سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

تقدیر آیت‌الله آملی از مواضع رئیس جمهور

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب: 383553
رئیس قوه قضاییه از مواضع رئیس جمهوری در سفر اخیر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل‌ متحد قدردانی کرد و این مواضع را «منطقی، معقول و عزتمندانه» ارزیابی کرد.
به گزارش جهان به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی گفت: همان طور که از رئیس جمهوری محترم انتظار می‌رفت، ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل و مصاحبه‌های خود توانستند از عزت ملت ایران دفاع کنند، تحریم‌های ظالمانه را تشریح کردند، موارد نقض حقوق بشر مدعیان حقوق بشر را به رخ کشیدند و صدای مظلومان جهان از جمله ملت فلسطین را به گوش جهانیان رساندند.

رئیس دستگاه قضا اظهار امیدواری کرد که مذاکره کنندگان هسته‌ای نیز همین مسیر را طی کنند، مرزهای عزت ملت ایران را پاس بدارند و صلابت این مردم را به رخ جهانیان بکشانند.

آیت الله آملی لاریجانی سپس نکته‌ای را به دیپلماتهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای گوشزد کرد و خطاب به آنان تذکر داد: نباید در گفتگوها به طرف مقابل آدرس غلط داده شود و قرار نیست که مذاکرات هسته‌ای با تحریم‌ها و موضوعات سیاسی داخلی پیوند بخورد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: درست است که تحریم‌ها به کشور فشار وارد می‌کند و کسی منکر آن نیست؛ اما این فشارها نمی‌تواند صلابت و عزت مردم ایران را خدشه‌دار کند.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای ارتباطی با مسائل سیاسی داخلی کشور ندارد، اظهار کرد: جناح‌های سیاسی کشور ممکن است با یکدیگر اختلاف‌نظر و سلیقه داشته باشند اما بر سر مصالح کشور معامله نمی‌کنند.

رئیس دستگاه قضا یادآورشد: کشور تحت نظارت رهبری و سیاست‌هایی که ایشان ترسیم کرده‌اند، پیش می‌رود و همه باید در چارچوب سیاست های ترسیم شده عمل کنند.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار امیدواری کرد: مواضع منطقی و عزتمندانه رئیس جمهوری در همه پیکره دولت پیگیری و متجلی شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری ازسخنانش، مواضعی را که نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره کشورمان بیان کرد، «موهن» توصیف کرد و گفت: مایه تأسف است که نخست وزیر انگلیس از دیدار با رئیس جمهوری کشورمان سوءاستفاده می‌کند و چند ساعت بعد با الفاظ موهن درباره جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گوید و با تکرار سخنان واهی و کذب، ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی با یادآوری «کارنامه سیاه» انگلیس در تضییع حقوق ملت‌ها افزود: انگلیس با آن سابقه استعماری ننگین چنان در سایر کشورها منفور است که بعید به نظر می‌رسد هیچ کشوری در دنیا تا این اندازه مورد نفرت جهانیان باشد؛ چنین دولتی چه حقی دارد درباره رعایت حقوق بشر در کشوری دیگر ادعایی داشته باشد؟

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: دخالت‌های پنهان و پیدای انگلیس و سابقه استعماری این کشور در هندوستان، خاورمیانه از جمله ایران و سایر نقاط دنیا، چنان نفرتی ایجاد کرده است که تا قرن‌ها فراموش نمی‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه انگلیس از همه توانایی‌هایش از جمله ایجاد کارخانه «فرقه‌سازی» برای استعمار ملت‌ها در طی قرون گذشته استفاده کرده است اظهار کرد: امروز هم کشورهایی که بویی از حقوق بشر نبرده‌اند از حمایت انگلیس برخوردارند و این دو گانگی در رفتار به اندازه‌ای آشکار است که هیچ کسی در دنیا نمی‌پذیرد که چنین کشوری مدافع حقوق بشر باشد.

رئیس قوه قضاییه با ابراز تأسف مجدد از سخنان نخست وزیر انگلیس، این مواضع را نشان دهنده صحت توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این کشورها در هر حال آماده ضربه زدن هستند و در هیچ کاری نباید به آنها اعتماد کرد، دانست وگفت: البته رئیس جمهوری درباره دلیل پذیرفتن این ملاقات توضیح دادند و بیان کردند که هدف ابراز حسن نیت ملت و دولت ایران به جهانیان بود.

دغدغه دلسوزان کشور و نظام درباره نحوه به‌کارگیری فن‌آوری‌های ارتباطی از جمله شبکه‌های اجتماعی موضوع دیگری بود که در سخنان امروز آیت الله آملی لاریجانی مورد توجه قرار گرفت. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امکان استفاده درست از هر ابزاری وجود دارد، افزود از منظر دینی، نفس استفاده از این ابزارهای ارتباطی اشکالی ندارد؛ همچنین نظام و به تبع آن قوه قضاییه با به کارگیری آنها مخالفتی ندارد اما باید آگاه بود که امکان سوءاستفاده از چنین ابزارهایی وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه با اعلام اینکه اکنون نشانه‌های روشنی از سوءاستفاده از فناوری‌های ارتباطی به چشم می‌خورد اظهار کرد: همه می‌دانند اگر چند میلیون کاربر در یک شبکه اجتماعی فعال باشند و از یک نرم‌افزار خاص و نیز بانک‌های اطلاعاتی خاص استفاده کنند که در اختیار کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای معاند قرار دارد، مخاطرات امنیتی زیادی وجود خواهد داشت.

آیت الله آملی لاریجانی در تشریح این مخاطرات گفت: اطلاعات شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی در قالب (ارسال و دریافت) به بیرون از کشور می‌رود و بر می‌گردد که در این رفت و برگشت امکان رصد اطلاعات و جاسوسی وجود دارد. این وضع درست مانند گردش اطلاعات در فضای اینترنت است که به تصریح کارشناسان، موتورهای جستجو در آن، به عنوان ابزارهای جاسوسی مورد استفاده غرب بویژه دولت آمریکا قرار می‌گیرد.

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه انتظار قوه قضاییه از دستگاههای اجرایی مرتبط، آن است که جلوی سوءاستفاده از اطلاعات مردم و نقض حریم شخصی آنان گرفته شود، افزود: دستگاه قضا به لحاظ وظیفه ذاتی خود باید با جرایم برخورد کند و جرم سایبری نیز یک نوع از جرایم است و فرقی نمی‌کند که وقوع جرم مانند توهین آشکار یا استهزاء در فضای واقعی(زمانی – مکانی) یا در فضای مجازی صورت بگیرد؛ در هر صورت قوه قضاییه موظف به برخورد است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه این روزها مطالب مجرمانه به طور وسیع در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود تأکید کرد: نباید در این شبکه‌ها به بزرگان کشور از جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توهین شود. علاوه بر اینکه به هر کس توهین شود، جرم واقع شده است و سخن دستگاه قضا این است که اجازه شکسته شدن حریم خصوصی اشخاص داده نشود، در غیر این صورت قوه قضاییه موظف به برخورد است.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «قوه قضاییه هیچ علاقه‌ای به مسدود سازی شبکه‌های اجتماعی ندارد» گفت: توصیه مشفقانه دستگاه قضا این است که دستگاههای اجرایی مرتبط به پالایش این فضا کمک کند تا همه کسانی که می خواهند از فناوری‌های ارتباطی به طور صحیح استفاده کنند، امکان فعالیت در فضای سالم را داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا افزود: همان طور که دغدغه دسترسی به اینترنت برای اهالی یک روستا که ممکن است حتی با کمبود آب آشامیدنی روبرو باشند، وجود دارد، باید دغدغه دسترسی به فضایی سالم و پاک مجازی نیز وجود داشته باشد. سخن قوه قضاییه این است که حتی اگر نمی توان به طور کامل این شبکه ها را پالایش کرد، حداقل عوارض ناصحیح آن تقلیل پیدا کند، نه اینکه این فضا به حال خود رها شود.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: دغدغه قوه قضاییه به هیچ وجه مسدود سازی یا محدود سازی یک شبکه اجتماعی یا نرم افزار نیست، مگر اینکه مجبور شود برای جلوگیری از فضای پرآشوب و آلوده چنین اقدامی صورت گیرد که امیدواریم با تلاش دست اندرکاران به این نقطه منتهی نشود.

رئیس قوه قضاییه در ابتدای جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت سالروز شهادت پنجمین امام شیعیان، حضرت امام محمدباقر(ع) گفت: امیدواریم خداوند هر روز بیش از پیش قلوب ما را به انوار محبت و معرفت اهل بیت(علیهم السلام) منور بفرماید.

پایان بخش سخنان آیت الله آملی لاریجانی نیز توصیه هایی برای بهره گیری از فیوضات دهه نخست ماه ذی‌الحجه بود. رئیس قوه قضاییه با یادآوری اینکه مقصود از «ایام معلومات» در آیه «واذکرو الله فی ایام المعلومات»، حسب تفاسیر دهه ذی‌الحجه است، گفت: این عبارت نشان دهنده یک وضع خاص است و گرنه ذکر خداوند در هر حال حَسَن و ممدوح است همان طور که در آیه شریفه دیگری آمده است «وذکروا الله کثیراً لعلکم تفلحون».

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) وارد شده «ما مِنْ أَیامٍ العَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا أَحَبُّ إِلى اللَّهِ مِنْ الأَیَّامِ العشر» هیچ ایامی عمل صالح محبوب تر از عمل در این دهه، یعنی دهه ذی الحجه نیست. قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، قَالَ وَ لَا الْجِهَادُ فِی سبیل الله برای اصحاب عجیب بود. پرسیدند یا رسول الله حتی جهاد در راه خداوند؟ که پیامبر (ص) می‌فرمایند حتی جهاد در راه خدا مگر فقط یک مورد ؛ «إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ، وَمَالِهِ فَلَمْ یَرجِعْ » مگر آنکه انسانی با مال و جانش خروج در سبیل الله پیدا کند و برنگردد یعنی هر چه را داشت، تقدیم دوست کرده باشد.

رئیس قوه قضاییه با یاد آوری اینکه هر شب از این دهه یک نماز مستحبی بین نماز مغرب و عشا دارد که در آن بعد از حمد و سوره آیه شریفه «و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله» قرائت می‌شود، اظهار کرد: حق متعال موعدی سی روزه با موسی کلیم الله داشت و بعد ده روز به آن اضافه کرد و چهل روز میقات خداوند تمام شد. تعبیر «فتم میقات ربه اربعین لیله» تا حدی نشان می دهد که مقصود چه وعده ای بود. روایتی از پیامبر(ص) که در این باره نقل شده خیلی عجیب است. در این روایت می‌فرماید: حضرت موسی (س) از شدت شوق لقاء پروردگارش چهل شبانه روز نه چیزی خورد و نه چیزی نوشید و نه خوابید «ما اکل و ما شرب و ما نام فی ذهابه و مجیئه اربعین یوماً شوقاً الی لقا الله».

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اگر انسان با حق متعال رفیق شد، انس گرفت و از او کمک خواست، حق متعال بنده خودش را پله پله بالا می‌کشد، گفت: انس با حق تعالی حالتی است که ما در دعاهایمان باید دنبالش باشیم. انسان‌های بزرگ وقتی حالاتشان را نقل می‌کنند طوری است که وقتی محبت خداوند مطرح می‌شود همه چیز را فراموش می‌کنند و محبت او را بر محبت هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: دعا برای انس گرفتن است و در بعضی روایات است که دعا خواندن گاهی بر تلاوت قرآن مرجح است چون انس انسان را بیشتر می‌کند. تلاوت قرآن جهاتی و آثاری دارد و دعا جهت دیگری دارد؛ انسی که با دعا پیدا می شود شاید در تلاوت برخی آیات پیدا نشود.

آیت الله آملی لاریجانی با توصیه به اینکه « نباید فرصت ها را از دست بدهیم» اظهار کرد: اگر انسان سوال و درخواست حقیقی از حق متعال بکند و اگر رجوع حقیقی به او داشته باشد هیچ گاه سوالش رد نمی‌شود زیرا او به تعبیر ائمه اطهار «ااکرم من اعتذر الیه المسیئون» است.

رئیس دستگاه قضا افزود: مگر می شود انسان گرفتاری های خودش را پیش حق تعالی در کف دست بگذارد، انابه به حق تعالی کند و از او درخواست گذشت بکند، حق متعال از این خواسته عبدش عبور کند؟ «یا منْ إذا سئله عبد أعطاه» یعنی ای کسی که اگر بنده از او خواست، به او عطا می‌کنی. حق متعال نعوذ بالله مثل عباد نیست که بگوید حالا بنده ای آمده است و من دلم نمی‌خواهد به او بدهم؛ خداوند محض اکرام، اعطا و هبه است.مشکل این هبه حقیقی و این عوایدی که از ناحیه حق تعالی می‌آید ما هستیم که خودمان حجاب هایی درست کردیم. آن وقت اگر انسان قدمی به طرف حق بردارد حجابی را دریده و وقتی حجاب کنار رفت مواهب الهی خواهد آمد.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: باید محبت خداوند را نسبت به خودمان جلب کنیم وکاری کنیم که این محبت جاری بشود که راهش این است که به طرف او برویم و با او انس پیدا کنیم. تعبیر«اِلهی تَعَرَّضَ لک فی هذَا اللَّیْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ» برای این است که باید انسان خلوت داشته باشد. اگر ما هم یکی از متعرضین به نفحات الهی باشیم، عواید حق تعالی حاصل می‌شود. توصیه ای که برای خود و همه دوستان دارم این است که توجه کنیم به فرصت هایی که پیش می‌آید زیرا این فرصت ها تمام می‌شود؛ عمر ما هرچه باشد در مسیر سراشیبی است و حیف است که از این اوقات توشه ای برنگیریم.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی پیش‌نویس آیین‌نامه موضوع تبصره ۳ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۶/۲/۱۳۹۲ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعدی موکول شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *