چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲۱
۲۱
"جهان نیوز" بررسی می کند؛

ایران اگر اراده کند چه خواهد شد؟/ ابعاد استراتژیک پاسخ سخت و خشن ایران به عربستان

پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 447651
برخی تحلیلگران معتقدند ایران در ۳۵ سال گذشته اشراف اطلاعاتی بسیار مناسبی نسبت به ابعاد بسیار پنهان "اطلاعات داخلی" و شناسایی شخصیت های تاثیرگذار، موارد اختلافی، نقاط آسیب پذیر... و خاندان آل سعود جمع آوری کرده است. اما نکته قابل تامل این است که ایران تاکنون- همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند به علت رعایت حرمت برادری اسلامی و مصالح جهان اسلام- بنا به استفاده از آن را نداشته است.
ایران اگر اراده کند چه خواهد شد؟/ ابعاد استراتژیک پاسخ سخت و خشن ایران به عربستان
گروه بین الملل جهان نيوز ـ هشدار کم سابقه فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای به مقامات سعودی مبنی بر اینکه "در صورت کوچکترین بی حرمتی به حجاج ایرانی و عدم بازگشت پیکر مطهر جانباختگان ایرانی حادثه منا، پاسخ ایران سخت و خشن خواهد بود"، تا این لحظه با بازتاب گسترده های در رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای روبه رو شده است. از همان ساعات اولیه این هشدار، کارشناسان سیاسی و نظامی جهان وادار به فکر کردن در مورد تهدید ایران در صورت عملی شدن و ابعاد این ماجرا شدند.

با این وجود بخشی از گمانه زنی ها درباره ابعاد این پاسخ سخت و خشن در صورت اراده ایران را می توان به شرح ذیل بیان کرد:

۱ـ یکی از اساسی ترین ابهامات استراتژیک مقامات اطلاعاتی و اندیشکده های نظامی غربی تاکنون عدم اطلاع و پیش بینی دقیق اقدام ایران در صورت استفاده و اراده از اقدامات خشن و سخت بوده است. این ابهام به گونه ای بوده است که مقامات اطلاعاتی غربی به همین دلیل ابزار جنگ علیه ایران را گزینه نامناسب می دانند. بر این اساس به اعتقاد این مقامات از آنجایی که ابعاد پاسخ خشن و سخت ایران بر هیچ دستگاه اطلاعاتی در دنیا قابل محاسبه و پیش بینی نیست، آینده و نتیجه عصبانی کردن ایران برای پاسخ خشن قطعا قابل تصور نیست. ضمن اینکه این ابهام به تنهایی یک ترس و وحشت استراتژیک در جبهه مقابل ایران در منطقه ایجاد کرده است.

۲ـ برخی تحلیلگران معتقدند ایران در ۳۵ سال گذشته اشراف اطلاعاتی بسیار مناسبی نسبت به ابعاد بسیار پنهان "اطلاعات داخلی" و شناسایی شخصیت های تاثیرگذار، موارد اختلافی، نقاط آسیب پذیر... و خاندان آل سعود جمع آوری کرده است. اما نکته قابل تامل این است که ایران تاکنون- همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند به علت رعایت حرمت برادری اسلامی و مصالح جهان اسلام- بنا به استفاده از آن را نداشته است. این در حالی است که قدرت اطلاعاتی عربستان نهایتا در استفاده ابزاری از گروه های تروریستی در برخی مناطق مرزی کشور خلاصه شده و البته سقف آن کم و بیش پر شده است. ایران در این زمینه هنوز اراده عمل برای استفاده از این اطلاعات فوق سری را نداشته است. در صورت شکل گیری این اراده – که به نحوه رفتار این روزهای مقامات عربستان، بستگی دارد- ابعاد قدرت اطلاعاتی ایران در این زمینه قطعا جهان را شگفت زده خواهد کرد.

توان تخریب پادگان های نظامی اطراف و نقطه زنی موشکی ایران

۳ـ دستگاه های اطلاعاتی غربی معتقدند در صورت اراده ایران برای استفاده از توان موشکی در همان روزهای اول بسیاری از پادگان های نظامی در اطراف خود را منهدم خواهد کرد. اما نکته مهمتر این است که ایران در اطراف خود می تواند، نقطه زنی موشکی داشته باشد. به تعبیر دیگر ایران قادر خواهد بود هر نقطه حساس را در اطراف خود به راحتی منهدم کند. این نقاط تنها شامل مراکز نظامی نخواهد بود و بلکه مکان هایی را در بر خواهد گرفت که محل حضور مقامات عالی سیاسی و تصمیم گیر یا نقاط استراتژیک اقتصادی جامعه هدف است.

توان جنگ سایبری ایران علیه صنعت نفت عربستان

۴ـ در حوزه جنگ سایبری ایران به اذعان منابع غربی یک از قدرت های اول جهانی است. ابعاد قدرت سایبری ایران به قدری گسترده بوده که برخی منابع غربی چند سال قبل از کار افتادن هزاران کامپیوتر در شرکت های نفتی عربستان را به ایران ربط داده اند. موضوعی که البته هیچ وقت مقامات ایران درباره تایید و رد آن اظهار نظر رسمی مطرح نکرده ولی متخصصان صاحب نام سایبری در جهان معتقدند که قدرت سایبری ایران فراتر از این مسأله نیز می تواند باشد.

توان متنوع ایران در جنگ نیابتی با عربستان

۵ـ ایران در سالهای اخیر در جبهه های مختلفی رسما در حال جنگ نیابتی علیه عربستان بوده است. نکته قابل تامل آن است که ایران تاکنون در تمام این جنگ های نیابتی توانسته شکست های سنگینی به نمایندگان نیابتی سعودی تحمیل کند. اما بخشی از این جنگ نیابتی همانند یمن در کنار مرزهای عربستان شکل گرفته است. تاکنون اراده در این جنگ های نیابتی کشاندن به داخل خاک عربستان نبوده است. برخی گمانه زنی های تحلیلی این مسئله را تایید می کند که اگر ایران بخواهد به طور مثال در یمن پاسخ خشن و سخت بدهد، عربستان به شدت در جغرافیای داخلی خود دچار مشکل خواهد شد.

ایران در بالا بردن تبعات جنگ نیابتی توسط عوامل نیابتی خود تنوع گزینه را در اختیار دارد. این تنوع هم اینک یمن، عراق، لبنان و سوریه را شامل خواهد شد که مقابله با آن پیش بینی و مقابله را برای آل سعود سخت پیچیده خواهد کرد. البته برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که ایران می تواند جبهه جدیدی از جنگ نیابتی را در صورت اراده بر علیه عربستان اداره کند که ابعاد ایجاد این جبهه جدید و عمق آن قطعا می تواند دردناک تر از بقیه جنگ های نیابتی فعلی باشد.

توان بسیج مردم منطقه علیه عربستان

۶ـ اما در کنار همه گزینه های سخت و خشن این موضوع نیز قابل تامل است که ایران در صورت اراده، قدرت بسیج کنندگی ملت های منطقه علیه عربستان را نیز دارد. تنها به عنوان نمونه میزان محبوبیت ایران در پاکستان به گواه نظرسنجی های معتبر غربی بالای ۷۰ درصد است و این در حالی است که پاکستانی ها تعداد زیادی قربانی در حادثه منا از دست داده اند و نسبت به عربستان موضع خشمگینانه ای دارند. ایران در صورت اراده می تواند با بسیج مردمی در کشورهای مختلف جریانی را تولید کند که در نقاط مختلف جهان اسلام، سعودی ها متحمل گزینه های سخت و البته غیرقابل مهار شوند. سعودی ها این نکته را نیز نباید از یاد ببرند که ایران بیش از ۳ دهه تجربه بسیج مردمی در مراسم برائت از مشرکین را در قلب عربستان دارد و این تجربه و البته در صورت اراده در ایران می تواند حج سال های آینده را همواره تحت تاثیر قرار بدهد.

۷ـ نهایتا اینکه برخی تحلیلگران که از توانمندی های ایران در صورت اراده برای پاسخ خشن و سخت آگاهی دارند، معتقدند که ابعاد پاسخ سخت و خشن ایران به عربستان به گونه ای خواهد بود که نهایتا هم موازنه قدرت در منطقه و هم معادلات و نظم منطقه ای و صدالبته حتی در محیط داخلی آل سعود را به هم خواهد زد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حکام خبیث سعودی به قدری مشغول کشتار مردم در یمن و توطئه علیه سایر کشورهای مسلمان هستند که از مهمترین مراسم مذهبی اسلام هم باز موندند.. جمهوری اسلامی ایران تو دهنی محکمی باید به اینها بزنه و مدیریت حج هم حتما باید از اینها گرفته بشه...
سرباز
من بعنوان یک بازنشسته نظامی اعلام می کنم که بیانات و موضع گیری بی سابقه رهبر معظم و حکیم و عزیز انقلاب اسلامی حرف دل ماست و دلمان از دست حاکمان وهابی آل سعود پر است و تنها چیزی تاکنون جلو ما ملت ایران را نگه داشته صلاحدید رهبری عزیز که قطعا" نشئت گرفته از مصالح اسلام و امت اسلامی است می باشد سعودی های وهابی عشرت طلب و عیاش خیلی کمتر از آنند که بتوانند به ملت بزرگوار و رزمنده و مقاوم ایران اسلامی جسارتی بکنند ما امروز بخاطر همان مصالح صبر پیشه کردیم که مولا و امام و سرورمان امیر المومنین علی علیه الصلوات و السلام در مقابل اسلاف غاصب آنها پیشه کرد از اول بنای تشیع به پیروی از مولای و مقتدایش علی علیه السلام فداکاری و از خود گذشتگی برای اسلام عزیز بوده نه مثل اصحاب سقیفه قصد فرصت طلبی و جاه طلبی و سوء استفاده از موقعیت ها را دارد ؛ شیعه تاکنون برای حفظ اسلام حاضر شده از جان و مال و آبروی خود سخاوتمندانه بگذرد و مدعیان دروغین دین را نیز تحمل کرده و برای حفظ وحدت مسلمانان خون جگر خورده و استخوان در گلو را تحمل نموده است اما وهابی ها و سایر دشمنان اسلام و رسول خداصلوات الله علیه و اهلبیت صلوات الله علیهم اجمعین بدانند که اگر همین مصالح ایجاب کند و رهبر بزرگوار انقلاب صلاح بدانند شیعیان چنان درسی به وهابیت بدهند که هرگز تصور هم نمی توانستند بکنند
کاملا درسته..
صابر
این موضوع را هم شیطان بزرگ بداند برای آنها هم یک چوب درست وحسابی در آب خوابانده ایم تا اگر دست از پا خطا کردند تا آنجا که جا دارد حسابی بکوبیمشان
اللهم اهلک و العن آل سعود جمیعاً الی یوم القیامه
درود بر رهبر مقتدر ایران
علیرضا
فدای رهبر معظم انقلاب نایب بر حق حضرت صاحب الامر (روحی و ارواح العالمين لتراب مقدمه فداء). رهبر عزیز از تر از جانم فرمان بده تا عربستانی های وهابی را از صفحه روزگار محو کنیم.
البته در نظر بگیریم که خیلی از این توانمندی های نیابتی را عربستان هم در مرزهای شرقی با پاکستان و افغانستان، و استان های مرزی غربی و شمالی دارا هست. به علاوه کسی که کوچک ترین آشنایی و برخورد را با مسلمانان سنی مذهب عرب داشته باشد نمی تواند توانایی عربستان در بسیج کردن جهان عرب بر ضد ایران را دست کم بگیرد. از نظر نظامی هم گرچه عربستان به خودی خود حرفی برای گفتن ندارد اما از حمایت غربی ها برخوردار هست. ان شا الله که کار به درگیری نظامی کشیده نشود، جرا که نتیجه ی آن از بین رفتن زیرساخت های هر دو کشور و عقبگرد چند دهه ای هر دو ملت خواهد بود. چنین جنگی، پیروز ندارد. هر دو طرف بازنده خواهند بود.
مهدي رحيمي
چرت نگو مزدور خبيث سعودي!
تو نگران خودت باش نميخاد نگران مردم ايران باشي!
با توجه به توهین مستقیمی که این کامنت گذار به من کرده، این حق من هست که پاسخش را بدهم.

چرت خودت میگی، مزدور خبیث سعودی هم خودت هستی. تو حتی به اندازه نوک سوزن هم من و سابقه ام رو نمیشناسی، چطور به خودت اجازه میدی منو قضاوت کنی؟
متاسفم برات با این نوع تربیتت. قبل از حرف زدن چشماتو باز کن، واقعیت رو ببین. هیچ جنگی پیروز نداره، هر دو طرف جنگ بازنده اند.
علی
حرفش کاملا درست و منطقیه. به جای فحش دادن یه کم فکر کن بعد حرف نامربوط بزن. درسته که ایران یک قدرت منطقه ای هست اما دست کم گرفتن قدرت دشمن هم بسیار ساده لوحانه است. نقطه شکست هر انسانی در آنجایی است که اعتماد بنفسش بیش از حدی باشد که در توانش است.
دانیال
جهان عرب که سهل است
تمام جهان از کار عربستان عصبانی هستند
بفداي صلابت، شجاعت، نکته سنجي، دقت نظر، وقت شناسي و دشمن شناسي آقا
کافی است ایران اعلام نماید اجازه صادرات نفت عربستان را از تنگه هرمز به خاطر شرارت های عربستان نمی دهد.. آن وقت خواهید دید استکبار جه گونه وحشت خواهد نمود و نفت در بازار جهانی گران و آمریکا به غلط کردن خواهند افتاد..
Iran, Islamic Republic of
بله مي تواند اما دارد چرا ؟؟
چون بسياري از نور چشمي ها و آقال زاده ها در امريكا و انگليس و كانادا و استراليا مشغول زندگي و تحصيلند لذا در صورت برخورد جدي با عربستان و جلوگيري از عبور كشتي هاي حامل نفت مفت به مقاصد اين كشورها اونوقت اين كشور ها براي ما مشكلاتي ايجاد مي كنند .
اگرایران چند موشک به نقاط حساس نظامی اقتصادی و سیاسی عربستان بزند ادب می شوند ونه آمریکا نه غربی ها و نه دیگران جرئت پاسخگوئی و راه انداختن جنگ طولانی ندارند و می دانند که به صلاحشان نیست در مقابل ایران جنگی راه بیندازند که پایانش قابل پیش بینی نیست لذا تصمیم می گیرند که از کنار آن بگذرند
مسعود دیپلمات
Romania
مضافا" اینکه ایران می تواند کلیه کشتی های سعودی را به بهانه های مختلف در تنگه هرمز متوقف نموده و با اعمال بازرسی های دقیق، هرگونه تردد نامبرده را در خلیف فارس متوقف نماید .
بسيجي
Romania
جانم فداي رهبر وميهن اكراجازه بده عربستان شخم ميزنيم
reza
Iran, Islamic Republic of
لبیک یا خامنه ای
Iran, Islamic Republic of
رهبرا من مصطفایی دیگرم فرمان بده
آرش
زنده باد مرد بزرگ ایول به آقای خامنه ای
راست گفتند دود از کنده بلند میشه
آقا رو این سرباز فسقلی و جزئ هم (خودم) حساب بفرما