شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

مضرات و منافع جراحی های زیبایی چیست؟

دکتر سارا قربانی
شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 88469
خيابان‌ها و كوچه پسكوچه‌هاي منطقه ما در ميان ديگر مناطق تهران بيشترين تابلوهاي مراكز زيبايي، جراحي و ليزر را دارد شايد باورنكردني باشد، اما در همين خيابان جردن بيش از ده‌ها مطب مي‌بينيم كه در كنار تخصص‌هاي گوناگون خود، كلمه «زيبايي» را هم به كار برده‌اند، كلمه‌اي كه شايد تعريف واضح و مشخصي نداشته باشد و مسلماً هركس آن را به گونه‌اي متفاوت مي‌شناسد. از خيابان‌هاي منطقه‌مان كه بگذريم، از تبليغات روزنامه‌ها و مجله‌ها نمي‌توان غافل شد، نوشته‌هايي وسوسه‌انگيز، آن هم براي بيشتر خانم‌هايي كه دنبال زيبايي ظاهري‌اند. در اين ميان، شنيدن حرف‌هاي اولين زن دارنده مدرك فوق‌تخصص جراحي پلاستيك و زيبايي ايران كه در منطقه ما حضور دارد و بيشترين جراحي‌هاي خود را در يكي از كلينيك‌هاي منطقه انجام مي‌دهد خالي از لطف نبود. سراغ دكتر «سارا قرباني» رفتيم و درباره جراحي زيبايي با او گپ زديم.
* عمل زيبايي چه نقشي در زندگي افراد دارد؟

بايد ديد كه عمل زيبايي روي چه نقطه‌اي از بدن انجام مي‌شود. مثلاً بيني نقش مهمي در صورت افراد دارد. در صورتي كه عيوب عمده مثلاً تغيير شكل و فرم ظاهري به خاطر صدمات قبلي يا انحرافات بيني وجود داشته باشد، افراد مي‌توانند براي تصميم‌گيري در مورد اين عمل با جراح مشاوره كنند، اما اين به معناي قطعي شدن عمل نيست.

* مشاوره با پزشك چه نقشي در تصميم‌گيري فرد دارد؟

اول بايد انگيزه بيمار از تصميم به اين عمل مشخص باشد. خيلي‌ها با اين فكر كه جراحي بيني زندگي‌شان را تغيير مي‌دهد يا منجر به تضمين آينده‌شان مي‌شود دست به اين كار مي‌زنند و بعد از مدتي كه اين اهداف حاصل نمي‌شود سرخورده مي‌شود. اگر بيمار انگيزه منطقي و واقع‌بينانه داشته باشد عمل هم به دست جراح پلاستيك آگاه انجام بگيرد، معمولاً آثار مثبتي به همراه دارد.

* عمل‌هايي با عوارض گوناگون آيا مي‌توانند آثار مثبتي داشته باشند؟

در مورد عوارض بايد بگويم در افراد مختلف به شكل‌هاي گوناگون است. گاهي عمل‌هاي بسياري با موفقيت همراه است كه هيچ عوارضي هم ندارد. ببينيد، عمل زيبايي بيني عمل واجب و لازمي نيست، اما اگر بجا و به موقع انجام شود، به بهبود كيفيت زندگي افراد بويژه خانم‌ها و حتي بعضي آقايان كمك مي‌كند.

* چرا جراحي زيبايي در كشور ما اين قدر رواج پيدا كرده؟ بجاست؟

بايد بگويم كه علت توجه به اين نوع عمل تبليغات است كه در گذشت وجود نداشت، ولي هميشه از وجود جراحان زيبايي و پلاستيك بهره‌مند بوديم. حالا با گسترش فرهنگ و ازدياد آگاهي مردم بر اثر ارتباطات، آنها با اين نوع عمل‌هاي جراحي بيشتر آشنا شده‌اند و طبعاً تقاضاهايشان هم افزايش پيدا كرده.

* آيا مردم هم بايد به تبليغات توجه نشان دهند؟

بهتر است مردم به تبليغات خيلي توجه نكنند يا حداقل سعي كنند از آنها مطمئن شوند و بعد از مشاوره و تصميم به عمل جراحي، به جراحاني مراجعه كنند كه تجربه كافي و دانش در اين زمينه دارند.

* شما اصلاً بيمار آقا هم داريد؟

بله، البته كار ما در زمينه‌هاي ترميمي بيماران شامل آقايان هم مي‌شود كه نسبتش تقريباً برابر است. اما در زمينه‌هاي جراحي زيبايي تقريباً 98 درصد بيماران خانمند.

* اين روزها داشتن اندامي زيبا و متناسب دغدغه بسياري از خانم‌ها شده كمي در اين باره توضيح دهيد.

عمل جراحي شامل خارج كردن چربي زيرجلدي با استفاده «كانولا»ي متصل به پمپ تخليه كننده است. كانولا ميله كوچك حاوي سوراخ‌هاي متعددي است كه از طريق برش‌هاي كوچك 5ـ6 ميلي‌متري وارد فضاي زيرپوست مي‌شود. در اين روش، عروق خوني و عصب‌رساني به پوست محل عمل حفظ مي‌شود. با كاهش حجم چربي، پوست رويي به مرور به بافت عضلاني زيرين نزديك‌تر و جمع مي‌شود و درنهايت، منجر به اصلاح كانتور بدن مي‌شود.

* به آن ساكشن يا ليپوساكشن هم مي‌گويند؟

بله.

* معمولاً جراحي ليپوساكشن را به چه افرادي توصيه مي‌كنيد؟

بيماران براساس وزن و قد به 4 گروه تقسيم مي‌شوند. وزن طبيعي، وزن زياد، چاق و چاقي شديد. افراد مناسب براي ليپوساكشن از گروه دومند. براي مثال، افرادي با قد 175 سانتي‌متر و وزن 75 تا 78 كيلوگرم در گروه اول، با وزن 78 تا 92 كيلوگرم در گروه دوم، از 93 تا 120 كيلوگرم در گروه سوم و بيشتر از آن در گروه چهارم قرار مي‌گيرند.

* بنابراين، بيمار مناسب براي عمل با قد 175 بايد وزن حداكثر 92 تا 93 كيلوگرم داشته باشد.

بيماراني كه در گروه‌هاي سوم و چهارم قرار مي‌گيرند ابتدا بايد به متخصص تغذيه مراجعه كنند و بعد از كاهش وزن و قرار گرفتن در طيف وزني مناسب جراحي شوند.

* كمي از فعاليت‌هاي خودتان در اين زمينه بگوييد و اينكه چطور به اين رشته علاقه‌مند شديد؟

بعد از اينكه به عنوان متخصص جراحي عمومي فارغ‌التحصيل شدم براي كار به شهرستان رفتم. آنجا بعد از مدتي، متوجه شدم كه بيماران نياز به كارهاي جراحي ترميمي و زيبايي دارند. خيلي از آنها خانم‌هايي بودند كه تمايل داشتند پزشك زن آنها را عمل كند.

از طرفي، خود من هم به ادامه تحصيل علاقه‌مند بودم و به عنوان اولين خانم در امتحان ورودي فوق‌تخصص شركت كردم و پس از كسب رتبه بالا در اين امتحان قبول شدم. از سال 82 مشغول خدمت به هموطنان هستم و حدود 10 سال است كه جراحي زيبايي انجام مي‌دهم.

* به عنوان اولين خانم فوق‌تخصص جراحي پلاستيك و پيشرو در اين عرصه چه مشكلاتي را پشت سر گذاشتيد؟

خوشبختانه، در حال حاضر، شرايط طوري است كه خانم‌ها مي‌توانند در تمام عرصه‌ها رشد كنند. خوب است كه برنامه‌ريزي براي استفاده از توانايي‌هايشان وجود داشته باشد و به حال خودشان رها نشوند. مثلاً خود من با اينكه تنها جراح پلاستيك خانم كشورمان هستم پس از حدود3 سال و نيم خدمت در محروم‌ترين نقطه كشور هنوز جايگاه مشخصي ندارم.

متأسفانه، گرفتار تبعيض‌هاي زيادي شدم و حساسيت‌هاي آزاردهنده‌اي پشت‌سر گذاشتم. بعد از پشت سرگذاشتن همه اين مشكلات، اين روزها مشغول چه كارهايي هستيد؟ شايد لازم باشد مژده تأسيس يك مركز درماني ـ تخصصي پلاستيك را به همشهريان بدهم. در شرف انجام كارهاي متعددي براي پيدا كردن جايي مناسب براي اين كار به اتفاق يك سري از همكاران هستيم و حتماً خبر آن را به شما مي‌دهيم.

منبع:سلامت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *