هم سخن بگوییم. مطمئناً سینما خدمات زیادی کرده است و به خصوص در حوزه دفاع مقدس فیلم‌های زیادی ساخته شده اما سؤال این است که چقدر متناسب با ظرفیت‌ها بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: جشنواره عمار آمده است تا این فاصله را پر کند و بسیاری از مجهولاتی که در سینما مطرح می‌شد و مجهولات غلطی بود مانند اینکه هنرمند انقلابی نداریم و هنر انقلابی مخاطب ندارد را خط بطلان کشیده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در خاتمه بیان داشت: امشب در اختتامیه جشنواره عمار با بخشی از جریان جدید انقلاب اسلامی آشنا خواهید شد که همگان را به شوق خواهد آورد. امروز سالگرد شهادت یکی از علمداران و نشانه‌های بزرگ زنده‌بودن انقلاب در نسل سوم یعنی دانشمند شهید «مصطفی احمدی‌روشن» است و باید یاد او را گرامی‌ بداریم.


اعلام اسامی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره عمار


به گزارش جهان به نقل از فارس، همزمان با برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار اسامی برگزیدگان در ۱۰ بخش اعلام
رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار، ضمن ابراز تأسف از نپرداختن به موضوع ترور ۱۷هزار ایرانی طی سال‌های گذشته، گفت: استقبال از بخش بین‌الملل جشنواره نشان داد انسان‌های زیادی از انحصار پچیده رسانه‌های جهان رنج می‌برند.
شد.

بر اساس این گزارش برگزیدگان در بخش های بین الملل، داستانی، روحانیت و بیداری اسلامی، روایت شهادت، اقتصاد مقاومتی، تاریخ معاصر، نقد درون گفتمانی، جنگ نرم، فتنه ۸۸ و انیمیشن معرفی شدند.

• بخش اقتصاد مقاومتی:

هیأت داوران بخش اقتصاد مقاومتی جشنواره مردی فیلم عمار، از بین مجموع آثار راه یافته به بخش مسابقه با در نظر گرفتن ویژگیهای فنّی، هنری و محتوایی نتایج داوری را به شرح زیر اعلام کرد:

آقای «یزدان کیانی» به علت «پیوند دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی» در مستند «آوای دستان» شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین آقای «تقی قاسم پور» به علت «دستاورد فنّی و هنری در تصویر برداری» مستند «کایر»، آقای «علی خسروی» به علت « آسیب شناسی اقتصاد ایران» در مستند «نفت سیاه»، آقای «روح الله رحیمی» به علت «توجه به اقتصاد دانش بنیان» در مستند «تابش» و آقای «مهدی رسول پور» به علت «توجه به اقتصاد مردمی» در مستند «کایر» به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند. جایزه ویژه هیأت داوران نیز به آقای «مصطفی رضوانی» به علت «خلاقیت در کارگردانی و مضمون مناسب» در مستند «نبرد خاموش» داده شد.

• بخش انیمیشن:

در بخش انیمیشن نیز هیات داوران برگزیدگان را به ترتیب زیر اعلام کردند:

برگزیده ها: آقایان «امیر محمد زاده و سلمان خورشیدی» برای انیمیشن «سکو»/آقای «بهروز خندان دل» برای انیمیشن «سلام بر روح الله»/ آقای «بهروز سلطانی فر» برای انیمیشن «مروارید سرخ»

لوح افتخار: آقای «محمدامین همدانی» برای انیمیشن «۹:۲۰ در بوشهر »/آقای «محمد افشار نژاد» برای انیمیشن «نامه ای برای آفتاب» /آقای «هادی محمدیان» برای انیمیشن «بینا و دینا»

بخش نگاه ویژه و دستاورد فنی: آقای «فرهاد عظیما» برای انیمیشن پیام راشل کوری۲/آقای « عباس عسگری» برای مجموعه سربازان بین الملل/آقای «مجید آسودگان» برای مجموعه ثریا

• بخش نقد درون گفتمانی، فتنه ۸۸ و جنگ نرم:

در بخش نقد درون گفتمانی، فتنه ۸۸ و جنگ نرم، هیچ کدام از آثار شایسته دریافت جایزه ویژه هیات داوران نشد.


فانوس بلورین:

میراث آلبرتا، این جا چراغی روشن است، فرصتی برای دیدن، او با ما، جای خالی، دکتر سلام.

لوح افتخار: موسیقی ما، این کشت تلخ است، داوطلبین عزیز، یک عاشقانه آرام، چند شاخه گل مریم، ژست.

تقدیر: نیمه دوم، صد مرتبه از روی خدا بنویس.

• بخش داستانی:

در بخش داستانی نیز هیات داوران برگزیدگان را به ترتیب زیر معرفی نمودند:

در بخش فیلم کوتاه ضمن تقدیر از اثر «تکلیف» ( رضا شرفی)، فانوس بلورین به «شربت
تندیس بهترین فیلم نامه به « فرشتگان قصاب» ساخته سهیل سلیمی و لوح افتخار نیز به «بزرگمرد کوچک» ساخته صادق صادق دقیقی، و «خاک و مرجان» ساخته مسعود اطیابی تقدیم شد.
سینه» (موسی خوانزاده پور) تعلق گرفت. و لوح افتخار این بخش به «درختان حماسی»(مرتضی‌علی عباس میرزایی) و «کرایه ها آماده» (حسین دارابی) تقدیم شد.

در بخش فیلم داستانی نیمه بلند نیز تندیس بهترین فیلم به فیلم داستانی «لکه» ساخته محمدباقر مفیدی کیا تعلق گرفت.

در بخش فیلم نامه نیز تندیس بهترین فیلم نامه به فیلم «رو به قبله» ساخته امیر مهدی پوروزیری داده شد.

در بخش بهترین دستاورد فنی و هنری نیز تندیس بهترین طراحی صحنه به فیلم «یک روز دیرتر» ساخته مرتضی پور حیدری تعلق گرفت.

از میان نامزدهای بخش فیلم داستانی بلند نیز جوایز به ترتیب زیر تعلق گرفت:

تندیس بهترین فیلم نامه به « فرشتگان قصاب» ساخته سهیل سلیمی و لوح افتخار نیز به «بزرگمرد کوچک» ساخته صادق صادق دقیقی، و «خاک و مرجان» ساخته مسعود اطیابی تقدیم شد.

• بخش روایت شهادت:

در بخش روایت شهادت آثار زیر به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند: شیرآباد ساخته محمد حجت احمدی زر، تولدت مبارک ساخته مهدی زمانپور کیاسری، مردی با آرزوهای دوربرد ساخته علیرضا بوالی و صبحانه با طعم مرگ ساخته محمد علی شعبانی.

همچنین از آثار فرزند کبیرکوه ساخته محمدرضا فریادی، میراث مجید ساخته مصطفی آتشمرد، پاکدشت ساخته علی ملاقلی پور تقدیر به عمل آمد.

• بخش تاریخ معاصر:

در بخش تاریخ معاصر برگزیده ها به صورت زیر معرفی شدند: انتهای خیابان فلسطین جنوبی ساخته هادی حاجت مند، سرزمین افتخار ساخته محسن قیصری، شور و سرور ساخته عباس صالح مدرسه ای و جانشین ساخته کاوه مظاهری

همچنین آثار قربانگاه زائران ساخته مقداد رحیمی حاجی آبادی، بهشت ماندنی است ساخته احمد ابراهیمی و مهرداد طاهری، کاروان ساخته حسین فروتن و سازمانی برای جدایی ساخته ایمان گودرزی شایسته تقدیر شناخته شدند.

• بخش روحانیت و بیداری اسلامی:

در بخش روحانیت و بیداری اسلامی نیز مهدی نقویان کارگردان «گاو خشمگین» برنده جایزه ویژه هیات داوران و جایزه مرگ بر آمریکا شد.

برگزیده های این بخش نیز به ترتیب زیر معرفی شدند: میلاد مهدوی کارگردان «به رنگ زندگی»/ سید مهدی موسوی کارگردان «شیخ علی»/ سعید ابوطالب کارگردان «دوازده تموز»

بنابر این گزارش همچنین کارگردان های زیر در بخش روحانیت و بیداری اسلامی شایسته تقدیر شناخته شدند: محسن اسلام زاده کارگردان «سفر به دیار پشتون ها»/ محمدحجت احمدی زر کارگردان « شاگرد امام» /سعید صادقی کارگردان« روزگار نو» /رضا برجی و محمود جوانبخت کارگردان «در امتداد غدیر»
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خسته نباشید
ان شالله عمار جهانی خواهد شد
France
جهانی تر انشاالله
همین الان جهانی شده
France
تا چشم منفی زنها و بازیگران ضد انقلاب کور بشه
خدا قوت ، كارى بسيار خوب كه هنوز خيلى جلى كار دارد ، به خصوص در زمينه كار كودك و نوجوان ، كيفيت كار خيلى خوب بود اما مفاهيم براى كودكان ثقيل بود ، مثلا سربازان بين الملل بسيار جذاب بود اما بچه اى كه از جگر خوارى آن ملعون خبر ندارد سر از فيلم در نمي آورد . اما كار بسيار با كيفيت و عالى بود ، ان شاء الله با اين كيفيت يك داستانى قوى و بلند ببينيم ، اين سبك كار براى كودك از سبك پيام راشل كورى جذاب تر است
من هم به همه دست اندرکاران این جشنواره خسته نباشید می گویم
عمار دلها
یکم باید کیفیتش بره بالا
انتقادات دیگری هم هست
سر فرصت می گم
امين
Iran, Islamic Republic of
شبي بياد ماندني بود
واقعا در خاطره من ثبت شد
انشالله این هنر پایدار باشد
عیسی
United States
سلام
فیلمی درزمینه کشتار بیش از70هزار ایرانی دردوره هخامنشی و درروز 13 فروردین که توسط یهیودیان صورت گرفت وآنها این روز را هرساله دراسرائیل بواسطه کشتن ایزانیان جشن می گیرند وپایگوبی می کنند ساخته شود تا مردم به شجره خبیثه پی ببرند.