جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۳۰

گزارش اژه‌ای از آخرین وضعیت رفسنجانی، پرونده زنجانی، احمدی‌نژاد، خاوری،‌ جزایری و بدهکاران‌بانکی

تشویق مردم به انصراف از یارانه و مدارا با بدهکاران بانکی؟
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 354997
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: مایه تأسف است که برخی افراد در داخل کشورمان تصور می کنند وقتی امریکا چراغ سبز نشان می دهد به این معنا است که می توانند با یکدیگر کنار بیایند.
گزارش اژه‌ای از آخرین وضعیت رفسنجانی، پرونده زنجانی، احمدی‌نژاد، خاوری،‌ جزایری و بدهکاران‌بانکی
به گزارش جهان، شصتمین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه و اولین نشست خبری وی در سال جاری، از دقایقی پیش با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف آغاز شد.

محسنی‌اژه‌ای به مدت ۹۰ دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

سخنگوی قوه‌قضاییه در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: در این هفته های اخیر اتفاقاتی از ناحیه برخی کشورهای غرب و شیطان بزرگ آمریکا رخ داد و یک بار دیگر ماهیت این سلطه گران غرب برای مردم روشنتر شد.

اقدامات اخیر، دلایل شعار مردمی «مرگ بر آمریکا» را مشخص کرد

وی ادامه داد: مشخص شد چرا مردم می گویند مرگ بر آمریکا؛ و به کشور آمریکا اعتقادی ندارند چرا که آنها به هیچ وجه پایبند به قوانین بین المللی نبوده و همچنین پایبند به موازین اخلاقی و مطالب خود نیستند و انچه در شأن و خور خود است را به ملت های دیگر و ایران نسبت می دهند.

محسنی اژه ای بیان کرد: آنها ما را ناقض حقوق بشر می‌نامند؛ پررویی و وقاحت نیز حدی دارد. امروز بسیاری از کشورهای دنیا از ظلم این کشور و زیر پا گذاشتن حقوق‌آنها توسط آمریکا به عجز آمدند. در طول تاریخ نیز نژادپرستی از سوی برخی کشورهای غربی و اینکه هزاران انسان بی گناه که به صرف اینکه از نژاد خودشان نیستند حقشان پایمال و به آنها ظلم می شد.

محسنی اژه ای گفت: نمی توانم بگویم چه ظلمی که آنها به زنان نکردند در واقع آنها ظلم های بسیاری به زنان کردند و برای مطامع دنیوی خود به ظاهر به نفع زنان و در باطن به ضرر رکن خانواده و زن اقدام کرده و ظلم بسیاری مرتکب کردند و از زنان استفاده ابزاری برای منافع مالی خود کرده اند.

وی افزود: آمریکایی‌ها دستشان رو شده است؛ از طرفی پیام می دهند که طرفدار ایران هستیم و از سویی با ایران مذاکره کرده و از سوی دیگر می خواهم بگویند به ایران اعتقاد نداریم حالا چگونه مردم ایران به آنها که خلاف قوانین عمل می کنند اعتماد داشته باشند.

محسنی اژه ای اظهار داشت: ایران از ظلم هایی که آمریکا و کشورهایغربی کرده اند باخبر است؛ باز یک بار دیگر دست آنها رو شد و در مجامع تصمیماتی گرفتند که چهره شان برای مردم روشنتر شد.

برخی افراد چه نسبتی با آمریکا دارند که اظهارنظرهای خلاف آمریکا به آنها هم برمی‌خورد

وی اظهار داشت: مایه تأسف است که برخی افراد در داخل کشورمان تصور می کنند وقتی امریکا چراغ سبز نشان می دهد به این معنا است که می توانند با یکدیگر کنار بیایند. همچنین در ایران وقتی علیه آمریکا برخی صحبت ها مطرح می شود در داخل کشور و در ایران برخی افراد بهشان برمی خورد مگر چه نسبتی با این شیطان بزرگ دارند، ماهیت آمریکا کاملا مشخص شده است.

سیستم اطلاعاتی، حامیان تروریست‌ها در داخل کشور را شناسایی و به قوه‌قضاییه معرفی کند

محسنی اژه‌ای ادامه داد: با تلاشی که افراد مختلف و دستگاه‌های نظام به خرج دادند تعدادی از مرزبانان کشور که به ناحق ربوده شده بودند و مدتها در بند تروریست‌ها بودند آزاد شدند. ملت ما این انتظار را از دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی دارد تا تمهیداتی بی اندیشند که افراد تروریست با پشتبانی دشمنان ایران نتوانند دست به این اقدامات بزنند. همچنین سیستم اطلاعاتی باید عوامل حامی تروریست ها را در داخل کشور شناسایی و به دستگاه قضا معرفی کند.

وی افزود: گروه هایی در داخل کشور با پول خود از تروریست‌ها حمایت می کنند که باید شناسایی شوند تا تروریست ها با پشتوانه داخلی اقدامات ظالمانه خود را ادامه ندهند.

تعدادی از فتنه گران فراری، غیابی محاکمه شدند

دادستان کل کشور بیان کرد: بعضی از افراد که در جریان فتنه ۸۸ در مظان اتهام بودند و به خارج از کشور گریخته بودند اسفند سال ۹۲ به صورت غیابی محاکمه شدند؛ همچنین سال ۹۲ اتفاق خوب دیگری رخ داد به گونه ای که تعدادی از افرادی که محکوم به قصاص نفس بودند و پرونده آنها دارای مشکل بود با دستور ویژه ای که از طرف رئیس قوه قضاییه صادر شد این پرونده ها سریعتر بررسی شود و اگر همه مسائل قانونی و شرعی در آن رعایت شده است چنانچه اولیای دم بر درخواست قصاص خود باقی هستند احکم اجرا شود و اگر نواقصی وجود دارد نواقص برطرف شود.

بازگرداندن ۱۰ هزار هکتار از اراضی دولتی غصب شده

دادستان کل کشور با اشاره به اقدام با ارزش مردم درسال گذشته عنوان کردک سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از کسانی که درخواست قصاص کرده بودند رضایت داده و از حق قصاص گذشتند، ادامه داد: در سال ۹۲ آماری که از استان ها آمده بود در خصوص زمین هایی که توسط افراد به ناحق تصرف شده بودند آماری از استان ها ارائه شد البته سه استان گزارش تکمیلی خود را ارائه نداده اند اما طبق آمار بقیه استان ها درسال ۹۲ ۱۰ هزار هکتار از زمین هایی که وابسته به دولت است خلع ید شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

کاهش ۲۳ درصدی ۶ عنوان مجرمانه در سال گذشته

محسنی اژه‌ای بیان کرد: قوه قضاییه از سال ۹۰ در خصوص شرارت، جرائم خشن و افرادی که امنیت مردم را به مخاطره می اندازند اقدامات ویژه ای را برای پیشگیری و مقابله انجام داده است. وقتی که آمار سال ۹۲ در خصوص جرایم خشن را را با آمار سال ۹۱ مقایسه می کنیم در ۶ عنوان مجرمانه خشن با ۲۳ درصد کاهش روبرو بودیم.

دادستان کل کشور در خصوص مطالبات غیرجاری بانک ها عنوان کرد: در یک تا دو سال گذشته با اینکه بررسی این موضوع وظیفه اصلی قوه مجریه و بانک مرکزی است اما به نظر رسید که مدعی العموم باید در این زمینه وارد شود. بنابراین دادستان کل کشور به موضوع مطالبات غیرجاری بانک ها وارد شد و این مطالبات که شامل موارد سررسید شده، معوقات و سهم مشکوک الوصول را شامل می‌شود.

برخی بدهکاران بانکی با وجود توانایی، از پرداخت بدهی خودداری می‌کنند

وی ادامه داد: درسال ۹۲ در این خصوص اقداماتی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که برخی افراد به صورت غیرقانونی تسهیلاتی را گرفته اند که می توانند آن را بپردازند اما نپرداخته اند. بنابراین آنها تحت تعقیب قضایی قرار گرفته برخی بازداشت شدند و برخی با قرار وثیقه آزاد شدند تا بدهی خود را پرداخت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در بعضی از بانک ها افرادی که متخلف بودند تحت تعقیب قرار گرفته بازداشت شدند هنوز هم در برخی استان ها نفرات آنها بازداشت هستند.

محسنی اژه ای بیان کرد: در خصوص مبالغی که بیش از ۱۰ میلیارد تومان است لیستی را تهیه کرده و با بانک ها در حال مذاکره هستیم تا افرادی که معوقات غیرجاری داشته و رقم آن بیش از ده میلیارد تومان است مشخص شود. بانک های دولتی سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ معوقاتشان ۲۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲۵ درصدی معوقات بانک‌های دولتی در سال ۹۲

دادستان کل کشور عنوان کرد: با تمام صحبت هایی که درسال ۹۰ و ۹۱ انجام شد و با وجود اینکه همه آثار سوء این معوقات را می دانند اما باز هم بانک های دولتی در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ با افزایش ۲۵ درصدی معوقات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان مواجه بودند همچنین بانک هایی که دولتی بوده وخصوصی شده اند معوقاتشان ۳۷درصد افزایش یافته و معوقات بانک های خصوصی در سال ۹۲ نسبت به ۹۱ ۳۳ درصد افزایش یافته است.

محسنی اژه ای افزود: مجموعه معوقات بانک ها که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است حدود ۶۰ میلیارد تومان است این با وصف این است که تعدادی از افرادی با تعقیب دستگاه قضایی و تلاش بانک ها معوقات خود را صفر یا کم کرده اند. البته آنهایی که بدهی خود را به بانک صفر کرده اند پولی به بانک نپرداخته اند بلکه با بانک توافق کرده اند که این مبلغ را صفر کنند.

وی تصریح کرد: اگر این ۶۰ هزار میلیارد تومان معوقه با بانک ها برمی گشت در چرخه تولید بسیار اثرگذار بود و برخی از افرادی که این پول ها را دریافت کرده اند آن را در فعالیت های غیرمفید اقتصادی از جمله بحث دلار و خرید و فروش زمین به کار برده اند که امیدواریم بانک مرکزی در این خصوص اقدامی انجام دهد.

از یک طرف مردم تشویق به انصراف یارانه می‌شوند از سوی دیگر صدها هزار میلیارد حیف می‌شود

محسنی اژه ای افزود: دولت مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را در حال اجراست و همه در تلاشند تا اگر نیازی به یارانه ندارند انصراف دهند. اما همانطور که از مردم توقع داریم در مسائل مختلف به دولت کمک کنند انتظار داریم که دولت نیز تصمیمات صحیحی را اتخاذ کند مثلا وقتی می گوییم ۴۵ هزار تومان یارانه را دریافت نکنید اما در جایی دیگر صدها هزار میلیارد حیف می شود. مثلا همین ۶۰ هزار میلیارد تومان که در معوقات بانکی که در اختیار افراد خاص گرفته و از آن طرف مجبوریم اصرار کنیم که یارانه را نگیرید.

زمانی که کشور نیاز به ارز دارد آیا وارد کردن کالای لوکس یا پورشه مجاز است؟

وی افزود: در حوزه سلامت می توانیم از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها کمک بگیریم بخصوص که امسال سال اقتصاد و فرهنگ و عزم ملی است. تلاش کنیم در مورد مسائل مربوط به حکومت جلوی ریخت و پاشها و کارهای غیرضروری را بگیریم اگر برخی بخش نامه ها سبب می شود اموال حیف و میل شود جلوی آن را بگیریم. الآن کشور به صورت صد درصد نیاز به ارز دارد آیا اجازه داریم ارز را بدهیم اشیاع لوکس و غیرضرور همچون پورشه وارد کنیم.

مبلغ اضافی دریافت شده از متقاضیان آزمون وکالت باید بازگردانده شود

محسن اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آزمون کانون وکلا در آبان ماه زمان ثبت نامش بود و در اسفند ماه زمان امتحان ولی گویا سیستم ثبت نام دائما با اشکال مواجه بوده و متقاضیان چند بار ثبت نام کردند و هر بار مبلغی ثبت نام از حساب بانکی آنها کم شده است و این موضوع را اعلام کردیم ولی هنوز مبلغی واریز نشده است و گفته‌اند که این پول وجود دارد ولی دستور برگشت نداریم، اظهار داشت: سیستم مقصر بوده و شخصی مقصر نبوده است و باید این مبلغ بازگردد؛ بنده پیگیر این موضوع می شوم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مطرح می کنید ۶۰ هزار میلیارد دست اشخاصی است این مبلغ چگونه باز می‌گردد، گفت: نمی‌توان گفت همه این افراد مقصر هستند بلکه آنها چند دسته بوده‌اند، کسانی که تبانی کرده و موجودی دریافت کرده‌اند که این افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند که باید بگویم پرونده‌های زیادی در اراک و کرمان در این زمینه وجود دارد و از سوی دیگر برخی افراد طبق مقررات مبلغی گرفته و تخلف از ناحیه بانک نبوده است ولی مبلغ دارند نمی‌دهند که امیدواریم وصول شود. دسته اخر افرادی هستند که طبق مقررات مبلغ را گرفته و اکنون امکان پرداخت آن را ندارند و تقصیری در نپرداختن و گرفتن ندارند و توافق کردند تا در مدت بعدی آن را پرداخت کنند که در اینجا باید بگویم مورد اول تحت تعقیب جزایی قرار گرفته و مورد دوم بانک ها را کمک می کنیم و مورد سوم بانک ها باید نظارت کنند.

بازداشت ۵ نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی/ تمدید بازداشت میلیاردر نفتی

محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: از ابتدا تا امروز ۵ نفر بازداشت شدند، ۴ نفر بازداشت و یک شخص امروز و یکی از مدیران روزهای اول بازداشت شده است همچنین باید بگویم دو نفر مربوط به سیستم بانکی بودند، که یک نفر آن‌ها با وثیقه بازداشت است و همچنین یک مدیر اخیرا بازداشت شده است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات دیگر این بوده که بابک زنجانی وکالت را به شخص امین داده تا با نظر دادستان اموال شناسایی شود که چنانچه بانک مرکزی و وزارت نفت عین اموال را می‌خواهند به آن‌ها داده وگرنه اموال را فروخته و مبلغ را به آن‌ها پرداخت کنند از سوی دیگر اقدام دیگر این بوده که در راستای این پرونده شرکت نفت و بانک مرکزی بیایند و قیمت اموال را ارائه داده و منتظر باشند تا پرونده منجر به حکم شود. که البته قطعی شدن و صدور حکم زمان می‌برد.

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: بابک زنجانی وکالت را به فردی امین داده تا با نظر دادستانی اموالش شناسایی شود که این امر صورت گرفته ولی ارزشیابی هنوز به اتمام نرسیده و بنده از بیان جزئیات آن معذورم.بابک زنجانی مدعی شده بود در خارج پول‌هایی دارد که این اقدامات در این زمینه صورت گرفته و همچنان ادامه دارد و بنده از بیان جزئیات معذورم.

دادستان کل کشور بیان کرد: از سوی دیگر بازداشت موقت بابک زنجانی مطرح است که تمام شده ولی مجدد تمدید شد که براساس قانون این امر صورت گرفته و آن را ضرورت دانسته‌اند. در حقیقت بازپرس این امر را ضرورت دانسته که در این زمینه اعتراضات صورت گرفته ولی نظر بازپرست تأیید شد.

درباره اموال بابک زنجانی نمی‌توانیم صرفا به ادعاهای او اکتفا کنیم

وی ادامه داد: اینجا تذکر لازم است اینکه کسانی که از موضوعی اطلاع کافی ندارد مطالبی را طرح نکنند که به نفع جامعه رسانه و فرد نیست. در خصوص اموال بابک زنجانی به این شکل است مگر همه اموال آن شناسایی شده که صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند درست است که خود فرد هفته اول لیست اموالش را اعلام و قیمت آن را تعیین کرد که بیش از بدهی‌اش بود ولی ما نمی‌توانیم براین امر اکتفا کنیم چرا که باید بررسی‌های بسیار صورت گیرد که آیا این اموال در رهن بوده یا خیر و قیمت واقعی‌آن‌ها چه قدر است در حقیقت باید تمام ابعاد مشخص شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص مرزبانان گروگان گرفته شده بیان کرد: در این زمینه حدود ۳۰ ساعت مطالبی از سوی رسانه‌ها مطرح شد که هر مطلب دو ساعت بعد تکذیب می‌شد که برای جامعه و رسانه مفید نیست؛ بنده ده‌ها منبع خبری داشتم که چه اتفاقی افتاده است ولی اعلام نکردم چون یقین نداشتم. بنابراین خواهش می‌کنم در راستای برخی شایعات که صحیح نیست بیشتر دقت کنیدچرا که برخی شایعات توهین به شخص و افترا است؛ اجازه دهند دستگاه‌های ذی ربط به نتیجه رسیده و بعد در خصوص موضوع مطالب را اعلام کنند.

وی ادامه داد: اینکه دستگاه‌های ذی ربط ضعیف عمل می‌کنند اشکال است و باید روابط عمومی‌ها قوی‌تر شوند تا شایعات بیان نشود. اینکه خبرنگار می‌گوید خبر اول را می‌خواهیم خبر اول باید با اطمینان باشد و بنده در راستای اموال بابک زنجانی هنوز نمی‌دانم چه میزان است چون ارزشیابی به اتمام نرسیده است.

محکومیت شهرام جزایری هنوز تمام نشده است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه محکومیت شهرام جزایری به کجا رسید چرا که برخی مطرح می‌کنند ۱۱ سال حبس آن تمام شده است ولی هنوز آزاد نشده اظهار داشت: در اواخ سال گذشته در بهمن ماه ادعا کردند که محکومیت شهرام جزایری به اتمام رسیده است ولی به دلیل جزای نقدی محکوم شده است و باید در زندان بماند که ما این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم هنوز محکومیت تمام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بیانیه اتحادیه اروپا منتشر شد که در راستای آن موضوع آزادی سران فتنه و دیدار با محکومان فتنه مطرح شد، در این خصوص موضوع قوه قضاییه چیست و آیا در راستای دیدارهای اخیر قوه قضاییه هماهنگی انجام داده است، افزود: بعد از عید آیت‌الله آملی لاریجانی مطالبی بیان کردند که قوه قضاییه اجازه دخالت به هیچ کشوری در امور کشور ایران را نخواهد داد.

بیانیه اتحادیه اروپا دخالت در امور داخلی کشور است/دیدار اروپایی‌ها با فتنه‌گران بدون هماهنگی قضایی بود

به گزارش تسنیم،‌ وی ادامه داد: این مطالبی که مطرح می‌کنید دخالت در امور داخلی کشور است و آن‌ها بی‌خود کرده‌اند این حرف را زده‌اند، درباره فتنه ۸۸ و افرادی که در این خصوص بازداشت شدند، همچنان طبق روال با آن‌ها برخورد می‌شود. در راستای هماهنگی‌های اخیر باید بگویم قوه قضاییه هماهنگی انجام نداده است و برای دفعات بعد به مسئولان دستور داده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قاضی سراج مطرح کرده بود که برای فساد اقتصادی سازوکارهایی باید انجام شود در این زمینه صحبت شما چیست، اظهار داشت: پیشنهادی بود که از سوی آقای سراج مطرح شد که سازوکارهایی برای مبارزه فساد اقتصادی نه تنها در ایران بلکه برای دیگر کشور‌ها صورت گیرد؛ با سازوکارهای بهتر محکومان فساد مالی کمتر خواهند شد چرا که مدتهاست از تشکیل برخی پرونده‌های مالی می‌گذرد ولی اقداماتی صورت نگرفته است که نه تنها در داخل کشور بلکه در دیگر کشور‌ها باید در راستای مبارزه با فساد مالی اقداماتی موثری صورت گیرد.

کسی حق ورود به حساب خصوصی افراد را ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه به حکم قانون، بانک‌ها در حال حاضر اقداماتی انجام می‌دهند و اموال صاحب حساب را بررسی می‌کنند و در این کار سرک می‌کشند در حقیقت به حساب شخصی افراد سرک می‌کشند و اموال را اعلام می‌کنند. آیا این امر قابل تعقیب کیفری نیست، گفت: کسی حق ندارد وارد حساب خصوصی افراد شود چرا که این امر درست نیست در واقع این صحبتی که شما می‌گویید به این شکل نبوده و نباید چنین اتفاقی بیفتد حتی قاضی نیز حق ندارد هرجور که دلش خواست حساب شخصی افراد بررسی کند بلکه باید متناسب با پرونده حساب‌ها بررسی شود.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: قاضی هم نمی‌تواند حساب شخصی افراد را هرجور که می‌خواهد بررسی کند در این زمینه که می‌گویید مدعی العموم هم می‌تواند وارد شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده اخلال گران ارزی بیان کرد: در رابطه با موضوع ارز بیش از ۶۰ نفر دستگیر شدند که تعدادی با قرار وثیقه آزاد شدند و فردی که معروف تر بود پرونده اش به دادگاه رفته اما صدور حکم نشده است بنده نیز در رابطه با اینکه برای این ۶۰ نفر چه حکمی صادر شده است اطلاعی ندارم.

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا پرونده بابک زنجانی به وزارت امور خارجه ارجاع داده شده است گفت: دادستان از وزارت خارجه، بانک و وزارت نفت خواسته است در رابطه با برخی مسائل بیرونی کمک کنند اما پرونده به جایی ارجاع نشده است و در اختیار دادستان است.

اطلاع‌رسانی زودهنگام رسانه‌ها، دلیل متواری شدن ضارب شهید خلیلی بود

وی در خصوص آخرین وضعیت پروند طلبه ناهی از منکر گفت: یکی از مسائلی که نباید خبر آن زود گفته می شد همین موضوع بود. بلافاصله بعد از شهادت شهید خلیلی پرونده وی باز شد اما این خبر از سوی برخی از رسانه ها اعلام شد که شاهد بودیم متهم ناپدید شد. اما با پیگیری دستگاه قضا مجدد شناسایی و بازداشت شد. هم اکنون نیز منتظر جواب نهایی پزشکی قانونی هستیم که جواب آنها هنوز به صورت مکتوب ارائه نشده است. که ببینیم آیا صدمه ای که آیا آن روز به شهید خلیلی وارد شده باعث مرگ بوده است یا خیر.

دادستان کل کشور در خصوص پرونده حادثه ۲۲ بهمن در قم عنوان کرد: بنده خبری مبنی بر بسته شدن این پرونده در دادگاه روحانیت نشنیده‌ام و پرونده در تهران در حال رسیدگی بوده و مختومه نشده است. همچنین نمی توان زمان دقیقی را برای پایان بررسی پرونده مشخص کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت دادگاه رئیس جمهور سابق احمدی نژاد عنوان کرد: در قانون نحوه رسیدگی به اتهامات برخی مقامات مکانیزم مشخصی دارد که یکی از آنها رئیس جمهور است. که اگر تخلفش قانونی باشد در دیوان عدالت اداری و اگر جرم و اتهام بود در دادگستری رسیدگی می شود.

محسنی اژه ای در خصوص پرونده ستار بهشتی عنوان کرد: پرونده وی در دادگاه در حال رسیدگی است و یک جلسه نیز رسیدگی شده است. این پرونده جزو پرونده هایی بود که بسیار کار برد و نظر پزشکی قانونی و تحقیقات بازپرس منجر به کیفرخواست شد که هم کانون دادگاه در حال رسیدگی به آن است.

وی در خصوص بازداشت سرپرست سابق باشگاه پرسپولیس افزود: در رابطه با قضیه ستاد سوخت پرونده‌ای تشکیل شده و برخی افراد بازداشت شده اند و برای برخی قرار بازداشت صادر شده و پرونده در حال رسیدگی است.

دستور رئیس قوه‌قضاییه برای شناسایی ردپای جیش‌العدل در داخل کشور

دادستان کل کشور در خصوص دستور رئیس قوه قضاییه به دستگاه امنیتی و انتظامی در رابطه با رسیدگی به پرونده مرزبان ها گفت: رئیس دستگاه قضا خواسته است تا اگر این افراد ردپایی در کشور دارند و افراد خاصی از آنها حمایت می کند سریع‌تر مشخص شود و وضعیت مرزبان پنجم اینکه زنده است یا به شهادت رسیده نیز سریعتر معلوم شود و حامیان تروریست ها شناسایی شده و مجازات شوند. که اقدامات قوه قضاییه در این زمینه شامل این موارد است: تسریع در رسیدگی به این پرونده ها و اشد مجازات، مجازات ها، به پرونده به بهترین نحو رسیدگی شود و مجازاتی تعیین شود تا بازدارندگی داشته باشد.

وی بیان کرد: با وجود اقدامات دشمن و ناامنی در کشورهای همسایه ایران از امن ترین کشورهاست و اینکه افراد تروریست در لب مرزها افرادی را بربایند برای جمهوری اسلامی زیاد است و نباید چنین مقوله ای باشد.

محسنی اژه ای در خصوص جلسه رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس درخصوص واگذاری ها به بخش غیردولتی عنوان کرد: سازمان بازرسی کل کشور در خصوص واگذاری ها تحقیق می کند و دادستانی به صورت سیستماتیک به این موضوع وارد نشده است. اما اگر فردی که مسئولیت دولتی دارد با تبانی و با واسطه شرکتی را تأسیس کند و آن را به نفع خود و بستگانش به فروش برساند تخلف است و باید رسیدگی شود.

وی در خصوص اخرین وضعیت پرونده قتل دادستان زابل گفت: متهمان دستگیر و دو نفر محکوم به اعدام شده اند و افرادی که در این جرم معاونت داشته اند نیز تحت تعقیب هستند.

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌های سعید مرتضوی گفت: پرونده‌ تأمین اجتماعی در مرحله تحقیقات است و هنوز کیفرخواست آن صادر نشده است. پرونده کهریزک نیز در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد.

تهدید جانی بابک زنجانی صحت ندارد

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص اینکه شنیده شده است تمدید بازداشت بابک زنجانی به دلیل تهدیدات جانی وی بوده است گفت: این موضوع صحت ندارد.

وی در ادامه در خصوص پرونده طلبه ناهی از منکر و اینکه مجلس عنوان می‌کند قوه قضاییه همکاری با مجلس نمی کند عنوان کرد: من چنین تعبیری را از مجلس نشنیده ام آنها درخواست دارند که به این موضوعات سریعتر رسیدگی شود. البته زمانی که این اتفاق رخ داد شهید خلیلی مجروح شد و پزشکی قانونی باید نظر دهد که آثار جراحات چقدر است و اینکه آیا این فرد بهبود می یابد یا خیر. وقتی جراحتی بوجود آمده باشد که برای همیشه باقی بماند پزشک باید آن را مشخص کند اما پزشک عنوان کرد که باید چند ماه بگذرد تا نظر مجدد دهد که آیا این جراحت موجب نقص در عضو می شود یا خیر.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع این مسئله در قوه قضاییه سریع رسیدگی شد و در بهمن کیفرخواست صادر و به دادگاه رفت که ۴۰ روز بیشتر طول نکشید و در ۲۰ اسفند این فرد محکوم شد اما کمتر از سه ماه مجروح و پدرش رضایت دادند بدون هیچ قید و شرطی بنابراین دادگاه پرونده را بست و جنبه عمومی قضیه متهم به حبس محکوم شد.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: ایت الله آملی لاریجانی دستور دادند و از همه دادستان ها و روسای دادگستری خواسته اند نسبت به این موضوعات با جدیت برخورد و سریعتر به آن رسیدگی کنند و کاری کنند که دیگر از این اتفاقات نیفتند.

دادستان کل کشور در خصوص عدم اجرای قانون مجازات اسلامی گفت: در اجرای قانون مجازات اسلامی تعلل نمی شود بخشی از این قانون ناظر بر حبس زدایی است. قضازدایی کنیم و هر چیزی را جرم تلقی نکنیم. آن بخش از قانون که ناظر بر حسب زدایی است تأکید دارد که به سمت حبس زدایی برویم اعم از اینکه فرد در زندان نباشد یعنی در منزل و با مراقبت حبس را بگذراند یا مجازات های جایگزین داشته باشیم البته ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی صدر و ذیل دارد. صدر آن در پاره ای از موارد حبس را تشدید کرده است و می گوید اگر فردی مرتکب سه جرم به بالا شود باید اشد مجازات اعمال شود.

وی بیان کرد: در خصوص اینکه آیا این صدر و ذیل مربوط به کسانی می‌شود که بعد از لازم الاجرا شدن قانون مرتکب جرم می‌شود یا افرادی که قبل از آن در زندان بوده ند اختلاف نظر و بحث وجود دارد به گون‌های که برخی می‌گویند ذیل این قانون به نفع متهم است و برخی می‌گویند شامل حال گذشته‌ها نمی‌شود و صرفا ذیل آن شامل حال گذشته می‌شود که باید تفسیر این قانون را از مجلس خواست.

محسنی اژه‌ای در خصوص اعدام ریحانه جباری گفت وی اعدام نشده است و برخی اخبار گمانه زنی است.

صدور کیفرخواست پرونده مهدی هاشمی در آینده نزدیک

دادستان کل کشور در خصوص پرونده مهدی هاشمی و خاوری افزود بخش اعظم قضیه در دادگاه انجام شده و کار ترجمه اسناد تمام شده و به زودی نواقص کیفرخواست رفع می‌شود و دادگاه حکم را خواهد داد. در خصوص خاوری نیز پرونده به دادگاه رفته و الآن در دادگاه است و اگر محاکمه غیابی صورت بگیرد و حکم به صورت غیابی صادر می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با تبلیغ ماهواره‌ای که اخیرا افزایش یافته و اینکه چند نفر بر اثر استفاده دارو جان خود را از دست داده‌اند قوه قضائیه ورود می‌کند و آیا در این زمینه پرونده‌ای دارد، اظهار داشت: به همه هم‌میهنان توصیه می‌کنم که آنچه که از ماهواره تبلیغ می‌شود و با سلامت آنها سروکار دارد حتما درخصوصش تحقیق کنند و بلافاصله نخرند؛‌ این توصیه بیشتر در خصوص مواد خوراکی و بهداشتی که بیشتر به سلامت افراد لطمه وارد می‌کند است.

وی افزود: این خبر که می‌گویید مرگ سه نفر بر اثر تبلیغات ماهواره‌ای است ما می‌شنویم چرا که ممکن است افراد کثیری مریض ولی منجر به مرگشان نشده باشد.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: چنانچه در داخل کشور افرادی با شبکه‌ها ماهواره‌ای معاند همکاری داشته باشند، جلویشان گرفته می‌شود که البته در این زمینه به برخی تذکر داده و آنها تعهد دادند و تکرار نکردند و برخی دیگر که علم مضر بودن آن را می‌دانستند و به کارشان ادامه دادند تحت تعقیب قرار گرفته و در این زمینه پرونده نیز تشکیل شده است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متاسفانه پرونده برای مسئولین زیاده
امیدواریم در یک فضای مثبت مسئولین کشور دلسوزانه فقط به فکر خدمت باشند
....چرا الان یاد بابک زنجانی افتادن و الی آخر
محمدی
اقایان بحث این ابر بدهکاران بانکی را جدی تر بگیرند این پدیده بسان سرطان خطرناکی است برای اقتصاد کشور مسئولین بانکها وبانک مرکزی باید جوابگو ی ملت باشند.
Iran, Islamic Republic of
پرونده قاضی مرتضوی چی شد؟
.... چرا نام احمدی ی نژاد را در کنار افرادی مثل شهرام جزایری ذکر میکنید بسه دیگه تخریب احمدی نژاد
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
این بزرگترین جنایتت بود جهان که نام دکتر رو اونجا نوشتی خجالت!!!
منم با شما موافقم
امید بذر هویت ماست
Romania
دقیقا جاش همونجا بود شما دلواپس نباش مگه احمدی نژاد کیه که اینقد ناراحت میشی؟ در مقابل قانون همه یکی هستن
دلواپس نباش برادر
سیدمحمدعلی سیادت ازآبادان
United States
... سال93پرونده مهدی هاشمی درحال تکمیل شدن است!!!!!!...
محمد
.....اگر سر پرونده مهدی هاشمی عدالت رعایت شد.به انها ایمان میاورم .من اقای اژه ای را قبول دارم....
احمدی نژاد که تبرئه شد.....
علی اصغر
میفرمایند صدور کیفر خواست پرونده مهدی هاشمی یا همان م ه در آینده ای نزدیک , اگر خیلی نزدیک باشه میشه حدودٱ سال 1466 انشااله تعالی
اگه ما بودیم تا الان پخ پخ...
علی
وضعیت رفسنجانی منظور مهدیشونه؟
United States
روز شلوغ و پر خبر سخنگوی قوه قضائیه
اینجاست که باید بگیم اژه ای مچکریم!
فقط پرونده بی کس وکارا زود رسیدگی میشه والا اگه ماهم اقازاده بودیم بااین همه حرف وحدیث راست راست میچرخیدیم
....
حسین رستگار
تیتر شما بی ادبانه است لطفا نزاکت را در سایت خود رعایت کنید .
امیر
لطفا به این آقایان مسئول در قوه قضاییه بگویید یک فکر جدی برای دادگستریها و دادگاهها خود بکنند ....
از فاضل لاریجانی چه خبر؟!!
فارض
تيتر جهان نيوز: « گزارش اژه اى از آخرين وضعيت رفسنجانى ...»
مثلا ً اسم خودتون رو هم گذاشتيد مسلمون؟ البته ميدونم جرات انتشار نظرمو نداريد ولى همينكه خودتون هم بخونيد كافيه، بهرحال اين رفتار حقيرانه شما از چى نشات ميگيره نميدونم اما ميدونم كه بر خلاف اصول انسانى و اسلاميست.از طرف ديگه اون چيزيكه مايه عبرته رفتار اين مرد بزرگه كه در برابر اين همه لجن پراكنى، تخريب،غوغا سالارى،حقارت و پستى لام تا كام اعتراض نميكنه وفقط سكوت! البته همين رفتار هم نشونه بزرگى و بزرگ منشى ايشونه. دردناك اونجاست كه اين رفتارهاى هنجارشكنانه و توام با پلشتى چرا بايد از كسانى سر بزنه كه ادعاى ديندارى و اصولگرائيشون گوش فلكو كر كرده...
سید
ذوق می کنی اسم احمدی نژاد رو می ذاری کنار اینها
بذار داداش
ولی دیگه دم از تقوای سیاسی نزن
سیدمرتضی
گزارش اژه‌ای از آخرین وضعیت رفسنجانی، پرونده زنجانی، احمدی‌نژاد، خاوری،‌ جزایری و بدهکاران‌بانکی

...وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت دادگاه رئیس جمهور سابق احمدی نژاد عنوان کرد:..

به کجا چنین شتابان جهان نیوز ؟؟

...
سلام ذکرنام افرادبااحترام به هیچ کس آسیبی نمی رسونه .رفسنجانی، احمدی نژاد،روحانی ودیگران.آوردن لفظ احترام آمیز،برای گوینده هم احترام می آورد.
عدالت
...يعني ميشه يك روزي اين جمله رو بخونيم
حالا ببينيم كه قوه قضائيه چه خواهد كرد
خوب ميشه دادگاهش علني باشه
سلام:کی نوبت عمو ح... میشه ...
عمرا با مهدی هاشمی برخورد بشه. ....
احمدی نژاد جرمش این بود که اسرار هویدا میکرد
سید محمد
خجالت بکشید اسم دکتر احمدی نژاد را در کنار زنجانی و جزایری قرار ندهید .
یه جوری تیتر زدین محاکمه احمدی نژاد گفتم چه خبره!