پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

چرا صراط مستقیم از مو باریک‌تر است؟

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 425754
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: صراط مستقیم از مو باریک‌تر و از شمشیر تیزتر است، علتش هم این است که باید نهایت احتیاط را برای عبور ازاین راه باریک داشته باشیم و یک لحظه بی‌توجهی ما را دچار مشکل می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت شبکه چهارم سیما درباره فیض الهی و امیدواری و ایمان سخنانی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه راه خدا به تعبیر فیاض لاهیجی به غایت باریک و برنده‌تر از شمشیر است، توضیح داد: این همان صراط مستقیم است که می‌گویند از مو باریک‌تر و از شمشیر برنده‌تر است اما علت چیست؟ باید نهایت احتیاط را داشته باشیم تا بتوانیم از این راه باریک عبور کنیم. برندگی آن به این دلیل است که اگر یک لحظه ناهنجاری رخ دهد و بی توجهی کنیم، پایمان بریده می‌شود.

دینانی در ادامه افزود: بدون اندیشه نمی‌توان دقت کرد، راه خدا ، راه اندیشه و تفکر و عقل با تمام وجود است. عنایت حق تعالی هم باید شامل حال انسان شود. سرّ لزوم بعثت انبیا هم اینجا مشخص می‌شود که اگر هر اندازه ما عاقل و باریک بین باشیم اما عنایت الهی نباشد همه کارها بی‌نتیجه می‌ماند و این عنایت با تعالیم انبیا ایجاد می‌شود.

چهره ماندگار فلسفه ایران با تأکید بر اینکه صراط مستقیم ، صراط وجود است و راه هستی باریک است، اظهار داشت: ما موجود هستیم و موجودات را هم می‌بینیم و این از بدیهیات است اما خود وجود در عین اینکه از بدیهی‌ترین بدیهیات و روشن‌ترین مفهوم در عالم است اما مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل عالم است.

وی در پاسخ به اینکه علت رازآلود بودن هستی چیست، توضیح داد: یعنی روشن بودن هستی هرگز به تصور نمی‌آید چیزی که روشن است ما نمی‌توانیم تصوری از هستی داشته باشیم اما از موجودات تصور داریم . یعنی اگر هستی به تصور دربیاید خود حقیقت مطلب و هستی بخش در داخل آن قرار می‌گیرد، حال آنکه اینطور نیست.

دینانی یادآور شد:‌ حقیقت داخل زندگی قرار دارد ولی به تصور نمی‌آید ما در زندگی قرار داریم و درباره آن صحبت کنیم به همین دلیل است که هستی را رازآلود می‌بینیم. همین هستی یک سمتش حق تعالی و سمت دیگرش ماده است، از ماده پایین‌تر نیستی است و بالاتر از واجب الوجوب هم بی معنی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *