شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱

حکایتی به نام سبد کالایی

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 343458
دولت باید برای اسفندماه تدبیری اتخاذ کند که از این گونه مشکلات دیگر پیش نیاید.
به گزارش جهان، پویا خیرانی در وبلاگش نوشت:
دکتر روحانی رییس جمهوری محترم در همان ایام انتخابات وعده داده بود که یارانه کالایی را در صورت پیروزی به مردم تقدیم خواهد کرد.در مرحله اول یارانه کالایی یک موضوع خوبی بنظر میرسید اما هنگام اجرا به مشکلاتی برخورد کرد که چندان شایسته نبود و انتقادات بسیاری را متوجه دولت محترم کرد تا جاییکه رییس جمهور در برنامه زنده اقدام به عذر خواهی از ملت کرد.

قرار است یارانه کالایی هم در بهمن ماه و هم در اسفندماه عرضه شود.مهلت استفاده از یارانه بهمن ماه تقریبا روبه پایان است پس بنابراین دولت نباید در این ماه اقدامات اصلاحی را انجام دهد زیرا هزینه مازادی را نیز تحمیل خواهد کرد اما شیوه یارانه دهی در اسفندماه دیگر نباید به این شکل باشد.

دولت باید برای اسفندماه تدبیری اتخاذ کند که از این گونه مشکلات دیگر پیش نیاید.

بهترین راه حل که میتواند از ازدحام مردم جلوگیری کند نوبتی کردن تحویل یارانه کالایی است.بطور مثال دولت میتواند سبد نیروهای مسلح را در یکروز،فرهنگیان را در یکروز دیگر و بدین ترتیب همه قشرها در یک روز مشخص سبد خود را تحویل بگیرند.

راه حل دیگر افزایش مراکز تحویل سبد کالایی است.در حال حاضر فروشگاههای شهروند و رفاه و چندین فروشگاه دیگر اقدام به عرضه سبد میکنند و دولت میتواند با افزایش مراکز تحویل سبد این امر را نیز آسانتر کند.

اما راه حل راحت تری نیز هست.طبق گفته مسئولین ارزش کل سبد کالایی حدود 85000تومان میشود.خوب دولت میتواند این مبلغ را به حسابهای یارانه ای واریز کند و از این گونه اقدامات نیز بپرهیزد.شاید این راه حل بهتر باشد.هم زحمت مردم را کمتر میکند و هم دولت را.

سبد کالایی در کل طرح خوبی است اما باید به شیوه ای توزیع شود که هم مایه آزار مردم نشود و هم مایه سوژه رسانه های غربی نشود تا جاییکه نیویورک تایمز نیاید به تمسخر تیتر اصلی بزند که ملت گرسنه ایران در سالگرد انقلابشان در صف های غذا ایستاده اند!

اگر از زد و خورد مردم شیراز در صف فروشگاه رفاه بگذریم مسئله مرگ4 نفر نیز هست!!! البته ربیعی وزیر کار این مسئله را تکذیب کرد.بنده نیز حقیقت این موضوع را نمیدانم و فقط خدا میداند که راست ودروغ این مسئله چیست.

اما کلام آخر این است که شان ملت ایران بیش از آنست که در صف های طولانی مدتها منتظر رسیدن به یک سبد کالای ناقابل باشد.اگر مسئولیت این طرح با من بود قطعا راه حل سوم یعنی واریز مبلغ به حسابها را انتخاب میکردم.

***یک نکته:سبد کالایی به خانواده خود من هم نرسید یا بهتر بگویم تعلق نگرفت.ما خانواده چندان مرفهی نیستیم و بعقیده من به ناحق این سبد به ما تعلق نگرفت هرچند با این اوصاف اگرهم تعلق میگرفت چه کسی تحمل این شلوغی و صفها را داشت؟!
البته سیستم جدید سایت یارانه کالایی این امکان را میدهد که افرادی که سبد به آنها تعلق نگرفته است بتوانند مجددا درخواست بررسی را بدهند.
به امیدروزهای بهتر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
خیلی بخشیدا
اگر پول رو مستقیم به حساب سرپرستان خانوار واریز می کرد باعث افزایش تورم میشد. مبلغ سبد کالایی که مهم نیست مثل کپن عمل میکنه