پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

فواید کرفس‌کوهی برای جلوگیری از فشارخون

يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 398557
محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در یک پروژه تحقیقاتی اثر عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی بر میزان فشار خون مورد بررسی قرار گرفت که نشان داد سبب پیشگیری و کاهش پرفشاری خون می شود.
به گزارش جهان، هادی غلامزاده در گفتگو با مهر اظهار داشت: نتایج این پژوهش نشان داد که کرفس کوهی همچنین سبب پیشگیری و کاهش غلظت پلاسمایی H۲O۲ و پیشگیری از کاهش وزن ناشی از دگزامتازون در تمام دوزهای تجویزی می شود اما در بهبود میزان FRAP نتایجی حاصل نشد.
 
وی بیان داشت: اثرات ضد فشار خون و آنتی اکسیدانی عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی بر فشار خون ناشی از دگزامتازون پیشنهاد میشود اما مطالعات بیشتری برای یافتن مکانیسم اثر دقیق این داروی گیاهی مورد نیاز است.
 
محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی نیز به صورت وابسته به دوز باعث پیشگیری از القای فشار خون و کاهش فشار خون ناشی از دگزامتازون شد.
 
وی گفت: در دانشکده داروسای اصفهان با جمعی از پزشکان اقدام به بررسی «اثر عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی بر میزان فشار خون و سطح عوامل اکسیدان و آنتی اکسیدان سرم در مدل فشار خون ناشی از گلوکوکورتیکوئید در رات » کردیم.
 
غلامزاده خبر داد: برای القای فشار خون، دگزامتازون به صورت زیر جلدی به مدت ۱۴ روز بر روی افراد مورد مطالعه تجویز شد که در گروه پیشگیری تجویز خوراکی عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی چهار روز قبل از تجویز دگزامتازون آغاز شد و تا پایان دوره (بین یک تا ۱۸ روز) ادامه یافت که در گروه درمانی، عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی از روز ۸ تا ۱۴ تجویز شد.
 
وی اظهار داشت: دگزامتازون به طور معناداری فشار خون سیستولیک و سطح H۲O۲ پلاسما را افزایش و وزن تیموس و وزن بدن و سطح FRAP را کاهش داد. تجویز عصاره هیدروالکلی کرفس کوهی را در گروه های درمانی و پیشگیری کاهش داد.
 
محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: کرفس کوهی گیاهی بومی از خانواده چتریان است که به صورت وحشی در ایران رشد می کند که اندام هوایی این گیاه در طب سنتی برای درمان فشارخون، زخم و التهاب استفاده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *