جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ابراز تمایل شل برای ورود گازی به ایران

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 436491
مدیر مالی شرکت شل با بیان این که ایران یک قلمرو عظیم گازی است گفت: در صورتی که تحریم ها علیه ایران آنگونه که انتظار می رود، تا اواخر امسال برداشته شود، این شرکت علاقمند به پروژه های معمول گازی در این کشور است.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی پلاتس خبر داد، سیمون هنری، مدیر مالی شرکت شل گفت، در صورتی که تحریم ها علیه ایران آنگونه که انتظار می رود، تا اواخر امسال برداشته شود، این شرکت علاقمند به پروژه های معمول گازی در این کشور است.

وی افزود، اما شل انتظار ندارد بر اساس قالب قراردادی جدید ایران قراردادهای سریع و آسانی بسته شود و برداشت سود قابل توجه از پروژه های بالادستی در این کشور احتمالا سال ها بعد امکان پذیر خواهد بود.

«برای ما... ایران یک قلمرو گازی عظیم است. بنابراین حضور در پروژه های معمول گازی این کشور با شرایط قراردادی درستی که ریسک ها و فایده های آن مساوی باشد خوب است.»

شل یکی از شرکت های بزرگ نفتی جهان است که در ماه های اخیر مذاکراتی را برای ورود به پروژه های انرژی ایران با مقامات این کشور برگزار کرده است. هنری افزود: «ایرانی ها خیلی مذاکره کنندگان خوبی هستند... هر کس که فکر می کند ما قرار است به یکباره به موقعیتی فوق العاده دست بیابیم و قراردادهایی عالی منعقد کنیم که در طی ۱۲ ماه تغییری ایجاد کند... به نظرم اندکی کم تجربه و خام است. این کار آسان نخواهد بود و زمان خواهد برد... این احتمالا یک بازی ۳۰- ۴۰ ساله است نه دو سه ساله.»

شرکت شل در سال ۲۰۰۸ و با پیروی از تحریم های آمریکا از توسعه فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس انصراف داده و اعلام کرده بود که نمی تواند شرایط ایران برای توسعه سریع این میدان را برآورده سازد.

هنری بدون اشاره به قرارداد توسعه پارس جنوبی با ایران خاطر نشان کرد، بر اساس قراردادهای بالادستی قبلی در ایران یک «عدم توازن جزئی» در تقسیم ریسک و منفعت بین دولت و شرکای خارجی وجود داشت.

شرکت شل در طی سال های اخیر عمده فعالیت های بالادستی اش را به پروژه های گازی منتقل کرده و قصد دارد موقعیت خود به عنوان اصلی ترین بازیگر صنعت ال ان جی جهان را پس از تکمیل خرید گروه بی جی انگلیس تا اوایل سال ۲۰۱۶ تثبیت نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *