پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۷

واکنش رحیم پور ازغدی به مطالبه رهبر انقلاب درباره تحصیل کودکان افغانستانی

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 424755
حسن رحیم‌پور ازغدی؛ پیشنهاد می‌دهد که یک کمیته ویژه برای بررسی مشکلات و مسائل کودکان و نوجوانان افغانستانی تشکیل شود. رحیم‌پور می‌گوید اجرای دستور رهبری در تحصیل مهاجرین یک وظیفهٔ مردمی است چه از لحاظ فرهنگی و چه اجتماعی وچه اخلاقی.
واکنش رحیم پور ازغدی به مطالبه رهبر انقلاب درباره تحصیل کودکان افغانستانی
به گزارش جهان، مطالبه رهبری مبنی بر تحصیل همه دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی، اعم از دارای کارت هویت و یا بدون مدارک اقامتی، فضای حوزه مهاجرین در ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به محض رسانه‌ای شدن دستور صریح رهبری، فضای افکار عمومی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. یک روز بعد سخنگوی دولت اعلام حمایت و آغاز مسیر اجرایی شدن این مسیر را اعلام کرد و بلافاصله دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در گفتگویی اعلام کرد که مهاجرین افغانستانی امسال مشکلی برای تحصیل نخواهند داشت.

اما دیروز صبح، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش سرانجام از دستور ویژه وزیر آموزش و پرورش برای ثبت‌نام همه کودکان مهاجر در مدارس ایرانی خبر داد.

این دستور با استقبال ویژه‌ای از سوی نخبگان و فعالان مهاجر و ایرانی مواجه شده است. دیروز در اولین واکنش نامه شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران به رهبری منتشر شد و حالا، امروز حسن رحیم‌پور ازغدی، نویسنده و پژوهشگر برجسته در یکی از معدود گفتگوهای این سال‌هایش، به نکات مهمی درباره مطالبه رهبری مبنی بر تحصیل همه دانش‌آموزان افغانستانی و همین‌طور دیگر مسائل مربوط به مهاجرین اشاره کرده است.

متن کامل حرف‌های او در ادامه می‌آید:

تشکیل یک کمیته ویژه برای بررسی مشکلات کودکان و نوجوانان و جوانان افغانستانی

در راستای دستور رهبری دربارهٔ تحصیل کودکان و نوجوانان عزیز افغانستانی (بدون مدرک اقامتی یا با مدرک ) که در ایران هستند و اغلب یا همهٔ آن‌ها در ایران به دنیا آمده‌اند ودر همین کشوربزرگ شده‌اند پیشنهادم این‌ است که بدون آن موانع قانونی دست و پاگیری که قبلاً بود، یک کمیتهٔ عالی ویژه‌ای تشکیل شود برای بررسی مشکلات به خصوص کودکان و نوجوانان و جوانان افغانستانی که در ایران هستند.

غالب عزیزان افغانستانی، در همین کشور به دنیا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند و فرزندان ما هستند

مسئولیت این کمیته شفاف سازی مشکلات و پیدا کردن راه حل‌های قانونی برای آن‌ها و رفع موانع به نحوی که هم قانون رعایت شود و هم مشکلات دو طرف لحاظ شود و هم حرمت و حقوق کودکان و جوانان مهاجر افغانستانی مقیم ایران رعایت شود. اشاره کردم که غالب این ها یا همهٔ این عزیزان در همین کشور به دنیا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند و بیشتر یا کاملاً در ایران بوده‌اند تا در افغانستان. این‌ها فرزندان ما محسوب می‌شوند.

دستور رهبری یک وظیفهٔ مردمی است چه از لحاظ فرهنگی و چه اجتماعی وچه اخلاقی و باید حتما اجرا شود

بچه‌های افغانستان بسیار با استعداد و علاقمند به فراگیری درس و دانش هستند. غالباً جوانان افغانستانی هم برادران اهل سنت و هم برادران تشیع، جزء زحمتکش ترین افراد بوده و هستند وحساب این جمعیت (آمار چند میلیونی غیر رسمی و یک میلیون یا بیشتر رسمی) را باید از تعدادی خاص که جرمی مرتکب می‌شوند یا مشکلاتی به وجود می‌آورند جدا کرد. در هرملتی اقلیتی فاسد و مجرم هستند اما اکثریت بسیار شریف هستند. درست است که امکانات کشور محدود است ولی حالا که متاسفانه در این چند دههٔ گذشته کشور افغانستان مدام در معرض جنگ و تجاوز و اشغال وناامنی است دستور رهبری باید حتماً اجرا شود.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای شد که این خیل عظیم استعداد پرورش داده شود

این یک وظیفهٔ مردمی است چه از لحاظ فرهنگی و چه اجتماعی وچه اخلاقی. با این که موانع قانونی هم وجود دارد اما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مصوبه‌ای شد که این خیل عظیم استعداد پرورش داده شود و برای کشور افغانستان وجهان اسلام استفاده شود. خود مهاجرین عزیز هم کمک کنند برای یک انسجام صحیح و قانونمند که حساب این جمعیت عظیم و شریف، هرچه بیشتر از حساب اندکی که اعمال غیر قانونی و خلاف انجام می‌دهند جداشود. در پایان امیدوام دستگاه‌های اجرایی علیرغم مشکلاتی که دارند و ما هم اطلاع داریم هرچه زود تر این دستور رهبری را اجرا کنند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وظیفهٔ مردمی است؟ ...
هموطن
1سوال دارم. آیا این این کمیته، برای دانش آموزان ایرانی وجود داره ..
منصو ر عابدینی
واقعا و جود ندا د ?تنگ نظری.منفی نگری و خودخواهی تا کی وکجا ! ! ?
Latvia
خیلی جالب!! ....
كفراتي
Moldova, Republic of
اي كاش زودتر ازاين اتفاق مي افتاد چون اولا "غالب افغانا ريشه ايراني دارند دوم مسلمان هستند سوم درايران متولد شده اند ايراني محسوب مي شوند چهارم بچه هاي بسيار باهوش وبااستعدادي هستند پنجم چون درايران تحصيل مي كنند اگر بخواهند روزي به سرزمين پدري خود بروند باكوله باري از فرهنگ تمدن ايراني به آنجا خواهند رفت وباعث افتخار براي ايراني خواهند شد ششم مانع شدن براي كسب علم درشريعيت تشيع حرام ودولت اسلامي بايد زمينه كسب علم ودانش را براي همه افراد تحت حمايت خودفراهم نمايد
نادر
Germany
من بعنوان یک افغان بسیار از امام خامنه ای تشکر میکنم
هر چی موافق سیاست‌های سایت نباشه رو بی خیالش :-)