پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۸
احمد توكلي خطاب به نمايندگان نوشت:

خسارت رسوايي مالي سه هزار است يا سي هزار؟

شش نكته مهم در باره كلاهبرداري 1730ميليارد توماني
سه شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 188253
گفته مي‌شود مجرم اصلي اين پديده مشئوم ۴۷۰۰ ميليارد تومان دارايي دارد. چرا بايد اين دارايي ، ملك وي تلقي شود؟

به گزارش جهان احمد توکلی در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس  نوشت :
بسم الله الرحمن الرحيم

قابل توجه همكاران ارجمند نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي


فساد در كلام عامه در مفاهيمي مانند اختلاس و رشوه و نظاير آن جلوه‌گر مي‌شود. اما ادبيات اقتصاد سياسي با در نظر گرفتن روابط و تاثيرات سياسي و اقتصادي حمايت‌هاي تبعيض آميز مقامات سياسي، نگاه‌ دقيق‌تري به فساد دارد. در مورد اخير به دليل بزرگي ابعاد فاجعه، مردم كاملا آن را محصول پيوند قدرت و ثروت شمرده‌اند و اين امر كه به واقعيت بسيار نزديك است، هزينه‌هاي اين پديده مشئوم را چندين برابر ساخته است. فساد سياسي(Political Corruption) كه به طور خلاصه «سوء استفاده از قدرت عمومي براي مقاصد خصوصي » تعريف شده است ، عموماً با نقض موازين شايسته سالاري ( Meritocratic Guidelines) در قالب‌هاي مختلف اتفاق مي افتد:
۱. رفيق بازي در سپردن مناصب يا واگذاري امتيازات به شكل غير رقابتي (Cronyism). شبيه نصب آقاي جهرمي به دستور آقاي احمدي نژاد براي مديرعاملي بانك صادرات يا آقاي پرويزيان با حمايت مشايي به مديرعاملي بانك توسعه صادرات و شوراي پول و اعتبار، يا آقاي پورمحمدي با حمايت مشايي و حكم آقاي احمدي نژاد در قائم مقامي رئيس كل بانك مركزي، بدون آنكه صلاحيت علمي و تجربي لازم را داشته باشند.
۲. سپردن امكانات و دادن امتياز به اقوام و نزديكان (Nepotism)،
۳. توزيع امكانات خارج از مقررات به فرد يا گروه خاص بين دوستان يا حمايت مالي يا اداري از فرد يا گروهي خاص براي جلب آراي افراد(Patronage)‌‌، مانند كمك مالي به برخي از نامزدهاي مجلس به دست محمدرضا رحيمي، يا تلاش براي تقسيم پول به دست مدير كل حقوقي رياست جمهوري در زمان معاونت حقوقي محمدرضا رحيمي، بين برخي از استيضاح كنندگان مرحوم كردان، يا اجراي پروژه هاي عمراني در حوزه هاي انتخاباتي نمايندگان طرفدار دولت.
۴. تجارت نفوذ( Trading Influence) كه دريافت وجهي از فردي براي جلب حمايت شخص سومي كه در حكومت قدرتي دارد، به نفع پرداخت كننده. شخص واسط، صاحب منصب مورد نظر را يا در پول سياه شريك مي كند و يا به شكل حمايت انتخاباتي دست به جبران مي‌زند.
۵. رانت در ادبيات مبارزه با فساد، اصطلاحاً به بهره‌برداري از مناسبات ساختاري – سياسي براي پيشبرد منافع اقتصادي اطلاق مي‌شود. رانت خواري عمدتا از طريق كاهش كارايي، زيان اخلاقي (Moral Hazard) و كج گزيني ( Adverse Selection) عمل مي‌كند. به اين صورت كه د رمحيط رانتي، شركتها براي افزايش نفع خود ، ناچار بايد خود را به افرادي خاص كه «توزيع كننده رانت» يا «حامي تاثير‌گذار» در ساخت قدرت هستند نزديك نمايند. به اين ترتيب، رقابت شركتي به رقابت در عرصه جلب نظر مقامات و ديوانسالاران تبديل مي‌شود. به بيان ديگر ، شركتها به جاي تلاش بيشتر و مواجهه با ريسكي كه بايستي قبل از آن در جريان رقابت واقعي با ساير شركت‌ها تجربه مي‌كردند، اينك بايد در فرايندي كاناليزه شده و با تبديل شدن به موسسات چنگالي جستجوگر رانت (Grabber-Friendly Institiutions) به فعاليت تجاري ادامه دهند. در نهايت محيط كسب و كار در چنين فضايي به تدريج براي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي نامطبوع مي‌شود. مرتبه ايران از جهت مناسب بودن محيط كسب و كار در سال ۲۰۱۱، از بين ۱۸۳ كشور، مرتبه ۱۲۹ است.
همگي اين موارد و مشابه آن ها فساد سياسي است كه علاوه بر ضرباتي كه به اقتصاد ملي مي‌زند ، مشروعيت سياسي حكومت را مستقيماً و نيز از طريق گسترش فساد هدف مي‌گيرد.
در باره فاجعه مالي اخير، اين زلزله سياسي – اقتصادي نكات زير مهم است:
۱. اين پديده با لفظ اختلاس دارد جا مي‌افتد ؛ در حالي كه اين امر كلاهبرداري نجومي با ابعاد مالي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي مخرب بزرگ است و اخلال در وضيعت اقتصاد ملي است و با توجه به سوابق پرونده هاي بسيار كوچك تر از آن، حداقل عنوان مناسب براي متهم «مفسد في الارض» است. دادستان محترم كل كشور نيز همين نظر را اعلام فرمودند.
۲. هزينه‌هاي ريالي بالفعل اين فاجعه حدوداً ۱۷۳۰ ميليارد تومان است كه به غلط ۳۰۰۰ ميليارد تومان تبليغ شده است . شبيه مورد فاضل خداد كه به اختلاس ۱۲۳ ميلياردي معروف شد، در حاليكه اين مبلغ كل گردش مالي متقلبانه خداداد بود و سوءاستفاده وي ۶ ميليارد تومان بيشتر نبود كه البته در جاي خويش كوچك نبود. در مورد اخير نيز گردش وجوه حدود ۲۸۰۰ ميليارد تومان بوده است كه حدود ۱۰۵۰ ميليارد تومان آن به بانك ها بازگشته است. و سوءاستفاده ۱۷۳۰ ميليارد تومان بوده است. خطاي خود مسئولان در خبر رساني از ابتداي كار باعث اين اشتباه عمومي شده است.
۳. هزينه هاي مالي و اقتصادي اين فاجعه بسيار است؛ از جمله:
٭ كاهش اعتماد منجر به كاهش سرمايه اجتماعي مي‌شود و در اثر نزول سرمايه اجتماعي نرخ رشد و نرخ سرمايه گذاري پايين مي‌آيد و نرخ بيكاري افزايش خواهد داشت.
٭ كاهش اعتماد به ويژه نسبت به دولت ، موجب كاهش نرخ رشد و نرخ سرمايه‌گذاري است. يك مطالعه علمي انجام شده با اطلاعات ۴۹ كشور به روشني اين رابطه معكوس را بين بي‌اعتمادي به دولت و نرخ سرمايه‌گذاري و رشد نشان مي‌دهد.
٭ كاهش اعتماد به سيستم قانوني به افزايش ريسك سرمايه‌گذاري منجر مي‌شود و كاهش ريسك‌پذيري بر سرمايه‌گذاري اثر منفي مي‌گذارد.
٭كاهش اعتماد به نظام (ديني)، جرائم را افزايش مي‌دهد و هزينه‌هاي دولت را براي مهار ناهنجاري‌هاي اجتماعي بالا مي‌برد.
٭ اين قبيل حوادث انگيزه كار و فداكاري را به شدت پايين مي‌آورد . تصور بفرمائيد تاثير منفي اين حادثه بر نيروي انتظامي ، پرستاران، معلمان، نيروهاي نظامي كه كارشان بدون درجه ‌اي از خود گذشتگي شدني نيست ، چه خواهد شد؟
٭فساد طبق تمامي مطالعات علمي رانت‌جويي را افزايش مي‌دهد. رابطه معكوس رانت جويي و رشد سرمايه ‌گذاري نيز هم از حيث نظري و هم از جهت مطالعات تجربي مسلم است.
٭ تمامي عوامل بالا، هزينه مبادله (Transaction Costs) را در اقتصاد بالا مي‌برد كه طبيعتاً ناكارايي و كاهش رشد را در پي دارد.
۴. هزينه‌هاي بالاي فرهنگي و سياسي، كوچك شدن دزدي‌ها و كلاهبرداري‌هاي ديگر و بي اعتمادي به اركان نظام و در نتيجه آسيب جدي به مشروعيت مردمي نظام از تبعات آن هاست.
سفارش هاي امير مؤمنان عليه السلام در نامه به مالك اشتر در باره موضوع قابل ذكر است كه فرمود:
اَنْصِفِ اللّهَ وَ اَنْصِفِ النّاسَ مِنْ نَفْسِكَ، وَ مِنْ خاصَّةِ اَهْلِكَ،
وَ مَنْ لَكَ فيهِ هَوًى مِنْ رَعِيَّتِكَ، فَاِنَّكَ اِلاّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ، وَ مَنْ ظَلَمَ
عِبادَ اللّهِ كانَ اللّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبادِهِ، وَ مَنْ خاصَمَهُ اللّهُ اَدْحَضَ
حُجَّتَهُ، وَ كانَ لِلّهِ حَرْباً حَتّى يَنْزِعَ وَ يَتُوبَ. وَ لَيْسَ
شَىْءٌ اَدْعى اِلى تَغْييرِ نِعْمَةِ اللّهِ، وَ تَعْجيلِ نِقْمَتِهِ مِنْ اِقامَة عَلى
ظُلْم، فَاِنَّ اللّهَ يَسْمَعُ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدينَ، وَ هُوَ لِلظّالِمينَ
بِالْمِرْصـادِ.
جانب خدا و مردم را در برابر نفس خود و خواص از خاندانت و كسانى از مردم كه به آنها علاقه دارى نگهدار، كه اگر چنين نكني، ستم كرده اى، و هر كه به بندگان خدا
ستم كند، خداوند به جاى بندگان ستمديده خصم او خواهد بود، و هركه خداوند دشمن وي باشد، نفوذ كلامش را كاهش دهد، و شخص ستمكار در جنگ با خداست تا وقتى كه از ستم دست بردارد و توبه كند. و چيزى در
تغيير نعمت خدا، و سرعت دادن به عقوبت او قوى تر از ستمكارى
نيست، كه خداوند شنواى دعاى ستمديدگان، و در كمين
سـتمكاران است.
اگر چنين عمل مي كرديم كارمان به اين جاها مي كشيد؟
۵. بنابراين پاسخِ پرسش از اندازه خسارت اين جنايت اين است كه حتي در اموري كه كميت پذيراند، خسارت نه تنها با مبلغ ۳۰۰۰ قابل بيان نيست ، بلكه معلوم نيست ۳۰۰۰۰ يا ۳۰۰۰۰۰ كدام درست است، چه رسد به خسارت كيفي كه شمارش پذير نيست.
۵. ترديدي نيست كه عدم مبارزه با فساد سياسي موجود در سطوح بالا(با مفاهيمي كه پيشتر درباره شكل‌هاي مختلف فساد سياسي از نظر علمي اشاره شد)، در بي باكي وتجري خائنان مالي موثر بوده است. در همين رسوايي بزرگ، حمايت‌ غير قانوني رئيس جمهور از متهم اصلي(دادن امتياز غيرقانوني دو طبقه كردن جاده رامسر به نور در قبال ۵/۵۰ درصد سهام فولاد خوزستان به مفسد مورد بحث) قابل توجه است كه حتما بايد رسيدگي شود.
۶. گفته مي‌شود مجرم اصلي اين پديده مشئوم ۴۷۰۰ ميليارد تومان دارايي دارد. چرا بايد اين دارايي ، ملك وي تلقي شود؟ فردي در اوائل دهه ۸۰ شمسي با فروش گاوداري خود به مبلغ ۲۰ ميليون تومان وارد كاسبي شده است و طي حدود ده سال ۴۷۰۰ ميليارد ثروت بهم مي‌زند، اين از راه حلال شدني است؟ علي القاعده اين اموال حاصل عمليات متقلبانه است و به ملكيت او در نمي‌آيد. اينها اموال عمومي است و مجرم بايد پاسخگوي آن ۱۷۳۰ ميليارد تومان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام شما هنوز پي بعمق فاجعه نبردهايد كافي است اوراق وثيقه هاي بانكي وضمانت نامه هاي بانكي صادره براي شركتها وپيمانكارها را قدري رسيدگي كنيد ميزاني بمراتب بيشتر خواهيد يافت وام هاي بدون اخذ وثيقه يا باوثيقه كم و كارشناسي فريبنده ومتقلبانه وضمانت نامه هاي بانكي بدون پشتوانه وقراردادهاي بدون اخذ تضمين هاي قانوني وبانكهاي تحت اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي كه بصورت حياط خلوت انان در انجام معاملات غير قانوني عمل مي كنند خلق پول و پولشويي
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی اگر از راه حلال نمی شود مالکیت و ثروت کسب کرد می شود بگویید اصل 44 و بخش خصوصی را در کشور رونق دادن را چگونه می خواهید اجراء کنید؟؟ به راستی شما از کدام بخش خصوصی دفاع می کنید وقتی معتقدید از راه حلال نمی شوذ ثروت زیاد کسب کرد چگونه می خواهید صنایع بزرگ کشور را به بخش خصوصی بدهید وقتی آنان از راه حلال کسب نشده است؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقاي توكلي به خداتوكل كن ازاين مواردزياداست
Latvia
مرسي اينها را ما نمي دانستيم
قابل توجه بعضی از دوستان که دنبال اصل 44 می باشند ، لطفا" توضیح بدهید با سرمایه 20 میلیونی چگونه می شود ماهی 40 میلیارد درآمد (کسب حلال) داشت!؟ که بعد از 10 سال بشود 4700میلیارد !؟
خسارت از 300 هزار میلیارد هم بیشتر است. حاصل 15 سال کار و زندگی من هیات علمی شده یک آپارتمان و یک پراید. همسایه روبرویی دوسال پیش خانه اش را فروخت دیدم خریدار خانه دوست و همکلاس دوران دبیرستان خودم است که بالیسانس استخدام بانک ملی شده است. در عرض دو سال خانه حیاط دار، یک پراید و یک سانتافه خریده است این را حساب کن بین معقول است؟!
Iran, Islamic Republic of
آقاي توكلي ! يكي از دلايل وقوع اين فساد ها اين است كه افرادي مثل شما نمايندگان كار خودشان را درست انجام نميدهند.
متاسفانه بعضی از دولت مردان به این نتیجه رسیده اند برای ماندن در دولتهای بعدی باید قدرت مالی داشت به همین دلیل این اتفاقات بوقوع میافتد شما ببینید برای نمایندگی مجلس چه هزینه هایی میشود و......