چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
علی ربیعی:

قراردادهای کار از حالت موقتی خارج می‌شوند

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 375697
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی ربیعی گفت: قانون کار در دولت قبل به مجلس رفت و هنوز هم در مجلس است و ما با مطالعاتی که روی آن انجام داده‌ایم درصدد هستیم تا اجرای قانون کار را برای کارگر و کارفرما تسهیل کنیم.

اجرای قانون کار به کارگر و کارفرما آسیب نمی‌زند

وی که در برنامه تلویزیونی پایش سخن می‌گفت، درباره اصلاح قانون کار ادامه داد: در حمایت از تولید تعهد اخلاقی دارم و معتقدم که شیوه اجرا این قانون باید با کمک تشکل های کارگری و کارفرمایی و به نوعی باشد که آسیبی به کارفرما و کارگر وارد نکند و منافع هر دو را حفظ کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در کشور ما همواره سه جانبه گرایی مطرح بوده است ولی در دوره اخیر درصدد هستیم تا به طور عمیقی به این مقوله بپردازیم و بنا داریم که نظارت کارفرمایان و کارگران را در تمام ارکان وزارتخانه افزایش بدهیم و آنچه مدنظر کارفرمایان و کارگران است در رویه هایمان اصلاح کنیم.

خروج قراردادهای کار از حالت موقت

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد قرادادهای کار موقت است، افزود: وزارت کار مصمم است تا قراردادهای کار را از موقتی بودن خارج کند از سوی دیگر بدنه حمایت اجتماعی مانند بیمه بیکاری به طور کلانی افزایش یابد.

ربیعی در ادامه از تصویب دو طرح اشتغالی در شورای عالی اشتغال خبر داد و گفت: یکی از طرح ها ایجاد ۵۰۰ هزار شغل را به دنبال دارد که در برش دستگاهی است و از تسهیلات بانکی و منابع صندوق ذخیره که باید به آن اختصاص داده شود تا سرمایه ای که در دست مردم است همه در آن دیده شده و طرح دوم که طرح"تکاپو" نام دارد در راستای توسعه کسب و کار پایدار تدوین و تصویب شده که در برش استانی است و هدفگذاری اشتغال را دنبال می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تاخیر در ورود به بازار کار و فضای کسب و کار که به دلیل بازشدن فضای دانشگاهها و پذیرش بیش از ۴.۵ میلیون دانشجو در دانشگاهها صورت گرفته موجب شده تا امروز بیکاری به یک معضل اساسی تبدیل شود.

به گفته این مقام مسئول دولت تلاش می کند تا در جهت برنامه خروج از رکود، حمایت از تولید و ایجاد اشتغال با بهبود فضای کسب و کار و اهتمامی که در زمینه اشتغال به خرج می دهد وضعیت اشتغال را مطلوبتر کند.

اشکالات ساختاری و درون بخشی تعاون را به ۲۵ درصد نرساند

ربیعی همچنین با اشاره به عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون اظهار کرد: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری نسبت به این بخش، متاسفانه جایگاهی که برای رسیدن بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی پیش بینی شده بود محقق نشد که معتقدم بخشی از اشکالات ساختاری و بخشی دیگر درون بخشی است که در این راستا بسته سیاستی ارتقای بخش تعاون را پیش بینی کرده ایم و امیدواریم که تاثیر قابل توجهی در جهش بخش تعاون داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال به خروج از رکود دولت اشاره کرد و درباره روشن شدن ابعاد آن در جامعه اظهار کرد: بسته خروج از رکود دولت برای فعالان اقتصادی فهم شده است و از صحبتها و نقدهایی که هم اکنون در خصوص این بسته صورت می گیرد می توان به این موضوع پی برد هرچند که ممکن است در میان مردم علاقمندی چندانی برای این موضوع وجود نداشته باشد.

تشکیل کمیته سه جانبه برای ساماندهی کارگران ساختمانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره کاهش سهمیه بیمه کارگران ساختمانی گفت: در وزارت کار کمیته ای سه جانبه متشکل از معاونت روابط کار، معاونت رفاه و سازمان فنی و حرفه ای به منظور ساماندهی کارگران ساختمانی تشکیل داده ایم که این کمیته آن دسته از کارگران ساختمانی غیر مشمول را که در واقع کارگر حقیقی ساختمان نبوده ولی از سهمیه بیمه آنها استفاده کردند، شناسایی می کند.

وی ادامه داد: مشکلی که در بحث بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد منابع مالی است که خوشبختانه با طرحی که در این زمینه در مجلس به تصویب رسید این مشکل تاحدودی برطرف شد هرچند که این رقم برای تامین اجتماعی کافی نیست و تعداد محدودی را تحت پوشش بیمه قرار می دهد ولی در ثبات دادن به منابع سازمان کمک می کند.

تاکید بر ضرورت تقویت فرهنگ کار در کشور

ربیعی درعین حال بر لزوم تقویت فرهنگ کار در کشور تاکید کرد و گفت: تا زمانی که فرهنگ کار در ایران عوض نشود و تمایل به کار در بخشهای مختلف به وجود نیاید فرهنگ کار دچار ضعف و تزلزل خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۲ میلیون شغل در کشور وجود دارد که تمایلی به انجام آنها دیده نمی شود و وزارت کار تلاش می کند تا دستکم ۲۰۰ هزار شغل تعطیل و نیمه تعطیل را سرپا نگه دارد.

شناسایی گروه‌های جدید مشمول طرح امنیت غذایی

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح حمایت غذایی دولت، گفت: کل اعتباری که برای این طرح نیاز داشتیم دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود و جامعه هدف طرح شامل افرادی بود که در معرض فقر مطلق قرار داشتند.

ربیعی اضافه کرد: از این میزان اعتبار، ۳۰۰ میلیارد تومان بابت مصرف شیر کودکان هزینه شده و باقی به اقشاری اختصاص یافته که در معرض فقر مطلق قرار دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با برنامه مطالعاتی که در دست داریم و هممکاری مراکزی که بانکهای اطلاعاتی مختلف دارند از جمله سازمان هدفمندی یارانه ها، کار شناسایی لایه های مختلف را دنبال می کنیم؛ طبعا اگر منابع بیشتری در هدفمندی یارانه ها آزاد می شد دولت می توانست به لایه های بیشتری اختصاص بدهد ولی با منابع محدود موجود در همین حد می توان وارد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت کار اساسا یک وزارتخانه اجتماعی است که در بخشی از فعالیتهای آن باید محرومترین اقشار جامعه از جمله مشمولان تحت پوشش سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار بگیرند و به آنها خدمت رسانی کنیم.

اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی

ربیعی ادامه داد: بخش دیگری از حوزه فعالیت وزارتخانه به بیمه های درمان اختصاص دارد که یکی از فعالیتهای مهم وزارتخانه است و خوشبختانه از زمانی که در این وزارتخانه مستقر بودم عملکردها در بخش تامین اجتماعی و بیمه سلامت هر روز بهتر از دیروز بوده که ناشی از اصلاح و سالم سازی ساختاری و رفتاری در سازمان تامین اجتماعی است.

او افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش بیمه ای در تامین اجتماعی هزینه می کنیم که نیمی از این در طرح سلامت است و نیمی خدمات مستقیمی است که به مردم می دهیم.در برخی شهرها ۹۰ درصد مردم بیمه شده تامین اجتماعی هستند و در بخش بیمه سلامت هم با منابعی در همین حدود بخش اعظمی از طرح سلامت بر دوش بیمه ها قرار دارد که امیدواریم با اصلاح ساختاری که انجام دادیم بهتر در خدمت این طرح باشیم.

الکترونیکی کردن پرونده های سلامت از هفته دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید بیمارستانهای میلاد را گسترش دهیم، از آغاز الکترونیکی کردن پرونده های سلامت در هفته دولت خبر داد و گفت: به زودی صدور کارت های سلامت نیز آغاز خواهد شد.

وی از افزایش سرمایه سازمان تامین اجتماعی نیز خبرداد و گفت: با مدیریت خوب سازمان تامین اجتماعی آنچه که در بحث واگذاری شرکتهای سرمایه گذاری تحویل گرفته ایم موجب شده تا سرمایه تامین اجتماعی امروز ۲۵ درصد افزایش داشته باشد بدون اینکه دولت بدهی خود را بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *