پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

جدید‌ترین تحولات شرق حلب

شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 417159
در حالی‌که این روزها نگاه‌ها به تحولات ادلب و القلمون دوخته شده، شرق حلب شاهد رشادت‌های کم نظیر ارتش سوریه است که حملات ۲ هفته‌ای «داعش» برای تصرف فرودگاه نظامی «کویرس» را ناکام گذاشته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حالی‌که همه نگاه‌ها به تحولات میدانی ادلب و منطقه القلمون در ریف دمشق دوخته شده است، شرق حلب شاهد تحولات مهمی است که با رشادت‌های بزرگ ارتش سوریه و وارد آمدن ضربات سنگین به «داعش» همراه بوده است.

جدیدترین گزارش‌های میدانی رسیده از حلب تاکید می‌کند، با وجودی‌که گروه تروریستی تکفیری «داعش» دو هفته پیش اعلام کرد، نبرد تصرف فرودگاه نظامی «کویرس» را آغاز کرده است، اما طی این مدت با وجود تمام حملات صورت گرفته، موفق نشده هدف خود در این زمینه را محقق کند.

اهمیت فرودگاه نظامی کویرس در این امر نهفته است که این فرودگاه تنها نقطه نظامی در کنترل ارتش سوریه در منطقه ریف شرقی است، چراکه اغلب مناطق شرقی حلب، از جمله کوی‌های شرقی شهر حلب در تصرف گروه‌های تروریستی است.

به همین دلیل تصرف این فرودگاه برای گروه‌های مسلح و حفظ آن برای ارتش سوریه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و طی دو هفته اخیر مناطق اطراف این فرودگاه شاهد درگیری‌ بین نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های مسلح تروریستی بوده است.

بنابر اظهار یک منبع میدانی سوری طی این دو هفته حملات داعش لحظه‌ای متوقف نشده و شدیدترین آنها حمله‌ای بوده که این گروه تروریستی تکفیری برای نفوذ به خطوط دفاعی فرودگاه از سه انتحاری استفاده کرد که سه دستگاه کامیون بمبگذاری شده را هدایت و آنها را در شهرک مسکونی نظامیان فرودگاه که مدت‌ها پیش تخلیه شده، منفجر کردند.

این منبع میدانی سوری با اشاره به اینکه در میان نیروهای مدافع فرودگاه دانشجویان دانشکده نیروی هوایی و استادان آنها هم مشاهده می‌شوند و اینکه این فرودگاه نظامی بیش از دو سال و نیم است که در محاصره گروه‌های تروریستی قرار دارد، خاطر نشان کرد که در جریان درگیری‌های روز گذشته (جمعه) ۱۸ تروریست مسلح کشته شدند.

اغلب مناطق اطراف فرودگاه نظامی کویرس تحت تصرف گروه‌های مسلح تکفیری وابسته به داعش است و نزدیک‌ترین نقطه تحت کنترل ارتش سوریه به فرودگاه دست‌کم ۱۰ کیلومتر با آن فاصله دارد.

داعش که در تصرف این فرودگاه تاکنون ناکام مانده است، در ترفندی جدید اعلام کرده است، سربازانی که خود را تسلیم کنند، مورد عفو قرار خواهند گرفت.

تا اواخر سال ۲۰۱۳ ساکنان روستاهای اطراف فرودگاه نیازهای اساسی نیروهای مدافع آن را تامین می‌کردند، اما از این تاریخ گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش و جبهه النصره اقدام به اعدام روستاییانی کردند که به مدافعان فرودگاه کمک می‌کردند و تقریبا از این زمان کمک‌های مردمی قطع شد.

درحال حاضر نیازهای اساسی نیروهای مدافع فرودگاه نظامی کویرس از طریق بالگردهای ارتش سوریه و از هوا تامین می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *