پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۱
۵

اهل‌بیت(علیهم السلام) را با اسم کوچک صدا نزنید

جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 386154
مرحوم مجتهدی می‌گفت: وقتی «نظّام رشتی» می‌خواستند اسم حضرت زینب(سلام الله علیها) را ببرند با صدایی رسا و قوی می گفتند: عقیله ی بنی هاشم، دُخت کبرایِ امیرالمؤمنین، مجلله بی بی، زینب کبری علیهاالسلام.
اهل‌بیت(علیهم السلام) را با اسم کوچک صدا نزنید
به گزارش جهان به نقل از ادیان، آیت‌الله مجتهدی در توصیه‌ای به طلاب و منبری‌های جوان می‌گفت: به اسماء مبارکه باید احترام گذاشت. میرزا ابوالقاسم یزدی(رحمه الله) کیسه ای به همراه داشتند و هر وقت در کوچه و بازار ورقی را که اسماء مبارکه روی آن بود می‌دیدند بر می‌داشتند و در کیسه می‌اندختند و حتی در منزل جستجو می‌کرد اسماء جلاله و اسماء مبارکه اهل بیت(علیهم السلام) را جدا می گذاشتند.

چه بسا که احترام و تجلیل از یک اسم، باعث برکات و توفیقات زیادی شود. کسانی که اسماء مبارکه را با احترام ذکر نمی کنند، منبرشان نور ندارد.

شخصی به واعظی گفته بود بگو: حضرت علی اکبر علیه السلام نگو علی اکبر. بعضی که روضه می خوانند رعایت ادب را نمی کنند و می گویند: «زینب بیچاره» ،بلکه بیچاره خود اوست که حرمت بزرگان و مقربان درگاه الهی را حفظ نمی کند.

وقتی «نظّام رشتی» می خواستند اسم حضرت زینب(سلام الله علیها) را ببرند با صدایی رسا و قوی می گفتند: عقیله ی بنی هاشم، دُخت کبرایِ امیرالمؤمنین، مجلله بی بی، زینب کبری علیهاالسلام.

وقتی اسم ائمه اطهار (علیهم السلام) را می نویسی (ع) یا (ص) ننویس بلکه کاملا «علیه السلام» یا «صلی الله علیه و آله و سلم» را بنویس.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خوشنویس
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر، پس با این فرمایشات شما هم در تیتر خبر بنویسید «اهل بیت (علیهم السلام)»
اصغر
متاسفانه متاسفانه اکثر مداحان وقتی ذکر مصیبت میخوانند طوری این بزرگان را صدا میزنند که انگار پسر خاله ویا پسر عموهای وی هستند و بعضی از مجریان صداوسیما نیز دچار این عرضه شده اند یک مسلمان شیعه حتی اسم مرجع تقلید خودرا نیز باید با احترام وتحیت یاد کند ائمه ومعصومین وپیامبران که جای خود دارند
اين موارد گفته شده توسط اين بزرگوار خدابيامرز خوب است ولي نه براي همه!
تجربه‌ و مطالعات خودم و خيلياي ديگه نشون مي‌ده كه براي افراد عادي نبايد اين مسائل ريز گفته بشه! ايشون هم براي طلاب درس ميداده نه براي مردم عادي! چراكه به مرور، مخصوصاً براي جوان‌ترهايي كه تازه به سن تكليف رسيده‌اند، باعث بروز بيماري وسواس ذهني و رفتاري و كمال‌گرايي ميشه كه خيلي خيلي خطرناك‌تر و فاجعه‌بارتر از نوشتن (ص) به جاي صلی الله علیه و آله و سلم است.
Moldova, Republic of
البته فکر نمی کنم کسی خدای نکرده برای احترام نکردن بگه حسین جان.
همونطوری که ما خطاب به خدا می گیم" تو" ( و خود خدا این اجازه را داده است) به خاطر عشق به خدا و احساس نزدیکی است.
بعضی وقتها که نام ائمه علیهم السلام را صمیمانه تر می بریم مثلا علی جان ، حسین جان و ... برخاسته از همین حس است.
میشه بگی این تجربه و مطالعه رو از کجاها کسب کردی ؟ بنده هم جوانم و طلبه هم نیستم . این مطلب رو مدتی قبل شنیدم و سعی در رعایتش هم داشتم اما وسواس نگرفتم . اگر کسی دراین مورد دچار وسواس شد حتما وسواس فکری در موارد دیگر از قبل داشته وگرنه برای یک فرد معمولی مشکلی ایجاد نمی کنه .کار شاقی هم که نیست احترام گذاشتن چیز سختیه ؟